moeder en dochter

Hallo Liesshadia, welkom!

Omdat de belangrijkste zaken al gemeld zijn, kan ik daar weinig aan toevoegen.
Het klopt dat het niet eenvoudig is om in Australie te komen.
Als je een hoge opleiding hebt, is het wat eenvoudiger. Als je een beroep hebt waar een tekort aan is, liggen er ook wegen open. Je moet dan wel kunnen aantonen dat vakbekwaam bent. Soms zijn de kansen gewoon klein. Dan moet je je afvragen of je droom realistisch is.
Er zijn meerdere wegen, maar het is vaak een lang en kostbaar proces.

Succes met de orientatie en voorbereidingen!

ik heb mijn hart daar verloren
spanje is echt geen optie
ik wacht nog even af tot augustus en zien hoe en wat we kunnen bereiken
kan ook vragen om mij te adopteren he haha

Dus het wordt Australie of in Nederland blijven? Maar wil je nu voorgoed naar Australie of voor een jaar? Als je voor een jaar wil gaan is het de moeite en de kosten echt niet waard. Het is al eerder gezegd, het kost gewoon bij elkaar een klein fortuin om hier te komen en te leven. Daarvan kun je hier hele mooie vakanties (meervoud!) houden, zeker als je hier al een logeeradres hebt. En een toeristenvisum is zo aangevraagd. Waarom wil je tot augustus wachten om het uit te zoeken? Als je beroep niet op de (C)SOL staat is de kans vrijwel nul, tenzij je beroep een beetje een twijfelgeval is. Dan heb je een hele moeilijke weg te gaan en denk ik dat je dat bijna niet zonder een goed bemiddelings bureau kunt doen. Ik denk dat zij je beter kunnen helpen dan je Australische vrienden/familie. De gemiddelde Australier heeft er geen flauw idee van hoe moeilijk het is om hier binnen te komen als je geen miljonair bent en ook niet van de Nederlandse diploma's en het onderwijssysteem. Het is niet om je te ontmoedigen, maar ik denk dat je misschien een beetje te optimistisch bent.

Last edited:
Ik heb hier 22 jaar geleden ook mijn hart verloren en het heeft mij uiteindelijk 20 jaar gekost om hier te kunnen komen en bloed, zweet en tranen zijn inbegrepen.
Is dat echt waar? Ja! Gaat dat niet wat ver? Ja! Maar ondertussen heb ik een super tijd gehad in mijn geboorteland NL en heb ik gewoon uiteindelijk geluk gehad dat het toch gelukt is om in Oz te komen. Droom en realiteit zijn verweven. Het leven gaat wel gewoon door ondertussen.

Iemand die ik ken is als bezoeker op vakantie naar een permanent visa gaan toewerken. Met behulp van een (werk-) sponsor en verlengingen van werk-visa is hij uiteindelijk permanent resident geworden. Hoe dit gedetailleerd in elkaar steekt of hoe dit werkt weet ik niet maar misschien is 't het uitzoeken waard. Dit was geen baan voor hoogopgeleiden overigens. Vrienden van hem hebben hetzelfde gedaan maar dit waren wel jongeren, net in de twintig schat ik. Ik meen me te herinneren dat ze elk 1/2 jaar een werkvisa konden verlengen en na een aantal keren een permanent visa konden aanvragen. Nogmaals het is slechts wat ik heb vernomen maar misschien toch is het waard om wat info hieromtrent op de aangegeven sites te checken.
Zelf ben ik hier gekomen op een skilled visa als meubelmaker. = Geen hoogopgeleide maar wel op de "Demand" -lijst toentertijd. Ik ben éénmaal naar Australië gegaan voor 2 weken vóór de aanvraag om Oz te ervaren, en uiteindelijk in Oz al bijna 10 jaar, geen spijt.
Veel succes toegewenst!

Back