MEDICARE

amoz

New Member
Hoi!
Is er iemand die precies begrijpt hoe het Medicare systeem werkt en of wij als temporary residency visa holders (business sponsored, visa sub class 457) eligible zijn voor Medicare?

Voor zover ik begrijp, hebben Oz en NL een 100% reciprocal agreement, wat inhoudt dat ze elkaar burgers medisch behandelen. Da's natuurlijk heel mooi, maar als je je Medicare kaart aanvraagt, vragen ze je een Nederlandse medische polis pas te tonen. Betekent dit dat je:

1- in NL een ziektenkostenverzekering moet aanhouden terwijl je in Oz woont, zelfs als je hier Medicare Levy afdraagt met je australische salaris?
Of 2- moet je alleen maar kunnen aantonen dat je ooit in NL verzekerd bent geweest?

Ik snappur helemaal niks van, de geluiden zijn niet altijd eenduidig. En ik weet nu niet zeker of ik wel echt verzekerd ben hier.

Zou het echt super vinden als iemand licht in de duisternis kon scheppen hier! Alvast bedankt!

Ta!

[quote author=amoz link=topic=1568.msg13592#msg13592 date=1114149044]
Hoi!
Is er iemand die precies begrijpt hoe het Medicare systeem werkt en of wij als temporary residency visa holders (business sponsored, visa sub class 457) eligible zijn voor Medicare?

Voor zover ik begrijp, hebben Oz en NL een 100% reciprocal agreement, wat inhoudt dat ze elkaar burgers medisch behandelen. Da's natuurlijk heel mooi, maar als je je Medicare kaart aanvraagt, vragen ze je een Nederlandse medische polis pas te tonen. Betekent dit dat je:

1- in NL een ziektenkostenverzekering moet aanhouden terwijl je in Oz woont, zelfs als je hier Medicare Levy afdraagt met je australische salaris?
Of 2- moet je alleen maar kunnen aantonen dat je ooit in NL verzekerd bent geweest?

Ik snappur helemaal niks van, de geluiden zijn niet altijd eenduidig. En ik weet nu niet zeker of ik wel echt verzekerd ben hier.

Zou het echt super vinden als iemand licht in de duisternis kon scheppen hier! Alvast bedankt!

Ta!
[/quote]

ik ben hier obv een spouse visa en heb mijn medicare card. Als ik me goed herinner moest ik de standaard dingen meenemen, zoals paspoort  met visa, iets waar je adres op staat bijv correspondentie van de bank, TFN (taxfile number). ik had in iedergeval veel info bij me, maar mijn nederlandse verzekering had men niet naar gevraagd. ik weet wel dat je dat bij je moet hebben als je obv working holliday visa bent.
misschien is het ook persoons afhankelijk, ik bedoel dat de ene persoon achter het loket moeilijker doet dan de ander.

helaas weet ik er verder niet zoveel over. ik hoop iemand anders meer en probeer het bij een loket of zo.

groeten rob

[quote author=amoz link=topic=1568.msg13592#msg13592 date=1114149044]
Hoi!

Ta!
[/quote]

De booklet die bij de aanvraag formulieren zit moet hierover uitsluitsel kunnen geven. Deze kun je downloaden via

http://www.immi.gov.au/allforms/

Thanks! Heb het formulier doorgelezen, maar wordt daar niet veel wijzer van. Het komt erop neer dat als je temporary resident bent en uit een land komt waarmee Oz zo'n reciproke overeenkomst heeft, je Medicare Levy moet betalen en dat je alleen eerste en noodzakelijke hulp kunt krijgen via Medicare. Er staat echter niets over of je in parallel een verzekering moet aanhouden in je eigen land.

Ik heb drie pogingen ondernomen om in het bezit te komen van een Medicare kaart en twee maal is mij gevraagd om een bewijs van verzekering in land van herkomst.

