Mobiele telefoon

Mark W

XPdite Sponsor
Over ruim 2 weken vliegen wij naar OZ! hebben er erg veel zin. Maar ik heb een vraag over mobieltjes. Wij willen in Australie allebei een nieuw mobieltje kopen omdat we hier in Nl een telefoon vd zaak hebben (die ik dus moet inleveren) en een telefoon van voor de ijstijd hebben.

Nu hoorde ik dat er in Australie binnenkort een nieuw netwerk komt en het verstandig is om nog even te wachten met de aanschaf van een mobieltje. Op de site van telstra las ik dat er voor de CDMA een nieuw netwerk komt. Kan iemand mij hier meer over vertellen en of ik nu al een nieuw mobieltje moet kopen of nog even wachten en wat jullie handig vinden om op te letten bij de aanschaf van een mobieltje.

Bedankt.


Mark
 
Het "nieuwe" netwerk (van Telstra - wat in de plaats komt van CDMA) is het NextG netwerk.  Dat zou een redelijk snelle (data en voice) verbinding moeten leveren ook in de meer afgelegen gebieden (rural Australia). Ik heb sinds kort zo'n NextG telefoon van Telstra en die doet het inderdaad in mijn woonplaats beter dan GSM. En ik woon "rural".

Als je in de grotere steden blijft (Sydney, Melbourne, Brisbane enz) dan maakt het allemaal niet zo veel uit welke provider je kiest en welk netwerk je gebruikt. Alleen als je wat meer afgelegen woont en rond rijdt dan is het NextG netwerk van Telstra aan te bevelen. Let op: 3G telefoons van andere providers werken in rual Australia niet op het NextG netwerk. 
 
Hallo Mark,

Wij zijn hier in Aus begonnen met een gewone gsm-telefoon van Optus. Een ramp, als je zoals wij "permanent" rondreist. Naast de gsm-telefoon hadden wij een mobiel modem voor onze laptop via het CDMA-netwerk van Telstra. Het is héél vaak voorgekomen, dat we wél konden internetten, maar niet konden telefoneren, omdat Optus gewoon geen dekking bood in het grootste deel van SA, NT en WA. Na een half jaar hebben we de unlockcode van Optus opgevraagd en zijn overgestapt op de gsm-service van Telstra. Niet perfect, maar wel véél beter, bijna overal dekking, maar niet altijd een goed signaal.
Omdat het CDMA-netwerk (binnenkort ?) gesloten wordt, zijn we voor ons mobiele modem overgestapt naar het NextG-netwerk van Telstra. Bijna perfect: practisch overal dekking met een héél behoorlijke snelheid; ze zeggen broadband-snelheid, maar dat wordt niet overal gehaald, wij zijn er eigenlijk best tevreden over. Op alle campings in WA, SA, VIC en NSW tot nu toe een redelijke tot goede dekking.

Zilver
 
hoi mark mag ik je vragen wat de kosten zoal zijn van zo'n abonnement.alvast bedankt paul
Hallo Mark,

Wij zijn hier in Aus begonnen met een gewone gsm-telefoon van Optus. Een ramp, als je zoals wij "permanent" rondreist. Naast de gsm-telefoon hadden wij een mobiel modem voor onze laptop via het CDMA-netwerk van Telstra. Het is héél vaak voorgekomen, dat we wél konden internetten, maar niet konden telefoneren, omdat Optus gewoon geen dekking bood in het grootste deel van SA, NT en WA. Na een half jaar hebben we de unlockcode van Optus opgevraagd en zijn overgestapt op de gsm-service van Telstra. Niet perfect, maar wel véél beter, bijna overal dekking, maar niet altijd een goed signaal.
Omdat het CDMA-netwerk (binnenkort ?) gesloten wordt, zijn we voor ons mobiele modem overgestapt naar het NextG-netwerk van Telstra. Bijna perfect: practisch overal dekking met een héél behoorlijke snelheid; ze zeggen broadband-snelheid, maar dat wordt niet overal gehaald, wij zijn er eigenlijk best tevreden over. Op alle campings in WA, SA, VIC en NSW tot nu toe een redelijke tot goede dekking.

