Mogelijkheden tot verlengen / Resident Return Permit na afloop Permanent Residency visum

4np

Member
Beste allemaal,

Dit is een ietwat vreemd topic, omdat ik in de luxe positie verkeer dat ik in het bezit ben van een Skilled Workers visum (Class BN Resident, Sub class 136, ASCO 2231-17), maar (om verschillende redenen) niet in Australië ben (en dat voelt een beetje vreemd, omdat ik ook weet dat er legio mensen om zitten te springen maar het nog steeds niet hebben ontvangen). Hoewel ik het hier in Nederland momenteel prima naar mijn zin heb (genoeg leuke dingen te doen, leuke vrienden, relatie, etcetera), is Australië toch vrijwel permanent (soms veel, soms vrijwel niet) aanwezig in mijn achterhoofd. Nu de afloopdatum van het visum echter in zicht begint te komen (november 2012) begint het visum ook weer kriebelen en op te leven in mijn gedachten.

Hoewel een buitenland plan nog steeds wel kriebelt (en dat hoeft niet per sé Australië te zijn; San Francisco trekt me ook nog steeds - ook qua banen) zit ik op het moment wel prima in Nederland. Ik zit nu eigenlijk met het dilemma, geef ik op wat ik hier heb (deels: want de woning kan ik wel een jaartje onder verhuren maar het zou het einde van mijn relatie betekenen) en ga ik toch nog voor een jaar (of misschien langer) van mijn visum gebruik maken? Laat ik het verlopen (en vraag ik het misschien in een later stadium nog een keer aan)? Ga ik kijken of ik niet op een gegeven moment in een ander buitenland een periode ga werken? Maar, als ik dat wil, ik heb nú de mogelijkheid dat te doen... (ik weet 't: ik draaikont te veel).

Wat ik me concreet afvraag is het volgende:
1) wat zijn de mogelijkheden om een resident return visa aan te vragen na afloop van het visum, en wat is de kans dat je het ook krijgt als je in de 5 jaar van je visum er niet hebt gewoond en gewerkt. Ik heb het wel eens opgezocht, en volgens mij stond er dat je met een goede reden toch nog zon RRV zou kunnen krijgen, ook als je niet aan de criteria hebt voldaan (lees: 3 jaar wonen en werken in Australië).
2) als het visum afloopt, hoe makkelijk is het om een nieuwe aanvraag in te dienen (mijn beroep -web/software/iOS development- is nog steeds erg gewild in Australië)? Kan dat op basis van het eerder verkregen visum, of moet dan de hele papierrompslomp weer worden uitgevoerd?
3) volgens mij niet mogelijk maar, is een visum op de een-of-andere manier te verlengen?

Mijn skill assessment (ASCO 2231-17: Applications and Analyst Programmer) is sinds 2007 wel veranderd in de SOL. Nu lijkt het meer te zijn opgedeeld in:
261311 Analyst programmer
261312 Developer programmer
261313 Software engineer
Ik begrijp ook dat de MODL (Migration Occupations in Demand List) is komen te vervallen?

En last but not least, voor de mensen die in hun eentje naar Australië zijn verhuisd (want dat is toch anders dan met een partner of met gezin): hoe is het jullie vergaan?

Ik denk dat ik een vrij uniek geval ben, dus geen idee of iemand deze vragen voor me kan beantwoorden. Maar ik hoor het graag :)
 
Geen garanties in mijn antwoord maar het volgende :)

MODL bestaat niet meer. Er is nu nog 1 lijst (2 versies) namelijk de SOL (Skill Occupation List). Over het algemeen zag ik programmeurs vaak op de lijst staan, maar het is vrij divers en ik weet niet of web/mobile development daarbij hoort. Ik heb nog nooit gelezen dat iemand opnieuw zijn visum aanvraagt, dus evengoed moet je vanaf 0 af aan beginnen. Dat weet ik niet.

P.s. wij zijn er ook 2 die graag het visum van je overnemen ;)
 
volgens mij moet je vanaf 0 beginnen. En de regels gaan veranderen vanaf 1 juli... maar of de positief of negatief uit zou pakken durf ik niet te zeggen.
Ik zou ook niet weten onder welke voorwaarden je in aanmerking zou kunnen komen voor een RRV, als je niet de vereiste periode in Australie hebt gewoond. Maar eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat je een RRV zou krijgen als je er nu niet woont en er nog niet gewoond hebt. Maar daar kan ik helemaal naast zitten.
 
Ik ben toch nog even in de documentatie gedoken, en daar staat:

Five Year Resident Return Visa (Subclass 155)
Basic eligibility requirements:
• You are a current of former permanent visa holder (and your permanent visa was not cancelled); or
• You were an Australian citizen but you are no longer an Australian citizen; and
• You have been physically present in Australia as a permanent resident for at least 2 years in the 5 years immediately preceding the date of your RRV application; or
If you do not satisfy the 2 years in 5 physical residency requirement ,you can demonstrate that you have substantial business, cultural, employment or personal ties with Australia which are of benefit to Australia ( in certain circumstances you may also be required to show that you had compelling reasons for your last departure or continued absence from Australia). More information about demonstrating substantial business, cultural, employment and personal ties to Australia can be found at http://www.immi.gov.au/migrants/_pdf/155- checklist.pdf
• You may also qualify for an RRV if you are a spouse/partner or dependent child of a current RRV holder, and you have previously held Australian permanent residency.

