mobiele telefoon

Nog even een tip voor diegene die hun NL Vodafone nummer willen aanhouden na vetrek naar het buitenland: Vodafone heeft een 0 euro abonnement, dan betaal je enkel nog de gesprekskosten, speciaal voor tijdelijk verblijf in het buitenland. Ideaal voor mij, want ik wilde graag mijn NL nummer houden, en die paar keer per maand dat ik gebeld word, kost ook niet zo veel. Wat je sowieso moet doen als je Vodafone hebt, is de passport optie instellen, dan bel je voor 25c per minuut op het AU Voda netwerk naar NL (met starttarief van 1 euro). Nog mooier is dat je voor een inkomend gesprek maar 1 euro betaalt, onafhankelijk van de gespreksduur. Is dus vaak goedkoper dan met Skype naar een NL mobiel.
 
Hmmm... ik ga wel mijn (telfort) abonnement opzeggen als ik vertrek (ik heb het abonnement al niet meer verlengd dus kan ik er elke maand vanaf). Maaarrrrr ik gebruik postbank internet bankieren met de SMS optie; zo krijg je dus, wanneer je een betaling uit wil voeren, een smsje met de TAN code die je nodig hebt. Dit kan helaas alleen op een Nederlands telefoonnummer. Ik zit dus te denken om hiervoor een pre-paid sim kaartje te nemen. Zijn er al mensen die dit om deze reden ook hebben gedaan? Dit lijkt me -bij de postbank- het handigst want ik ga ook niet met een TAN code formulieer in mijn rugzak rondreizen. Overigens wil ik ook mijn ouders machtigen op mijn rekening, mocht ik er toch niet bij kunnen komen oid.
 
Waarom verander je niet nog snel even van bank? Bij de rabo heb ik zo'n card-reader en dat is het.  :eek:fftopic:
 
Auktje, om op je oorspronkelijke vraag terug te komen of het systeem van abonnementen net zo is als in Nederland, het antwoord is 'nee'. Australie heeft een vrij ingewikkeld systeem van prepaid (zoals wij het ook kennen in NL), prepaid caps (prepaid in abonnementsvorm) en plans/caps 'on account' (abonnementen). De prepaid caps zijn dus bundels voor sms/bellen, met een minimaal verbruik van $x/maand, 'on account' plans/caps kunnen alleen voor 24 maanden worden afgesloten (zucht), en hier krijg je dus ook vaak een bepaald toestel gratis bij. Vaak krijg je hier een toestel voor een duur abonnement van 24 gratis waar je in NL hetzelfde toestel al voor een abonnement van 12 maanden cadeau krijgt, toestel subsidies zijn in Nederland erg hoog. De caps/plans zijn niet in minuten, maar in tegoedbundels (net als Orange NL bijv), maar ook hier gaat het weer om lastige constructies: voor $49 krijg je bijv. $310 'worth of credit', maar gesprekken naar het buitenland e.d. gaan hier (natuurlijk) niet uit. Beltarieven staan vaak per 30 sec. weergegeven. Het zal je dus niet verbazen dat heel veel mensen hier in AU nog prepaid hebben, i.t.t. NL waar iedereen massaal op de goedkope (sim-only) abonnementen is overgestapt. Ik zou overigens voor Vodafone of Optus gaan, Three klinkt aantrekkelijk (goedkoop), maar mijn SMSjes kwamen vrijwel nooit aan in NL. Telstra wordt als veels te duur gezien.
 
Ik zou overigens voor Vodafone of Optus gaan,
Telstra heeft wel de beste dekking in Australie - vooral als je wat meer buiten de grote steden verblijft of woont zit je bij Testra beter. Ik vind trouwens weinig prijs verschil tussen Optus (die de op een na beste dekking geeft) en Telstra. Vodafone zou ik niet nemen want daar kom je buiten de grote steden nauwelijks mee aan de bak. Orange en zo zijn nog minder....

Als je al een (Sim lock vrije) telefoon hebt hoef je helemaal geen langdurige contracten te sluiten. Gewoon een $ 20 per maand abonnement (met daarin $ 20 bel tegoed en per maand opzegbaar). Dat heb ik momenteel voor mijn GSM die ik - los van een contract - gewoon zelf in een keer gekocht heb.

Al die ingewikkelde constructies met beltegoeden, caps enz. zijn er alleen maar om het aankoop bedrag te verhullen dat je feitelijk voor je telefoon afbetaald....
 
Ben het helemaal met Henk eens.
Vodafone is alleen goed als je in een stad woont en daar ook blijft. Je hebt daar echt heel weing bereik mee.
Dan komt Optus qua bereik, maar Telstra is qua bereik het beste.
Wat heb je aan een goedkoop telefoon contract als je geen bereik hebt ??

