Misschien een iets te naïeve twintiger met een droom

Eliasstad

New Member
Hi Dutchies/Aussies/Belgen,

Ik ben 23 jaar en momenteel bezig met mijn laatste studie jaar, ik doe een master op het snijvlak van Business en IT aan de Erasmus Universiteit. Ik heb tijdens mijn bachelor jaren een exchange gedaan in Melbourne en ben toen verliefd geworden op de stad en ben sindsdien al aan het denken over een terugkeer naar Australië (liefst Melbourne, anders Sydney of Brisbane).

Wellicht dat ik een beetje te vroeg ben, maar ik heb het idee dat je voor zo'n grote stap nooit te vroeg kunt zijn, anyways ik ben aan het oriënteren voor een professionele baan (>juli 2026)! Het liefst in consulting op het gebied van Business/IT, anders een graduate program, of een functie bij een (grote) corporate. Ik vind het belangrijk om veel vlieguren te maken en waar ik lekker aan mijn carrière kan timmeren. Ik hoop niet dat ik mijn sympathie ben verloren, maar dit is mijn eerlijke verhaal/doel!

Wat ik mijn post hoop te bereiken? In het allerbeste geval een gesprek, een referral, of gewoon een goede tip, alles is welkom en wordt super erg gewaardeerd! Ik hoef maar 1 keer de juiste persoon te spreken om mijn droom realiteit te maken, dus vandaar mijn post....

Thanks in ieder geval voor het lezen (en helpen) en wie weet zie ik jullie down under?!

mn linkedin in geval je meer wil weten:
www.linkedin.com/in/elias-stad-600a38209

*** Ik ben op de hoogte van de Working Holiday Visa. Echter, weet ik niet of het ideaal is vanwege alle voorwaardes die daar aan vastzitten. Ik zal het niet kunnen verlengen aangezien ik een professionele baan wil in een grote stad, met die visa en vanewege zijn voorwaarden heb ik maar 1 jaar recht om in Australie te wonen.

Halloooo! Welkom hier! We hebben net zitten praten op Facebook en ik ben degene die jou hierheen verwees. Ik vermoed en verwacht dat je hier wel hulp zult vinden. Sommige mensen hier hebben schuilnamen omdat een aantal nog voor een NL/BE organisatie werken of familie hebben die nog niet weet dat men naar AU wil vertrekken. Je kunt altijd persoonlijk contact leggen via de berichtenservice (het envelopje rechts in de bovenbalk van deze website).

Ik vermoed dat (even uit mijn hoofd, er zijn hier duizenden leden) onder anderen kanjers als @afterbang (creatief met carrieres), @SteveSW (onze nationale trots Belg), @Rolls (veel ervaring met de wat afwijkende werkcultuur hier), @Roels (hier in het diepe gestort), @Jagermeester (die is volgens mij via zijn NL werkgever bij een AU vestiging beland) een hoop nuttigs te vertellen hebben. En heel veel anderen! Succes!

Hi @Eliasstad Welkom!

Ik ben zeker niet creatief zoals @Emulate het zegt. Maar ze doelt waarschijnlijk op mijn werken (via via) voor een NL High Tech uit Eindhoven vanuit Australia ;)

Melbourne of Sydney zijn wel de go-to steden voor een baan op niveau. Brisbane is in die zin al minder (er wonen 3-4x zoveel mensen in Sydney/Melbourne dan Brisbane) Canberra heeft wat opties als het Den Haag van AU maar zonder citizenship is daar eigenlijk niks op niveau (ask me how I know ;) )

Ik heb dus 8 jaar vanuit hier via Hays Recruiting voor mijn oude baas in Eindhoven gewerkt. Wat me opvalt is dat na 8 jaar werken 'voor' Hays, je 0.0, echt absoluut nada, noppes, niks meer van ze hoort zodra je contract ophoudt. En dat hoor je hier vaak, recruitment en secondment is zo anders als in NL. Waar in NL de recruiter vaak een relatie met zowel de klant als met jou de consultant wil opbouwen is dat hier vaker niet dan wel zo. HR/Recruitment internal bij bedrijven is ook niet altijd even sterk met netjes contact houden en zo.
Daarnaast is AU uiteraard een populair migratie land, dus vanuit buiten solliciteren met hoop op een baan en zo een visa is niet onmogelijk maar wel heel lastig. Je hebt naast lokale concurrentie natuurlijk ook nog ~1 miljard Indiërs en ~1 miljard Chinezen die ook graag hier willen wonen en werken.

