Meest recente updates NL pop-upconsulaten voor NL paspoortvernieuwing

Ik kreeg zowaar een email van VFS. En ze hebben nog gelijk ook (het blijft in die zin waardeloos, maar het werkt nu voor me)

Ik ben nu ingelogd met MacOS + Chrome nadat ik alle website data, cookies etc. door het virtuele toilet gespoeld heb en mijn account/password gereset heb.

Ik zal vanavond wel aan Miss Bang vragen wat ze nu wil, maar denk dat ik het weet.
Oh, krijgen wij die e-mail ook te lezen :)?

Oh, krijgen wij die e-mail ook te lezen :)?

"...
The appointment slots are opened every two months in advance so you can book your appointment online via VFS global official website accordingly.

Please note:

• If you require more than one appointment, you will need to book multiple slots separately.
  • We recommend clearing your browser history and cache before trying again, as this often resolves technical issues.
For your convenience, I’ve attached a troubleshooting document to help you with the booking process.
The appointment hours start at 9.00am until 2.30pm.

..."

Daar lijkt het in ieder geval op, maar mogelijk is het zo dat je gewoon niet meer kunt boeken als ze vol zitten voor die week en de pagina afsluiten voor de rest van de week. Probeer het eens op vrijdagochtend vroeg, kijken of de pagina dan wel bereikbaar is?

Ik hoor nog steeds dat mensen soms WEL een afspraak kunnen maken als ze persoonlijk in de mail of telefoon klimmen. Ik geloof dat ons lid in Adelaide (kan even niet op haar naam komen, ouderdomsdementie, iets met JP?) op die manier aan een afspraak is gekomen? @JP2017 is zij geloof ik?
Hi,

Ja gewoon een email sturen en dan kun je een afspraak maken. Werkt nog steeds het beste. Mijn partner had via het boekingssysteem gedaan de afspraak was ver in de toekomst.

Hij heeft daarna gemaild en kon dezelfde week nog terecht. Dit was 4 weken geleden.

Ik heb het email adres voor Perth vfs global.

Hi,

Ja gewoon een email sturen en dan kun je een afspraak maken. Werkt nog steeds het beste. Mijn partner had via het boekingssysteem gedaan de afspraak was ver in de toekomst.

Hij heeft daarna gemaild en kon dezelfde week nog terecht. Dit was 4 weken geleden.

Ik heb het email adres voor Perth vfs global.
In Brissie hebben ze het niet druk. Kon de volgende dag al terecht via booking systeem, maar besloten om paspoort te laten voor wat het is en Verklaring van NL-schap te doen via Buitenlandse Zaken.

In Brissie hebben ze het niet druk. Kon de volgende dag al terecht via booking systeem, maar besloten om paspoort te laten voor wat het is en Verklaring van NL-schap te doen via Buitenlandse Zaken.
Je hebt tegenwoordig 3 jaar extra bedenktijd (je paspoort mag 3 jaar verlopen zijn als je het maar vervangen HEBT VOOR die 3 jaar verlopen zijn).

Persoonlijk zit ik een beetje met de mogelijkheden die ik af sluit als ik mijn paspoort zou laten verlopen (na 13 jaar dus). Ik heb geen idee hoe de toekomst eruit ziet, maar het is denkbaar dat ik na (hopelijk niet) overlijden van mijn 5 jaar oudere partner terug zou willen naar Europa. Ik zeg met nadruk niet NL, ik heb geen enkele belangstelling om nog ooit naar NL terug te keren, iedereen die ik goed ken woont in een of ander buitenland. Maar met een NL paspoort (en dus met nadruk NIET met louter een AU paspoort) kun je je overal in de EU voor onbepaalde tijd vestigen. Dus geen 3 krappe maandjes waarin je niet mag werken en zo. Volgens mij is dit niet mogelijk met een Verklaring Nederlanderschap, je MOET je NL paspoort geldig houden. Dus daar ga ik maar voor in (in mijn geval 2028, plus 3 jaar uiterlijk 2031)

Het is wel een dure hoofdpijngrap aan het worden, 2 paspoorten en 2 rijbewijzen geldig houden. Ik heb nog steeds geen AU paspoort hoewel ik wel al 3 jaar citizen ben. Volgens mij kan ik in AU overleven zonder AU paspoort met mijn AU rijbewijs als ID. Ik kan als citizen ook AU in en uit op een NL paspoort, al moet ik me dan wel voorbereiden op veel vragen bij de douane. Maar ik kan absoluut niet in de EU blijven zonder NL paspoort.