Groetjes Jolanda
 
Klopt, Telstra heeft absoluut de beste dekking, ik redeneerde even vanuit mijn eigen perspectief, Sydney, waar alle 5 de telco's wel naar behoren werken. Telstra is overigens wel degelijk duurder dan de rest (net zoals KPN mobiel dat jaren was in Nederland). Als je van te voren weet dat je in elk geval 2 jaar in Australie verblijft en geregeld belt, zou ik overigens voor een 'on account' optie kiezen, want anders laat je dus een 'gratis' toestel lopen.
Volgens mij is het verschil tussen een $20 Telstra cap en een $19 Optus cap dat je bij die laatste $50 'worth of credit' krijgt, prijzen per 30 sec. zijn bij beiden 47c per 30 sec. (enorm veel voor NL begrippen). Maar goed, als je geen bereik hebt met Optus heb je weinig aan dit extra tegoed.
 
[quote author=tweety link=topic=6542.msg98775#msg98775 date=1189148783]
Waarom verander je niet nog snel even van bank? Bij de rabo heb ik zo'n card-reader en dat is het.  :eek:fftopic:
[/quote]

misschien inderdaad wel een goed idee; ik zal er eens over nadenken :)
 
"3" gebruikt ook het Telstra netwerk, werkt ook in remote area's waar (alleen)Telstra werkt prima

Cheers

Willem
 
Ja het is altijd handig om eerst uit te zoeken waar je gaat wonen :roll: :p

Maar ja meestal is het zo he dat goekoop niet altijd het beste is :lol: :grin:

Zal denk ik toch maar voor Telstra kiezen (bel toch bijna niet!) :evil:

gr Bennie
 
Let op! Er zijn twee 3G netwerken. Eentje van Telstra (nextG) wat op 800 Mhz werkt en het CDMA net moet gaan vervangen  - zou uiteindelijk  "the bush" compleet moeten dekken. En een ander 3G netwerk wat alleen nog maar in de grote steden werkt wat in de 2100 Mhz range werkt (en dus veel minder groot bereik heeft).  Dit laatste wordt aangeprezen met HSDN (High Speed Digital Network) en is vergelijkbaar met het Europeesche 3G systeem. Maar in Oz heeft dit nog maar een zeer beperkte dekking. Telefoons met HSDN zijn niet compatibel met NextG.
 
Ik dacht dat NextG niets anders was dan het Telstra merk voor HSDPA (bedoel je dat met HSDN?). Ik dacht dat HSDPA toestellen, zoals de Nokia 6120 classic, dan ook op de 850Mhz frequenties zouden werken.
 
Afgelopen week ben ik met dezelfde vraag bij de Orange-shop langs gegaan, en zei meldden mij dit: Afkopen is erg duur, dan is het de moeite waard om eerst je abo te verlagen, zodat de afkoopsom minder wordt. Wat volgens de poppetjes in de winkel de meest voordelige manier is (maar dan moet je wel iemand kunnen vinden die dat wil), is dat je je simkaart (inclusief abo) verkoopt of weggeeft. Voor 25 euro administratiekosten kun je je abo op iemand anders zijn/haar naam laten zetten. Dan ben je er maar van af!

Dus ik ga eerst mijn ouders etc langs, die al blij zijn dat ze hun mobiel kunnen bedienen, en anders koop ik m maar af, want hij loopt nog ruim een jaar door!

Succes ermee!

Sterre
 
Wij gaan 10 december voor 6 weken naar cairns, ik heb hier nog een stapeltje toestellen liggen en wil daar een sim kaart met nummer kopen.
We hopen niet al te lang terug naar nederland te moeten voor we ons definitief daar vestigen.
Wat is nu de beste keuze om goedkoop te bellen en toch ook goed bereikbaar te zijn?
Wie o wie geeft het goede advies.

Groetjes Kees
 
Ik denk dat je het best dan naar een telefoonzaak kan gaan in Cairns, waarbij je in eerste instantie een prepaid nummer van je operator naar keuze neemt. Als het netwerk bevalt, kan je dan bij terugkomst besluiten met nummerbehoud op post-paid (on account) over te stappen.
 
Zorg in ieder geval dat je toestel simlock vrij is.
Wij konden met een Nederlands vodafonetoestel niet eens terecht bij Vodafone in Australie.
 
Als je een quadband hebt dan mag dat geen probleem zijn.
De telefoons zijn wel wat duurder maar dan heb je ook een wereld mobile bv Nokia N95 :up:

Dual-mode WCDMA/GSM- en tri-band GSM-dekking op vijf continenten (EDGE/GSM 900/1800/1900 + WCDMA HSDPA 2100 MHz met simultane spraak en pakketgegevens (PS max. snelheid DL/UL= 3,6 mbps/384 kbps, CS max. snelheid 64 kbps))
Automatische omschakeling tussen frequentiebanden en werkstanden


[quote author=aumelle link=topic=6542.msg98933#msg98933 date=1189334212]
Ik dacht dat NextG niets anders was dan het Telstra merk voor HSDPA (bedoel je dat met HSDN?). Ik dacht dat HSDPA toestellen, zoals de Nokia 6120 classic, dan ook op de 850Mhz frequenties zouden werken.
[/quote]
 
Back
Top