Er bestaat ook nog een Former Resident Visa (Subclass 151), maar om daarvoor in aanmerking te komen moet je in een periode van 18 jaar, 9 jaar in Australië hebben gewoond óf voor 1981 twee jaar in het Australische leger hebben gezeten. Niet echt van toepassing op een afgelopen Class BN Resident, Subclass 136 dus.

Maar aanvragen van een RRV in mijn situatie wordt denk ik -zoals ik wel had verwacht- lastig...
 
Hey,

Goed weer eens wat van je te horen! Je bewijst wel weer eens dat als je het Australie virus eenmaal te pakken hebt dat je er zo maar niet vanaf komt. Helaas kan ik je met de meeste vragen niet echt helpen aangezien ik nog steeds in Australie zit.

Wat betreft in je uppie naar Australie verhuizen kan ik wel wat over zeggen. Ik heb het niet als vervelend ervaren om in mijn eentje hier te zijn, soms denk ik zelfs dat het makkelijker is. Tenminste dat was het in mijn geval, had vrij snel werk wat min of meer al vanuit NLD geregeld was zodat ik mij op het settelen in Aus kon richten. Echter net voordat ik mijn baan starte kwam ik de liefde tegen, lang verhaal, maar uiteindelijk woon ik nu samen, zijn inmiddels getrouwd met een Nederlandse.

Aangezien ik dol ben op het hele onrustige visum traject :rolleyes: hebben we dus ook nog "even" een partner visum geregeld. Wat ik in feb 2011 merkte (toen kwam mijn missus) is dat het met zijn 2-en leuker kan zijn zijn om zaken te delen, soms is het ook onhandig en even minder. Mijn leven hier was immers al goed op gang en voor haar begon de onrustige periode van zoeken naar een baan. Frustraties dat het niet lukt en nog steeds niet helemaal lekker loopt, ze is database manager en werkt nu tijdelijk tot eind juni in de produktie, spelen mee. Het feit dat er echter werk is maakt momenteel bijna alles goed. Maar wat ik merk is in het geval van een stelletje/gezin dat meestal degene die werkt wel snel zijn/haar draai kan vinden maar dat het juist degene is die thuis zit, vrijwillig of noodgedwongen, die soms moeite hebben met het settelen. Maar dit is naar horen vertellen, zal vast niet voor iedereen gelden.

Voor mij is en blijft Australie toch een land met mogelijkheden! Ik werk hier minder uren, hou meer salaris over en leef een heel ander leven. Weekendjes weg, weekjes kamperen in eigenland meer vakantie in het buitenland staan er voor mij vele malen meer in de agenda. Zit zelf beter in mijn vel ben veel meer buiten en geniet gewoon meer van alles. Ben wel in de gelukkige situatie dat ik minstens elke 2 jaar even naar NLD kan/ga en fam en vrienden komen regelmatig op bezoek. Wat dat betreft heb ik persoonlijk toch wel erg veel mazzel gehad! Mijn vertrek in mijn uppie naar Australie is uiteindelijk een heel gelukkig leven met zijn 2 en in een prachtig thuisland geworden, want thuis voelen we ons hier beiden.

Succes met je keuze om wel/niet naar het buitenland te vertrekken!

Groetjes Chantal

p.s. als je voor eind Nov binnenkomt hoeft het toch niet zo'n probleem te zijn? Je moet dan wel eerst 2 jaar hier zijn voordat je het land kan verlaten en een RRV kan aanvragen. Maar de mogelijkheid is er wel.
 
Hey Chantal :)

Dat is even geleden alweer ;) Maar goed om te horen dat 't je zo goed vergaat en bevalt in Melbs (toch?), en dat je zelf getrouwd bent en je vriendin hebt laten overkomen... je moet visum rompslomp echt geweldig leuk vinden :D Hopelijk hoefde ze geen RPL te schrijven, want dat was een rotklus...

Grappig dat je zegt dat je nu minder uren werkt en meer vrije tijd hebt, ik was juist in de veronderstelling dat we in Nederland met zo'n 25 vakantiedagen toch in het voordeel zijn ten opzichte van veel landen? Eens opzoeken:

Australia: 4 weeks standard, plus 10 public holidays. 5 weeks for shift-workers (those regularly rostered across a 7 day week). 2 weeks can be "sold" to employer (cashed-out). Additional Long service leave is also payable.
Netherlands: 4 weeks plus 9 public holidays

Dat lijkt elkaar eerlijk gezegd niet zo veel te ontlopen.

