Minimum salaris

rens

Active Member
Hoi, hoi,

wil iemand ons vertellen wat ongeveer genoeg (jaar)salaris (bruto) is om in Sydney goed te kunnen leven?

Wij zijn met z'n tweetjes (en poes), gaan huren (500/600 AUD per week?), zullen een auto kopen, en houden van reizen.
Hier in NL zijn onze vaste lasten laag genoeg om relaxed te kunnen leven, dat willen we in OZ ook doen, maar Sydney is natuurlijk wel een hele dure stad.

Ben benieuwd.....
 
Hoi!

Denk dat je toch wel minimaal 100.000 dollar bruto moet verdienen. Ligt er natuurlijk ook aan op welke basis je hier bent, krijg je b.v. nog LAFHA dan scheelt dat behoorlijk in je woonlasten.
 
Zonder LAFHA zou ik eerder $120000 als minimum nemen, met een huur van $600 per week, uitgaande van eigen ervaringen.
Als je uitgaat van de gangbare berekening, dat je 30% van je bruto salaris kunt besteden aan huur zou je $104000 bruto nodig hebben voor een huur van $600 per week.
Hangt natuurlijk erg van je levensstijl af en van hoeveel je wilt kunnen sparen (voor vliegreizen/ een deposit voor een koophuis/ pensioen..).
 
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt en wat je als relaxed beschouwd. Ik denk dat Jadiet wel aardig in de richting zit, maar je kunt je uitgaven natuurlijk al flink opschroeven door iedere dag buiten de deur te lunchen en koffie in de straat te kopen (wat veel mensen hier doen). En de auto kun je ook in diverse prijsklassen kopen. En hoe vaak en hoe ver wil je reizen? En welke prijsklasse accomodatie zoek je dan? Etc, etc... kortom er is veel meer detail nodig om dit goed te kunnen beantwoorden.
 
Sydney is duur. Maar afhankelijk van wat voor werk je doet kun je er ook meer verdienen dan in een kleinere stad of dorp. Waarom kiezen jullie voor Sydney?
 
Wij betalen 450 huur per week voor een 2 slpk appartement met garage... hangt idd van je levenstijl af maar je kunt met minder dan 100.000 ook wel rondkomen hoor.
 
Ik kwam deze tegen over salaris, wel interessant om een gevoel te krijgen:
http://content.mycareer.com.au/salary-centre/?ads=0&s_cid=215859
 
Bedankt voor de bruikbare reacties!! :up:

Waar we in OZ uit komen maakt niet zo heel veel uit (wel voorkeur Sydney of Perth) maar ik heb mogelijk 1 of 2 baan opties in Sydney (is nog wel pril) waarvan 1 een salaris van AUD 82.000 bied. Vind ik wat weinig zeker in 1 vd duurste steden, dus vandaar de vraag of dat wel haalbaar is.

Wij zijn hollanders, dus we kunnen op de centen letten :roll: , en we gaan echt niet vaak uit eten ofzo. Bovendien de mooie vakanties die we wellicht willen doen zijn vanuit OZ een stuk dichterbij (bv. Fiji, Borneo, Bali, en OZ zelf!)

Dat over LAFHA moet ik effe googelen, was dat niet een soort kinderbijslag?
 
Bedankt voor de bruikbare reacties!! :up:

Waar we in OZ uit komen maakt niet zo heel veel uit (wel voorkeur Sydney of Perth) maar ik heb mogelijk 1 of 2 baan opties in Sydney (is nog wel pril) waarvan 1 een salaris van AUD 82.000 bied. Vind ik wat weinig zeker in 1 vd duurste steden, dus vandaar de vraag of dat wel haalbaar is.

Wij zijn hollanders, dus we kunnen op de centen letten :roll: , en we gaan echt niet vaak uit eten ofzo. Bovendien de mooie vakanties die we wellicht willen doen zijn vanuit OZ een stuk dichterbij (bv. Fiji, Borneo, Bali, en OZ zelf!)

Dat over LAFHA moet ik effe googelen, was dat niet een soort kinderbijslag?
Of dat salaries hoog of laag is hangt er volledig vanaf wat voor een baan het is en hoeveel specifieke ervaring jezelf hebt. Misschien kun je daar eens iets meer over zeggen?

Het feit dat Sydney duur is betekent nog niet dat de salarissen daarom hoog zijn. In veel banen verdien je vaak niet meer 16-17 $/hr, wat neerkomt op iets van $32.000 op jaarbasis. Daar moeten dus veel mensen van rond zien te komen. Maar een hius zul je er niet mee kopen...
 
Mischien dat het volgende stukje nog van pas komt. Het is van het ABS (hetzelfde als in Nederland het CBS)en geeft de gemiddelde salarissen. Als je nog even zoekt dan kun je op die site ook nog tabellen vinden van salarissen per functie en voor de omgeving van Sydney volgens mij. Dan weet je ongeveer wat jouw job gemiddeld kan doen.

http://www.abs.gov.au/ausstats/abs@.nsf/mf/6306.0?OpenDocument

Verder is het dan zaak om gewoon even een huishoudboekje te maken met wat je verwacht uit te moeten geven aan vaste lasten, voer en transport. Dan weet je wat je zoal nodig zult hebben om rond te kunnen komen. Huren kun je vinden op realestate.com.au voor de wijken waar je het liefst wil zitten dus je kunt daar een aardige berekening op los laten volgens mij.
 