Zilver
[/quote]
 
Afhankelijk van wat voor telefoon je er bij wilt hebben (simpel of met meer toeters en bellen) ben je per maand $ 20 - $40 kwijt, waarvan je het grootste deel weer al "gesprekken crediet" kunt opgebruiken. Meestal gan je een 24 maanden contract aan. Wil je daar tussentijds vanaf dan moet je de rest van het niet afbetaalde deel van de telefoon terugbetalen.

Er is een oerwoud aan verschillende tarieven, "plans" zoals ze dat hier noemen wat het (m.i. bewust) moeilijk maakt om ze onderling te vergelijken.
Hoofdregel: hoe meer je betaalt per maand des te goedkoper de "per minuut" tarieven; des te mooiere phone je er bij krijgt.
 
Wij betalen vor een abonnenment waarbj je telefoon als modem dient (werkt inderdaad goed) 89 dolar per maand voor 1 G. datatransfer. Er is ook een goedkopere maar dan heb je 512 mb data.
 
Wij hebben een 29 dollar cap van Vodafone. Je betaald 29 dollar, maar kunt voor 130 dollar bellen. Dit moet wel binnen een maand op... Op zich geen probleem als je ook nog eens naar Nederland belt.

We willen alleen wel uitzoeken hoe het zit met abonnementen en of dat misschien goedkoper is dan pre paid.
 
[quote author=Annemiek link=topic=8441.msg114268#msg114268 date=1206175590]
We willen alleen wel uitzoeken hoe het zit met abonnementen en of dat misschien goedkoper is dan pre paid.[/quote]

Kun je direct na aankomst wel een abonnement afsluiten?

In Nld heb je namelijk een bankafschrift nodig en verder wordt je volgens mij bij de BKR in Tiel gecheckt. Maar hoe zit dit als je net aankomt je hebt net een bankrekening kan je dan al wel een abonnementje nemen of wordt het in eerste instantie toch pre-paid??
 
Als je veel rond trekt is Vodafone een slechte keuze omdat hun dekking veel beperkter is dan die van Telstra (en Optus als goede tweede).

Voor een abonnement moet je een adres in Australie hebben wat blijkt uit je legitimatie (bijv. een Australisch rijbewijs of bankrekening). Betalen doe je met een credit card - en dat is je bewijs van credietwaardigheid.  :smile: Zonder credit card is het leven in Oz bijna ondenkbaar (vind ik).
 
Wij zijn nu aan het rondtrekken door Australie. Hadden eerst Vodafone, is veel goedkoper.
Helaas hebben we ondanks de volgens Vodafone 89% dekking, nauwelijks dekking gehad in WA.
Zeer frustrerend als al je buren op de camping lekker zitten te bellen en sms-en met hunb Telstra kaatjes en ook niet echt een veilig gevoel voor onderweg.
We hebben dus vorige week maar Telstra pre-paid aangeschaft en 100% perfecte dekking, daar waar Vodavone helemaal niks heeft.

Ik heb het goedkoopste meest simpele Nokia telefoontje van de wereld en we hebben hier dat snellere netwerk van Telstra en het werkt perfect!!
 
Vrienden van ons hebben een NextG of 3G netwerk telefoon, maar geen 100% dekking hoor.
We waren in het zuiden van WA, in de buurt van Pemberton. helemaal niets.
Dus helemaal perfect is het nog niet. En dat was de reden waarom hij dat netwerk had gekocht.
 
Het bereik van de cellen voor het  Telstra NextG Netwerk is zo'n 10 - 30 km onder ideale omstandigheden. Dit is beter dan het bereik van de GSM resp. 3G cellen die op veel hogere frequentie werken. Hoe hoger de werk frequentie des te minder het bereik (en des te moeilijker de radio golven door muren enz. heen gaan resp. om obstakels heen buigen).