Something's gotta give. Om mijn AU citizenship te behouden MOET ik 1 van de 2 kiezen: NL paspoort of NL Verklaring Nederlanderschap. Maar met dat NL paspoort heb ik veel meer mogelijkheden. Inclusief, zoals @Sand terecht opmerkt, blijven stemmen in de NL landelijke verkiezingen.

Last edited:
Je hebt tegenwoordig 3 jaar extra bedenktijd (je paspoort mag 3 jaar verlopen zijn als je het maar vervangen HEBT VOOR die 3 jaar verlopen zijn).

Persoonlijk zit ik een beetje met de mogelijkheden die ik af sluit als ik mijn paspoort zou laten verlopen (na 13 jaar dus). Ik heb geen idee hoe de toekomst eruit ziet, maar het is denkbaar dat ik na (hopelijk niet) overlijden van mijn 5 jaar oudere partner terug zou willen naar Europa. Ik zeg met nadruk niet NL, ik heb geen enkele belangstelling om nog ooit naar NL terug te keren, iedereen die ik goed ken woont in een of ander buitenland. Maar met een NL paspoort (en dus met nadruk NIET met louter een AU paspoort) kun je je overal in de EU voor onbepaalde tijd vestigen. Dus geen 3 krappe maandjes waarin je niet mag werken en zo. Volgens mij is dit niet mogelijk met een Verklaring Nederlanderschap, je MOET je NL paspoort geldig houden. Dus daar ga ik maar voor in (in mijn geval 2028, plus 3 jaar uiterlijk 2031)

Het is wel een dure hoofdpijngrap aan het worden, 2 paspoorten en 2 rijbewijzen geldig houden. Ik heb nog steeds geen AU paspoort hoewel ik wel al 3 jaar citizen ben. Volgens mij kan ik in AU overleven zonder AU paspoort met mijn AU rijbewijs als ID. Ik kan als citizen ook AU in en uit op een NL paspoort, al moet ik me dan wel voorbereiden op veel vragen bij de douane. Maar ik kan absoluut niet in de EU blijven zonder NL paspoort.

Something's gotta give. Om mijn AU citizenship te behouden MOET ik 1 van de 2 kiezen: NL paspoort of NL Verklaring Nederlanderschap. Maar met dat NL paspoort heb ik veel meer mogelijkheden. Inclusief, zoals @Sand terecht opmerkt, blijven stemmen in de NL landelijke verkiezingen.
AFAIK.....met alleen een Verklaring van Nederlanderschap kom je niet ver in Europa, die Verkl. v NLschap is alleen maar bedoeld om, in geval je (lang) buiten de EU woont en dual nationality hebt, je Nederlanderschap te behouden. Om in NL of ander EU land te gaan wonen/werken zonder al teveel heisa heb je een NL/EU passport nodig.

NL rijbewijs heb ik allang niet meer vernieuwd, als je kunt aantonen dat je je rijbewijs in NL hebt behaald krijg je je weer een NL rijbewijs als je in NL gaat wonen. Ik heb overigens hier ook rij-examen (piece of cake) moeten doen; destijds kon het NL rijbewijs niet omgewisseld worden in Australia.

Australia uitreizen zal nog wel gaan zonder Australian passport maar terug reizen naar Australia als Australian Citizen zonder een Australian passport.....je loopt tegen een betonnen muur op het (buitenlandse) vliegveld bij het inchecken en komt het vliegtuig niet in (spreek uit ervaring) ze kunnen je niet vinden in het 'system' omdat je geen ' Australian visum' (meer) in je passport hebt. Ik dacht AU uit/in met AU passport en EU in/uit met NL passport....maar zo werkt het niet.

