middelbare scholen in Sydney

roswita

New Member
hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen over de middelbare school of highschool in Sydney. Ik heb ergens gelezen dat er private en gewone scholen zijn, maar wat is eigenlijk het verschil. Ik heb namelijk 2 kinderen van de middelbare schoolleeftijd.

En hoe zit dat met schoolboeken en zo, lesmateriaal. Hoe ziet zo een schooldag eruit, wordt er veel sport aangeboden?

Zijn er mensen die daar al ervaring mee hebben?

groetjes Roswita
 
Hallo Roswita,

Ik had gehoopt antwoorden te vinden opdit onderwerp maar helaas heeft er nog niemand gereageerd.
Ja, ik dan maar ik heb zo'n beetje de zezelfde vraag.

Groeten,

Wim de Kunder
 
Ik zal het eens proberen in het kort;

Private: duur (varieerd van 10.000-18.000 per jaar per kind! ), uitgebreid lespakket, worden over het algemeen beter aangeschreven dan Public schools. Mag ook wel voor dat geld.
Inschrijven mag vaak pas als je permanent/citizen bent. Vaak wachtijd van 8-10 jaar! (in Sydney)

Public; gesubsidieerd door goverment, kost ongeveer 100-3000 per jaar per kind. Zitten goede scholen tussen. Hangt af van buurt.

Zowel Private als Public heeft een uitgebreid sport/creatief programma. Het is immers een sportland. wat dat betreft is volgens mij een Public in Australie nog beter dan een gewone highschool school in NL. Je hebt een schoolband, drama lessen, sportwedstrijden etc etc. Veel samenwerking tussen studenten.

Het grote verschil wat ik tot nu toe zie is dat de Private schools prachtig zijn. Nieuwe gebouwen, veel faciliteiten, goede sportvelden. De resultaten van de studenten zijn ook vaak uitmuntend omdat er veel individuele aandacht wordt geschonken aan ze. Je neemt ook een sterk netwerk mee waardoor de kansen op goede banen groot zijn.

De Public school zijn door gebrek aan geld wat simpeler en hebben bv een simpeler sportveldje. Beetje zoals de scholen in NL. Niks mis mee overigens. Vaak is de sfeer gemoedelijker omdat er niet alleen maar 'Posh' rondloopt.
Ik geloof dat 70% van de Aussies hun kids naar Public stuurt, dus dat is nog steeds het merendeel.

De schooldagen duren tot een uur of 3. Schooljaar begint in Februarie. Veel naschoolse activiteiten.
Meestal verplicht schooluniform. Lesmateriaal wordt net als in NL besteld en moet je zelf betalen.
schoolreisjes worden ook zelf betaald.

Toch niet zo kort.....

Nynke
 
Beste Nynke,

Het is niet te kort zo hoor.

Leest makkelijk en is erg duidelijk.

School uniform zijn ze hier ook aan al gewend. Ze zitten hier op een prive school en hebben het reuze naar hun zin.
Veel verschillende nationaliteiten. Ik geloof 20 verschillende.

We wachten nog even af hoe het gaat ik moet nog steeds naar australie om de mensen eens in de ogen te kijken.
Want ik las gisteren een verhaal van ene Trees en die was wel erg negatief over austrlie.

Jullie schrijven steeds Oz (wat is dat)?

Tot later,

Wim
 
[quote author=kunder link=topic=5477.msg74084#msg74084 date=1162073957]
Jullie schrijven steeds Oz (wat is dat)?
[/quote]

Oz = Australia :)
 
Helaas is het dus idd zo dat mensen die van een private school komen meestal een streep voor hebben op de mensen die van een public school komen wanneer ze de arbeids markt op gaan. Met andere woorden, neem je twee mensen die net met hun diploma op zak gaan solliciteren op een job, meestal die gene wordt aangenomen die een opleiding heeft gehad op een private school.
 