Aangezien er in Australie heel veel plekken zijn waar binnen 100 km (of soms veel meer) niemand woont zijn er dus heel veel plekken waar een mobile phone geen bereik heeft.
Daarvoor zijn twee alternatieven: er is een radio netwerk op de korte golf voor mobile stations het VKS-737 network of een satelliet telefoon ( Iridium o.i.d. waar je ook mee kunt internetten (wel langaam....)).

Gellukkig wonen we hier niet zo op een kluitje als in NL....  :smile:
 
Gellukkig wonen we hier niet zo op een kluitje als in NL.... 

Precies.
En ach, het is ook wel lekker als je buiten het bereik zit. Wordt je ook niet lastig gevallen door die telefoontjes.
 
[quote author=Annemiek link=topic=8441.msg114268#msg114268 date=1206175590]
Wij hebben een 29 dollar cap van Vodafone. Je betaald 29 dollar, maar kunt voor 130 dollar bellen. Dit moet wel binnen een maand op... Op zich geen probleem als je ook nog eens naar Nederland belt.

We willen alleen wel uitzoeken hoe het zit met abonnementen en of dat misschien goedkoper is dan pre paid.
[/quote]

Abonnement, Pre-paid plan, opwaarderen met kaart.....het maakt hier allemaal niks uit. Tis meer van hetzelfde alleen op een andere manier betaald.....Overigens is die $29 maxi cap wel het gewonen gsm netwerk. Werkt prima voor de grotere plaatsen (en ook nog wel de kleinere, zelfs plaatsen als Yulara en Coober Pedy). 95% dekking betekent dat hun netwerk 95% van de bevolking dekt, en dat klopt dan wel weer als je ziet dat bijna iedereen natuurlijk ook in de wat meer "bevolkte centra" woont....

Maar net vervelend als je daar niet bent (zoals wanneer je rondreist...).

Hey, bedankt voor die uitleg over NextG. Ik snapte al niet helemaal hoe dat zat, kende wel CDMA....

Henriette (al jaren trouwe vodafone klant)
 
Om abonnementen af te sluiten in oz heb je dacht ik de 100 punten regel nodig als persoons bewijs.
Als je direct je oz rijbewijs haalt voldoe je hier al aan.
Anders moet je diverse dingen zoals creditkaart en paspoort overleggen.

O ja ik heb hier virgin dat is grote vodde, vergeten dus

Kees
 
Ik ben nog maar pas begonnen met het uitvlooien van de GSM systemen in Australie maar het is behoorlijk complex, als je het mij vraagt :lol:

Ik las hierboven iets van Next G en 3G, is er eigenlijk een verschil? Passen die kaartjes in een normale belgische (nederlandse) gsm??

Het is misschien een domme vraag, maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat het betaalsysteem met "caps" ofzo juist inhoudt?

Alvast bedankt!!!!
 
wij hebben redelijk wat uitgezocht aan abonnementen, (en ze wisselen zowat elke dag) en hebben uiteindelijk voor Virgin gekozen (optus netwerk) Optus heeft na Telstra het beste netwerk, ik heb er hier geen problemen mee.
Waar je in NL belminuten krijgt, krijg je hier 'waarde', die je dan kunt omrekenen naar minuten, als je wilt vergelijken met NL. (30 dollar is 100 dollar)

Voornaamste reden om voor Virgin te kiezen was voor ons; Het is de enige provider waar je binnen twee jaar van je abonnement af kan, zonder boete. Je hoeft bij Virgin alleen je telefoon af te betalen (logisch, denk ik) Bij alle andere die ik gezien heb, betaal je een boete die meestal neerkomt op het betalen van alle resterende maanden in een keer.
Fijn als je je toestel kwijtraakt (incl sim kaart) of hij gaat stuk ofzo.
 
Back
Top