Met pensioen in Australie

Marie-Louise

New Member
Jammer genoeg lees ik weinig over het plan dat we hebben om met pensioen te gaan in Australie. Even wat meer over dit onderwerp.

We zijn een koppel van 64/50 jaar en willen graag de rest van ons leven doorbrengen in Australie. Inmiddels heb ik bij diverse instanties geinformeerd en de AOW en pensioen wordt maandelijks overgemaakt naar Australie. Daarvan kunnen we leven en zijn onafhankelijk. Met ons spaargeld/overwaarde huis kunnen we een huisje kopen en nog plenty leuke dingen doen.

Ik heb begrepen dat de mogelijkheden sinds dit jaar beperkter zijn om als oudere een visum te bemachtigen voor Australie maar toch willen we ervoor gaan.

Mijn vraag aan jullie is:
- Ervaringen?
- Wie kan ik het beste inschakelen om verder te gaan?
- Welke streek is het fijn om te gaan wonen (zon/strand)
- Nominaal inkomen p.p.
- Levensonderhoud per maand exclusief woonkosten

Graag ontvang ik alle informatie wat maar mogelijk is.

Marie-Louise

Denk er niet te makkelijk over. Je kunt zo maar niet even vandaag kiezen dat je naar Australie wilt.
In jullie geval, vanwege de leeftijd, zal het een lange en moeizame weg worden om naar OZ te emigreren. Je spreekt over "ouders" betekent  dat je  kinderen hier hebt wonen?  Want bij het laatste zijn er betere mogelijkheden, aangezien je kinderen je kan sponsoren.

Australie is een van de grote 4 populaire landen (Australie, New Zealand, Canada en de VS) waar een "retirement visa" mogelijk is. Wat daar de voorwaarden van zijn weet ik niet, maar die zou je moeten kunnen vinden op: http://www.immi.gov.au

Veel succes en plezier met jullie zoektocht!

Hoi Jan,

Dit is een beslissing die we al langer hebben genomen en is er geen die ineen keer komt opwaaien. Dat zou ook niet goed zijn.
Inderdaad we zijn ouders en een dochter en schoonzoon (32/34) willen ook graag mee. Dus zij kunnen ons sponsoren. Dat is ideaal.

We gaan nu verder en laten ons informeren. Ik denk dat we eerst maar eens contact opnemen met de ambassade en/of een intercedent van een migratiekantoor.
Ook kunnen we in Australie een huis kopen, ons huis in Belgie verkopen en in Belgie of Nederland een appartement huren en op en neer reizen. Maar of de ideale omstandigheid is? Nee, eerst maar voor het definiteve.

Heb je voor ons ook nog meer informatie op onze vragen.

groet,

Marie-Louise

Hoi Malika,

Bedankt voor je reactie en ik zal daar zeker op kijken.

Marie-Louise

Heb je nog meer suggesties voor ons?

[quote author=Marie-Louise link=topic=2061.msg20120#msg20120 date=1120800921]
Inderdaad we zijn ouders en een dochter en schoonzoon (32/34) willen ook graag mee. Dus zij kunnen ons sponsoren. Dat is ideaal.
[/quote]

Waarschijnlijk mogen zij pas gaan sponsoren op het moment dat zij al een x aantal jaren in Australie hebben gewoond. Het is dus volgens mij niet zo dat jullie allemaal tegelijkertijd een visum gaan aanvragen en dat je dochter (want schoonzoon mag jullie niet sponsoren) jullie sponsort....

Ik weet dat dit zo geldt voor Nieuw Zeeland en heb dus geen idee of dat gelijk is aan Australie, maar mijn logische gedachtengang zegt me dat sponsoren zoals jullie in gedachten hadden niet mogelijk is

Enne: het is MalUka en niet MalIka :p :p :p

Ik heb eerder eens gelezen dat een retirement visa een visum is dat om de 4 jaar kan worden verlengt en dat je volgens mij het kan bemachtigen als je 55 jaar of ouder bent en in het bezit bent van AU$400000,= (= ongeveer € 240000,=). Dat waren de eerste vereisten meen ik.

Hoi Hawk,

Bedankt voor je informatie. Hiermee kan ik verder. Dat spaarpotje hebben we du aan die eis kan ik voldoen en we hebben natuurlijk onok ons maandelijks inkomen aan AOW en pensioen.

Als je nog meer informatie hebt graag.

Heb je ook informatie over de pct van het uitstaan van spaargeld?

groet,

Marie-Louise

Marie-Louise.

