Na 10 jaar weer terug naar NL

Hoho, niet al te positief over NL... Er zijn ook nog mensen op dit forum die hier graag weg willen :wink:
Dat relaxte van Australië klinkt mij als muziek in de oren.
Is NL echt zo goedkoop? Mijn indruk was dat de prijzen wel vergelijkbaar waren. Maar wij doelen niet op de Big City.

Weet er iemand trouwens wat te vertellen over het klimaat in Tassie?

Interessant by the way, dat ook mensen die al lang en breed geëmigreerd zijn hun meningen hier uiten.
Keep them coming!
 
Hoi

Ga terug over 2 weken voor 2 weken na 5 jaar. Met mijn 17 jarige dochter die haar Nederlands gaat uitproberen :)

Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat!

Sidonia
 
Het klimaat is zover wij gemerkt hebben en horen van de oom van Johan enigsinds gelijk met Nederland, gemiddeld iets warmer en het kan erg snel omslaan (4 seizoenen in een dag). Wij gaan volgende week een paar dagen naar Tassie heerlijk ff uitwaaien en bijkletsen met familie, de opa van Johan (90 jaar) is een paar weken op visite in Tasmanië dus die gaan we ook nog ff zien. Onmogelijk te bepalen of we hem daarna nogmaals zullen zien, gelukkigg is de reis naar Australië prima verlopen, dus we nemen het er van.
 
4 seizoenen in een dag hebben we daar inderdaad meegemaakt, 's nachts steenkoud overdag in t-shirt en korte broek, koude regenbuien met veel wind en een dikke trui aan als er een wolk voor de zon kwam.
En wat miste ik daar een lekker vest. ;)
 
vier seizoenen in 1 week kan ook: we hebben daar met kerst enorm zitten blauwbekken in een tent, echt niet leuk meer, en twee dagen later zaten we om middernacht nog te wachten tot het genoeg afgekoeld zou zijn om te kunnen slapen... Maar toch, het is er fantastisch mooi.
 
Zucht...
Mooie verhalen... Ik wou dat ik daar zat!
Iets milder dan NL, dat is al een verbetering.
Hoewel ik me best kan ergeren aan het veranderlijke weertype hier.
Schijnt overigens aan de noord en noord-oost kust wel mee te vallen.
Dat hoop ik dan maar, aangezien wij het noorden als gewenste bestemming hebben.
 
Nederland is niet goedkoop, Australie is rukduur!

Percentages van je salaris maakt Australie veel goedkoper dan Nederland. Nederland is dus rukduur!! je moet geen appels met peren vergelijken ;-)!
 
disagree, verhoudingsgewijs is Australie nog steeds rukduur... Als je geluk hebt en een dik inkomen, dan heb je er alleen geen last van.
 
Als je het even op een rijtje zet, gemiddelde prijs van wonen is als je op ongeveer een straal van 125 km van het CBD van een redelijke stad zit toch minimaal A$ 500 per week maar eerder zo'n A$ 650 dus dat is al gauw tussen de A$ 2165 en A$ 2815 per maand en dan heb je niets bijzonders, een 4/2/2. Koop je een huis dan heb je geen belastingaftrek zoals in Nederland waar je voor zo'n 350K a 400K een goed huis hebt wat je netto zo'n € 1000 per maand kost (tegen zo'n A$ 3000 hier per maand minimaal) en zelfs met een hele ongunstige koers is dat nog altijd zo'n 2 keer zo duur.

De wekelijkse boodschappen (gezin met 2 kleine kinderen) liggen gemiddeld op zo'n A$ 350 per week dus zo'n A$ 1515 per maand en dan doen we een groot deel bij de Aldi en de specials.

Dan hebben we het nog niet over energie, water en verzekeringen of de autokosten gehad, ook deze liggen gemiddeld gewoon een stuk hoger dan in Nederland, tenzij je in Lucknow woont (tussen Bathurst en Orange) dan is wonen op zich wat goedkoper vanwege de lagere grondprijs, maar al het overige behoorlijk duurder dan in Holland.

Ik weet dus niet in welk Australie Wimmel woont maar ons Australie is toch gemiddeld wel een stuk duurder als Nederland.

Je hebt toch gauw bruto zo'n A$ 100K nodig per jaar om enigzins redelijk rond te kunnen komen en dan heb je het nog niet over sociale verzekeringen die je zelf moet afsluiten of de gaps voor medische kosten als je een keer bij de tandarts of dokter moet zijn.
 
Leuk topic :up: Wij gaan in Juli voor een maand naar Nederland. Nou ja een maand... niet helemaal. We prakken er ook meteen maar 2 weken Frankrijk & Italie in. Dunc heeft een ander besef van afstanden hahaha dat op zich zal al een kleine cultuurschok voor hem zijn ;). Ik vind het best spannend moet ik eerlijk bekennen ondanks dat ik nog maar 2 jaar weg ben. Ik denk dat er best veel is veranderd ondertussen (A2 nu 5 baans, verwacht veel nieuwe woonwijken her en der en alle verkeersdrukte) maar vooral IK ben veranderd door al m'n avonturen. Ben ook best benieuwd hoe het gaat met vrienden en familie enzo. De meeste hebben er weer wat kids bij die ik nog nooit heb gezien en iedereen is altijd maar druk, spontane acties was nooit echt het geval, bij de meeste vrienden en fam moest alles ruim op tijd gepland worden, nou heb ik me daar nooit wat van aangetrokken :p maar nu hebben we toch maar korte tijd te besteden. Dunc is nog nooit uit AU geweest (4 dagen op een resort in Phuket telt niet vind ik!) Ben echt enorm benieuwd hoe hij het gaat vinden. Spannend spannend spannend :)
 
Zekers :up: We geven een 'Australian Party' BYO & BBQ zodat we hopelijk in 1 klap iedereen kunnen zien. Gister op Ebay allerlei decoratie dingetjes gekocht. paper cups& plates vlaggetjes ed allemaal met de ozzie vlag enzo nu maar hopen dat ze allemaal hun esky meenemen hahaha
 
Back
Top