Moreel dilemma: gepland remigreren naar NL/BE als je oud en/of ziek wordt

Emulate

Well-Known Member
Ik ben lid van nogal wat emigratieclubjes op FB en elders, en ik blijf maar struikelen over een grote groep mensen die -in mijn woorden- overtuigd en gepland van twee walletjes wil eten. Ze verhuizen uit NL om alle clicheredenen van "de regeltjes", kutweer, politiek, "Turken en Marokkanen", belastingen, grondprijzen, de druk van de overheid om te downsizen wegens woningtekorten, huurprijzen, kosten van levensonderhoud, gebrek aan parkeerplaatsen en noem maar op. Deze groep was al voor hun emigratie, en is nog steeds, vastbesloten om te remigreren als ze senior worden "want de zorg in NL/BE is toch zo veel beter geregeld". Nog afgezien van dat de zorg in NL/BE steeds meer onder druk komt vanwege tekorten aan personeel en budgetten, en groeiende instroom van noodzakelijke werkers en vluchtelingen:

Ik vind persoonlijk aan deze kwestie ook wel een moreel en ethisch dilemma kleven.

Even heel kort door de bocht is emigratie toch iets van "Ik verwacht elders een beter leven te vinden dus verlaat ik NL/BE". En "beter leven" kan dan van alles zijn: beter weer, goedkopere/ruimere huisvesting, minder stress/werkdruk, meer ruimte, minder overbevolking, een partner/geluk in de liefde, het waarmaken van een in NL onmogelijke droom, meer waar voor hetzelfde geld, minder financiele zorgen, minder Hollandse mentaliteit, betere banenopportunities, mooiere natuur en landschap, aantrekkelijker cultuur en lifestyle, etc. Het dilemma is dan voor mij: als ik in mijn verwachtingen teleurgesteld ben/word, ligt dat dan aan het nieuwe land of aan mij? Ik heb, om welke reden dan ook, NL/BE de rug toegekeerd. Wat geeft mij dan het morele recht om dat ongedaan te maken, terug te gaan en verwachten dat het systeem mij meteen weer liefdevol en dankbaar omarmt als de verloren zoon? Wat is dan de boodschap aan alle NL/BE inwoners die in die jaren dat wij het geluk elders hebben gezocht, en die ijverig hebben gewerkt, gebouwd, belasting betaald en bijgedragen aan de NL/BE samenleving? De boodschap is dat je jarenlang niks kan bijdragen en dan juridisch rechten kunt claimen op het zelfde zorgsysteem als zij die WEL zijn gebleven en hebben bijgedragen. Dat voelt voor mij niet eerlijk, en zeker niet in een systeem dat al zo onder druk staat.

Ik ga om vele redenen nooit meer terug naar NL, maar een belangrijke is dat ik van mezelf niet van twee walletjes mag eten. Eens gekozen, dan de gevolgen ook accepteren, en ik draag nu sociaal en fiscaal bij aan de systemen van mijn nieuwe land. En als ik bij tijd en wijle ergens niet zo gelukkig mee ben, dan ligt dat aan MIJ, niet aan het nieuwe land. Had ik mijn voorbereiding maar beter moeten doen en mijn verwachtingen moeten toetsen aan de werkelijkheid voordat ik er ging wonen.

Ik vraag me af in hoeverre dit dilemma ook bij anderen speelt? Zijn er nuances en overwegingen die ik over het hoofd zie?
 
Ik ben het echt helemaal met je eens @Emulate.
Terug gaan en weer van, bijvoorbeeld de zorg, willen profiteren stuit mij ook tegen het verkeerde been.
Je gaat immers weg om een op dat moment goede reden. Dan moet je de mogelijke mindere kanten van je keus ook accepteren.
Net als met een relatie, je gaat niet voor niets uit elkaar.

Mijn mening: Nederland ziet er van buiten goed uit. Met alle financiële vangnetten en de ogenschijnlijke goede zorg en wat al niet meer.
Misschien trekt dat toch weer als je heel wat jaren weg bent uit het land en niet alles meer mee krijgt, ervaart of volgt.

