mobiel internet

benp

New Member
hallo,

ik ga binnenkort (oktober) op vakantie naar mijn broer in salisbury downs voor maximaal 3 maanden..
ik neem mijn laptop mee ( die ik net aangeschaft heb en zodoende absoluut geen ervaring heb met inloggen op openbare netwerken o.i.d. )

ik heb al veel gezocht met de search-knop, maar misschien heeft nog iemand meer info..

mijn broer heeft geen internet, dus ik vraag mij af wat dan de mogelijkheden zijn voor draadloos internet?
zag al iets over een pre-paid account of bij de bieb of inbellen,  kan iemand hier wat meer over vertellen,

voldoet mijn laptop in oz, 
moet ik iets aanpassen voor internet in oz,   
kan ik mijn laptop gewoon op het lichtnet aansluiten in oz ,
wat is de beste en goedkoopste pre-paid account,
moet ik nog speciaal op beveiligings-instellingen letten i.v.m. bankzaken,
wat geeft de beste snelheid,

o ja, ook wel handig om te weten..wat is de beste en goedkoopst manier voor (tijdelijk,  zonder contract) mobiel bellen in oz ?

nou, je ziet het...een hele hoop vragen, ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken ( en hou er ff rekening mee dat ik handige harry ben wat dit onderwerp betreft, dus niet te technies antwoorden graag  :oops: )


groetjes uit het natte nederland,

ben.
 
Hallo Ben,

mijn broer heeft geen internet, dus ik vraag mij af wat dan de mogelijkheden zijn voor draadloos internet?
Sjezus! Dat je broer nog kan leven zonder internet ;-)

Er zijn verschillende aanbieders met draadloos (mobiel) internet, in ieder geval Optus en Telstra (BigPond). Je zou effe moeten informeren of ze ook aan contracten van 3 maanden doen.

zag al iets over een pre-paid account of bij de bieb of inbellen,  kan iemand hier wat meer over vertellen,
Bij de bieb hier in Stirling werkt het heel eenvoudig. Je wordt lid (gratis) en krijgt de nodige gegevens om gebruik te maken van het draadloos internet. Tijdens openingstijden ga je met je latopje (en je WIFI card) naar de bieb, logt in op het netwerk en aan de slag!
Met pre-paid accounts heb ik geen ervaring.

voldoet mijn laptop in oz,
moet ik iets aanpassen voor internet in oz, 
Zou allemaal moeten werken. Mijn laptop (een oud beestje uit 2004) doet het zonder problemen.

kan ik mijn laptop gewoon op het lichtnet aansluiten in oz ,
Ja, maar je moet natuurlijk wel een adapter hebben voor je stekker. We hebben hier nu eenmaal andere stopcontacten.

wat is de beste en goedkoopste pre-paid account,
Geen ervaring mee.

moet ik nog speciaal op beveiligings-instellingen letten i.v.m. bankzaken,
Uiteraard moet je er voor zorgen dat je virus scanner en firewall up to date zijn. Verder is het belangrijk om te weten dat het draadloos netwerk in de bieb (in Stirling tenminste) niet beveiligd is. En je zit in een openbare ruimte, dus er kunnen meekijkers zijn.

wat geeft de beste snelheid,
Over het algemeen zijn de snelheden hier niet wat je gewend bent in Nederland. Zeker mobiel internet is niet zo snel. En dan heb je ook nog eens data limieten!
Voor mij was de beste (snelste) optie ADSL2+.

Groetjes,
Ben
 
Telstra heeft pre-paid internet. Kun je kopen bij o.a. Telstra shop, Dick Smith electronics en Harvey Norman. Als ik me niet vergis een tientje voor een starter kit. Zie http://my.bigpond.com/internetplans/dialisdn/prepaid/default.jsp voor meer info. Erg simpel te installeren en je kunt met credit card opwaarderen. Het is dial up dus je moet wel geduld hebben...
 
[quote author=benneman link=topic=9076.msg121899#msg121899 date=1216516525]

he benneman,

Verder is het belangrijk om te weten dat het draadloos netwerk in de bieb (in Stirling tenminste) niet beveiligd is. En je zit in een openbare ruimte, dus er kunnen meekijkers zijn.

kan ik mij daar nog op een 1 of andere manier nog tegen beveiligen (firewall-instellingen of zo)  i.v.m. bankzaken of kan ik maar beter helemaal niet in de bieb dat soort zaken doen ?


he pebbles,

Telstra heeft pre-paid internet. Kun je kopen bij o.a. Telstra shop, Dick Smith electronics en Harvey Norman. Als ik me niet vergis een tientje voor een starter kit. Zie http://my.bigpond.com/internetplans/dialisdn/prepaid/default.jsp voor meer info. Erg simpel te installeren en je kunt met credit card opwaarderen. Het is dial up dus je moet wel geduld hebben...

ik hoef alleen maar te surfen en email en bankzaken, is het dan wel te doen met die langzame snelheid of is het dan toch handiger om een kort contract te nemen ?
(ik ben nu 10 MB snelheid gewend, hoe langzaam is mobiel internet dan ongeveer ? en wat zijn daar de globale kosten van?)

