Mel en family, en onze plannen...

Bawurra

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Tja, ook maar eens, zoals velen, een topic over onze "laatste stand van zaken" om jullie (en mezelf :)) op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, etc.

Onze plannen veranderen op dit moment bijna dagelijks, maar uiteindelijk is het de bedoeling te stranden :wink: in Australië (over max. vier jaar, pff dat duurt dus nog even :cry:).

Ik volg op dit moment de opleiding PABO en ben sinds vorige week aan m'n tweede jaar begonnen. Jaja, ik wil juf worden :). Afgelopen zomer hebben we diverse vormen/ mogelijkheden van emigreren bekeken. Het liefst willen we er zo snel mogelijk naartoe, maar ik wil ook m'n opleiding afmaken. Natuurlijk kan dat ook in Australië en natuurlijk kan ik ook gewoon m'n derde jaar daar volgen, etc, maar ik heb helaas (nou zo helaas is dat niet, hoor :lol:) ook nog een man en een dochter die mee "moeten" :wink:. Dus dat van een jaar daar studeren, viel eigenlijk al een beetje af :-(. Natuurlijk kunnen ze dan mee, maar hoe dat financiëel zit, dat moeten we nog uitzoeken. En dan nog de vraag, wat doen we als we na een jaar "even" anderhalf tot twee jaar terug moeten...? Ook heb ik uitgezocht hoe dat zit als ik op een studentenvisum ga. Ik kan hem meenemen, maar dan mag hij helaas maar max. 20u p/w werken. Dat is echt te weinig, dus financiëel niet haalbaar.

Ik heb al gezien (ik hoop dat ik het goed heb gezien, anders lees ik het wel) dat als we uiteindelijk voor een skilled independent willen gaan ik 12 mnd van de 18 mnd ervaring moet hebben (betaald). En dan duurt het helaas dus nog even voordat we kunnen gaan :cry:. Maar gaan, doen we zeker!!!

Mijn man heeft alleen de europesche school (vergelijkbaar met het nederlandse VWO) gedaan, dus tja, daar komen we ook niet verder mee. Hij werkt nu al ruim acht jaar, geloof ik, voor een internationaal vervoersbedrijf die eigenlijk overal op de wereld gevestigd zijn, dus misschien kunnen we daar wat mee?! Ook nog "even" uitzoeken...

Verder ben ik met mijn school bezig uit te zoeken hoe het zit met een buitenlandstage en ben ik alvast opzoek naar een stageplek voor drie maandjes in Australië. Maakt niet uit waar :). Mijn school heeft alleen maar "ervaring" met Aruba en Europese landen, dus daar ligt voor mij nog een UITDAGING.
Als ik uiteindelijk stage ga lopen, laat ik m'n hubbie hier wel voor drie maandjes achter :cry:, maar ik wil gewoon heel graag "proeven" hoe het is om daar als juf te werken. Mijn dochter gaat dan waarschijnlijk wel mee. Ligt ook weer aan de omstandigheden...Dus ook weer "uitzoeken" :-D.

Positieve is dat mijn dochter sinds dit jaar Engelse les krijgt. En wel drie uur per week!!! van een "vakleerkracht". Ze zit nu in groep 3, maar ik moet zeggen dat het echt hard gaat. Ze heeft al veel geleerd van die lessen. Natuurlijk had ze al veel opgepikt op het schoolplein (Internationale school), maar die lessen, dat werkt echt goed :up:. Dus met het daar naar school gaan, komt wel goed.

Voorlopig eerst kijken en uitzoeken wat voor ons de beste weg is. En verder flink netwerken. Helaas geen familie in Australië. En ik krijg mijn zusje helaas ook niet zover zodat zij met haar vriend daarnaartoe gaat. Haar vriend heeft wel familie en als zij daar dus zitten, heb ik ook familie daar :-D :-D :-D...
Het gekke is dat iedereen in mijn omgeving wel familie daar heeft, WAAROM IKKE NIET!!! :cry:. Tja, wel in Indonesië. Is ook vlakbij, :-D.

M'n verhaal is alweer ietje langer geworden dan de bedoeling, maar ja...

Gr. Mel

Hi leuk verhaal. Ben benieuwd hoe het jullie zal vergaan. Maar weet je nog niet of je je dochter zal meenemen? En kan je al inschatten hoeveel punten jullie kunnen verzamelen voor je visum?

gr. :up:

Hoi Mel,

Wat een verhaal zeg en wat een uitgezoek (of is het ge-uitzoek?) he? Hoop voor je dat het allemaal lukt :up:.