Ook Maluka heeft hier gelijk want het sponsoren kan alleen via kinderen welke al een aantal jaren in OZ wonen.
Jouw kinderen kunnen geen sponsors zijn als ze nog in Nederland wonen, zo simpel is het.

Het is een lange weg en helaas ik wil niet pessimistisch zijn maar jullie kansen zijn niet al te best.

En wat betreft Nieuw Zeeland, daar kon je aanvankelijk zeer goed binnenkomen, maar die hebben ook de grenzen gesloten sinds 3 jaar en daar is het net zo moeilijk vandaag als in OZ.

Het was n.l. zo (en dat is vandaag nog zo), als je een permanente visum hebt (PERMANENT!!!) dan mag je van het ene land naar het andere verhuizen, zeg maar zoiets als de EEG, maar datzelfde geldt tussen NZ en OZ.

Velen emigreerden naar NZ tot voor een paar jaar geleden omdat het veel gemakkelijker was en na 2 jaar of zo (ik weet de termijn niet meer) mocht je dus gewoon naar OZ verhuizen. Dit gaatje is nu dus ook dichtgetimmerd.

Waar men vooral op uit is , dat jullie als "ouderen" of "gepensioneerden" geen last worden op de lokale sociale wetgeving, vandaar dat je een behoorlijke spaarpot moet hebben.
Dat was eerst 800.000 dollar en daarbij MOEST je een bedrijf opzetten en mensen in dienst nemen, dat is allemaal wel veranderd, maar hoe en wat moet je maar even opzoeken op de web.
Ik ben er een beetje uit betreffende de condities.
Cheers
Jan

Hoi Jan,

Ik ben bewust van het feit dat we een lange weg te gaan hebben. Maar we gaan er wel voor.

Onze dochter en schoonzoon willen ook meegaan. Voor hun zal het niet zo'n probleem zijn vwb de punten te halen. Jong, eigen geld en een beroep waarmee mijn schoonzoon alle kanten mee uit kan. Hij heeft momenteel een eenmanszaak in installatiewerkzaamheden. (loodgieter, gasfitter etc)

En wij gaan het via de "pensioen" regeling proberen. Lukt dat niet dan via hoppen tussen Belgie, Nederland en Australie.

Groetjes,

Marie-Louise

Good luck.
Ja loodgieters hebben ze hier ook natuurlijk en je moet dan waarschijnlijk ook een herscholingscursus beginnen zodra je succes hebt om binnen te komen, want het loodgietersdiploma van NL wordt waarschijnlijk hier niet geaccepteerd, zoals helaas met vele beroepen.

Vaak heb je in NL veel grotere opleidingen genoten dan in OZ, maar dan alsnog moet je opnieuw voor je papiertje.
Ik heb het al zo vaak gezien, soms is het treurig dat hoogopgeleide vakmensen in OZ opnieuw  moeten studeren om het papiertje te bemachtigen.
Ik heb een vriend (ook loodgieter van origin) die woont in Wodonga/Albury, dit is de grens van NSW en Victoria.
Mooi dat hij 100 meter van zijn huis zijn beroep niet mocht uitoefenen omdat het een andere Staat betreft.
Dus hij moest opnieuw examen doen om een license voor beide Staten te krijgen.
Elke Staat heeft zijn eigen wetten.
Dus je kunt wel nagaan dat buitenlanders helemaal opnieuw met herscholing moeten beginnen.
Cheers

En als hij een eigen bedrijf heeft, komt er ook nog eens een keer die complicatie erbij dat hij geen "Reference Letters" van werkgevers kan krijgen, simpelweg omdat hij die niet heeft....Er zijn hier meer mensen die een eigen bedrijf hebben die ook bezig zijn met een Skilled Independent visum en die moeten volgens mij dus van een x aantal klanten een brief hebben waarin ze aangeven welke werkzaamheden hij voor die klant heeft uitgevoerd. Het schijnt veel moeilijker te zijn (of meer werk althans) om de juiste papieren voor een Skills Assessment voor elkaar te krijgen als je eigen baas bent, dan wanneer je in loondienst bent...

Het spijt me erg dit te moeten vertellen, maar jullie zijn, volgens de DIMIA site te laat met het aanvragen van een "retirement visa". Per 1 juli 2005 hebben ze besloten dit visum stop te zetten voor nieuwe aanvragen. Al bestaande aanvragen worden volgens mij nog wel afgewerkt...Dit zou volgens mij voor Ton & Ineke hier op het forum geluk betekenen, maar helaas voor Marie-Louise en man ontzettende pech..