Ikzelf zie ook geen enkele reden om ooit terug te keren anders dan voor familie of vrienden bezoek.
 
Food for thought!
Snelle eerste reactie: moet je dan zoals op zijn (financieel/risico conscious) Australisch maar moet gaan eisen dat, als je op pensioengerechtigde leeftijd (r)emigreert, je een redelijke som geld op je bankrekening moet hebben staan?
 
Food for thought!
Snelle eerste reactie: moet je dan zoals op zijn (financieel/risico conscious) Australisch maar moet gaan eisen dat, als je op pensioengerechtigde leeftijd (r)emigreert, je een redelijke som geld op je bankrekening moet hebben staan?
Ik weet het ook niet hoor 🤷‍♀️. Die verplichte geldpot is een enorme drempel voor mensen die geen andere keus hebben dan op een investeringsvisum naar Australia te komen. Maar dat zijn geen Australiers met wortels in Oz. Voelt voor mij toch anders. Met een investeringsvisum koop je het recht om in een ander land te gaan rentenieren/pensioneren. Ik zie daar de redenering wel achter, je komt hier gratis gebruikmaken van sociale voorzieningen die anderen hebben opgebouwd en betaald. Damagwakosten. Ik heb geen investeringsvisum en ben hier niet gekomen om met pensioen te gaan (al is dat het onvermijdelijke gevolg). Maar erg veel bijgedragen aan Oz in de zin van werk en belastingen heb ik ook niet, ik ben op een partnervisum binnengekomen op mijn 57e, beetje laat voor een langdurige loopbaan en tonnen belasting betalen. Ik vind het dus terecht dat mijn visum relatief duur was.

Er zijn in NL 2 groepen emigranten waar het beter is geregeld, maar die vind je niet in Oz.
Groep 1 is de overwinteraars, die een tweede huis hebben in bijvoorbeeld Spanje en daar maximaal 8 maanden per jaar gebruik van maken (zodat ze dus niet uitgeschreven worden). Die betalen voor de rest van hun leven het volle pond in NL aan belastingen, zorg en voorzieningen en hebben dus gewoon het recht om daar te blijven en te profiteren. Ze hebben altijd betaald en blijven betalen tot hun dood.
Groep 2 is de pensionado's die, NA hun loopbaan op de vastgestelde pensioengerechtigde leeftijd in NL, voor vast verhuizen naar een -in dit opzicht- verdragsland van NL (grofweg heel Europa, de Antillen, Suriname, St Maarten e.d.). Die blijven tot hun dood door het CAK VERPLICHT verzekerd voor de zorg en komen daar niet onderuit, of ze nou remigreren of niet. Terugkeer is voor hun dus ook goed verdedigbaar.

Het gaat mij om groep 3: wij. We wonen BUITEN de verdragszone, zijn uitgeschreven uit NL/BE, bouwen niets meer op, trekken ons eventueel opgebouwde pensioen en AOW weg uit NL/BE en betalen belastingen en (eventueel) zorgpremie in Oz. Hebben wij dan het moreel recht om zomaar terug te gaan, te doen alsof onze neus bloedt en alle voorzieningen te innen (sociale huisvesting, bijstand etc.) die de achterblijvers hebben verdiend en gespaard? AOW en privepensioen reken ik niet mee, je AOW stopt met opbouwen zodra je NL verlaat en je privepensioen heb je samen met je werkgever zelf betaald. Ik heb het meer over voorrang bij huisvesting, uitkeringen, toeslagen e.d.

Wat @Rolls aanhaalt is een goed punt. Je kunt nog zo van plan zijn om nooit terug te keren, de situatie kan erom vragen. Ouders, kinderen en/of andere familie in NL/BE die hulp nodig hebben, heimwee en het missen van familie en vrienden en sociale omgeving, eenzaamheid en overlijdens, financiele problemen, etc. Wat doe je in dat geval?
 