Succes met alles. Nog 3 weekjes dan vertrekken wij.

Groetjes,
Erna

Als ik straks m'n opleiding af heb en 12 van de 18 maandjes werkervaring, dan komen we zeker boven de 120, ondanks dat we net boven de 30 jr komen :| :).
Ik wil proberen om m'n LIO (= leerkracht in opleiding, het 4e jaar dus) betaald te laten krijgen. Dat is mogelijk. En dan hoef ik nog maar een half jaartje te werken/ wachten (maar ik wil zeker werken, hoor :)), voordat we een visum kunnen aanvragen.

Ondertussen begin ik half september met alvast een minor Taal en cultuur Engels ter voorbereiding op o.a. de IELTS. Zeker omdat ikzelf straks de advanced moet doen. Ik heb me dus weer genoeg op de hals gehaald :).
Via mijn opleiding wordt dit aangeboden en de lessen die we krijgen, zijn lessen van Cambridge University.
Evt kan ik aan het eind van dit jaar nog een extern examen doen, maar ik weet niet of het enig "nut" heeft, aangezien ik wel gewoon een aantekening op m'n diploma krijg als ik alle studiepunten (honours, 30 in totaal) heb gehaald.
In een "normaal" jaar kun je overigens 60 stp krijgen en ik ga dus voor de 90 stp. ('t Is maar wat je leuk vindt, hoor ik vaak...)

En wat betreft het meenemen van m'n dochter, dat hangt af van waar ik tijdelijk een onderkomen heb.

Vandaag een test gehad om te checken op welk niveau ik zit qua Engels en vanaf welk niveau ik kan instromen. Pfff, reading was echt heavy. Sjonge, drie lange teksten, één uur en ruim 50 vragen tekstverklaren. Nou dat moet ik komend jaar echt gaan oefenen. De teksten snapte ik wel alleen de vragen, tja...Maar ik heb gemerkt dat ik echt moet gaan oefenen om sneller te gaan lezen! Ik had helaas maar 2/3 van dit gedeelte af :|.
Als tweede hadden we listening. Jemig, dat was gewoon te simpel voor woorden (vond ik, want mijn klasgenootje stond alweer met haar oren te klapperen :-D). Het enige was dat de cd constant of haperde of stukjes skipte. Flink irritant, want dat haalt je wel uit je concentratie :x.
Als derde moesten we een essay van minimaal 250 woorden schrijven over een één of andere wazige stelling. Nou eerst m'n mening maar eens verzonnen en vervolgens heb ik het vlot op papier kunnen zetten. Ik was binnen een half uurtje klaar. Dus daar heb ik ook wel een goed gevoel over.
Volgende week nog "even" 10 minuutjes kletsen over mijzelf en wat ik van een bepaalde stelling vind, en dan krijgen we de uitslag. Ik ben echt benieuwd  :).

Vandaag verder een startsein gekregen dat we actief mogen gaan zoeken naar een stageplaats in het buitenland. Het enige is wel dat je eigenlijk niet "alleen" mag, omdat je af en toe wel de behoefte hebt om de eventuele "frustraties" in het Nederlands te kunnen ventileren. Ja, dat snap ik, maar ik vraag me af of er iemand net zo gek is al ik om voor 10 tot 12 weken stage te gaan lopen in Australië. Ik hoor van iedereen alweer een tegenargument: "Je bent gek, weet je hoe duur een ticket is!!!" "Ja en...," zeg ik dan :).
Dit is wat ik wil en als er niemand mee wil/kan, dan ga ik toch. Ik zoek wel iemand die Nederlands spreekt en mij "even" wil aanhoren,  :-D :-D :-D. Komt allemaal goed :).

Nou dat was het weer even voor nu  :)

Gisteren naar een bijeenkomst van een bureau die buitenlandstages en jobs voor je zoekt/ evt voor je bemiddelt geweest. Ik ben blij dat ik ben geweest, want zeker voor een stage vind ik het belangrijk dat alles goed geregeld wordt. Natuurlijk zou ik veel zelf kunnen regelen, maar het lijkt mij moeilijk om zomaar stageplaats te kunnen vinden.

Ik heb al veel vergeleken wat welk bureau doet tegen welke prijs. Heel erg uiteenlopend.
Ik ben benieuwd of het werkt en hoe één en ander zal gaan lopen. Het positieve is wel dat je pas hoeft te betalen op het moment dat er daadwerkelijk een stagecontract getekend is en zowel je school als jijzelf er dus ook mee eens zijn.
Ik kan me haast niet voorstellen dat men "achteraf" pas geld vraagd, omdat men toch "iets" voor je moet doen. Ben dus nog wel een beetje huiverig, dus ik (wij eigenlijk) houd(en) alles goed in de gaten.

