Moving to Brisbane

EllenV

New Member
Hi there,

We hebben ons net aangemeld op dit forum om informatie uit te wisselen.
We hebben vandaag ons visum gekregen! Wauw! Maar nu begint het echte werk. Huis verkopen, banen opzeggen, wat nemen we wel en wat nemen we niet mee? Waar gaan we wonen? etc. etc.
We vertrekken met z'n 3-tjes. We zijn beiden 38 jaar en hebben een zoontje van 9 jaar. We wonen nu nog in Utrecht.
Wie zit in een zelfde situatie?
Is er iemand die nu in Brisbane woont en dit inmiddels achter de rug heeft?
Alle tips zijn welkom.

gr. Marcel, Ellen en Rick

Hoi Ellen,

Welkom op het forum. Spannend he wat jullie allemaal te wachten staat. Wij hebben in 2000 in Brisbane gewoond en we wonen nu in NZ, maar we zijn ons aan orienteren om toch weer naar Oz te gaan. Er zitten op het forum veel mensen die in Brisbane wonen dus je krijgt vast wel veel respons.

Veel succes met alles en groetjes,
Danny-Eva

Hoi

Gefeliciteerd met jullie visa!!
Wanneer ga jullie vertrekken naar Brisbane. Wij vertrekken 8 januari naar Perth.
Succes met alles.

Groet Erna

Hallo, welkom op het forum  :up:

Gefeliciteerd met jullie visa.
Wij gaan als we de visa hebben en ons huis is verkocht, ergens in 2007?
We gaan naar Marcoola, ongeveer een uur rijden boven Brisbane.

Sterkte met het verkopen van jullie huis en met het regelen van de rest.

Groetjes van Jolanda  :smile:

:hi: Marcel, Ellen en Rick op dit informatieve forum!

Ik woon (sinds september 2004) en werk (sinds oktober 2005) in Brisbane als Verpleegkundige middels een Temporary Business Visa (457). Ik had en heb nog geen gezin dus mijn situatie was en is niet geheel hetzelfde.

Wel heb ik me door een enorme molen van allerlei bureaucratische (maat )regeltjes gewerkt. Een deel van mijn ervaringen viel te lezen op de portal van deze site maar er is met de komst van de nieuwe software he teen en ander verdwenen of zo ?

Hoe dan ook.. ik ben altijd bereid om een ieder te proberen van adviezen te voorzien. De tip die ik jullie wil geven is dat er hier een hele hoop valt te lezen en te vinden via de 'search' knop. Zo is er een topic over verhuisbedrijven
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=260.msg1865#msg1865  :up:

Heel veel succes met alles regelen !

Take it easy !

Ingrid  :cool:

Re: wat nemen we mee en wat niet.
Alles of niets Mijn advies is gewoon alles meenemen. 15m2 ruimte in een container kost net zoveel als een volle container. Wij verscheepten alles in maart 06. De rekensom is makkelijk. Wat krijg je voor je wasmachine.tv,koelkast, computer als je deze verkoopt ? . De kosten van een contaner liggen niet veel hoger dan de prijs van deze drie items mocht je deze weer nieuw kopen in Aus. Wi namen alles mee incl gereedschappen en dozen met bouten en moeren.
gr Richard

Hoi daar, gefeliciteerd met jullie visum!!

:cheer: :congrats: :cheer:

Even ter info, wij zijn ook met zijn 3-en (40, 37 en 5), maar
wij zitten nu met smart te wachten op de (pre) grant en
hopen dat ie als X-mas kadootje verpakt snel bij ons zal
zijn. Daarna gaan wij net als jullie, huis vekopen etc.

Succes met de verkoop en met al het verdere geregel en
afscheid nemen.

groetjes Miranda  :smile:

[quote author=GSPD link=topic=6168.msg76982#msg76982 date=1166101658]
Re: wat nemen we mee en wat niet.
Alles of niets Mijn advies is gewoon alles meenemen. 15m2 ruimte in een container kost net zoveel als een volle container. Wij verscheepten alles in maart 06. De rekensom is makkelijk. Wat krijg je voor je wasmachine.tv,koelkast, computer als je deze verkoopt ? . De kosten van een contaner liggen niet veel hoger dan de prijs van deze drie items mocht je deze weer nieuw kopen in Aus. Wi namen alles mee incl gereedschappen en dozen met bouten en moeren.
gr Richard
[/quote]

Hi Richard,

dit zijn inderdaad de vraagstukken waar we mee zitten........ hoe groot gaan we wonen? kunnen we alles wel kwijt?
Maar ik hoor vooral horrorverhalen over dat je je fietsbanden moet verwijderen, de ellende van het meenemen van houten tuinmeubelen, gezien ze niet schoon genoeg zouden zijn, schoenzolen die je schijnt te moeten ontsmetten, kaarsen die niet mee schijnen te mogen????
hoe hebben jullie dat opgelost?

gr. Ellen.

