Mogelijk verhuizen naar Brisbane

Caatje5

New Member
Dag allemaal,

Mijn man heeft mij vorige week overvallen met een fantastisch baan aanbod in Brisbane. Wij zijn een gezin met twee lieve jongens (4 en 7 jaar). Graag wil ik me laten informeren over het wonen in Brisbane. Voor en nadelen, het verhuizen naar Brisbane (tips en adviezen), maar ook scholen (Nederlandse of internationale scholen) voor de jongens en voor mij om te werken. Ben in Nederland werkzaam als leerkracht basisonderwijs.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen in de keuzes die we moeten gaan maken. Zie namelijk momenteel door de bomen het bos niet meer...

Alvast bedankt voor de moeite...

Groetjes,
Catharina
 
Welkom Catharina, je stelt een heleboel vragen. Wat mij heeft geholpen is de verhalen dan anderen te lezen. Daarin vindt je al veel antwoorden en geeft een goed beeld van de verschillende hoepels waar je doorheen moet springen.
 
Welkom! Je hebt niet vermeld of je al eens in Australie bent geweest en als dat zo is wat je ervaringen zijn. Wij gaan binnenkort naar Brisbane dus ik kan je nog niet vertellen over mijn eigen woon/leef ervaringen. Wel ben ik er in de afgelopen jaren diverse keren geweest dus vanuit dat oogpunt kan ik misschien een aantal vragen beantwoorden.
Nederlandse school in Brisbane is de Duyfkenschool http://www.duyfkenschool.com/. Voor zover ik kan zien wordt daar alleen Nederlandse Taal gegeven in naschoolse uren en geen volledig programma. Welke scholen beschikbaar zijn hangt af van de omgeving waar je woont voor public en wat je kan betalen voor private, hier vallen de internationale ook onder volgens mij. Wat betreft werk als leerkracht zijn er wel verschillende topics hier op het forum volgens mij die vertellen door welke hoepels je moet springen.
Zelf vind ik Brisbane wel een fijne stad. Het is groot (2.3 miljoen inwoners) maar voelt niet gigantisch. Er is bijna geen hoogbouw behalve in het Central Business District (CBD) en dat heeft tot gevolg dat het behoorlijk groen is. Verder natuurlijk een lekker klimaat als je van warm houd. Huizen zijn in vergelijk met Nederland wel een stuk duurder maar weer goedkoper dan Sydney of Melbourne en natuurlijk hangt het helemaal af van waar en wat je wilt hebben. Er is een redelijk kultureel programma alhoewel ik vrienden wel hoor klagen over de zoveelste korting hierop. Ook in de omgeving is genoeg te doen, van strand tot tropisch regenwoud in een goed uurtje rijden.
 
@kaz en @StefanH bedankt voor het beantwoorden van een aantal vragen.
Ikzelf ben nog nooit in Australië (Brisbane)geweest, maar mijn man wel voor zakenreis. Ik zal zeker verhalen en ervaringen van anderen op de forum gaan lezen.
 
Welkom, en GEFELICITEERD met deze enorme mooie kans! Er zijn vast veel mensen jaloers op om 'zomaar' tegen een baan in Australia aan te lopen ;)

Ik snap wel dat het nu even duizelt hoor, vele anderen hebben er een beetje in kunnen groeien. Voor jou komt het allemaal nogal plots.
Ik ga er even vanuit dat je man dus gesponsord wordt door een bedrijf in OZ en je op een 457 visum gaat(?)

@Janneke61 Jij bent de perfecte persoon voor deze lijkt me. En ook via je man's werk, en in Brissie. Dus kom maar op met die info :D

Uit mijn hoofd weet ik dat @Sabz als leerkracht aan de gang is gegaan (http://xpdite.net/forum/threads/sabrina-op-weg-naar-melbs.12248/) en (http://xpdite.net/forum/threads/lastavaza-sabrina.12338/)

Verder genoeg families met kids hier (deze bijvoorbeeld http://xpdite.net/forum/threads/lastavaza-van-lamarck.10959/ )

Succes met aan het idee wennen. Enjoy the ride!
 