Ik wil je niet depressief maken hoor, maar gewoon even voorbereiden op de werkelijkheid, zodat het straks duidelijk is dat het niet persoonlijk is dat je niets hoort, maar gewoon par for the course.
De grote consultancy toko's zitten hier natuurlijk ook; de Big 4, Accenture, Microsoft enz. Dus daar even kijken is wellicht een goede zet. Of hun NL counterparts en zo via een wat langere weg wellicht toch hier terecht komen.

Ik zie je niet aangeven welk visum je in gedachte had, dus ik gok dat je een Sponsored visum zoekt via een werkgever?? Of heb je een andere weg in gedachte (189/190?)

(Als het goed is heb je een follow op LinkedIn van me gekregen, Mick)

Halloo halloo,

Hartelijk dank voor het warme welkom @Emulate en @afterbang !

Ik heb een beetje rondgespeurd op dit forum en las je (@Emulate ) mooie verhaal over hoe je hier een baan eigen hebt gemaakt. Proficiat (beter laat dan nooit, I guess)! Correct me if I am wrong, maar helaas kon ik niet echt een vergelijkbare case vinden van iemand die ongeveer in hetzelfde schuitje zat als ik (beginnend werkende die naar Australië wil emigreren). Verder las ik ook over het schoentje zetten bij Mokum Cafe & Bar, hoop dat het een succes was. Ik vond het grappig, omdat de zaak net gerealiseerd was toen ik in Melbourne woonde (heb er dus nog niet echt gebruik van kunnen maken :mad: ).

Om in te haken op jouw bericht @afterbang : in het allerbeste geval een sponsored visa, maar ik weet dat dit heel optimistisch is. Ik heb al heel veel gelezen op Reddit, dus ben me wel op de hoogte van de situatie en neem het ghosten van recruiters niet persoonlijk. Ik denk trouwens dat je hier al aardig een antwoord op hebt gegeven, want ik heb het idee dat het hele proces om een baan te krijgen in Australië anders is dan in NL, en dat benoemde je met Hays recruiters. Hier in NL is het in ieder geval voor mij meer vanzelfsprekend dat je direct solliciteert op een vacature, en soms gebruikmaakt van een bemiddelingsbureau. In Australië, en correct me if I am wrong, is het meer vanzelfsprekend dat er gebruik wordt gemaakt van een bemiddelingsbureau dat veel meer uit handen neemt en je voorbereidt op de sollicitatie etc. In jouw geval, alert een aanname die ik maak, was dat zelfs je werkgever die jouw salaris betaalde, terwijl je eigenlijk voor de techfirma werkte (dit fenomeen is mij nieuw, dus weet niet zeker of ik het goed heb begrepen).

Anyways, het liefst heb ik een sponsored visa. Ik heb ooit eerder zo’n puntentest uitgevoerd (189/190), en volgens mij was de conclusie dat ik óf te jong ben en/of niet op het allerhoogste Engelse niveau zat om over de threshold van 65 punten te komen (ik zit op de bovenkant van C1-niveau Engels). Bovendien zijn de kosten ook in de duizenden. Echter, en hier ben ik gisteren achtergekomen, denk ik dat een internship als een reële mogelijkheid te beschouwen is om een voet tussen de deur te krijgen. Een internship is doorgaans makkelijker te behalen dan een baan, is vaak betaald op minimumloonniveau in AU (in NL vaak een vergoeding van een paar honderd), ik kan gebruikmaken van zowel de WHV als een training visa (407), en bij een wederzijdse klik is er een kans dat ik mag blijven. Ook heb ik dan Australische werkervaring, wat (helaas) super belangrijk is, en kan ik vanaf daar weer solliciteren naar iets anders indien nodig.

