Naar Berlijn geweest

Pieter Naessens

New Member
Hello Allemaal,

Ik en mijn Aussie vriendin zijn net naar Berlijn geweest op een de facto visum (subclass 309/100) aan te vragen. Dat was op maandag 4 Februari. Wij al van tevoren naar daar gevlogen voor en weekendje de sfeer van deze fantastische stad opsnuiven. Ook was ik voor de 2 dagen voor de afspraak even gaan checken waar de ambassade precies lag, zodat we het zeker vonden en op tijd zouden zijn op de afspraak.

We werden op de bewuste dag heel vriendelijk ontvangen, moesten wachten tot 9 uur ( we waren om half 8 aangekomen voor alle zekerheid). Dossier en paspoorten bij de hand en om stipt negen uur werden we binnen geroepen door de case officer en aan case officer die in training was. Zij waren beide zeer vriendelijk. De officer in training heeft het hele gesprek niks gezegd, het was duidelijk aan de "echte" om dat te doen. Hij vroeg onmiddellijk naar ons minitieus voorbereid dossier en begon een voor een de documenten van de "checklist 1, 2 en 3 af te lopen" en stelde daarbij vragen die makkelijk voor ons te beantwoorden waren.

Voor mijn visumaanvraag had ik 1 punt waaraan ik twijfelde en dat was de financiele achtergrond van mijn partner die mijn sponsor is. Zij is echter nog maar een jaar geleden afgestudeerd en heeft dan ook zeer weinig goede werkervaring. Zeker aangezien zij een Aussie was die in Belgie woonde en (zeker in het begin) amper Nederlands sprak.

Toen ik echter mijn financiele situatie uitlegde, dat ik een diploma had, werk spaarcenten begon de case officer bij te draaien. Ook had ik bewijs mee dat aantoonde dat ik tijdens mijn Working Holiday -jaar gewerkt had vond hij dat heel goed!

Na een interview van ongeveer 40 minuten zei hij dat ik mijn visum kon oppikken om 15 uur in de namiddag diezelfde dag!

Wij natuurlijk met tranen in de ogen en superblij!

Nu is eindelijk de hele onzekerheid voorbij en valt er een enorme last van onze schouders...

In ieder geval voor diegenen die nu bezig zijn met de dossiervoorbereiding: bereid het supergoed voor, zodat je gespaard blijft van enige vertraging. Je dossier is immers ook een visitekaartje naar de ambassade toe..

Veel groeten en succes, nu ga ik beginnen met de echte verhuisplannen, ik denk te verhuizen rond eind april...

daaaaaaaaag
Pieter

Hoi Pieter,

Goed zeg, gefeliciteerd! Ik maar denken dat je wanneer je naar Berlijn gaat het al helemaal in kannen en kruiken is, maar blijkbaar moet je daar nog eea verantwoorden.

Geniet van je sticker  :up:

Dijnnas

Heel veel plezier Pieter! OT: Heb trouwens een half jaar in Berlijn gewoond, een heerlijke stad waar ik nu vanuit Sydney nog vaak aan terug denk.

Hoi Pieter,

Van harte met je visum joh. Veel succes ook met alles regelen. Waar gaan jullie je in Australie vestigen?

Groetjes Lisette

Heej Pieter,

Klinkt goed! Zit een beetje in dezelfde schuit; mijn Ozzie man woont hier al 2 jaar (met mij).

Wat denk je; zelf de aplication indienen in Berlijn? En kun je daar zomaar terecht of moet je echt een afspraak maken?

Ik wilde het eerst opsturen, heb bijna alle papieren bij elkaar, maar twijfel nu door jou verhaal.

als je de kans hebt absoluut zelf langsgaan en indienen! je weet dan precies waar je aan toe bent en als je alles compleet hebt krijg je dezelfde dag je visum mee.
als je het instuurt kan het maanden duren voor je je visum hebt. je moet een afspraak maken en er is een wachttijd van ca 4 weken meestal. wacht dus niet te lang met bellen.
succes! groetjes Michele

hmmm ja, ga dan toch zelf maar langs denk ik.....

heb nog tijd hoor, willen pas eind september gaan (als m'n bushie het volhoud dan hè).

heb bijna alle papiertjes, wacht nog op VOG...

en heb gehoord dat Berlijn erg leuk is???

Back