Groetjes,
Ben
 
Ik zou je broer even uit laten zoeken of er internet cafes in de buurt zijn. Dan kun je gewoon met je eigen laptop het internet op. Kost je een handvol dollar per keer.

Gratis internet in een bieb is leuk maar als je pech hebt niet vooruit te branden, als je er al op komt want je bent waarschijnlijk niet de enige. Het scheelt je ook de hel van het uitzoeken hoe en wat er allemaal aan wireless broadband te krijgen is. Het is namelijk een nationale sport om dat zo moeilijk mogelijk te maken. Denk je een goedkope gevonden te hebben, blijkt dat je 5Mb of zo mag downloaden. Of je hebt geen dekking in het gebied waar jij zit. Of je zit er 24 maanden aan vast. Of het is alleen dial-up met een beperkt aantal uur per maand.

Mocht je tijd teveel hebben dan kun je kijken bij telstra.com.au, three.com.au, tpg.com.au, optus.com.au, vodafone.com.au. Waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar.

Voor mobiel bellen zou ik gewoon een SIM lock vrije telefoon meenemen en hier een pre-paid SIM kopen.
 
hoi,

toch rest mij nog een vraag;

hoe kan ik mij het beste beveiligen als ik bankzaken moet regelen in de bieb of internetcafe oid ?

of kan ik maar het beste iets met inbellen vanaf mijn broer doen ?

groet, ben
 
Ik ben geen expert, maar volgens mij zit 'm de onveiligheid van het internet in de bieb in het gegeven dat het verkeer van je laptop naar het modem (van de bieb) niet ge-encrypt (versleuteld) is. Dus alleen als er iemand het draadloos verkeer bij de bieb zelf loopt af te tappen loop je risico. Toen wij zelf nog geen internet hadden, heb ik mijn bankzaken gewoon bij de bieb gedaan.

Overigens bedenk ik me nu dat je bij de bieb (en in internet cafes) ook vaak een PC kunt gebruiken. Aangezien die wel bedraad internet zal hebben loop je daar wat minder risico. Alleen potentiële meekijkers.

Overigens; kun je je broer niet overhalen een beetje met de tijd mee te gaan ;-)
 
he naamgenoot,

color=red]verkeer van je laptop naar het modem (van de bieb) niet ge-encrypt (versleuteld) is
.[/color]

maakt het niet wat uit als het een "https"-pagina is en dat het slotje onder in de pagina is, of blijft het dan nog steeds onveilig ?


Overigens; kun je je broer niet overhalen een beetje met de tijd mee te gaan ;-)
[/quote]
hij heeft internet gehad, maar zijn zoon (die in de pubertijd zit) was iets te nieuwsgierig naar  bepaalde sites, dus kreeg mijn broer aan het eind van de maand een rekening die iets hoger uitviel dan normaal :grin:
en mijn broer heeft er nog veel minder verstand van dan ik (kan haast niet, maar toch), dus hij weet niet hoe dergelijke sites moet blokkeren, dus besloot hij maar een einde aan het internet-abonnement te maken. :|

ik heb trouwens jullie weblog gelezen, erg leuk allemaal, kunnen jullie al een beetje aarden daarzo in stirling?
ik weet van mijn broer dat de huizen-prijzen bij hun ook flink uit de pan gerezen zijn de laatste jaren, maar dat het nu ook op een keerpunt is (net als in nederland eigenlijk) ..dus, miss is het handig om ff de kat uit de boom te kijken, wie weet dalen de prijzen wel komende jaren.

groetjes ben.
 