Volgens mij is dit niet mogelijk met een Verklaring Nederlanderschap, je MOET je NL paspoort geldig houden.
Heb je een bron hiervoor?

Je kunt als NL ook zonder paspoort leven en deze ergens een keer aanvragen. Laten verlopen en weer aanvragen.
Dus ben benieuwd waar staat dat dit vanuit AU niet kan. Zit even niet achter een computer om het uit te pluizen. Maar als je een bron voor je aanname hebt hoor ik het graag 👍

Heb je een bron hiervoor?

Je kunt als NL ook zonder paspoort leven en deze ergens een keer aanvragen. Laten verlopen en weer aanvragen.
Dus ben benieuwd waar staat dat dit vanuit AU niet kan. Zit even niet achter een computer om het uit te pluizen. Maar als je een bron voor je aanname hebt hoor ik het graag 👍
Dit is alles dat ik kan vinden:

Met een Verklaring van Nederlanderschap kunt u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, bijvoorbeeld om in het buitenland te trouwen of voor bepaalde beroepen. U kunt de verklaring echter niet gebruiken als reisdocument of als identiteitsbewijs.

Wat u wel kunt doen

• Aantonen dat u Nederlander bent:
    De verklaring is bedoeld om uw nationaliteit officieel aan te tonen, wat nodig kan zijn bij instanties in het buitenland.
  • Trouwen in het buitenland:
    Sommige landen, zoals Turkije en Zuid-Afrika, vragen om zo'n verklaring bij een huwelijk in het buitenland.
  • Beroep doen op bepaalde functies:
    Het kan vereist zijn voor toegang tot bepaalde beroepen.
  • Als alternatief voor een paspoort:
    Als u alleen uw nationaliteit hoeft te bewijzen en niet een reisdocument nodig heeft, is de verklaring een goedkoper alternatief voor een paspoort.
Wat u niet kunt doen

Reizen:
U kunt de verklaring niet gebruiken als reisdocument. Alleen een paspoort of identiteitskaart is hiervoor geschikt.
Identificeren:
U kunt zich er niet mee identificeren, bijvoorbeeld bij de politie of in een bank.
Als identiteitsbewijs gebruiken:
De verklaring toont alleen aan dat u Nederlander bent op de dag van afgifte; het is geen volwaardig identiteitsbewijs.

Alleen een verklaring van Nederlanderschap is niet voldoende om in de EU te wonen; je hebt ook een geldig identiteitsbewijs zoals een paspoort of identiteitskaart nodig om te bewijzen dat je de Nederlandse nationaliteit hebt en gebruik kunt maken van het recht op vrij verkeer binnen de EU. De verklaring zelf is bedoeld als bewijs en heeft geen reisdocumentfunctie.

Belangrijkste punten

• Paspoort of ID-kaart is vereist:
    Voor reizen en verblijven in de EU heb je een geldig Nederlands paspoort of een identiteitskaart nodig. Deze documenten bewijzen je identiteit en nationaliteit en geven je het recht om in andere EU-landen te wonen en werken.

• Functie van de verklaring:
    Een verklaring van Nederlanderschap (VBN) is een document dat je kunt nodig hebben voor specifieke doeleinden, zoals om aan te tonen dat je de Nederlandse nationaliteit hebt. Het is echter geen vervanging voor een paspoort of identiteitskaart voor reisdoeleinden.

• Uitzondering:
    De VBN kan wel worden gebruikt om te bewijzen dat je Nederlander bent als je bijvoorbeeld een beroep wilt uitoefenen waarvoor dit vereist is, of bij het trouwen in het buitenland.

• Verlies van nationaliteit:
    Als je alleen een VBN hebt en geen geldig paspoort of identiteitskaart meer hebt, loop je het risico je Nederlandse nationaliteit te verliezen bij een langdurig verblijf buiten Nederland en de EU.

Dit is alles dat ik kan vinden:
Correct. Die verklaring van NL-schap is maar een vodje vergeleken met je paspoort natuurlijk.
Maar dat is niet waar ik op doelde/wat ik dacht te begrijpen uit wat je zei.

