medicijnen voor 5 maanden meenemen

kim_blaat

New Member
Hoi iedereen,

volgend jaar ga ik waarschijnlijk 5 maanden op stage, university of melbourne. Nou zijn er een aantal medicijnen die ik dagelijks gebruik. en ik las op een website (http://www.tga.gov.au/docs/html/bringmed/intoaust.htm) dat ik maar voor maximaal 3 maanden (maximale dosis) medicijnen mee mag nemen. Dit wordt sowieso een probleem met de anticonceptiepil die ik slik vanwege erge menstruatiepijn en andere menstruatieklachten  :cry: . voor de rest kan ik het de allergiemedicijnen waarschijnlijk wel met 3 maanden doen. weet iemand toevallig hoe ik kan zorgen dat ik voor de volle 5 maanden anticonceptiepillen mee kan nemen?
ik weet dat ik sowieso een brief moet hebben van mijn huisarts en een medicijnenpaspoort. het daar alsnog aanschaffen schijnt een dure grap te zijn en ook veel werk aangezien de campus in een klein dorp zit enzo.

alvast bedankt,

groetjes Kim
 
Medicijnen zijn daar gewoon te krijgen hoor! Zou zeker niet alles meenemen.

het daar alsnog aanschaffen schijnt een dure grap te zijn en ook veel werk aangezien de campus in een klein dorp zit enzo.
Doel je hiermee op de medicijnen die je daar ter plekke moet aanschaffen? Zo ja, in het geval dat je voor slechts 5 maanden naar het buitenland gaat ben je verplicht volgens het huidige ziektekosten systeem om voor een heel jaar te betalen. Dus Medicijnen voor welk doel dan ook kun je op je Nederlandse verzekering verhalen, je moet het alleen zelf voorschieten. Wel ook een verzekering afsluiten voor de 5 maanden australie want je bent natuurlijk niet voor alles verzekerd.

Veel succes met je studie, Chantal
 
Ik ga regelmatig op reis voor langere tijd en ik heb nog nooit problemen gehad om ze Australië mee in te nemen. Ze vragen er niet eens naar als je het land binnenkomt. Ik ben 4 jaar geleden op een WHV naar Australië gegaan voor 1 jaar en ik had gewoon 15 strippen van de pil bij me en 360 anti-hooikoorts tabletten en daar heeft geen mens iets van gezegd. Ik had vooraf ook veel moeite gedaan voor een medicijn paspoort en heb uiteindelijk een uitdraai van de apotheek meegekregen die mijn huisarts heeft ondertekend, en daar heeft ook nooit iemand naar gevraagd.
Mijn ervaring met Australische huisartsen is dat ze makkelijk vanalles voor je willen voorschrijven, ze hoeven geen bewijs te zien dat je een bepaald medicijn gebruikt. Zo kreeg ik met het noemen van mijn anticonceptiepil meteen een recept mee en ook toen ik bronchitis kreeg was het noemen van een reeds eerder gebruikt antibioticum voldoende om een recept te krijgen. Ze wilden op een ander moment zelfs antibiotica voorschrijven omdat ik heel even kuchte, dat heb ik toen maar afgewezen, overdrijven is ook een vak.
Met andere woorden, mits je geen verdovende medicijnen zoals morfine meeneemt voor 5 maanden, moet je volgens mij je eigen medicijnen gewoon mee kunnen nemen.

succes ermee
groetjes marieke
 
Ik heb mijn anticonceptiepil ook gewoon meegenomen voor 6 maanden, zonder medicijnpaspoort en dat was geen probleem....
Ze vragen er niet eens naar, en naar alle waarschijnlijkheid heeft jouw pil hier (bijna) hetzelfde naam, dus men zal weten wat het is en het niet aanzien voor iets zwaars/ illegaals ofzo....
greetzzz
 
Hier zelfde. Voor bijna een jaar pil en allergie pilletjes meegenomen. Wel moest ik het speciaal aangeven bij de apotheek in Nederland waarom ik zoveel mee wilde. En in het uiterste geval kun je nog een paar keer naar een andere apotheek met je herhalingsrecept en zo een aantal doses meekrijgen! Werkte ook!

Henriette

ps. je hoeft geen medisch paspoort daarvoor te hebben hoor.
 
Hi

Ik heb ook altijd voor 5 maanden medicijnen meegenomen zonder problemen, wel heb ik een medicijnenpaspoort. Maar hier is nog nooit omgevraagd. Wat Henriette al zegt normaal krijg je in NL maar voor 3 maanden mee maar als je huisarts aangeeft dat je voor langere tijd weggaat is het geen probleem is mijn ervaring.
Ben er namelijk ook achter dat veel medicijnen die in NL gangbaar zijn , hier niet worden voorgeschreven en was nu ook erg blij dat ik een voorraad bij mij had, lijkt mij vervelend als je net aan komt en dan ook moet gaan experimenteren met nieuwe medicijnen.
 