Ik vraag me af, en ben dit trouwens ook een beetje aan het doen in the meantime: via Seek kijk ik nu naar recruitmentbureaus en stuur ik recruiters met klanten die aansluiten bij mijn profiel een bericht via LinkedIn om daar een virtual coffee call te regelen. Dat doe ik natuurlijk iets minder plat dan ik het hier snel uitleg. Raden jullie deze stap aan, of denken jullie dat er effectievere mogelijkheden zijn?

(ik zit op de bovenkant van C1-niveau Engels).
Er is een Engelse test en een Engelse test. Jouw C1-niveau zegt 'niks' over de te halen puntenscore bij de test die er voor het visum toe doet (IELTS - of die ander waar ik de naam even niet van weet). Je Engels kan uiteraard niet belabberd zijn en dan een 9 verwachten op IELTS, maar IELTS kijkt vooral naar andere zaken.

Ik vraag me af, en ben dit trouwens ook een beetje aan het doen in the meantime: via Seek kijk ik nu naar recruitmentbureaus en stuur ik recruiters met klanten die aansluiten bij mijn profiel een bericht via LinkedIn om daar een virtual coffee call te regelen. Dat doe ik natuurlijk iets minder plat dan ik het hier snel uitleg. Raden jullie deze stap aan, of denken jullie dat er effectievere mogelijkheden zijn?
Ik raad die stap zeker aan als je de tijd hebt. Niet geschoten is altijd mis. Maar weet wel dat je er 1 van honderden per vacature bent en als offshore kandidaat je vaak niet erg serieus genomen wordt. Toch zou ik het wel proberen, er hoeft er maar net 1 tussen te zitten...

Zorg wel dat je met je reactie opvalt.

Er is een Engelse test en een Engelse test. Jouw C1-niveau zegt 'niks' over de te halen puntenscore bij de test die er voor het visum toe doet (IELTS - of die ander waar ik de naam even niet van weet). Je Engels kan uiteraard niet belabberd zijn en dan een 9 verwachten op IELTS, maar IELTS kijkt vooral naar andere zaken.
Thanks voor jouw reactie. Ik heb mijn C1 niveau gebaseerd op een TOEFL test die ik heb gedaan en heb behaald vorig jaar. TOEFL is vergelijkbaar met IELTS, meer Amerikaans.

Halloo halloo,

Hartelijk dank voor het warme welkom @Emulate en @afterbang !

Ik heb een beetje rondgespeurd op dit forum en las je (@Emulate ) mooie verhaal over hoe je hier een baan eigen hebt gemaakt. Proficiat (beter laat dan nooit, I guess)! Correct me if I am wrong, maar helaas kon ik niet echt een vergelijkbare case vinden van iemand die ongeveer in hetzelfde schuitje zat als ik (beginnend werkende die naar Australië wil emigreren). Verder las ik ook over het schoentje zetten bij Mokum Cafe & Bar, hoop dat het een succes was. Ik vond het grappig, omdat de zaak net gerealiseerd was toen ik in Melbourne woonde (heb er dus nog niet echt gebruik van kunnen maken :mad: ).

Om in te haken op jouw bericht @afterbang : in het allerbeste geval een sponsored visa, maar ik weet dat dit heel optimistisch is. Ik heb al heel veel gelezen op Reddit, dus ben me wel op de hoogte van de situatie en neem het ghosten van recruiters niet persoonlijk. Ik denk trouwens dat je hier al aardig een antwoord op hebt gegeven, want ik heb het idee dat het hele proces om een baan te krijgen in Australië anders is dan in NL, en dat benoemde je met Hays recruiters. Hier in NL is het in ieder geval voor mij meer vanzelfsprekend dat je direct solliciteert op een vacature, en soms gebruikmaakt van een bemiddelingsbureau. In Australië, en correct me if I am wrong, is het meer vanzelfsprekend dat er gebruik wordt gemaakt van een bemiddelingsbureau dat veel meer uit handen neemt en je voorbereidt op de sollicitatie etc. In jouw geval, alert een aanname die ik maak, was dat zelfs je werkgever die jouw salaris betaalde, terwijl je eigenlijk voor de techfirma werkte (dit fenomeen is mij nieuw, dus weet niet zeker of ik het goed heb begrepen).