Ik houd jullie op de hoogte of het überhaupt wat is :).

Gr. Mel

Nou even weer een kleine update van deze kant...
Ik ben samen met een studiegenootje bezig met het zoeken van een stageplaats in Perth. Genoeg scholen, maar helaas weinig websites te achterhalen :|. Ik wil wel weten wat voor soort scholen het zijn, wat men voor visie heeft, etc.
De eerste brieven gaan deze week de deur uit. Komende weken vroeg opstaan en scholen bellen voor meer info.
Ik heb met mijn man afgesproken dat als het mee zit, ik eind jan'07 vertrek en ergens in mei terug kom. Vooralsnog lijkt het ver weg, maar ik zal de tijd zeker nodig moeten hebben om één en ander te kunnen regelen.

't Gekke is dat ik zo enthousiast ben, er echt zin in heb en hoop dat het ook echt lukt om een stageplaats te vinden, maar er ergens ook wel tegenop zie om "zolang" alleen weg te zijn. Maar aan de andere kant, wat is nu drie en een halve maand, toch?! :).

Wat een verhaal Mel, leuk om nog eens te lezen. Ben benieuwd wanneer je een stageplaats zult vinden! 3 maanden zijn zo voorbij, maar je zal je man natuurlijk wel gaan missen. (Komt hij gewoon lekker 6 weken op vakantie!) Neem je je dochter dan mee?

Heel spannend allemaal!

Groetjes Lin

[quote author=Bawurra link=topic=2471.msg46819#msg46819 date=1139308331]
Maar aan de andere kant, wat is nu drie en een halve maand, toch?! :).
[/quote]

Precies!  Niet eens een halve zwangerschap, als je druk bezig bent zal de tijd voorbij vliegen, hopelijk kun je dochter mee. 
Ik hoop dat je snel een stageplaats hebt.

Hoi Mel,

Leuk om jullie ontwikkelingen te volgen,lijken een beetje op die van ons.
Wij hebben ook een dochter in groep 3,en ik moet me ook om laten scholen om Oz binnen te komen.In sept.begin ik met een koksopleiding(2 jaar) en moet dan naast dat diploma,ook 12 van de 18 maanden werkervaring hebben.
Gelukkig is het goed te combineren,de koksopleiding is 1 dag in de week,de rest vd week hoop ik een werkgever te vinden die mij voor minimaal 20 uur per week aan wil nemen.
Lijkt me wel pittig,3 maanden zonder hubby&kind maar je kan al veel meer dingen uitzoeken en in de toekomst zitten jullie daar voorgoed met z,n drietjes!
Succes met alles en ik blijf jullie op de voet volgen!

Hoi allemaal,

Als ik een stageplaats heb gevonden, is het de bedoeling dat ik alleen het eerste kwartaal van het schooljaar in Australië les geef (stage loop). Te kort dus om m'n dochter mee te nemen. Bovendien moet ik veel voorbereiden en ondertussen ook verslagen schrijven. Om haar dan 10 weken daar naar school te laten gaan, is té veel georganiseer. Verder is het de bedoeling zeker een week voordat de school begint de omgeving te verkennen, te aclimatiseren, etc. En als de stage is afgelopen, is het de bedoeling om nog "even" twee weekjes rond te kijken en van Australië te genieten. Ik ben er dan toch. Twee weken is echt niks, maar om langer te blijven, lukt niet met mijn studie en vind ik zelf ook te lang om van huis weg te zijn.

Mijn man en ik hebben alles goed doorgesproken. Ik vind het wel fijn dat hij mij de mogelijkheid geeft om dit te gaan doen. Het is natuurlijk ook alvast om onze toekomst te verkennen, etc, maar toch...Ook hier in NL moeten we eea gaan organiseren. Onze dochter is dan (pas) 8, kan goed alleen thuis zijn, maar zij heeft haar aandacht ook nodig en moet ook haar dingen kwijt kunnen. Hoe we dat precies gaan regelen, moeten we nog zien. 't Liefst een tijdelijke oppas. Maar daar gaan we pas aan denken als de plannen vastere vormen beginnen aan te nemen. Nu eerst hopen op positieve reacties van de scholen. En, ik heb per slot van rekening maar één plaats nodig :)
[quote author=Lin link=topic=2471.msg46836#msg46836 date=1139313978]
3 maanden zijn zo voorbij, maar je zal je man natuurlijk wel gaan missen. (Komt hij gewoon lekker 6 weken op vakantie!) Groetjes Lin
[/quote]
M'n dochter is leerplichtig, dus "even een paar weekjes" over komen, zit er helaas niet in.