[quote author=rob en jolanda link=topic=6168.msg76943#msg76943 date=1166033712]
Hallo, welkom op het forum  :up:

Gefeliciteerd met jullie visa.
Wij gaan als we de visa hebben en ons huis is verkocht, ergens in 2007?
We gaan naar Marcoola, ongeveer een uur rijden boven Brisbane.

Sterkte met het verkopen van jullie huis en met het regelen van de rest.

Groetjes van Jolanda  :smile:
[/quote]

Hi Jolanda,

Spannend! Ik ben wel erg nieuwsgierig... waarom hebben jullie voor deze locatie gekozen? Wij zijn namelijk nog een beetje op zoek naar waar we ons zouden moeten gaan settelen. Het is niet eenvoudig. Gezien we beiden werk moeten zoeken, en we uiteraard nog geen idee hebben waar we dat gaan vinden. En onze voorkeur zou ernaar uit gaan dat Rick niet steeds van school hoeft te veranderen. Deze emigratie heeft voor hem een giga impact.

gr. Ellen.

[quote author=tum link=topic=6168.msg76986#msg76986 date=1166106039]
Hoi daar, gefeliciteerd met jullie visum!!

:cheer: :congrats: :cheer:

Even ter info, wij zijn ook met zijn 3-en (40, 37 en 5), maar
wij zitten nu met smart te wachten op de (pre) grant en
hopen dat ie als X-mas kadootje verpakt snel bij ons zal
zijn. Daarna gaan wij net als jullie, huis vekopen etc.

Succes met de verkoop en met al het verdere geregel en
afscheid nemen.

groetjes Miranda  :smile:
[/quote]

Hi Miranda,

Spannend he? Volgens de wachtlijst zouden we nog een 3-tal maanden moeten wachten op het visum. We waren dus flink overdonderd! Maar ach, dan gaan we lekker 3 maanden eerder. Ook goed.
Welke locatie in Australie hebben jullie op het oog?
Ook Brisbane of omgeving?

gr. Ellen.

[quote author=Jan and Erna link=topic=6168.msg76934#msg76934 date=1166023206]
Hoi

Gefeliciteerd met jullie visa!!
Wanneer ga jullie vertrekken naar Brisbane. Wij vertrekken 8 januari naar Perth.
Succes met alles.

Groet Erna
[/quote]

Hi Erna,

wat spannend! veel succes en hopelijk gaat het goed bevallen!
Dat betekent dat jullie al het geregel al achter de rug hebben? Heb je nog ervaringen die je wil delen mbt waar ik wel of niet op hoef te letten?
Succes de laatste weken.

gr. Ellen.

Hee Ellen!
Hartelijk gefeleciteerd met jullie visum.
Het echte leven gaat nu pas beginnen :smile: , spannend allemaal maar zeker en vast iets om naar uit te kijken.
Laat ons maar weten hoe het verder verloopt daar.  :up: :up: :cool:

Groetjes
Glenn;)

Hi Ellen& RAlles of niets Mijn advies is gewoon alles meenemen. 15m2 ruimte in een container kost net zoveel als een volle container. Wij verscheepten alles in maart 06. De rekensom is makkelijk. Wat krijg je voor je wasmachine.tv,koelkast, computer als je deze verkoopt ? . De kosten van een contaner liggen niet veel hoger dan de prijs van deze drie items mocht je deze weer nieuw kopen in Aus. Wi namen alles mee incl gereedschappen en dozen met bouten en moeren.
gr Richard

Hi Marcel en Ellen,

Ik heb alles meeverhuisd naar hier en heb er totaaal geen spijt van ! Je hoeft niet alles opnieuw aan te schaffen en voor de containerprijs hoef je, vind ik, het niet te laten. het enige wat ik niet mee had hoeven nemen was mijn enorme kledingkast die bij mijn bedmeubels hoort want ze hebben hier overal built -ins oftewel ingebouwde kledingkasten ! Mijn prachtige kast kan ik nu niet kwijt en staat in de doos een prachtige kast in onderdelen te wezen !  :cry:

