Moeder mee

Helaas is het zelfs meer dan $ 40,000 (als je tenminste via een immigration officer gaat).

1) Inderdaad een kleine $ 30,000 voor 't visum
2) $ 3,800 voor kosten immigration officer
3) Kosten voor medical etc.
4) En nog $ 10,000 borg - dit in verband met medische kosten die eventueel kunnen gebeuren.  Na 10 jaar zou je dit bedrag terug kunnen krijgen.

Tevens moet zij het land uit en dan weer terugkomen (ook al is het maar een paar dagen) als het visum wordt verleend.

Bij elkaar komt dit op een kleine $44,000!!  Je zou het over twee jaar kunnen verspreiden maar dan krijg je toch de kosten weer als je verder je visum aanvraagt. 

Mijn moeder heeft dit wel na verkoop van haar huis maar het is toch vreselijk veel geld, zij moet er nog hard over nadenken. 

Seamic, heb je enig idee hoe het zit met dat parent visum? Die wachttijd 10 tot 14 jaar. Kan ze hier komen op toeristenvisum, en dan het parent visum aanvragen? Ze mogen je officieel toch niet het land uit zetten als je hier een visa aanvraagt?

Hee Lin, of ze je het land uit mogen zetten lijkt me het probleem niet. Jij bedoelt dat ze een bridging visa krijgt op het moment van aanvraag en zolang dat in behandeling is mag ze het land niet uit.
Maar als ze afgewezen wordt op basis van whatever, dan ben je nog verder van huis. Snap je wat ik bedoel?

Mijn moeder is hier op een toeristenvisum (van 1 jaar).  Mocht zij besluiten te blijven dan moet zij een parent visum aanvragen eind juli (dit duurt ongeveer 6-8 maanden).  Officieel zou zij eind November terug moeten (einde toeristenvisum) maar intussentijd wordt er een bridgingvisum aangevraagd.  Als uiteindelijk haar parentvisum wordt goedgekeurd moet zij het land uit, al is het maar een paar dagen (nederland, nieuw zeeland, bali maakt niet uit) om het te ontvangen - vraag mij niet waarom, maar dit werd ons verteld bij een immigration kantoor.

De immigration officer zei dat zij in aanmerking zou komen voor een visum omdat zij voldoet aan alle eisen:

1) Wordt gesponsoord door een australier (haar zoon)
2) Heeft meer kinderen in australie wonen dan in nederland
3) Kan alle kosten betalen $44,000

Zij heeft in ieder geval de keuze - nederland of australie.

De andere parentvisum (wachttijd 10-14 jaar) is belachelijk.  De man zei deze zou afgeschaft moeten worden, je hebt ook geen recht op voorzieningen etc. met de andere kortere visum wel.

[quote author=Seamic link=topic=4514.msg57607#msg57607 date=1146104430]
De immigration officer zei dat zij in aanmerking zou komen voor een visum omdat zij voldoet aan alle eisen:

1) Wordt gesponsoord door een australier (haar zoon)
2) Heeft meer kinderen in australie wonen dan in nederland
3) Kan alle kosten betalen $44,000
[/quote]

Ireen mijn moeder komt in aanmerking voor de bovenstaande 2 verreiste. Maar heeft helaas geen $44,000 tot haar beschikking.  :cry:
Wordt nu toch wel al een beetje triest bij de gedachte dat ik haar niet naar hier kan krijgen.... Met geld koop je dus echt de halve wereld...

Ja, ik snap het. Dan is het dus beter om helemaal geen parent visum aan te vragen, want eenmaal afgewezen is afgewezen. Dè bedoelde ik.

Heb je trouwens voor je zelf migreerde gedacht dat je moeder ook naar hier zou komen? Of merk je nou dat je haar zo mist en wil je haar liever hier hebben?

Eigenlijk een beetje beide, ik ging puur voor mezelf en ons gezin. Maar heb al die tijd geroepen, mam als je mee wilt?
Nu eenmaal hier geweest wil ze eigenlijk zelf toch ook wel heel graag komen, ze mist ons enorm en wij haar.