Ik haal op het moment al een aantal maanden geen energie meer uit mijn werk, dus ik ben aan 't kijken naar een andere baan. Tegelijk pak ik soms ook nog wat Australische vacature sites mee voor de variatie ;) Het valt me (weer) op dat de salarissen toch structureel hoger liggen dan hier. Ik weet nog wel een erg leuk bedrijf uit Sydney dat niet lang geleden ook kantoren in Amsterdam en San Francisco heeft geopend. Ze recruiten hier alleen support engineers, en alle development wordt in Sydney en SF gedaan. Wel erg interessant om daar misschien te kunnen werken, want dan heb ik vier vliegen in één klap. Een leuke baan, wonen/werken in Sydney, de mogelijkheid om misschien voor werk naar Amsterdam op en neer te gaan en misschien ook mogelijkheden om een keer in San Francisco te werken. Als ik er zo over nadenk misschien toch maar eens op gesprek gaan ;)

Anyways je hebt gelijk, het hoeft inderdaad geen probleem te zijn als ik voor November binnen kom. Maar ik wil graag mijn opties open houden en al voordat mijn visum verloopt weten wat de mogelijkheden zijn voor een eventuele verlenging ;) En de keuze is lastig... zeker omdat ik daarmee ook een relatie moet afkappen...

Gr!
 
En de keuze is lastig... zeker omdat ik daarmee ook een relatie moet afkappen...

Tja dat is alleen iets wat je zelf kan beoordelen. Zou dan ook niet graag in jouw schoenen staan, aangezien beide keuzes een "wat als...." gehalte hebben.

Voor ons viel het allemaal reuze mee hoor partnervisum was net zoals de skilled voor mij een ei-tje ondanks dat we niet aan de eis van 12 maanden samenwonen voldeden hadden we meer dan voldoende bewijs. Het enige verschil is dat je met een skilled voor 99.9% weet dat je het viusm uiteindelijk krijgt, tenminste als je netjes aan alle eissen voldoet. Bij een partnervisum is het nadeel dat iemand even gaat beoordelen of je relatie wel echt en serieus genoeg is. en daarvoor moet je dus echt met je billen bloot, alles wat je samen deelt moet je even voor de ogen van een of andere CO op tafel gooien. Tja die knop moest even om, maar daarna heb je er geen moeite meer mee en ach die Stat Decl die we beiden geschreven hebben is nu wel een leuke brief om terug te lezen :wink:

Zoals je zelf schreef een solicitatie vanuit Nederland kan inderdaad lekker zijn. Weet dat ik met die min of meer geregelde baan (zit ik nog steeds) een makkelijke start heb gehad. Geen onzekerheid over of en wat voor een je werk krijgt, nadeel kan wel zijn dat je min of meer hetzelfde als in Nederland doet. Al kan dat vooral in het begin ook wel heel erg heerlijk zijn. Salaris, ligt inderdaad hoger en dan met name de doorgroei mogelijkheden zijn voor mij hier stukken beter. Al is dat hogere salaris natuurlijk wel afhankelijk of je werk kunt vinden in de richting van je ervaring. Mijn vrouw heeft namelijk een behoorlijk stuk salaris moeten inleveren en heeft ook redelijk wat tijd zonder werk gezeten. Maar wij klagen niet hoor, met gemiddeld 2x modaal, hebben wij een lekker leventje.

Jouw vakantie regeltje klopt behalve de ADO's :lol:
Heb inderdaad 4 weken plus 10 dagen public holidays en daarbij bouw ik per week 2 uur ADO op (38 urige werkweek en ik werk er 40) Die 2 uur mag ik dus opnemen wanneer ik wil, enige regel is dat ik niet meer dan 60 uur mag hebben staan (van die ADO dan, vakantie is onbeperkt). Zijn toch mooi 13 extra dagen op jaarbasis! Plus een voordeel ik werk hier echt mijn uren. In Nederland werkte ik vaak meer uren omdat dit min of meer verwacht werd bij een research baan. Hier is het zo dat als het eens een weekje moet (en dat komt niet vaak voor) dat je dan de volgende week of die week erna de extra gemaakte uren gelijk compenseerd. Op deze wijze werk ik toch over het gehele jaar netjes 40 uur p.wk.

Nogmaals succes met je keuze!

Groeten Chantal
 
Hey hallo!

Wij zijn even benieuwd hoe het je nou vergaan is , inmiddels is november 2012 verstreken en wij zitten met een soort gelijk probleem, dwz ons visum verloopt begin mei 2013..
Eigenlijk hadden we ons er al een beetje bij neergelegd dat we onze droom moesten opgeven echter nu de deadline inzicht komt zijn we last minute nog aan t zoeken naar evt mogelijkheden..zoals jij al schreef: het Australia-virus, als je daar mee besmet bent ;-) Ons probleem is dat we ons huis niet verkocht krijgen, staat al sinds we ons visum hebben te koop en we hebben de opbrengst van ons huis nodig voor de oversteek. Het zou ons lucht geven als we het visum konden verlengen dus laat ons ff weten hoe het met jou gegaan is..

Gr Angelique

 
Back
Top