Hallo Katharina,
Welkom! Ja, jouw verhaal en vragen passen wel helemaal in mijn straatje! Thanks for tagging, @afterbang :)
Zes jaar geleden heeft mijn man me met net zo'n baanaanbod overvallen als jouw man, dus ik snap helemaal wat er nu allemaal op je af komt. Wij zijn in Sydney begonnen en twee jaar geleden naar Brisbane (nou ja, in de buurt van) verhuisd. Wij waren allebei nog nooit eerder in Australië geweest, dus voor ons was het voor allebei nieuw. Mijn man is toen eerst een half jaar vooruit gegaan om alvast wat te oriënteren en huis en auto ed. te regelen, voordat ik met de kinderen en onze huisraad volgde.
Zoals @StefanH als zei, Brisbane is wel groot, maar niet gigantisch. Ik vind het zelf wel een mooie stad, mix van modern en mooi opgeknapte historische gebouwen en het heeft leuke trendy uitgaansgebieden, maar het mist de uitstraling van een wereldstad die Sydney bijvoorbeeld wel heeft. Om te wonen vind ik Brisbane veel fijner, alleen al omdat de huizen hier nog enigszins betaalbaar zijn en het klimaat is hier ook lekkerder (warmer in de winter). De twee grootste vragen zijn in het begin waar jullie moeten gaan wonen en wat voor (en welke) school voor de kinderen je moet kiezen. Kort door de bocht is het type school een keuze tussen public en private. Dit zegt niets over de kwaliteit van het onderwijs. Er zijn goede en slechte public scholen en goede en slechte private scholen. Het grote verschil zit hem vooral in het aanbod van buitenschoolse activiteiten (meestal sport) en eventueel godsdienst. Private scholen zijn voornamelijk pretentieus en duur. Vaak hebben ze mooi aangelegde grasvelden, rugbyvelden (de grote sport hier in Queensland), zwembad en een boarding house voor studenten die van buiten de stad komen. Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Voor Nederlandse begrippen zijn deze bedragen toch wel astronomisch hoog. Verder zijn private schools vaak alleen jongens- of meisjesscholen en veel strikter en formeler in hun schooluniform (colbertjes en zo). Public scholen zijn staatsscholen en zijn vergelijkbaar met onze scholen hier in Nederland (bijna ook altijd gemengd, jongens en meisjes). Ze hebben een zgn. catchment, dat wil zeggen dat je in een bepaald gebied moet wonen om te worden toegelaten tot een school. Het spreekt vanzelf dat een public school in een arbeiders wijk een hele andere uitstraling heeft dan een public school in een goede buurt, dus er zit een groot verschil in die scholen. Persoonlijk zou ik zelf veel liever gaan voor een public school in een goede wijk ipv een private school (als je dat al kan en wilt betalen). Een internationale school zou handig kunnen zijn als jullie jongens eventueel later in Nederland willen gaan studeren, maar zover zijn jullie nog lang niet. Voorlopig moeten de jongens eerst Engels leren en dat gaat snel zat (enkele maanden). Overigens heeft een aantal scholen (high schools) ook een internationaal programma, waar je een internationaal erkend diploma kan halen. De Duyfkenschool is inderdaad een Nederlandse school, waar kinderen op woensdagmiddag twee uurtjes les krijgen in de Nederlandse taal. Er zijn drie niveau's in beheersing van Nederlandse taal en verder is er natuurlijk lesaanbod wat bij de leeftijd past. Verder worden er veel activiteiten georganiseerd wat gerelateerd is aan de Nederlandse cultuur (Sinterklaas en zo).
Wat een baantje voor jou betreft, als je hier wilt lesgeven moet je over het algemeen als leraar geregistreerd zijn bij Queensland College of Teachers (http://qct.edu.au/registration). Maar als ik jou was zou ik het eerst eens even aankijken. Emigreren kost nogal wat energie en ik heb er toen voor gekozen om er voor de kinderen te zijn in de beginperiode en als je dan gelijk een drukke en stressvolle baan er bij hebt kan dat best zwaar zijn. Ik kom zelf ook uit het onderwijs en heb nu een casual baantje als teacher aide op een high school (Hoewel ik nu ook in het proces zit van registratie als leerkracht). Ik ondersteun leraren met onderwijs aan special need kinderen (zowel lichamelijk gehandicapte kinderen als moeilijk lerende en moeilijk opvoedbare kinderen). Voordeel hiervan is dat ik maar vijf uur per dag werk en als ik 's middags de deur achter me dicht trek, ben ik ook klaar. Misschien is dat een idee voor jou? Overigens vragen ze bij de Duyfkenschool ook regelmatig leerkrachten, maar dat is natuurlijk maar twee uurtjes per week. Ik denk wel dat ze blij zullen zijn met een extra leerkracht.
Als je verder nog vragen hebt bv. over welke buurten leuk zijn om te wonen, vraag maar raak. Hoe specifieker, hoe beter. Ik heb destijds eindeloos rondgekeken op www.realestate.com.au of www.domain.com.au en google maps (streetview).
Wanneer zijn jullie van plan te verhuizen als het doorgaat? Gaan jullie hier nog eerst heen op vakantie om rond te kijken? Wij hebben dat destijds niet gedaan, omdat het toch moeilijk is om in een korte tijd een reële indruk te krijgen en het eigenlijk ook niet echt een vakantie is. Maar als jullie besluiten om het wel te doen, zijn jullie welkom om het leven in Oz/Queensland bij een kopje koffie of een glaasje wijn/biertje te bespreken (en wij vertellen niet alleen de positieve dingen hoor!) Succes met alles!
 