"Hoe groot gaan we wonen?"
Ik vind de huizen hier in vergelijking met die in Nederland groter en met meer achtertuin. Ik woon nu in een huurwoning met 3 slaapkamers,waarvan de master bedroom een ensuite badkamer met douche apart en ligbad apart, ruime keuken, ruime lounge (=woonkamer), toilet met ruimte voor de benen, single garage, voor en achtertuin voor de prijs van $250/week. In Nederland had ik een eigen woning: een 2-kamerappartement met toilet, badkamer (die stukken kleiner was) met ligbad/geen douche, kleine keuken, krap toilet (nauwelijks beenruimte) en een berging voor de fiets, mijn auto 'sliep' buiten voor de prijs van Euro 555,22 per maand.

"Maar ik hoor vooral horrorverhalen over dat je je fietsbanden moet verwijderen, de ellende van het meenemen van houten tuinmeubelen, gezien ze niet schoon genoeg zouden zijn, schoenzolen die je schijnt te moeten ontsmetten, kaarsen die niet mee schijnen te mogen????"
Mijn houten slaapkamer, mijn eetttafel met hout erin, mijn houten tv-boekenkast zijn zonder enige probleem het land ingevoerd. Zo ook mijn rollerskates en al mijn (electrische) gereedschap. En mijn schoenen. Geen enkel item uit de container is verwijderd of chemisch behandeld /'gereinigd'. Kwestie van goed voorbereiden, reinigen en weten wat er wel/niet 'inkomt' denk ik!

okee, ik moet opschieten dus lees je later wel weer...

greetIngs  :cool:

[Lost: Quote aangepast]

[quote author=EllenV link=topic=6168.msg76997#msg76997 date=1166118937]
Hi Miranda,

Spannend he? Volgens de wachtlijst zouden we nog een 3-tal maanden moeten wachten op het visum. We waren dus flink overdonderd! Maar ach, dan gaan we lekker 3 maanden eerder. Ook goed.
Welke locatie in Australie hebben jullie op het oog?
Ook Brisbane of omgeving?

gr. Ellen.
[/quote]

Hoi Ellen,

Wij willen naar Cairns als we het visum hebben. Als blijkt dat het ons daar
niet bevalt 'zakken we verder af'. Maar dat zien we wel. Hoe denkt je
zoontje erover om te vertrekken? Joe vindt het de ene keer wel leuk
(denkt aan zwembad in de tuin) en de andere keer vindt hij het maar
'gezeur' (mama je zeurt, dat is echt het teken om te stoppen  :lol: :grin:).

groetjes Miranda

[Lost: Quote ingekort]

Hi Richard,

dit zijn inderdaad de vraagstukken waar we mee zitten........ hoe groot gaan we wonen? kunnen we alles wel kwijt?
Maar ik hoor vooral horrorverhalen over dat je je fietsbanden moet verwijderen, de ellende van het meenemen van houten tuinmeubelen, gezien ze niet schoon genoeg zouden zijn, schoenzolen die je schijnt te moeten ontsmetten, kaarsen die niet mee schijnen te mogen????
hoe hebben jullie dat opgelost?

gr. Ellen.

Hallo Ellen
Het is goed om je op de hoogte te stellen wat wel en niet mag. Als alles schoon is kan het mee. wij hadden zelfs tuingereedschap mee, onze fietsen, motor, motorkleding kortom alles wat er thuis was. De stroomvoorziening is hetzelfde als in NL dwz gemiddeld 230 volt 50 HZ, dus alles draait gewoon.We hebben veel electrisch gereedschap en daarvoor heb ik een paar lange stekkerdozen meegebracht evenals 2 x 8 op een rij voor de computers. je hoeft dan maar 1 stekker te verwisselen ipv 15 in ons geval. Hout is geen probleem mits het geen vers hout is, dus meubelair etc , spaanplaat, triplex allemaal geen probleem. Tegenwoordig worden alle containers gegast zodat evt insecten vernietigd worden. De inklaring als emigrant is geen groot probleem en je kan alles laten bezorgen.
Als je in ned prijzen opvraagt kan dit enorm verschillen, je kan "" door to door"" krijgen en dat kan vaak het dubbele zijn van wat anderen opgeven als zijnde aleen de verschepings kosten. Let wel het volgende.Verscheping kost niet veel, de verhandeling, inklaring bezorging etc daar zitten de meeste onkosten. Het bedrijf wat wij gebruikten vermelde dat het duurder was om een container van rotterdam naar keulen te rijden dan van Rotterdam naar Australia te verschepen. In ieder geval is het wat het totale kostenplaatje en het feit dat je je eigen vertrouwde spullen om je heen hebt het wel waard om te verschepen
gr Richard