Ik hoop toch in de komende 2 jaar ergens een lichtpuntje te vinden om haar naar hier te krijgen.... :|

Nou, dat hoop ik dan ook voor jullie. T.z.t. zou het dan misschien gaaf zijn een huis met een granny flat te vinden!

Misschien domme suggestie: misschien gewoon elk jaar half jaartje overwinteren? Voor 44.000 dollar kun je heel wat keertjes op en neer. Dat waren wij van plan. Mams heeft hier ook nog twee kinderen en wil niet permanent mee, maar overwinteren stond wel op het lijstje  :)

Ja Kathleen, dat lijkt mij nou ook een mooi plan; dan hoeft niemand echt iets op te geven of banden te breken (zoals het toch vaak ervaren wordt, vooral door oudere mensen). Wij zelf denken aan 50/50 Brisbane/Auckland region. Ehhhh, dan doen we dus wínter in Brisbane, en zomer in Auckland... Hihi..

P.S... Hij hier, ik daar... :-D

Kathleen,

Heel goed idee. Wel een overweging (maar niet voor jullie dan ;-) ) is dat de reis vooral voor oudere mensen flink zwaar is (voor jongeren trouwens ook wel hoor, ik zou het zeker niet elk jaar willen doen). Twee jaar geleden sprak ik in het vliegtuig op de weg terug met een engelsman die al jarenlang elk jaar op en neer ging. Hij was nu net over de 70, en vertelde dat dit misschien wel de laatste keer was. Hij vond het te zwaar worden zo elk jaar.

Dat is dus een overweging bij de keuze: dure definitieve overwintering versus goedkopere losse overwinteringen. Keuze altijd voor de ouders/grootouders natuurlijk ;-)

M.vr.gr.
Perthpete

@ Seamic; ik dacht dat je alleen de fees voor het visum bedoelde, zonder de rest.. :roll:

@ Lin; ik hoop dat je misschien in de tussen tijd nog een oplossing kunt bedenken?

Die 10-14 jaar vind ik ook echt belachelijk.. Maar kan je nou eigenlijk voor dit visum een bridging visum aanvragen? Ik kan het me niet voorstellen, maar je weet het niet. Je hebt dan zeker geen recht op medische zorg of wat dan ook?

Overwinteren is inderdaad voor veel ouders een goeie optie, maar ik kan me voorstellen dat zo een reis voor anderen inderdaad te zwaar is.

Iedereen bedankt voor alle goeie info ik ben heel wat wijzer geworden  :up:

@Iedereen bedankt voor de nuttige informatie in deze topic  :up:

@Lin:  Ik hoop echt voor je dat er een oplossing komt.  Je moeder zit in dezelfde positie dus als mijn ouders, alle kinderen/kleinkinderen in het buitenland.  Mijn moeder heeft tenminste mijn vader nog. 

[quote author=nelle link=topic=4514.msg58331#msg58331 date=1146669690]
Die 10-14 jaar vind ik ook echt belachelijk.. Maar kan je nou eigenlijk voor dit visum een bridging visum aanvragen? Ik kan het me niet voorstellen, maar je weet het niet. Je hebt dan zeker geen recht op medische zorg of wat dan ook?
[/quote]

Dat hoop ik nu ook eigenlijk... Je hebt recht op medicare voor spoed hulp. Je kan dus altijd naar een ziekenhuis of naar een dokter. Misschien kun je voor de rest nog wel verzekeren in NL. Misschien wel wat duur maar dat heb ik er wel voor over....

[quote author=nelle link=topic=4514.msg58331#msg58331 date=1146669690]
Maar kan je nou eigenlijk voor dit visum een bridging visum aanvragen? [/quote]

Hee Nelle, even voor de duidelijkheid; een bridging visa is niet iets wat aangevraagd wordt, het is een tijdelijk visum dat je krijg vanaf het ontvangst van je aanvraag voor een visum tot de tijd dat het wel/niet toegewezen wordt. I hope I make sense!

Back