Migreren naar Australie met het behoud van bestaande baan... (Family of 4, NL@43, NZ@39, NZ@9, NL@3)

BoyardE

New Member
Hoi Allemaal,

Wij zijn een familie van 4, gemixed Nederlanders en Maori Nieuw Zeelanders.
Ik (papa NL@43) heb bijna 10 jaar in NZ gewoond en nu alweer 5 jaar terug in Nederland samen met mijn vrouw (mama NZ@39) en kinderen.

Lang verhaal kort... we denken er aan om eind dit jaar naar Australie te verhuizen (in/around Melbourne) aangezien mijn vrouw daar aardig wat familie heeft wonen (gemigreerd uit Nieuw Zeeland).

Mijn concrete vraag is; Hoe moelijk is het om in Australie een permanente residentie te scoren als ik mijn centjes en baan mee kan nemen van Nederland naar Australie?!

Mijn werkgever heeft aangegeven dat ze mij graag aan willen houden, onder contract zoals nu of als ZZP'er... what ever works best.

Heeft iemand hier ervaring mee, hoe kan ik dit het best aanvliegen en waar moet ik op letten?

Ik werk in de ICT als Senior Network Engineer en tevens als Low Latency Architect voor Microwave Networks.

many thanks!
bo
 
Dit is maar een eerste stap hoor, maar ik denk dat jouw NZ vrouw het makkelijkst PR in Oz kan krijgen vanwege de wederzijdse overeenkomst. Jij zou dan bijvoorbeeld een partnervisum kunnen aanvragen, onshore of offshore. Voor jou kan Oz PR dus misschien wat moeilijker of langer verlopen. Er is ook een mogelijkheid voor jouzelf alleen om een skilled of sponsored visum te proberen. Ga maar eens rustig snuffelen op de home affairs website.

 
Last edited:
Dit lijkt een beetje op @Thijsvr zijn verhaal.

Zij NL/NZ van geboorte. Hij NL.
Wonen nu in Melbourne op een eeuwig durend maar technisch gezien Temp. Visum.
Ze kunnen op basis van haar NZ geen PR krijgen @Emulate.

Lees het draadje https://xpdite.net/forum/threads/thijs-stelt-zich-voor.13582/ goed door. Daar staat de NZ way om in AU te komen beschreven.

Daarnaast zou jij een PR aan kunnen vragen als je job op de SOL staat. (189 of 190 visa)

Je werk aanbod doet verder niets voor je visa kansen (indienen bedrijf niet in AU gevestigd is)

Ter info; ik werk nog steeds als zzp-er voor mijn voormalige NL based klant. Dat is goed te doen.
 
@afterbang Ik geloof je. Ik snap de helft niet van al die visa. Ik had idd alleen iets gehoord over de route voor Kiwi's. Als mamaNZ idd via NZ Oz PR kan krijgen, moet het theoretisch mogelijk zijn voor @BoyardE om Oz PR te krijgen via partnervisum. Dan kan hij ook meteen (blijven) werken op het BVA. Maar ik kan er helemaal naast zitten.
 
Ik ben ook niet op de hoogte van de fijne details van NZ/AU uitwisseling. Ik weet 2 dingen:

NZ is pissed dat AU NZ mensen terug stuurt naar NZ na wangedrag in AU. Soms zijn deze mensen al tig jaar in AU en hebben helemaal geen leven meer in NZ (wat lijkt te duiden op het feit dat ze geen PR hebben anders kan dit niet)

En 2; zie deze post: https://xpdite.net/forum/threads/thijs-stelt-zich-voor.13582/page-30#post-227941

Ik meld het even omdat we @BoyardE niet blij willen maken met een dooie mus ;) Dus ik zeg niet dat het niet kan, maar in het geval van Thijs en Annelies kan het niet (zij is geboren in NZ)
 
OK, even wat meer, volgens mij is de weg voor een Kiwi om PR te worden niet heel anders dan voor een NL. De 189 NZ stream is na 2016 niet anders dan de gewone 189 stream. In underscore de belangrijkste punten

The temporary Special Category visa (SCV) (subclass 444) does not limit how long you can stay in Australia.

