Michiel's LaStaVa

Lekker hoor! (en vermoeiend ;) )

Dat opruimen, ondanks dat wij nog wel even hier zijn heb ik laatst een sessie gedaan. Allerlei spulen bij elkaar gezocht die ik toch echt niet meer in ga zetten of gebruiken de komende tijd en die voor een ander wellicht wel wat waard zijn. Hop op Marktplaats ermee. Heeft gewoon onze vakantie in Frankrijk betaald :) 2x plezier van dezelfde zooi. 1x opgeruimd staat netjes + 1x op vakantie :)

Nu hebben we nog de tijd voor Marktplaats toestanden dus doen we nu alvast het één en ander de deur uit.

Jullie succes met schiften!
Gelijk heb je Afterbang! Bij ons ging het op het laatst zo snel dat we alles maar hebben laten opkopen door een rommelmarkthandelaar (lekker zo'n woord, ik kan nog steeds moeilijk wennen aan de Engelse/Australische gewoonte om zo'n woord op te splitsen). Voor veel te weinig natuurlijk. Zo zie je maar: Elk nadeel heb zijn voordeel. Of moet ik zeggen: Elk voordeel heb zijn nadeel? ;)

Lekker hoor! (en vermoeiend ;) )

Dat opruimen, ondanks dat wij nog wel even hier zijn heb ik laatst een sessie gedaan. Allerlei spulen bij elkaar gezocht die ik toch echt niet meer in ga zetten of gebruiken de komende tijd en die voor een ander wellicht wel wat waard zijn. Hop op Marktplaats ermee. Heeft gewoon onze vakantie in Frankrijk betaald :) 2x plezier van dezelfde zooi. 1x opgeruimd staat netjes + 1x op vakantie :)

Nu hebben we nog de tijd voor Marktplaats toestanden dus doen we nu alvast het één en ander de deur uit.

Jullie succes met schiften!

Dank je dank je.

We zijn al vol op stoom, marktplaats is de favoriete site geworden.. Helaas gaat de verkoop van de spulletjes niet zo soepel als gehoopt. Maar we hebben gelukkig jongere neefjes en nichtjes waar altijd wel plek is voor speelgoed en kleren van de kids dus dat scheelt alvast... Helaas moet ik mijn schuur met klassiekers ook opruimen :(. Mmm das toch wel iets minder, niet dat ik daar nu heel veel tijd in doorbracht maar ja voorlopig geen oude auto's meer voor mij. Het is ook wel even een geval van goede timing, je wilt ook niet met je spullen blijven zitten maar weggeven vind ik ook weer zo wat. Ik twijfel nog of ik mijn motor mee zal nemen, het is niets bijzonders maar ja hij heeft nog weinig gelopen en is ook in Australië geleverd dus import zou niet zo ingewikkeld moeten zijn. Ik heb plek zat in de container dus dat is niet het issue.

Ook over de meubels zijn we nog niet helemaal zeker, ik geloof dat de inrichting in Australië toch net iets anders is dan onze smaak hier dus ik kan me voorstellen dat het lastig is leuke meubels te vinden. We zullen in ieder geval wel wat meenemen maar het is een beetje de keuze, of een grotere container en alles mee of zo min mogelijk mee en dan minder verhuiskosten hebben.... lastig lastig..

Wanneer gaan jullie trouwens?

Nou inmiddels zitten we in dezelfde achtbaan als veel van jullie....Spullen verkopen, iedereen inlichten en zo veel mogelijk informatie verzamelen over de plaats waar we willen gaan wonen. De tickets zijn geboekt en eigenlijk is het aftellen begonnen. Wanneer je kijkt hoeveel tijd er effectief overblijft om alles te regelen schrik je eigenlijk wel.

op dit moment is de grootste zorg wat te doen met het huis. Verhuren of toch verkopen? Wij zitten een beetje met een duivels dilemma. Aangezien we niet weten of we echt definitief willen gaan en eigenlijk een vangnet in Nederland willen houden hebben we eigenlijk voorkeur om te verhuren alleen....