Anyways, het liefst heb ik een sponsored visa. Ik heb ooit eerder zo’n puntentest uitgevoerd (189/190), en volgens mij was de conclusie dat ik óf te jong ben en/of niet op het allerhoogste Engelse niveau zat om over de threshold van 65 punten te komen (ik zit op de bovenkant van C1-niveau Engels). Bovendien zijn de kosten ook in de duizenden. Echter, en hier ben ik gisteren achtergekomen, denk ik dat een internship als een reële mogelijkheid te beschouwen is om een voet tussen de deur te krijgen. Een internship is doorgaans makkelijker te behalen dan een baan, is vaak betaald op minimumloonniveau in AU (in NL vaak een vergoeding van een paar honderd), ik kan gebruikmaken van zowel de WHV als een training visa (407), en bij een wederzijdse klik is er een kans dat ik mag blijven. Ook heb ik dan Australische werkervaring, wat (helaas) super belangrijk is, en kan ik vanaf daar weer solliciteren naar iets anders indien nodig.

Mijn situatie was een beetje apart. In NL zat ik via Atos bij NXP. Toen ik hier naar toe verhuisde had Atos zoiets van.... yeah nah. Maar NXP wilde wel graag met me verder. Met Hays (de standaard provider voor NXP staffing globally) heb ik toen een constructie op kunnen zetten waarbij ik in Australia betaald werd door Hays AU, zij factureerden naar Hays NL/NXP. Dus ja, ik 'werkte' officieel voor Hays AU, maar had er niets mee te maken behalve dat zij tussenpersoon waren en wat van mijn uur tarief afsnoepten. Ik had zelf de connecties binnen NXP en sleepte daar zelf mijn vervolg opdrachten binnen. Wellicht maakt dat het nog teleurstellender dat zo'n bedrijf als Hays je daarna laat vallen als een baksteen na 8 jaar commissie opstrijken zonder dat ze daar ooit 'sales' voor hebben hoeven doen. (Dus wellicht ben ik een beetje biased in die zin ;) )

Ik ben nu even niets aan het doen op professioneel vlak, even focus op zaken in- en om het huis (we zitten op een redelijk stuk bush land, dus er is altijd wel wat te doen) En genieten van sporten, nieuwe vrienden maken en hobbies.
Sinds een paar weken reageer ik soms eens op een vacature als het passend lijkt. Maar daar is verder nog niets concreet uit voortgekomen. (Soms is dat solliciteren via een job ad bij een recruiter, soms direct. Volgens mij komt beide redelijk veel voor, maar wellicht verschilt het een beetje qua job type en locatie)

Ik denk dat anderen hier in die zin meer lokale ervaring hebben dan ik. Ik heb het vooral van horen zeggen en/of via wat ik bij mijn partner gezien heb. En dat was ook niet altijd even fraai, tot soms aan acties waarbij je een advocaat nodig hebt.
Australia is een relaxed land in veel zaken, maar soms ook helemaal niet. Bullying op school en kantoor is een groter probleem dan in NL.

Doorloop de Visa Wizard anders nog eens voor de gein en laat eens weten waar je uitkomt, voor welke Visa's je in aanmerking komt.
Een 189/190 zal moeilijk zijn zonder relevante werk ervaring. Uiteindelijk kan het pad ook zijn: Uitzoeken hoeveel werk ervaring je nodig hebt, die werk ervaring in NL op doen en dan 189 o.i.d. aanvragen. Ik ken je niet, maar het Engels is vast voldoende, alleen wellicht niet voldoende voor de extra 5 punten(?)

Het 'cold calling' van recruitment bureaus is wellicht niet super efficiënt, aan de andere kant kost het eenmaal opgezet relatief weinig energie. Maar zoals ik eerder al zei; Je bent niet de enige die via een recruiter/sponsorship binnen te komen. Ik heb er beperkte ervaring mee, en die is al weer 10 jaar oud, net voor dat we hier heen vertrokken, maar had niet echt response als ik het goed onthouden heb. Maar er wat energie instoppen kan geen kwaad natuurlijk!

• Like
Reactions: FOL
Back