Persoonlijk zit ik een beetje met de mogelijkheden die ik af sluit als ik mijn paspoort zou laten verlopen (na 13 jaar dus).
<..>
Volgens mij is dit niet mogelijk met een Verklaring Nederlanderschap, je MOET je NL paspoort geldig houden.
Ik denk dat je zin: "...je moet je NL paspoort geldig houden..." is wat me even op het verkeerde been zette.
Ik dacht dat je daarmee bedoelde: "...Als je je paspoort nu laat verlopen kun je nooit meer een NL paspoort aanvragen..."

Voor ons heb ik het onderstaande bedacht. Feedback welkom:
- Je hebt nu een Verklaring NL-schap. Want je reist toch niet/nauwelijks EU in.
(als je reist doe je dat op je AU paspoort in ons geval, welke we beide hebben, voor jou is dat dus iets anders want die heb je nog niet. NL pasport kan dus logischer/goedkoper zijn)
- Binnen de geldigheidsduur van je Verklaring NL-schap verandert je levenssituatie en wil je meer naar de EU reizen/langer daar verblijven.
- Dan vraag je een nieuw paspoort aan.

Voor ons is dit het goedkoopste alternatief. Als Miss Bang niet (veel/lang) naar de EU wil kan ze haar AU paspoort gebruiken, en voor $30 per 10(13) jaar NL-er blijven. Mocht de situatie veranderen is het nog vroeg genoeg om een paspoort aan te vragen volgens mij.

I’m abroad and my passport or identity card has expired (or almost expired). What should I do?

If your passport or ID card has already expired, you cannot travel anywhere at all. Not even to a European country with no border controls. You will need to apply for a new passport or ID card.

Zie hieronder screenshots van de wizard op: https://www.netherlandsworldwide.nl/passport-id-card/abroad/apply-australia
Screenshot 2025-10-14 at 17.09.25.png

De checklist die er aan het einde uitkomt is hetzelfde voor geldig of expired paspoort.

Screenshot 2025-10-14 at 17.10.31.png
- Application form is het form wat je invult op de website
- Proof of Dual nationality is je Marriage Certificate
- Foreign passports spreekt voor zichzelf
- Pasfoto
- Het lijstje
- Proof of Legal residence is bijv. VEVO uitreksel of AU Paspoort
- En last but not least je (al dan niet verlopen) NL Paspoort

Als ik het niet juist zie hoor ik het graag! We willen namelijk graag de juiste beslissingen nemen gebaseerd op de feiten :)

Correct. Die verklaring van NL-schap is maar een vodje vergeleken met je paspoort natuurlijk.
Maar dat is niet waar ik op doelde/wat ik dacht te begrijpen uit wat je zei.

Ik denk dat je zin: "...je moet je NL paspoort geldig houden..." is wat me even op het verkeerde been zette.
Ik dacht dat je daarmee bedoelde: "...Als je je paspoort nu laat verlopen kun je nooit meer een NL paspoort aanvragen..."

Voor ons heb ik het onderstaande bedacht. Feedback welkom:
- Je hebt nu een Verklaring NL-schap. Want je reist toch niet/nauwelijks EU in.
(als je reist doe je dat op je AU paspoort in ons geval, welke we beide hebben, voor jou is dat dus iets anders want die heb je nog niet. NL pasport kan dus logischer/goedkoper zijn)
- Binnen de geldigheidsduur van je Verklaring NL-schap verandert je levenssituatie en wil je meer naar de EU reizen/langer daar verblijven.
- Dan vraag je een nieuw paspoort aan.

Voor ons is dit het goedkoopste alternatief. Als Miss Bang niet (veel/lang) naar de EU wil kan ze haar AU paspoort gebruiken, en voor $30 per 10(13) jaar NL-er blijven. Mocht de situatie veranderen is het nog vroeg genoeg om een paspoort aan te vragen volgens mij.

I’m abroad and my passport or identity card has expired (or almost expired). What should I do?

If your passport or ID card has already expired, you cannot travel anywhere at all. Not even to a European country with no border controls. You will need to apply for a new passport or ID card.