1. De hypotheekverstrekker wil niet meewerken...
2. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het met de hypotheekrenteaftrek zit, in nederland geen inkomen meer zou betekenen geen aftrek meer maar dat is te simpel gesteld heb ik begrepen. Mochten we te koop zetten mogen we nog 2 jaar verlies verrekenen met de voorgaande jaren, alleen (heeft mijn fiscalist verteld) krijgen we dit pas na 3 jaar terug. Dat zou betekenen dat we 2 jaar moeten voorfinancieren.
3 Wanneer we verhuren hebben we natuurlijk geen recht meer op aftrek, verhuist de woning naar Box3 en zal er dus elke maand geld bijmoeten.

Waarom al die moeite doen, nou mochten wij teruggaan naar Nederland en we hebben verkocht dan vallen we weer onder de nieuwe hypotheekregels en is het realistisch dat we nooit meer een huis kunnen kopen zoals we nu hebben..

Is er iemand hier die ervaring heeft met verhuren, desnoods onder de leegstandswet en wat zijn de ervaringen met de teruggaaf en belastingdienst hierbij?

Het is al een aardig tijdje geleden dat ik iets gepost heb dus nu maar weer eens een laatste stand van zaken.

Inmiddels zijn we een aardig stuk verder met alle voorbereidingen en dat moet ook wel aangezien we 17-8 gaan vliegen. De planning is allemaal erg strak want ik moet werken tot 1 augustus en de container komt 30 juli! We zijn dus druk bezig met het inpakken en de laatste spullen weggeven/verkopen/opslaan. Het gaat allemaal wel lukken maar het zijn inmiddels wel korte weekenden en nachtjes geworden. We kunnen pas echt lekker doorwerken als de kids op bed liggen dus dan maar even op de tanden bijten. We hebben straks genoeg tijd om bij te trekken moeten we maar denken.

De afscheidsfeestjes komen inmiddels mijn neus wel uit, ondanks alle goedbedoelde inspanningen van vrienden en familie hebben we iedereen aangegeven dat we daar echt geen tijd voor hebben. Gelukkig heeft iedereen daar wel begrip voor en hebben we genoeg gelegenheid gehad om van alle lieve mensen afscheid te nemen. Dat valt ons overigens zwaarder dan ik vooraf verwacht had.

Het huis, wat ons een hoop hoofdpijn heeft bezorgd, is verhuurd voor 1,5 jaar en dat neemt de ergste druk weg. Zal je net zien in de week dat wij het huurcontract tekenden ook nog 2 kijkers en een bod maar omdat wij nog niet zeker weten hoe het allemaal gaat bevallen in adelaide hebben we toch de keuze gemaakt om te verhuren en altijd iets te houden om naar terug te keren. Over anderhalf jaar zien we wel weer verder!

In adelaide hebben we inmiddels een huis gehuurd in Seaford en daar zitten we het komende jaar, was super geregeld omdat wij de eerste periode gemeubileerd kunnen huren en wanneer onze container komt haalt de huurbaas haar spullen weg.

Inmiddels ben ik ook een beetje via contacten begonnen met netwerken aangezien ik nog geen baan heb en eerlijk gezegd nog niet precies weet wat ik moet gaan doen. Iedereen die ik dat hier vertel moet aan het zuurstof maar ik maak me nog niet al te druk hierom. Er is nog een kleine kans dat ik via mijn huidige werkgever iets kan gaan doen in Adelaide, dat zou wel fijn zijn maar geen must.

Hoewel we alles hier redelijk op de rit hebben zijn er nog wel veel vraagtekens voor wanneer we aankomen. School voor de kinderen is lastig te regelen vanuit hier, de meeste scholen reageren niet op e-mails die we sturen of stellen voor dat de kinderen eerst een jaar naar een speciale school moeten voor een integratieprogramma, vervelende is dat we daar dan gelijk een eind voor moeten rijden omdat er maar 2 van dat soort scholen in Adelaide zijn. En dat betekent waarschijnlijk weer gelijk 2 auto's aanschaffen hoewel de school waar we daarna heen willen op loopafstand ligt.

Ik ga weer even verder met inpakken.... tot snel

Back