Last edited:
Ja, dank je wel. Ik schrijf zoals ik klets. Als ik eenmaal op gang ben, ben ik niet meer te stoppen :D

Geen woord gelogen!

Welkom Caatje en WOW, dat is nog eens een lekker begin om een paar jaartjes aan de andere kant van de wereld te wonen en je kinderen het idee van een andere leefomgeving mee te geven. En dan kun je altijd zien of je wel of niet wilt blijven. Als er niet teveel dingen zijn die je in Nederland houden, zou ik de kans lekker grijpen als je denkt dat je flexibel genoeg bent om hier ' opnieuw' te starten. Niemand die je kent of weet wat je doet, geen idee waar de supermarkt is of welke verzekeraar betrouwbaar is etc. Ik noem maar een paar voorbeelden... In het begin is het best vermoeiend, maar het geeft ook onwijs veel energie om het gewoon te doen en het Australische leven te ontdekken. En met in ieder geval 1 baan op zak heb je een veilig uitgangspunt! Succes me het maken van de keuze!
 
Geen woord gelogen!

Welkom Caatje en WOW, dat is nog eens een lekker begin om een paar jaartjes aan de andere kant van de wereld te wonen en je kinderen het idee van een andere leefomgeving mee te geven. En dan kun je altijd zien of je wel of niet wilt blijven. Als er niet teveel dingen zijn die je in Nederland houden, zou ik de kans lekker grijpen als je denkt dat je flexibel genoeg bent om hier ' opnieuw' te starten. Niemand die je kent of weet wat je doet, geen idee waar de supermarkt is of welke verzekeraar betrouwbaar is etc. Ik noem maar een paar voorbeelden... In het begin is het best vermoeiend, maar het geeft ook onwijs veel energie om het gewoon te doen en het Australische leven te ontdekken. En met in ieder geval 1 baan op zak heb je een veilig uitgangspunt! Succes me het maken van de keuze!
Inderdaad, hou in je achterhoofd dat het niet perse definitief hoeft te zijn. Je kunt altijd zien of je besluit te blijven of niet. Ik ben destijds vertrokken met in mijn achterhoofd dat ik het vier jaar (korter is te kort om echt te aarden) een kans zou geven en dan pas definitief beslissen. Misschien helpt het bij de keuze. Het heeft mij wel geholpen.
 
Back
Top