Voor meer informatie: http://www.immi.gov.au/allforms/retirement/temp_retire.htm

Edit: ik was weer eens te vroeg met schreeuwen....er is nog een andere subclass (405) en niet (410) waar nog wel een aantal regels met betrekking tot het retirement visa staan beschreven....onderaan de pagina van de URL hierboven staat een link naar de algemene pagina over "retirement in Australia". Kzou zeggen, spit die eens goed door....

Hoi Maluka,

Dat is dan inderdaad botte pech en zullen het op een andere manier proberen door te hoppen tussen Belgie, Nederland en Australie.
Ik neem aan dat het wel mogelijk is om een huis te kopen of te huren in Australie en dan telkens een soort of long stay visum aan te vragen. Ik weet niet hoe vaak je dit achter elkaar kunt doen. Weet iemand dat?

groet,

Marie-Louise

Ik vind dit een goed forum en wordt dan ook met het uur wijzer. Allemaal bedankt voor de goede tips.

Jan H. (ben je daar)!

Zo te zien weet je er veel vanaf.  Ik probeer een en ander uit te zoeken voor mijn moeder.  Zij wil ook naar australie en wordt gesponsoord door mijn broer (hij is nu australier). Zij heeft een AOW/Pensioen inkomen, eigen geld, 70 jaar, heeft meer kinderen in austalie dan nederland, dus in alle opzichten zou je goedgekeurd moeten worden. 

Nu alleen dit nog!  Wat ik kan zien zijn er twee visums: Contributory Aged Parent Visum (864) en een Aged Parent Visum (804), de eerste heeft hoge visum kosten $30,000 en de tweede $3,000 dus een groot verschil, nu zeggen ze dat de eerste voorrang krijgt, dus kortere wachttijden.  MAAR ze mogen allebei in australie aangevraagd worden (zo begrijp ik het) dus waarom zou je de eerste nemen (met hoge kosten) als je toch uiteindelijk een visum krijgt en tijdens de hele aanvraag toch in australie mag wonen. 

En als zij het inderdaad daar mag aanvragen, op welke visum mag zij australie binnenkomen (3 of 6 maands vakantie visum???????).  Deze twee vragen kan ik nergens vinden en op emails reageren ze niet.

Heb je enige idee hoe het zit?

Alvast mijn (en moeders) dank!

Groetjes, Angela

Hoi Angela,

Ben erg benieuwd naar de reacties en blijf het vervolg volgen (wat een zin). Veel succes.

AOW en pensioen blijft doobetaald, ook als je in Australie woont.

groet,

Marie-Louise

Hallo Angela,
Helaas weet ik hier weinig van. Ben ook geen expert, maar het ziet er goed uit voor je moeder, aangezien ze familie heeft in OZ en van haar geld (AOW-pensioen combi) rond kan komen.
Ja de AOW/Pensioen wordt geheel doorbetaald hier en omdat ze alleen daar van kan leven, hoeft ze (kan zelfs niet) geen Australische Age pension aanvragen, dus de betalingen van haar pensioen kan ze via Nederland regelen en hoeft niet via Centrelink.
Ze kan het zelfs in NL op een bankrekening laten storten en eens per half jaar of zo een bedrag over laten maken naar OZ hetgeen minder kosten meebrengt, maar dat zijn details.
Maar op basis van welk formulier dit aan te vragen?? Ik weet het niet. Heb geen ervaring.
Vraag je broer of hij de immigratiedienst bezoekt of opbelt om het uit te zoeken en ze zijn zeer medewerkend met vragen te beantwoorden.

Alleen omdat ik hier al heel lang woon (geen emigrant trouwens) en in het zakenleven zit, en redelijk goed geinformeerd ben betreffende deze toestanden, dan inderdaad weet ik misschien iets meer dan de gemiddelde persoon, maar ben geen expert.
Jan

Nog even iets. De Nederlandse AOW en Nederlandse pensioen blijft altijd op naam van de persoon, ongeacht waar die persoon woont of welke nationalitiet hij of zij heeft verworven.

Het verschil met OZ is verder zo dat als de persoon overlijdt, dan stopt het pensioen in NL.
In OZ is er gewoon een "pot"  van je superannuation welke je zelf hebt opgebouwd, dus wat "over is gebleven" gaat gewoon naar de nabestaanden, meestal dus de kinderen.
Die kunnen het bedrag er in een keer uit halen en verdelen, wel gedeeltelijk belastbaar
Als je alleen staatspensioen hebt in OZ (het weinige tot zeer weinige.....) dat stopt wel natuurlijk.

Ik heb hier veel over geschreven, ga naar mijn naam (profiel) en kijk de vele berichten na op dit gebied.
Jan

Back