Auktje, om op je oorspronkelijke vraag terug te komen of het systeem van abonnementen net zo is als in Nederland, het antwoord is 'nee'. Australie heeft een vrij ingewikkeld systeem van prepaid (zoals wij het ook kennen in NL), prepaid caps (prepaid in abonnementsvorm) en plans/caps 'on account' (abonnementen). De prepaid caps zijn dus bundels voor sms/bellen, met een minimaal verbruik van $x/maand, 'on account' plans/caps kunnen alleen voor 24 maanden worden afgesloten (zucht), en hier krijg je dus ook vaak een bepaald toestel gratis bij. Vaak krijg je hier een toestel voor een duur abonnement van 24 gratis waar je in NL hetzelfde toestel al voor een abonnement van 12 maanden cadeau krijgt, toestel subsidies zijn in Nederland erg hoog. De caps/plans zijn niet in minuten, maar in tegoedbundels (net als Orange NL bijv), maar ook hier gaat het weer om lastige constructies: voor $49 krijg je bijv. $310 'worth of credit', maar gesprekken naar het buitenland e.d. gaan hier (natuurlijk) niet uit. Beltarieven staan vaak per 30 sec. weergegeven. Het zal je dus niet verbazen dat heel veel mensen hier in AU nog prepaid hebben, i.t.t. NL waar iedereen massaal op de goedkope (sim-only) abonnementen is overgestapt. Ik zou overigens voor Vodafone of Optus gaan, Three klinkt aantrekkelijk (goedkoop), maar mijn SMSjes kwamen vrijwel nooit aan in NL. Telstra wordt als veels te duur gezien.