Wij hebben ook de ervaring dat het geen probleem is om medicijnen mee te nemen vanuit Nederland.
Jan is aan een hele voorrraad en neemt zelfs voor 9 maanden mee. Ook hier hebben ze in OZ geen problemen mee, zolang
je het vermeld op de Customs kaart. Verder moet de naam op het etiket hetzelfde zijn als in het paspoort, maar
ze hebben ons zelfs nog nooit gevraagd om die hele grote tas te openen.

Wat wel een beetje een probleem is is een soort controle op de uitgave van grote hoeveelheden medicijnen in nederland.
Onze apotheker, die ons voor de 2e keer aan zo'n grote voorraad hielp, meldde dat hij er vragen over had gekregen van een of landelijke commissie. Het had niet te maken met de verzekeraar, vertelde hij, want die betaald wel.

Maar verder geen problemen dus.

groet,

Annelies
 
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden  :up: . Intussen heb ik ook antwoord gekregen van TGA. Volgens hen zijn er 2 opties: Of ik neem medicijnen voor 3 maanden mee en ga daar naar een dokter, en zorg dat ik de rest voorgeschreven krijg.
Of ik neem medicijnen mee voor 5 maanden en dan moet mijn dokter contact zoeken met een dokter in australie. Die dan een formulier voor mij invult en die faxt naar TGA. als dat is goedgekeurd krijgt de australische dokter t terug en moet ie t ook naar mij faxen zodat ik een kopie mee kan nemen.

de eerste optie is makkelijker maar wel enig risico. er is een ziekenhuis in t dorpje waar ik zit. terwijl t echt een gat is (nou ja gelukkig maar) dus een dokter is vast wel te vinden alleen moet ik t er dan op gokken dat hij/zij medicijnen gaat voorschrijven zonder allerlei onderzoeken of whatever te willen doen of zonder heel moeilijk te gaan doen. en de verzekering moet ik dan ook nog checken want een bezoekje aan een dokter kost ook geld net als een recept.
De 2e is wel erg omslachtig en ik ben dan van nog meer mensen afhankelijk. ik heb tijd genoeg om t een en ander te regelen. Ik zal t eens overleggen met iemand van de ziektekosten verzekering en mn dokter.

Zomaar dingen meenemen voor 5 maanden met een brief en medisch paspoort is voor mij geen optie. straks krijg ik een boete of wordt alles weggegooid en ik zit me dan de hele reis op te vreten over t feit dat ik illegale dingen invoer. op veel website staat dat er met de Customs niet valt te fucken als ze iets ontdekken ben je nog niet jarig.
@ annelies wat bedoel je met een Customs card? krijg je die bij aankomst ofzo?

groetjes Kim
 
Nou, het lijkt mij allemaal een gedoe.
We hebben het toch nog steeds over de pil en allergie pilletjes?
Gewoon aan je huisarts vragen om iets meer voor te schrijven en zelfde bij de apotheek en klaar is kees. Geen vragen bij binnenkomst in Australie hoor en je hoeft dit ook niet eens op de customskaart in te vullen (de kaart die je in het vliegtuig krijgt over invoer van allerhande zaken). Dit is gewoon personal use tijdens je verblijf. En een apotheker snapt echt wel dat je iets meer nodig hebt ivm je reis. Vijf maanden is trouwens helemaal niet veel!

Ik vind het maar een gezeik.........of ben ik nu al te Australisch en valt mij het overgeorganiseerde Nederlandse gedoe nu op? :)

No worries,
Henriette
 
Hoi, ben het met Henriette eens, het gaat maar om allergie pillen en de pil.
Nou dat is echt niet erg.
Gewoon in je toilet tas in je grote bagage doen.

ps, de pil krijg je toch altijd voor een half jaar of er moet weer iets veranderd zijn.


Groetjes Jolanda  :up:
 
Voor officiële info, kijk hier: http://www.tga.gov.au/docs/html/bringmed/intoaust.htm

Ik moet zeggen, ik heb m'n medicaties altijd in m'n hand luggage (te belangrijk om per ongeluk via je koffer kwijt te raken, toch?). Maar m'n handbagage gaat altijd prima door customs. Ik heb wel altijd een uitdraai van de apotheker bij me, alhoewel die geloof ik niet geldt als een officieel document - er is ook nooit naar gevraagd en we vliegen wat af. Ik declare 't nooit, je kan het geloof ik nog niet eens op de customs kaart (krijg je op het vliegtuig) invullen. Of ik negeer 't gewoon ;-)

Gewoon doen alsof je neus bloedt, maar kijk voor de zekerheid nog even op bovenstaande link, daar staan uitzonderingen.

Groetjes,

Ireen
 
Back
Top