Zie hieronder screenshots van de wizard op: https://www.netherlandsworldwide.nl/passport-id-card/abroad/apply-australia
View attachment 2367

De checklist die er aan het einde uitkomt is hetzelfde voor geldig of expired paspoort.

View attachment 2368
- Application form is het form wat je invult op de website
- Proof of Dual nationality is je Marriage Certificate
- Foreign passports spreekt voor zichzelf
- Pasfoto
- Het lijstje
- Proof of Legal residence is bijv. VEVO uitreksel of AU Paspoort
- En last but not least je (al dan niet verlopen) NL Paspoort

Als ik het niet juist zie hoor ik het graag! We willen namelijk graag de juiste beslissingen nemen gebaseerd op de feiten :)
Oh, ik wist niet dat je je NL paspoort opnieuw kunt aanvragen als je oude verlopen is (na 10+3 jaar dus). Dat is nieuw voor me. Maar in het geval dat we het NL paspoort laten verlopen zijn Nataschja en ik dus verplicht om op dat moment wel een Verklaring Nederlanderschap te hebben. Want if not, dan verliezen zij en ik allebei ons Nederlanderschap. Je MOET dus 1 van de 2 op tijd in bezit hebben (of allebei zoals @Sand).

Voor de rest neem ik aan dat je gelijk hebt want jij hebt het uitgezocht. Let wel goed op dat een aantal van die documenten gelegaliseerd moeten zijn met een apostille.

Oh, en nog iets anders m.b.t. NL rijbewijs, als je van Australia terug wil verhuizen naar de EU, maar niet naar Nederland (bijvoorbeeld naar Spanje of Frankrijk, of een paar Europese landen buiten de EU):

- dan kun je dus je NL rijbewijs niet meer verlengen!
- je moet je NL rijbewijs vervangen door een rijbewijs van het Europese land waar je woont (bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje of buiten EU IJsland)
- dat moet volgens Europese regels
- als je oorspronkelijke rijbewijs in Nederland is gehaald en je hebt dat geldig gehouden, of niet maar vervangen door een Australisch, is dat meestal wel haalbaar
- maar als je je oorspronkelijk rijbewijs niet in Nederland hebt gehaald en je hebt alleen een oorspronkelijk Australisch of buiten-EU rijbewijs, dan wordt dat ineens een heel groot probleem. Niet ieder EU-land accepteert een niet-EU-rijbewijs en dan moet je opnieuw examen doen voor je nieuwe Spaanse of Franse, of Nederlandse rijbewijs. In Nederland is dat een bikkelhard feit, ik ken nogal wat Amerikaanse expats, en die hebben dus niks aan hun American license. Ze moesten allemaal examen doen in Nederland.

@afterbang ben benieuwd waarvoor je nú dan je bewijs van NL-schap wil hebben/gebruiken?
Ik snap dat je het blijkbaar nodig hebt om later weer misschien een paspoort aan te vragen (?) maar heb je dit nu dan voor iets nodig?
Ons Belgisch paspoort is ondertussen verlopen maar omdat we denken dit niet meer nodig te hebben laten we dit maar zo. Ook in de (foute?) veronderstelling dat we dat, als nodig, wel weer (makkelijk?) kunnen aanvragen. We veronderstellen ook dat we wel ergens geregistreerd staan als Belgen en als het voor iets nodig moest zijn we dat makkelijk kunnen aantonen.
Je ziet redelijk veel vraagtekens, misschien moet ik het toch maar eens uitzoeken maar vraag me toch ook af waarom.

@afterbang ben benieuwd waarvoor je nú dan je bewijs van NL-schap wil hebben/gebruiken?
Ik snap dat je het blijkbaar nodig hebt om later weer misschien een paspoort aan te vragen (?) maar heb je dit nu dan voor iets nodig?
Ons Belgisch paspoort is ondertussen verlopen maar omdat we denken dit niet meer nodig te hebben laten we dit maar zo. Ook in de (foute?) veronderstelling dat we dat, als nodig, wel weer (makkelijk?) kunnen aanvragen. We veronderstellen ook dat we wel ergens geregistreerd staan als Belgen en als het voor iets nodig moest zijn we dat makkelijk kunnen aantonen.
Je ziet redelijk veel vraagtekens, misschien moet ik het toch maar eens uitzoeken maar vraag me toch ook af waarom.
Wij Ollanders zijn meestal in de paniek omdat wij, in tegenstelling tot de Belgen, onze Nederlandse nationaliteit kunnen verliezen en daar continu bovenop moeten zitten.