[quote author=benp link=topic=9076.msg122105#msg122105 date=1216720514]
maakt het niet wat uit als het een "https"-pagina is en dat het slotje onder in de pagina is, of blijft het dan nog steeds onveilig ?[/quote]
Ik heb nog 's wat nagelezen op het internet hierover. Het lijkt er op dat niet zo'n probleem is als ik dacht. Als ik het allemaal goed lees. Mijn voorlopige conclusie is: https is ook in dit geval veilig.
Maar dat zou je een echte expert moeten vragen om het helemaal zeker te weten.

hij heeft internet gehad, maar zijn zoon (die in de pubertijd zit) was iets te nieuwsgierig naar  bepaalde sites, dus kreeg mijn broer aan het eind van de maand een rekening die iets hoger uitviel dan normaal :grin:
en mijn broer heeft er nog veel minder verstand van dan ik (kan haast niet, maar toch), dus hij weet niet hoe dergelijke sites moet blokkeren, dus besloot hij maar een einde aan het internet-abonnement te maken. :|
Een drastische maatregel, maar het helpt. Er zijn overigens abonnementen waarbij je niet meer gaat betalen als je meer verbruikt. Wij hebben namelijk een abonnement met een data limiet van 12 GB. Als je daarboven komt wordt het gewoon langzamer. Je betaalt niets extra's.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat dat neefje van je nog steeds de 'interessante sites' kan bekijken.

ik heb trouwens jullie weblog gelezen, erg leuk allemaal, kunnen jullie al een beetje aarden daarzo in stirling?
ik weet van mijn broer dat de huizen-prijzen bij hun ook flink uit de pan gerezen zijn de laatste jaren, maar dat het nu ook op een keerpunt is (net als in nederland eigenlijk) ..dus, miss is het handig om ff de kat uit de boom te kijken, wie weet dalen de prijzen wel komende jaren.
Ja, Stirling is een leuk dorp en je bent zo in Adelaide.
Dat de huizenprijzen flink gestegen zijn hadden we inderdaad gemerkt. Mijn vriendin houdt al bijna drie jaar de huizenmarkt in de gaten en zij heeft de stijging zien gebeuren. En wat de huizenprijzen nu gaan doen blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken. De kredietcrisis en de hoge hypotheekrente hier zullen er op zijn minst voor gaan zorgen dat de prijzen stabiliseren, denk ik. Maar ja, te lang wachten willen we eigenlijk ook niet. Als je huurt bouw je helemaal niks op. En het is toch fijner een eigen huis te hebben, waar je mee kunt doen wat je wilt.

Groetjes,
Ben
 
Als je huurt bouw je helemaal niks op. En het is toch fijner een eigen huis te hebben, waar je mee kunt doen wat je wilt.


daar heb je gelijk in,
ik wens jullie veel succes met de huizen-zoektocht, en dat jullie maar een fijn stekkie kunnen vinden.
erg bedankt voor al je antwoorden,

groetjes ben.
 
Als je die laptop nu ook gebruikt voor internet neem ik aan dat je een beetje een goede security suit hebt geinstalleerd. Zo ja maak je geen zorgen... Anders heb je in de winkel voor 60 euro een goede suit. ((Zone Alarm heeft 1 van de beste al dan niet de beste firewall :spam:  :wink:))

anyway de meeste grote netwerken, bij bedrijven oid, hebben hun netwerk via onderanderen een Proxy server aangesloten op  het WWW. Via die server kun je zien wie waar heeft gezeten. Maar niet wat je op die site hebt gedaan en al helemaal niet wat je hebt ingetypt op je toetsen board aan codes en inlog gegevens. Ik denk persoonlijk dat je meer moet opletten of niemand over je schouder mee kijkt....
 
en anders woon ik 10-20 minuten van je broer vandaan in Salisbury North ( Hawksbury park) Ik heb hier een wifi network dus als je echt niet anders kan kom je maar een keer een bakkie doen.  :up:
 
[quote author=Bear link=topic=9076.msg122390#msg122390 date=1216896638]
en anders woon ik 10-20 minuten van je broer vandaan in Salisbury North ( Hawksbury park) Ik heb hier een wifi network dus als je echt niet anders kan kom je maar een keer een bakkie doen.  :up:
[/quote]
pas op wat je belooft hoor, anders sta ik zo in 1 keer voor je deur! :grin:

ennuh, ik denk dat ik wel aardig ben beveilgd voor www,
ik heb nod32 als av en zit nog te twijfelen of ik over ga na ESS, dat is ook van eset ,maar dan heb je alles in 1.(firewall,spam e.d.)

btw, die zone-alarm heb ik ook gehad,alleen mijn probleem is dat ik er te weinig kaas van heb gegeten en dat je dan alles blind gaat toestaan als ie met dat dialoog-venstertje komt...dus daar ben ik maar vanaf gestapt.
ik heb wel windows-firewall erop, maar volgens zeggen stelt dat ook geen hol voor omdat ie alleen maar inkomend verkeer checkt (als ik het lieg, dan lieg ik met permissie).