De eerste keer was wel het allermalst: we hadden 8 maanden in Italie gewoond en werden daarom gezien als Italiaans. Italie heeft niet zo'n prachtige overeenkomst met Oz en italianen zijn daarom slechts het eerste halve jaar eligible for Medicare en daarna niet meer. We werden dus de deur gewezen.  :wall:

De 2e poging ondernomen met een glanzend nieuw paspoort dus zonder 1e visa geissued in Rome, maar een 2e visa geissued in Sydney. Werd ons gevraagd om een medische polis pas, die we natuurlijk niet bij ons hadden. Dus weer de deur gewezen. :naughty:

Vandaag de 3e poging. Gelukkig deze keer een jong naief miepje die het niet precies allemaal wist en telkens om hulp moest vragenaan haar collega's, en een hele lange rij wachtenden. Ideale situatie dus om tussen de mazen van het web door te glippen. Het lukte! Had paspoort en rijbewijs, maar dit was niet genoeg. Ook de Medische polis kaart moest uiteindelijk nog tevoorschijn komen. Gelukkig had ik een hele oude ongedateerde bij me van een verzekering die ik ooit had in NL en eindelijk eindelijk eindelijk het werd approved!! Twee-en-een-half jaar nadat we in Oz zijn aangekomen! Maar helemaal lekker zit het begrijpelijk niet ... :|

Ok dan! Help!

Als je werkt betaal je 1,5 % van je bruto loon aan levy medicare.....maar hoe zit het dan als je aankomt en je hebt niet meteen een baan? Is toc hetzlefde in nederland: ziekenfondsverzekersd via je werkgever, als je in-between-jobs zit zonder werkgever kun je je ook niet verzekeren (of bij partner, maar das een ander verhaal)

Als backpacker had ik ook een kaart van Medicare, op basis van mijn Elvia reisverzekering en heb ik ook geen maandelijkse kosten hoeven te betalen. Maar weet niet hoe het zit als je permanent resident bent......

Weet iemand antwoord?

Gr. Sab

PS nog een tip voor anderen die ook een postadres nodig hebben voor taxfile etc: via het Travellers Contact Point kun je een postadres aanvragen, tegen een kleine betaling sturen ze je post ook nog door....

[quote author=Zilver link=topic=1568.msg18398#msg18398 date=1118954057]
heb je een adres of een website van dat Travellers Contact Point ?
[/quote]

Welcome to the wonderful world of Google...

http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=ISO-8859-1&q=Travellers+Contact+Point&meta=

:wink:

TCP vind je in ieder geval in Sydney, Melbourne, Brisbane en Cairns. Perth weet ik niet zeker.....

Medicare:

Under reciprocal arrangements, residents of the Netherlands are entitled to free or subsidised medical threatment under Medicare. If you're staying in Australia for a while, it's worth enrolling and getting a Medicare Card. Simply go to any Medicare office with your passport and health-care card or certification from your own country.

Volgens mij is dit de wijze waarop je medicare aanvraagt als je net in Australie bent en nog geen werk hebt. Maar hoe het zit als je een baan hebt????

Wij gaan ook heen op 457 en kregen te horen dat je niet verzekerd bent kijk op de www.medibank.com.au/join/overseas/visitor.asp
daar krijg je een brochure van de medibank met een telefoonnummer. En een prijslijst.

Groetjes

He,

Zo als ik lees
"Als je werkt betaal je 1,5 % van je bruto loon aan levy medicare"

Maar ik heb een 457 Visa en wordt gesponsord door mijn Nederlandse werkgever. Ik wordt dus niet betaald door een Australische werkgever dus ik kan dan toch niet die 1,5 % betalen?

Mark

Ik heb een SIR visum, een tijdelijk visum dus, en heb alleen recht op Medicare in geval van nood. Bij het aanvragen van Medicare, hebben wij geen Nederlandse polispas hoeven te overhandigen. We werden gewoon geaccepteerd.
Wij hebben wel geprobeerd om bij Medibank een privéverzekering af te sluiten maar werden geweigerd omdat we tijdelijke inwoners van Oz zijn. Als je nu echter na november 2006 als SIR visum houder Oz binnenkomt, ben je verplicht je privé bij te verzekeren. Da's wel lastig als je geweigerd wordt dus wij hebben het niet gedaan.

Hoe het zit met andere visa? Geen idee.

Erna

Erna schreef:
Wij hebben wel geprobeerd om bij Medibank een privéverzekering af te sluiten maar werden geweigerd omdat we tijdelijke inwoners van Oz zijn.

Ik denk dat je een niet al te slimme medewerker/ster van Medibank getroffen hebt. Medibank Private is juist een van de weinigen die speciaal op jou situatie toegesneden dekking biedt. Kijk maar eens op de visitors cover pagina van Medibank Private.

Back