Interessant! :)

Wat, als je die gedachte echter verder trekt, naar de situatie binnen Nederland? Wat, als je een bepaalde gemeente verlaat omdat je daar reden voor hebt (zoals de stad uit, om de rust van het "platteland" op te zoeken), en je komt weer terug (bijvoorbeeld, omdat de werkgever in de stad 100% fysieke aanwezigheid verlangt en de reistijd te veel blijkt te vragen)? Ook dán is de persoon in kwestie gestopt met bijdragen aan de stad (als bewoner) en komt weer terug om opnieuw te profiteren van de voordelen. Is dat niet dan evenzo verwerpelijk? Toch wordt daar denk ik niet zo kritisch naar gekeken, zou het wel?

Mijn (Arjans) idee hierbij: is het idee van "gelukzoeken" in de context van emigratie niet cultureel besmet? Is geluk zoeken niet wat iedereen doet, ook op kleinere schaal? Met andere woorden: ik snap het dilemma maar til daar zelf niet te zwaar aan.

Je kunt het ook anders zien: als je ergens komt, kom je bijdragen aan de gemeenschap. They are lucky to have you! Of vind je dat dat anders ligt, rond de pensioensgerechtigde leeftijd? Vind je dan het 'profiteren'-aspect prominenter? Want dat is misschien economisch zo (misschien niet, want je consumeert nog steeds, ook lokaal, en je draagt gemeentebelastingen af). Je brengt er ook gemeenschapszin en aandacht. En misschien vrijwilligerswerk. En 'noaberschap'. Nog steeds mogen ze blij zijn dat je er bent.

Ik ben benieuwd of die mening iets toevoegt. :)

Groeten (nu nog uit Nederland)!
 
Is het ook geen relatief ‘klein’ probleem in de zin van cijfers? Zolang die groep die int zonder veel te investeren klein is, is er niet veel aan de hand en is het systeem erop voorzien? Beetje zoals ziekteverzekeringen werken: zolang niet tegelijk een behandeling hoeft blijft het systeem werken.
Vandaar waarschijnlijk de praktische kant van het Australisch systeem: dure visa, investingsvereiste…..
Dat doet natuurlijk niets af aan het morele dilemma dat erbij kan komen kijken. Maar ook daar is waarschijnlijk de groep klein. Ik geloof dat er weinig mensen zijn die puur uit actief ‘ik ga voor mijn eigen gewin’ emigreren en doen alsof hun neus bloedt. En nog ‘erger’: dan gaan klagen. Het is meestal voor familie of je hoort ook wel de verhalen dat dementerende emigranten plots geen Engels meer praten en hier dus zonder familie niet kunnen geholpen worden.
Als nu plots een hele grote groep (die weinig financieel bijdraagt) gaat emigreren wordt het anders. Idem als het vluchtelingen probleem in Europa.
 
Last edited:
Je kunt het ook anders zien: als je ergens komt, kom je bijdragen aan de gemeenschap. They are lucky to have you! Of vind je dat dat anders ligt, rond de pensioensgerechtigde leeftijd? Vind je dan het 'profiteren'-aspect prominenter? Want dat is misschien economisch zo (misschien niet, want je consumeert nog steeds, ook lokaal, en je draagt gemeentebelastingen af). Je brengt er ook gemeenschapszin en aandacht. En misschien vrijwilligerswerk. En 'noaberschap'. Nog steeds mogen ze blij zijn dat je er bent.

Ik ben benieuwd of die mening iets toevoegt. :)