[quote author=tum link=topic=6168.msg77019#msg77019 date=1166165069]
Hoi Ellen,

Wij willen naar Cairns als we het visum hebben. Als blijkt dat het ons daar
niet bevalt 'zakken we verder af'. Maar dat zien we wel. Hoe denkt je
zoontje erover om te vertrekken? Joe vindt het de ene keer wel leuk
(denkt aan zwembad in de tuin) en de andere keer vindt hij het maar
'gezeur' (mama je zeurt, dat is echt het teken om te stoppen  :lol: :grin:).

groetjes Miranda
[/quote]

Tja, onze zoon Rick is iets ouder en heeft misschien meer besef. Hij is er al een keer of 5 geweest, waarvan een keer of 3 zeer bewust. Dus hij ziet ook de leuke dingen van het land. Hij baalt wel dat ie z'n vriendjes hier moet missen. En hij leeft nog in de droomwereld dat we ons huis hier houden en 2x per jaar terug komen.... Hoewel we toch duidelijk zijn dat alles verkocht wordt.
Hij is al een jaar op engelse les, zodat het begin wat makkelijker wordt. Verder zit ie toevallig al een paar jaar op cricket, zodat ie ook op sportgebied makkelijker kan aansluiten.
Hij denkt daar ook vriendjes te maken en is helemaal klaar voor msn-en met z'n vriendjes in NL.
Als hem gevraagd wordt wat ie ervan vindt, zegt ie altijd: leuk en niet zo leuk.
Verder wil hij liever naar Sydney. Daar kun je beter aan de kust wonen dan in Brisbane en hij vindt Brisbane TE warm. Tja, doordat ie al een paar keer geweest is, heeft ie hier allemaal een uitgesproken mening over.
Ik ben wel van plan de eerste maanden vrij te zijn. (Kost toch ook tijd om werk te zoeken.) Zodat ie niet meteen volledig in z'n eentje ervoor staat: school, oppas, buitenschoolse opvang, etc.
Dus ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen.

Misschien is het een tip om voor je zoontje een cd met engelse kinderliedjes aan te schaffen, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Kan ie alvast wennen aan de klanken.

groetjes, Ellen.

[Lost: Quote ingekort]

[quote author=Aussielover link=topic=6168.msg77007#msg77007 date=1166138983]
Ik heb alles meeverhuisd naar hier en heb er totaaal geen spijt van ! Je hoeft niet alles opnieuw aan te schaffen en voor de containerprijs hoef je, vind ik, het niet te laten. het enige wat ik niet mee had hoeven nemen was mijn enorme kledingkast die bij mijn bedmeubels hoort want ze hebben hier overal built -ins oftewel ingebouwde kledingkasten ! Mijn prachtige kast kan ik nu niet kwijt en staat in de doos een prachtige kast in onderdelen te wezen !  :cry:
[/quote]

Interessant.... dat maakt het leven wel makkelijk, hoef ik niet na te denken over verkoop van allerlei zaken.
Hoelang duurde het voor je container arriveerde? en hoe ben je de eerste periode doorgekomen (zonder spullen)?
gr. Ellen.

Spannend! Ik ben wel erg nieuwsgierig... waarom hebben jullie voor deze locatie gekozen? Wij zijn namelijk nog een beetje op zoek naar waar we ons zouden moeten gaan settelen.

Hallo Ellen,

Wij hebben voor Marcoola gekozen omdat we er verleden jaar zijn geweest en er meteen verliefd op werden. We zijn ook wezen rondtrekken, maar ons hart bleef bij Marcoola of omgeving. En de werkgever waar Rob bij gaat werken zit ook in Marcoola dus dan word het een makkelijke keus. Ik vind Coolum ook erg leuk maar dat is weer wat drukker.

Succes met het uitzoeken.

Groetjes van Jolanda

Back