Hé Mel,

Idd leuk om alles weer eens door te lezen. Ik bewonder de moed die je hebt om er heen te gaan (zelfs al is het maar voor even) en "alles" achter te laten. Maar ja, die tijd vliegt om.
Ik krijg kriebels als ik dit zo lees, en zou ook zo weg willen, maar ja...........
WE blijven je volgen!! :up: :up:

Rene

Mel,

Spannend allemaal en een echte uitdaging. Als je nog eens wat specifieke informatie zoekt of vragen hebt waar je denkt dat (ondertussen) gesettelde Ozzie-gangers je een antwoord op zouden kunnen geven danwel helpen de antwoorden te krijgen, vraag gerust!

M.vr.gr.

Perthpete

[quote author=perthpete link=topic=2471.msg47007#msg47007 date=1139399406]
Als je nog eens wat specifieke informatie zoekt of vragen hebt waar je denkt dat (ondertussen) gesettelde Ozzie-gangers je een antwoord op zouden kunnen geven danwel helpen de antwoorden te krijgen, vraag gerust!
[/quote]

Jaja, die heb ik,  :-D.
Ik ben al een tijdje opzoek naar websites van scholen in Perth. We hebben nu 26 scholen in een klein(?) gebiedje gevonden.
Gebied tussen City Beach-Cottesloe-North Perth en East Perth (dus boven Swan River) en een south Perth e.o. We hebben inmiddels drie websites kunnen achterhalen. Het in natuurlijk niet gezegd dat alle scholen websites hebben, maar er moeten er toch meer dan drie te vinden zijn?!

In NL hebben we overkoepelende organen zoals "Salto-scholen" of zijn er websites waar alle scholen uit "Eindhoven" op te vinden zijn. Ik vraag me af of dat in Australië en in dit geval Perth ook zo is. Ik heb wel lijsten van scholen met adressen gevonden, maar allen helaas zonder website. Ik wil graag weten wat voor soort scholen het zijn, waar zij voor staan, hoe zij les geven, etc. Dus mocht iemand een tip hebben, ... :).

Mel,

Ik ben het effe kwijt, maar: Jij richt je specifiek op lager onderwijs? Dus primairy schools ?

M.vr.gr.

Perthpete

Mel,

Alvast een tip (als je die niet al gebruikt hebt ;-) . Google in www.google.com.au eens op : primary schools in Perth. dat levert al e.e.a. op.

M.vr.gr.

Perthpete

Thanks Pete,

Ik had hiermee al gezocht en vele links aangeklikt. Weinig resultaat, helaas, alleen namen en postadressen.
Als het echt niets wordt via internet, dan zit er waarschijnlijk niets anders op dan de komende weken vroeg opstaan, scholen bellen en vragen om info en of zij eventueel een website hebben waar eea terug te lezen is.
Maarja, je moet er iets voor over hebben, he :).

Groetjes,
Mel

Dag Mel,

Ik ben af en toe een beetje eigenwijs dus nog maar een poging:

De eerste link die ik tegenkom via die zoekzin op google.com.au levert de volgende op:
http://www.aussiemove.com/school7.htm

Aan de rechterkant zie je dan vervolgens een kaart van Perth, met diverse suburbnamen erin vermeld. Klik je nu op een van die suburb namen, dan krijg je een overzicht van alle scholen (primary EN secondary) in die suburb. Klik b.v. op Guildford (net onder Midland). Je ziet dan een lijst van de scholen in die buurt EN weer rechts daarnaast een overzichtskaart. In de lijst van scholen kan je op ´more´ klikken om wat meer info te vinden. Meestal vind je dan naast het postadres e.d. een emailadres (is ook al handig), maar ook bij een enkele school een website adres. In een paar minuten had ik onderstaande gevonden (in de Guildford list). Vervolgens kun je door een andere suburb te kiezen in de dropdown box OF gewoon het locatiemapje te verschuiven (boven, onder, rechts, links) een volgende streek kiezen.

Bassendean:
www.anzacterrace.wa.edu.au

Beechboro:
www.scea.wa.edu.au

Guildford:
www.guildfordps.wa.edu.au

Midland:
www.riverlands.wa.edu.au

Ik ben nu even heel benieuwd of je dit ook al gezien had, en het inderdaad toch niet bruikbaar is, of dat je er wel iets mee kan (of denkt te kunnen)... ;-)

M.vr.gr.

Perthpete

Back