Groeten (nu nog uit Nederland)!
Zeker voeg je wat toe, @Arjan&Sytze. Dat is ook de discussie online. Sommige mensen zijn heel boos op de "profiteurs", anderen wijzen erop dat de remigranten opnieuw economisch bijdragen. En misschien speelt mijn leeftijd (64) in op mijn schuldgevoel. Ik had er zo nog niet naar gekeken, thanks Arjan!
Is het ook geen relatief ‘klein’ probleem in de zin van cijfers? Zolang die groep die int zonder veel te investeren klein is, is er niet veel aan de hand en is het systeem erop voorzien? Beetje zoals ziekteverzekeringen werken: zolang niet tegelijk een behandeling hoeft blijft het systeem werken.
Vandaar waarschijnlijk de praktische kant van het Australisch systeem: dure visa, investingsvereiste…..
Dat doet natuurlijk niets af aan het morele dilemma dat erbij kan komen kijken. Maar ook daar is waarschijnlijk de groep klein. Ik geloof dat er weinig mensen zijn die puur uit actief ‘ik ga voor mijn eigen gewin’ emigreren en doen alsof hun neus bloedt. En nog ‘erger’: dan gaan klagen. Het is meestal voor familie of je hoort ook wel de verhalen dat dementerende emigranten plots geen Engels meer praten en hier dus zonder familie niet kunnen geholpen worden.
Als nu plots een hele grote groep (die weinig financieel bijdraagt) gaat emigreren wordt het anders. Idem als het vluchtelingen probleem in Europa.
Dat zou interessant zijn om uit te zoeken, @SteveSW, om hoeveel gevallen gaat het en valt dit aantal binnen de normale verhoudingen van een solidariteitsgebaseerd systeem als ziektekostenverzekering en belastingen. Zeker als je gelijk hebt en een groot aantal remigranten doorgaans niet zelfgekozen terugkeert maar door familieomstandigheden gedwongen wordt. Dank, Steve.

N.a.v. wat jullie allemaal zeggen, denk ik dat de moraliteit van het dilemma zit in "vrijwillige keuze" en "vooraf gepland".
 
Is er een financieel probleem voor NL door je remigratie? Want dat lijkt de basis voor je gevoel dat je het recht niet meer hebt om terug te keren?
Voor mij is het bijna andersom.

Wellicht beetje gesimplificeerd(?)
  • Ik heb van 1988 tot 2017 in NL gewerkt en belasting betaald. 29 jaar
  • Van 2017 tot 2024 nu hier. 7 jaar (en in mijn specifieke geval nog steeds bijdragend aan de NL economie door te werken voor een NL's bedrijf. Maar betaal hier belasting en zo)
  • In die zin ben ik indien ik gebruik maak van zorg en dienstverlening hier, meer een paria dan dat ik dat in NL zou zijn? Ik moet nog 22 jaar hier werken om gelijk te komen aan mijn werkzame leven in NL. Dat ga ik niet halen, tegen die tijd ben ik in de zeventig.

De Economische systemen zijn robuust genoeg om dit soort emigraties af te dekken. Als alle 25 miljoen Aussies naar NL verhuizen, dan gaat het mis. Maar de in- en uitstroom die beide landen nu hebben vallen een beetje weg in het grote geheel denk ik + als men goed onderbouwd beleid heeft, is er zelfs rekening mee gehouden. Ik bekijk het wellicht met mijn entitled white middle-aged man bril, maar zie niet echt een issue (voor mezelf) Ik snap wel wat je bedoelt met mensen 'that are gaming the system' Dat voelt niet top.... Maar ook weer lastig om wat over te zeggen gezien de bovenstaande parameters. #itscomplicated

Beetje off-topic: Ik kijk nog wel eens filmpjes op YT over Economy, zoals het channel Economy Explained. Vindt het wel interessant hoe economie op grote schaal werkt. Het is soms ook tenenkrommend (shareholder value anyone...?) Maar goed om je vijand te kennen ;)
 
Ik ben lid van nogal wat emigratieclubjes op FB en elders, en ik blijf maar struikelen over een grote groep mensen die -in mijn woorden- overtuigd en gepland van twee walletjes wil eten. Ze verhuizen uit NL om alle clicheredenen van "de regeltjes", kutweer, politiek, "Turken en Marokkanen", belastingen, grondprijzen, de druk van de overheid om te downsizen wegens woningtekorten, huurprijzen, kosten van levensonderhoud, gebrek aan parkeerplaatsen en noem maar op. Deze groep was al voor hun emigratie, en is nog steeds, vastbesloten om te remigreren als ze senior worden "want de zorg in NL/BE is toch zo veel beter geregeld". Nog afgezien van dat de zorg in NL/BE steeds meer onder druk komt vanwege tekorten aan personeel en budgetten, en groeiende instroom van noodzakelijke werkers en vluchtelingen:

Ik vind persoonlijk aan deze kwestie ook wel een moreel en ethisch dilemma kleven.