Bedankt voor de bruikbare reacties!! :up:

Waar we in OZ uit komen maakt niet zo heel veel uit (wel voorkeur Sydney of Perth) maar ik heb mogelijk 1 of 2 baan opties in Sydney (is nog wel pril) waarvan 1 een salaris van AUD 82.000 bied. Vind ik wat weinig zeker in 1 vd duurste steden, dus vandaar de vraag of dat wel haalbaar is.

Wij zijn hollanders, dus we kunnen op de centen letten :roll: , en we gaan echt niet vaak uit eten ofzo. Bovendien de mooie vakanties die we wellicht willen doen zijn vanuit OZ een stuk dichterbij (bv. Fiji, Borneo, Bali, en OZ zelf!)

Dat over LAFHA moet ik effe googelen, was dat niet een soort kinderbijslag?


Lapha, is een living away form home sallowance, werkt als volgt: je betaald bv je huur vanuit je bruto gedeelte van je salaris, daarmee creer je een belastingvoordeel.

Stel je zit in de belastingschijf van 30 % en je hebt een huur van 3000 per maand wordt jouw voordeel 30% een derde dus en betaal je dus geen 3000 huur maar 2000.
Schoolfees kun je ook via je lapha betalen en food toelage.
Doordat je dit doet valt je salaris voor je belastingopgaaf na een jaar lager uit en krijg je nog belasting terug ook.
Puntje bij paalte kost bv de schoolfees niets.
(mensen met of zonder kinderen maakt niet uit, de lapha werkt voor iedereen hetzelfde)
 
Of dat salaries hoog of laag is hangt er volledig vanaf wat voor een baan het is en hoeveel specifieke ervaring jezelf hebt. Misschien kun je daar eens iets meer over zeggen?

Het feit dat Sydney duur is betekent nog niet dat de salarissen daarom hoog zijn. In veel banen verdien je vaak niet meer 16-17 $/hr, wat neerkomt op iets van $32.000 op jaarbasis. Daar moeten dus veel mensen van rond zien te komen. Maar een hius zul je er niet mee kopen...

Ik weet niet wat jij voor werk doet, maar in ons geval , als je gesponsord hier naartoe komt als bv een IT-er, dan heeft GOV bepaald dat iig je minimum 47000 dollar per jaar moet zijn, wat ook een lachertje is vooral als je in Sydney area woont, de average salarissen liggen voor een IT-er op 106.000 tot 120.000 per jaar, uitlopend naar 130/140
Kathleen, wij betalen 700 huur per week, een huis met 4 slpkamers en 4 woonruimtes en een pool en grote tuin en garage.
Een townhouse kost zo een 500 per week in area Sutherland.
Een Unit is goedkoper, zo een 300.

supermarkt met een gezin is zo een 1500/1600 dollar per maand
electricity 300 tot 400 per 3 maanden, ligt eraan of je een ppol hebt, met of zonder solar, gas kookt of niet.
Auto onderhoud vind ik hier goedkoper.
benzine ook.

Ik weet dat je me een keertje gemaild hebt, maar ik ben je mail kwijt, aarzel niet om me nog een keer te mailen.

Als je twijfelt waar te wonen, moet je afwegen wat het je waard is om in een mooie rustige omgeving te wonen concerning je reistijd naar je werk.

De infrastructuur is niet zo hier dat 70 km ook een uurtje reizen betekend, dat komt eerder neer op anderhalf tot 2 uur .

maar dan heb je ook wat, als je vrij wilt wonen,en heel veel ruimte ,acreages, dan komt dat daarop neer,

heb je kids, gaan ze ooit naar uni, misschien slim ook alvast daar in de buurt te kijken.

etcetcetc.
 
Bedankt voor de bruikbare reacties!! :up:

Waar we in OZ uit komen maakt niet zo heel veel uit (wel voorkeur Sydney of Perth) maar ik heb mogelijk 1 of 2 baan opties in Sydney (is nog wel pril) waarvan 1 een salaris van AUD 82.000 bied. Vind ik wat weinig zeker in 1 vd duurste steden, dus vandaar de vraag of dat wel haalbaar is.

Wij zijn hollanders, dus we kunnen op de centen letten :roll: , en we gaan echt niet vaak uit eten ofzo. Bovendien de mooie vakanties die we wellicht willen doen zijn vanuit OZ een stuk dichterbij (bv. Fiji, Borneo, Bali, en OZ zelf!)

Dat over LAFHA moet ik effe googelen, was dat niet een soort kinderbijslag?

van 82000 zou je met twee personen goed kunnen rond komen in Sydney mits je op meer dan 20km van het CBD gaat wonen
 
Back
Top