Wij Ollanders zijn meestal in de paniek omdat wij, in tegenstelling tot de Belgen, onze Nederlandse nationaliteit kunnen verliezen en daar continu bovenop moeten zitten.
Maar verlies je je nationaliteit dan niet als je ergens zo een papiertje hebt liggen. Of omgekeerd kan je je nationaliteit dan verliezen als je niet ergens zo een papiertje hebt liggen. Lijkt me bizar. Je staat, in mijn wereld, ergens geregistreerd met of zonder papiertje en je hebt dat papier maar in bepaalde situaties echt nodig (maar niet om je nationaliteit te behóuden).

Maar verlies je je nationaliteit dan niet als je ergens zo een papiertje hebt liggen. Of omgekeerd kan je je nationaliteit dan verliezen als je niet ergens zo een papiertje hebt liggen. Lijkt me bizar. Je staat, in mijn wereld, ergens geregistreerd met of zonder papiertje en je hebt dat papier maar in bepaalde situaties echt nodig (maar niet om je nationaliteit te behóuden).
Het heeft er voor ons Ollanders mee te maken dat Nederland, als een van de maar paar landen ter wereld, geen dubbele nationaliteit toestaat. Dus iedereen die hier rondkloot met dubbele nationaliteit, of te lang rondhangt in Australia zonder wettelijke gronden, zijn Nederlandse nationaliteit verliest. Dat heeft enorme (juridische en financiele) consequenties waarvan sommigen zeggen 'I don't care' maar dat voor anderen, die assets, inkomens en familie uit Nederland hebben of ooit willen terugkeren naar Nederland, die weg voorgoed wordt afgesloten. Nogmaals, het is volkomen anders dan de Belgische wet.

@SteveSW Zoals @Emulate zegt.

- Jij bent en blijft altijd Belg, of je nu AU citizen bent of niet. Je kunt altijd weer in Brussel aankloppen en met je geboorte certificaat oud laten zien dat je Belg bent. In NL is een 2e paspoort het einde van je 1e paspoort.
- Ik ben dus nu AU en geen NL-er meer.
- Miss Bang is in principe ook haar NL-schap kwijt omdat ze AU geworden is. Maar kan dus aantonen dat ze mijn nationaliteit aangenomen heeft en daarmee als uitzondering wel dual citizen mag zijn.

Die hele 'je mag niet een 2e nationaliteit' hebben wetgeving in NL zorgt voor mega hoofdpijn en kosten. Elke 10 jaar moet je dus weer aantonen dat je legaal een 2e nationaliteit hebt. Zo niet dan val je automatisch in het bakje landverraders en wordt je met pek en veren NL (en de EU) uitgejaagd.

Je weet niet hoe makkelijk je het hebt als Belg ;)

de-goudgele-belgische-frietjes_22727_xl.jpg

Oh, ik wist niet dat je je NL paspoort opnieuw kunt aanvragen als je oude verlopen is (na 10+3 jaar dus). Dat is nieuw voor me. Maar in het geval dat we het NL paspoort laten verlopen zijn Nataschja en ik dus verplicht om op dat moment wel een Verklaring Nederlanderschap te hebben. Want if not, dan verliezen zij en ik allebei ons Nederlanderschap. Je MOET dus 1 van de 2 op tijd in bezit hebben (of allebei zoals @Sand).

Voor de rest neem ik aan dat je gelijk hebt want jij hebt het uitgezocht. Let wel goed op dat een aantal van die documenten gelegaliseerd moeten zijn met een apostille.
Ja en ja.
1. Zorg dat je of Paspoort of Verklaring NL-schap behoudt.
2. En dat staat ook ergens in mijn Plan van Aanpak, moet je apostille hebben op Marriage Certificaat en Citizenship Certificaat

1760478204196.png

Back