Correct. Die verklaring van NL-schap is maar een vodje vergeleken met je paspoort natuurlijk.
Maar dat is niet waar ik op doelde/wat ik dacht te begrijpen uit wat je zei.
Ik denk dat je zin:
"...je moet je NL paspoort geldig houden..." is wat me even op het verkeerde been zette.
Ik dacht dat je daarmee bedoelde:
"...Als je je paspoort nu laat verlopen kun je nooit meer een NL paspoort aanvragen..."
Voor ons heb ik het onderstaande bedacht. Feedback welkom:
- Je hebt nu een Verklaring NL-schap. Want je reist toch niet/nauwelijks EU in.
(als je reist doe je dat op je AU paspoort in ons geval, welke we beide hebben, voor jou is dat dus iets anders want die heb je nog niet. NL pasport kan dus logischer/goedkoper zijn)
- Binnen de geldigheidsduur van je Verklaring NL-schap verandert je levenssituatie en wil je meer naar de EU reizen/langer daar verblijven.
- Dan vraag je een nieuw paspoort aan.
Voor ons is dit het goedkoopste alternatief. Als Miss Bang niet (veel/lang) naar de EU wil kan ze haar AU paspoort gebruiken, en voor $30 per 10(13) jaar NL-er blijven. Mocht de situatie veranderen is het nog vroeg genoeg om een paspoort aan te vragen volgens mij.
Check what you need to do if you are abroad and your Dutch passport or identity card has almost expired.
www.netherlandsworldwide.nl
I’m abroad and my passport or identity card has expired (or almost expired). What should I do?
If your passport or ID card has already expired, you cannot travel anywhere at all. Not even to a European country with no border controls. You will need to apply for a new passport or ID card.
Zie hieronder screenshots van de wizard op:
https://www.netherlandsworldwide.nl/passport-id-card/abroad/apply-australia
View attachment 2367
De checklist die er aan het einde uitkomt is hetzelfde voor geldig of expired paspoort.
View attachment 2368
- Application form is het form wat je invult op de website
- Proof of Dual nationality is je Marriage Certificate
- Foreign passports spreekt voor zichzelf
- Pasfoto
- Het lijstje
- Proof of Legal residence is bijv. VEVO uitreksel of AU Paspoort
- En last but not least je (al dan niet verlopen) NL Paspoort
Als ik het niet juist zie hoor ik het graag! We willen namelijk graag de juiste beslissingen nemen gebaseerd op de feiten