Even heel kort door de bocht is emigratie toch iets van "Ik verwacht elders een beter leven te vinden dus verlaat ik NL/BE". En "beter leven" kan dan van alles zijn: beter weer, goedkopere/ruimere huisvesting, minder stress/werkdruk, meer ruimte, minder overbevolking, een partner/geluk in de liefde, het waarmaken van een in NL onmogelijke droom, meer waar voor hetzelfde geld, minder financiele zorgen, minder Hollandse mentaliteit, betere banenopportunities, mooiere natuur en landschap, aantrekkelijker cultuur en lifestyle, etc. Het dilemma is dan voor mij: als ik in mijn verwachtingen teleurgesteld ben/word, ligt dat dan aan het nieuwe land of aan mij? Ik heb, om welke reden dan ook, NL/BE de rug toegekeerd. Wat geeft mij dan het morele recht om dat ongedaan te maken, terug te gaan en verwachten dat het systeem mij meteen weer liefdevol en dankbaar omarmt als de verloren zoon? Wat is dan de boodschap aan alle NL/BE inwoners die in die jaren dat wij het geluk elders hebben gezocht, en die ijverig hebben gewerkt, gebouwd, belasting betaald en bijgedragen aan de NL/BE samenleving? De boodschap is dat je jarenlang niks kan bijdragen en dan juridisch rechten kunt claimen op het zelfde zorgsysteem als zij die WEL zijn gebleven en hebben bijgedragen. Dat voelt voor mij niet eerlijk, en zeker niet in een systeem dat al zo onder druk staat.

Ik ga om vele redenen nooit meer terug naar NL, maar een belangrijke is dat ik van mezelf niet van twee walletjes mag eten. Eens gekozen, dan de gevolgen ook accepteren, en ik draag nu sociaal en fiscaal bij aan de systemen van mijn nieuwe land. En als ik bij tijd en wijle ergens niet zo gelukkig mee ben, dan ligt dat aan MIJ, niet aan het nieuwe land. Had ik mijn voorbereiding maar beter moeten doen en mijn verwachtingen moeten toetsen aan de werkelijkheid voordat ik er ging wonen.

Ik vraag me af in hoeverre dit dilemma ook bij anderen speelt? Zijn er nuances en overwegingen die ik over het hoofd zie?
Altijd bijzonder om morele dilemma’s te lezen en er over na te denken. Maar het blijft een persoonlijke motivatie. Er zullen mensen mee eens zijn en er zullen mensen niet mee eens zijn. Ikzelf heb 40 jaar gewerkt in Nederland( in zorg, Onderwijs en politiek) 40 jaar meebetaald, meegedacht en actief burger geweest. Tot mijn man voor Nederlands bedrijf ging werken hier. Ok dan sta je voor de keuze. Ik was 56 . Nu heeft mijn familie een lange historie van emigratie (van 1920 tot nu zijn er familieleden geïmmigreerd over hele wereld) soms tijdelijk voor werk , soms dachten ze voor altijd( zoals mijn tantes naar Indonesië gingen in 1920) soms omdat de boerderij van Opa te klein was voor 11 kinderen en boeren in buitenland toegejuicht werd na de oorlog. Dus er zijn vele redenen en allemaal met persoonlijke insteek en keuze.
Ikzelf zal niet mijn Nederlanderschap opgeven. Ik krijg AOW en Pensioen uit Nederland en krijg het ook hier in Australië omdat ik hier ook 10 jaar heb gewerkt . Ik denk niet naar Nederland terug te keren maar zeg nooit nooit . Als 1 van mijn familie leden zorg nodig heb wil ik kunnen helpen. Dus wie weet! Maar dat is mijn dilemma dan en niemand anders!
 
Back
Top