Maar zijn die wachttijden in Sydney daadwerkelijk zo absurd lang? Dan moet je je kind bijkans inschrijven voordat het geboren is..... :?
En is het zeker dat je hiervoor een permanent visum nodig hebt?
En zo ja, waar kom je anders op uit? Op een international school wellicht ? (wat wij overigens niet willen)
 
Ja, je moet je kind inderdaad inschrijven voor een private 'highschool' als ze een jaar of 3 zijn. Dit zie ik al bij vrienden om ons heen. Die kids zijn 2,5 -3 jaar! Dit is niet bij alle prive scholen, maar zeker bij de meesten. Inschrijfkosten liggen meestal ook rond de 500-1000 euro en 2 jaar voor binnenstromen betaal je vaak nog eens 2000 en daarna komen pas de jaarlijkse kosten van 10.000-18.000 per jaar. Deze kosten lopen van laag naar hoger gedurende de schooljaren. Veel privescholen geven les vanaf primary tot aan year 12 (t/m highschool). Als je eerst op een public primary hebt gezeten rol je minder makkelijk in een prive highschool. Je moet inderdaad permanent of citizen zijn. (uitzondering op regel bestaat misschien wel eens, alhoewel, in Australie......)

Wat ik nog niet heb vermeld is dat heel veel Prive scholen Boys of Girls only zijn. Dit klinkt ouderwets maar uit onderzoek is gebleken dat het blijkbaar betere schoolresultaten opleverd. Je hebt ook gemengde  prive scholen.

Je kunt je kids wel ten alle tijden op een public school (zie boven) zetten. (zoals ik al schreef, wat nog steeds 70% van de Aussies doet). Dit is dus gewoon een Australische school en geen Internationale school. Van de Public schools heb je Primary en Highschools. Je hebt ook Catholic Public schools en die zijn schijnbaar beter aangeschreven dan een 'gewone' Public school. Ik geloof dat de wachttijden niet zo lang zijn.

Om het nog ingewikkelder te maken; je hebt ook nog State Selective High Schools. Bijna niet het vermelden waard, want het is zeer moeilijk om op te komen. Dit is wel een door de staat gesubsidieerde school. Kosten zijn dus laag voor ouders. Helaas mag je hier alleen maar heen na een heleboel testen, die al jaren voor Highschool starten. Vaak krijgen de kinderen die op Selective schools worden aangenomen thuis al priveles etc etc. Hier moet je ook minimaal permanent voor zijn.

Kunder, de zin met 'sparen' is verwijderd! Sorry, ik mag natuurlijk niet oordelen over jullie situatie.
Zo te lezen zijn jullie het beste af met Private Schools. Maar hoe het dan zit met wachttijden weet ik niet.
Je zou eens wat scholen kunnen bellen.

Er lopen heel wat discussies over of Private of Public beter is voor je kind. Ik denk dat het afhangt van de buurt waar je woont en de kinderen die op school zitten. Je kunt het beste een 'feeling' krijgen van een school door er rond een uur of 9 of 3 heen te gaan en te kijken wat er zoal rondloopt.
.
Ik schrijf dit overigens alleen voor Sydney, want ik heb geen idee hoe het in andere steden/staten werkt.

Roswita, Australie is natuurlijk ook geen verlaten paradijs, zoals Trees misschien verwachtte. Ik denk dat haar stukje wel een beetje uit verband is getrokken. Nee het is niet perfect hier, maar wel prachtig, relaxed en geweldig voor kinderen(en nog veel meer, maar dat moet je inderdaad zelf komen zien). Wij wonen hier in totaal 3 jaar en 5 maanden, dus kennen Sydney behoorlijk, qua betere/slechtere wijken en het leven in Sydney zelf. Ik ben absoluut verslaafd aan deze stad. Als je rust wilt vind je rust en als je drukte wilt vind je drukte. Voor ieder wat wils. Het is een van de mooiste steden ter wereld (en dan heb ik het niet over Circular Quay)....met 60 stranden en super veel niet-toeristische paradijsjes. Alsje meer wilt weten kun je me een PM sturen!
 
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Nynke; Met deze informatie kan ik me wel een voorstelling van de scholen maken. Ik zal (als het alemaal lukt met de visa) er veel tijd in steken om in Sydney op school-verkenningstocht te gaan.!

Ik denk ook wel dat er goede scholen zijn ook al zou je er voor moeten omrijden. Mijn kinderen zitten nu ook op een goede school in Nederland, maar zij missen de sportfaciliteiten die er in Australie blijkbaar standaard bij horen. We zijn daar erg enthousiast over. Het zal in ieder geval geen prive school worden.

Ik hoop wel dat we voor het volgende schooljaar het hier kunnen afsluiten zodat we in Australie nog wat tijd over hebben om het land te bekijken. De scholen beginnen immers in februari.

Overal heb je voor en nadelen maar het gaat er juist om hoe je ermee omgaat, zeg ik altijd maar.

groetjes Roswita
 
Back
Top