This is why many New Zealand citizens do not apply for a permanent visa.
However, an SCV is not always a direct pathway to Australian citizenship.
What you need to do to become an Australian citizen depends on when you arrived in Australia:
Applying for permanent residence
To find an appropriate permanent visa, use the visa finder.
The Skilled Independent (subclass 189) (New Zealand) stream is one permanent visa option for New Zealand citizens.
You might be eligible for the Skilled Independent visa if you:
  • hold a SCV visa
  • have been living in Australia for 5 years
  • started residency in Australia on or before 19 February 2016
  • have a taxable income at or above an income threshold for all 4 income years before lodging an application (unless claiming an exemption)
  • meet health, character and security checks
The income threshold is the same as the Temporary Skilled Migration Income Threshold and has been AUD53,900 since 2013-14.
The income thresholds and exemptions are specified in the legislative instrument.
You may be eligible for an income exemption if you:
  • were required to stay in Australia due to a family court order
  • were receiving compensation for an injury and payments would cease if you returned to New Zealand
  • took maternity, paternity or carers leave during the 4 years
You can include your partner and dependents in your application.
If you are successful, you can apply for Australian citizenship 12 months after becoming a permanent resident.

Skilled Independent visa (subclass 189) New Zealand stream
This visa lets eligible New Zealand citizens who have demonstrated commitment and contribution to Australia, live and work in Australia permanently.
  • You must hold a New Zealand Special Category (subclass 444) visa
  • You must have lived in Australia for at least the last 5 years
  • You must have started living here on or before 19 February 2016
 
Welkom Bo! Je hebt al een uitgebreid antwoord, maar ik wil je succes wensen met al het uitzoekwerk. Met een NZ partner moet er een manier vinden om hier te landen. En anders gewoon naar NZ? Ook leuk :)
 
Held @afterbang heeft eigenlijk alle informatie al gegeven, maar inderdaad, er is geen straightforward manier meer beschikbaar voor een PR.

Je vrouw kan op een 444 visum onbeperkt Australië in en uit reizen, Medicare krijgen en ze mag met dat visum werken. Bijna een PR dus, maar er zijn wat kleine dingen anders.
Wij hebben een aantal vrienden hier die hier al jaren wonen, werken en huizen hebben gekocht. Zij hebben geen enkele behoefte om voor een PR te gaan. Is duur, moeilijk en heeft in hun ogen verder amper voordelen.

Als partner kun je een 461 visum krijgen. Dat is wat ik heb. Het is een relatief obscuur visum, dus visum bureaus zijn er vaak niet bekend mee.

Een 461 is een tijdelijk visum waarmee je in Australië mag wonen en werken, maar je hebt geen recht op sociale voorzieningen zoals Medicare en het visum moet elke 5 jaar verlengd worden. Ook met dit visum zijn er geen opties voor een PR.


Zoals eerder gezegd heb je geen opties om in een PR door te stromen. Je kunt uiteindelijk voor een 189 gaan in een eligible beroep. Dus het beroep moet op de lijst met beroepen staan. Echter, als je kunt aantonen dat je dat beroep hier al een aantal jaar beoefend hebt, dan hoef je veel van de skilltests niet meer te doen.

Mijn vriendin en ik hebben beiden een beroep wat niet op de lijst staat, dus wij hebben op dit moment geen zicht op een PR.
Echter heeft dat op ons dagelijks leven eigenlijk geen invloed. Het was in het begin wat uitleggen aan werkgevers hoe het nu zat (pro-tip: lieg erover, want ze vragen het alleen omdat ze geen working-holiday mensen willen) en het is soms dat je even dingen als contracten iets beter door moet lezen. Geen Medicare is soms ook jammer, maar private health insurance is niet heel duur en afhankelijk van je inkomen moet je dat toch hebben.