ik ben alleen bang als ik in een openbare ruimte inlog op een draadloos netwerk, dat ze miss inbreken op mijn computer en dat ze alle data o.i.d. van je laptop jatten,
kun je,je daar tegen beveiligen ?

groetjes, ben
 
Sacha heeft gevraagd hier even op te reageren (het is idd mijn expertise vlak):

- iemand die over je schouder meekijkt kan een probleem zijn, je moet hiervoor altijd op z'n hoede zijn;
- de windows firewall (Vista en XP vanaf SP2) is standaard een prima beveiliging, let erop dat je niet (onbewust) gaten erin schiet door file/print sharing, share windows media player files etc. toe te laten;
- kies je voor een draadloze verbinding let er dan op dat er minimaal WEP encryptie gebruikt word (voorkeur voor WPA of WPA2), dit voorkomt dat er meegekeken kan worden door mensen buiten de organisatie waar je de verbinding opzet (bibliotheek, hotspot vliegveld). Binnen deze organisatie kunnen ze (onversleuteld) verkeer wel zien...maar dat lijkt me geen probleem.
- bankzaken worden inderdaad via https gedaan (let er wel op dat je naar de juiste URL gaat, anders komt de informatie nog bij de verkeerde terecht: fortisssbank.nl kan best https gebruiken maar jouw gegevens toch willen misbruiken), heb je geen meekijkers op PIN's/TAN's kun je gerust bankzaken doen;
- zorg dat je virusscanner de laatste virus definities heeft;
- zorg dat je laptop altijd de laatste patches heeft (bekende exploits worden niet door een firewall of virusscanner tegengehouden);

zo zijn er nog een aantal tips en trucs te noemen, maar op deze manier kan je (voldoende) veilig internetten.

Groet,

Dirk
 
[quote author=Sacha link=topic=9076.msg122429#msg122429 date=1216931369]
Sacha heeft gevraagd hier even op te reageren (het is idd mijn expertise vlak):
[/quote]
Mooi een expert!

- kies je voor een draadloze verbinding let er dan op dat er minimaal WEP encryptie gebruikt word (voorkeur voor WPA of WPA2), dit voorkomt dat er meegekeken kan worden door mensen buiten de organisatie waar je de verbinding opzet (bibliotheek, hotspot vliegveld).
Mmm, dan lijkt me draadloos internet bij de bieb dus toch niet veilig, er wordt namelijk geen encryptie gebruikt. Het enige wat je krijgt is een username/password combinatie.

Bedankt voor de info!

Groetjes,
Ben
 
- kies je voor een draadloze verbinding let er dan op dat er minimaal WEP encryptie gebruikt word (voorkeur voor WPA of WPA2), dit voorkomt dat er meegekeken kan worden door mensen buiten de organisatie waar je de verbinding opzet (bibliotheek, hotspot vliegveld).
Groet,

Dirk
he dirk,

hoe weet ik of er gebruik gemaakt word van wep,wpa,wpa2 ?( in een openbare plek).

ik weet alleen dat ik hier bij mij thuis ,dat ik het in mijn router kan instellen, maar, kan je zo iets ook in je laptop zelf (standaard) instellen ?

en tot slot, stel...ik doe in een bieb mijn bankzaken in een onversleutelde omgeving (met digipas of zonder), maar wel op een https-site (en er word niet over mijn schouder mee gekeken),
hoe link is dit (of niet) ?

groetjes, andere ben.
 
bij het "zoeken" naar het draadloze network wordt de encryptie methode vermeld, als je verbindingsgegevens krijgt zie je het ook staan: (wpa_personal, wpa2_personal).

Is een verbinding https hoef je je geen zorgen te maken, de sessie is te kort en de informatie eigenlijk niet bruikbaar voor een "hacker"

Geniet vooral van Australie en hou je laptop virusvrij en up-to-date.


Groet,

Dirk
 
[quote author=Sacha link=topic=9076.msg122522#msg122522 date=1217025877]
bij het "zoeken" naar het draadloze network wordt de encryptie methode vermeld, als je verbindingsgegevens krijgt zie je het ook staan: (wpa_personal, wpa2_personal).

Is een verbinding https hoef je je geen zorgen te maken, de sessie is te kort en de informatie eigenlijk niet bruikbaar voor een "hacker"

Geniet vooral van Australie en hou je laptop virusvrij en up-to-date.


Groet,

Dirk

[/quote]
he dirk,

bedankt voor je info, ben een hoop wijzer geworden :smile:
ook voor alle anderen..bedankt voor de input :up:

groetjes, ben.
 
Back
Top