Moet mijn partner een loonstrook uit Oz laten zien?

Emily

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb al even flink gezocht op het forum maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag...

Wij hebben net de knoop doorgehakt :grin: en het spouse visa lijkt ons de beste optie. Maar wat ik veel zie op de 'bewijslijsten' van mensen die de aanvraag al hebben gedaan, is een loonstrook van de australische partner in Oz. Mijn vraag is of dat echt nodig is?

Mijn partner woont namelijk nu al 7 jaar in NL en werkt dus ook hier. We zullen ons zelf best kunnen onderhouden omdat we ons huis gaan verkopen en dat geld meenemen! Ook heeft mijn partner de duale nationaliteit, hij is Engels en Australisch, we hebben elkaar nu ruim 8 jaar geleden ontmoet in Oz en willen nu dus terug!  :plane: En dan voorgoed!
Heeft iemand met een soortgelijke situatie te maken (gehad) en evt. tips? Het feit dat hij eigenlijk maar twee jaar in Oz heeft gewoond kan toch geen bezwaar zijn of wel?

Alvast bedankt!!

Em

[quote author=Emily link=topic=7430.msg96268#msg96268 date=1186343776]
Wij hebben net de knoop doorgehakt :grin: en het spouse visa lijkt ons de beste optie. Maar wat ik veel zie op de 'bewijslijsten' van mensen die de aanvraag al hebben gedaan, is een loonstrook van de australische partner in Oz. Mijn vraag is of dat echt nodig is?
[/quote]

Ze moeten kunnen zien dat jouw partner jullie beiden kan onderhouden mocht dit nodig zijn. Je kan de eerste maanden alleen maar thuis zitten en moeilijk aan werk komen. Dus hij moet genoeg verdienen om het hoofd boven water te houden. Wat ook slim is, een brief van zijn baas over zijn werk resultaten, daarnaast misschien nog employment offers en natuurlijk je bankrekening statements met daarbij je loonbrieven. Dit allemaal als bewijs om te laten zien, kijk, we kunnen ons in de eerste 2 jaar zelf onderhouden.

Bungi heeft gelijk - je partner moet kunnen aantonen dat hij je kan onderhouden. Dus nederlandse jaaropgave, loonstrookjes, bankafschriften, bewijs van eigen huis/hypotheek werkt ook.

De Australische overheid wil gewoon alleen weten dat jij hun geen geld gaat kosten, daar komt het op neer.

Maar wat vul je op het formulier dan in? Wij zitten in een sortgelijke situatie. Ik heb de Australische Nationaliteit, maar woon sinds 1991 in Nederland. Op de formulieren zie ik dat je (zowel als sponsor, maar ook als applicant) in moet vullen waar je gaat wonen (ons huis in Aus), maar een huis in Australie hebben we nog niet. Je moet namelijk een adres invullen waar het tweede gedeelte van je visumaanvraag heen gestuurd moet worden (coorespondentieadres), maar dat weten we nog niet. We gaan natuurlijk na het verkrijgen van de temporary visa naar Australie en dan op zoek naar werk en een huis. Nou zou werk nog niet eens heel erg belangrijk zijn, daar ik Australier ben, want ik kan bij aankomst meteen een uitkering aanvragen. Maar ja.....dat ziet er op zo'n aanvraag formulier niet goed uit.

We hebben hier in Nederland een huis en bij de verkoop van ons huis zal er een flinke overwaarde zijn waarmee we in Australie een huis kunnen kopen zonder dat we een hypotheek hoeven te nemen. We zouden de eerste tijd dus ook met dit geld (indien nodig) kunnen overbruggen in ons levensbehoefte.

Een kleine suggestie voor de mensen zonder correspondentieadres: je kunt een PO Box regelen. Zie hier: http://www.auspost.com.au/BCP/0,1467,CH2149~MO19,00.html

Succes met de rest!

Ireen

Hee allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

Ben wel een klein beetje ongerust nu aangezien één van de vele redenen waarom wij naar Australië willen gaan, is omdat het lastig is voor mijn partner om hier (meer en ander) werk te vinden vanwege de taal. Hij heeft weliswaar al jaren een vast parttime contract, maar daar zouden natuurlijk niet samen van kunnen leven.

We kunnen dus wel allerlei bewijs overleggen omtrent dit werk, in combinatie met onze overwaarde/huis etc. Wellicht dat onze eigen onderbouwing voor redenen emigratie, ivm met meer kansen op werk voor hem, dan de doorslag kunnen geven? Mijn Engels is veel beter dan zijn Nederlands, dus is dit voor ons een logische keuze.
Of is dit opeens een erg zwak verhaal?

Em

Back