Onze verwachting is dat met een aantal jaar wel een optie beschikbaar komt of dat ze een generaal pardon doen voor wie hier al is en ze het hele visum eruit gooien.


Verder, qua werk. Houd er rekening mee dat inkomens hier doorgaans fors hoger zijn dan in Nederland. $100k per jaar voor een goeie baan is hier niet abnormaal. Wat een goed inkomen is uit Nederland vertaald zich niet 1 op 1 soms.
Qua vakgebied denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. In Melbourne zitten de nodige grote telecom providers en met 5G voor de deur zoeken ze ongetwijfeld naar mensen. Doorgaans is het hier niet heel moeilijk om een baan te vinden.

Verder, Melbourne is altijd een goeie keuze. Wij zien verliefd op ons stadje. Laat je niet gek maken door de getallen. Ondanks dat we 5 miljoen inwoners hebben voelt het allemaal heel knus en behapbaar, maar je zit soms wel erg lang in de auto ;)

Succes met jullie avontuur. Mocht je vragen hebben over de visums of de stad, let me know! Happy to help.
 
Doorgaans is het hier niet heel moeilijk om een baan te vinden.

Wellicht een kleine kanttekening?

Je hebt zelf wat langer moeten zoeken dan je hoopte volgens mij. Same here. The Missus had een meer dan prima CV maar is een maandje of 3-4 met veel frustraties onderweg geweest voor ze een baan (onder niveau) gevonden had (waarna ze als een raket door de organisatie omhoog schoot en nu weer aardig op niveau zit)
Volgens mij is dat een beeld wat je regelmatig ziet:
1. Wat langer aan het solliciteren dan verwacht
2. Onder niveau starten
3. Met een beetje geluk en assertiviteit mogelijkheden om weer te groeien naar oude niveau.

Even ter verduidelijking ;)

En weet niet of ik een held ben hahaha

Geloof trouwens dat @BoyardE een beetje verlegen is geworden van de aandacht. ;)
 
Wellicht een kleine kanttekening?

Je hebt zelf wat langer moeten zoeken dan je hoopte volgens mij. Same here. The Missus had een meer dan prima CV maar is een maandje of 3-4 met veel frustraties onderweg geweest voor ze een baan (onder niveau) gevonden had (waarna ze als een raket door de organisatie omhoog schoot en nu weer aardig op niveau zit)
Volgens mij is dat een beeld wat je regelmatig ziet:
1. Wat langer aan het solliciteren dan verwacht
2. Onder niveau starten
3. Met een beetje geluk en assertiviteit mogelijkheden om weer te groeien naar oude niveau.

Even ter verduidelijking ;)

En weet niet of ik een held ben hahaha

Geloof trouwens dat @BoyardE een beetje verlegen is geworden van de aandacht. ;)

Ik typte het op m'n telelefoon, in bed om 11 uur. Ik dacht het een beetje kort samen te vatten ;)

Mijn nuance is dat het wat moeilijker is als je hier voor je eerste baan zoekt als buitenlander omdat een werkgever niemand herkent op je CV, je geen lokale werkervaring hebt en nog niet echt een netwerk van mensen, maar buiten dat, als ik om me heen kijk is hier nooit iemand lang werkloos.
En iedereen zorgt doorgaans goed voor elkaar. Toen m'n contract bij Australia Post niet verlengd werd hadden meerdere collegas én m'n manager allemaal mensen in hun netwerk waar ik wel bij aan de slag kon als ik werk zocht.

Maar ja, die eerste baan hier is soms even wat moeilijker. Overigens, nu na onze vakantie in Nederland snap ik 100% waarom ik niet aangenomen werd telkens. Dat was volledig op mij en mijn Nederlandse manier van doen, en beschouw ik niet als een reflectie van de arbeidsmarkt hier.
 


OFX
Back
Top