Medicare

sgt.purple

New Member
Kan iemand mij uitleggen wat Medicare is?
Is dat een soort hospitalisatieverzekering van Australië?
Ik ben van plan mijn WHV aan te vragen binnen enkele weken
en ben momenteel aan het uitkijken voor een ziekte- of hospitalisatieverzekering.
Zoals de zaken nu staan moet ik uitkijken naar een privéverzekering van Ethias of zo.
Die is duurder dan een gewone verzekering, maar ik heb geen idee wat Medicare is.
Hoe verzekeren andere belgen zich met een WHV in Australië?
Weet iemand hier meer over?
 
Medicare is vergelijkbaar met het ziekenfonds in Nederland (ik weet helaas niet wat de Belgische variant is). Het is een verplichte ziektekostenverzekering die via de belasting geint wordt. Nederland en Australie hebben een overeenkomst zodat je als Nederlander in Australie in de meeste gevallen ook verzekerd bent. Wellicht dat dit ook voor Belgen geldt. Het ligt er wel aan op welk visum je naar Australie komt of je automatisch in aanmerking komt voor Medicare. Met de meeste tijdelijke visa kom je NIET in aanmerking voor Medicare. Of dit ook geldt voor een WHV weet ik niet.
 
Hoi,

Ik weet niet juist hoe het voor Australië en een WHV zit.

Maar ik denk dat je als Belg gewoon bij je ziekenfonds (CM of andere) een formulier kan laten invullen voor het buitenland. Tenminste, dat kon ik toch enkele jaren geleden voor de USA. Je moet het eens gaan navragen aan het loket (of via mail) bij je ziekenfonds. Vraag ook na tot welk bedrag je ziekte- en hospitalisatiekosten dan gedekt zijn.

Wel heb ik toen voor de USA nog een extra verzekering bijgenomen. Ik denk dat ik die geboekt had via AirStop, waar ik toen ook mijn ticket geboekt had. Dat was niet zo heel erg duur en dan waren mijn bijkomende ziektekosten destijds gedekt voor 250.000€ of zoiets.

Hopelijk ben je hier iets verder mee.
Anders stuur je maar een PM.

Groetjes,
Teekay
 
Back
Top