NBN

Alles vanaf 2 mbps is prima. liever vanaf 8 maargoed ook dat is niet perse nodig. dat is alleen vervelend als je regelmatig grote.bestanden download of streamt... ook hier is 60GB datalimiet treurig, maar dat kan je afkopen door meer.te.betalen.

Eel triest van die aansluitingen. En niet meegaan in modernisering van internet zou een erg domme zet zijn internationaal gezien. Dat gaat ze in det toekomst veel geld kosten.
 
Las laatst een goed opinie stuk op ABC.net.au over NBN.
Heb je toevallig een linkje?


Eel triest van die aansluitingen. En niet meegaan in modernisering van internet zou een erg domme zet zijn internationaal gezien. Dat gaat ze in det toekomst veel geld kosten.

Nou, nou, nou... als je kijkt hoe de eCommerce-markt zich in Oz evalueert dan hebben ze nog wel even de tijd hoor. Het gros van de bestellingen gaat non-domestic omdat het goedkoper is om iets vanuit de USA te bestellen dan om het te laten bezorgen in Oz zelf. Daarnaast is het voornamelijk voor ons NL-ers een groot issue, zelfs onze zuiderburen hebben nog datalimieten. Huur je iets in een datacenter dan heb je ook een datalimiet, of je betaald dik bij. Geef het land even de tijd om up to speed te komen en je zult zien dat het ineens heel hard gaat. Iets als een NBN hebben ze in Nederland ook nog lang niet van de grond.
 
Ik heb me gisteren al de krampen gezocht naar het artikel maar heb het niet meer kunnen vinden. Maar het zit me dwars dus doe vandaag nog wel een poging. Het was volgens mij in 'The Drum' sectie van ABC... Maar ik heb nog geen geluk gehad met terugvinden...
 
NBN hoeft inderdaad ook niet meteen... Maar als er problemen zijn om al boven de 2mbps te leveren. Dan loop je aardig achter. E-commerce ligt nu wellicht nog achter, maar als je over 5 jaar pad een goede internet infrastructuur hebt en dan nog moet beginnen, dan word je hard ingehaald door internationale partijen die steeds eenvoudiger glovaal worden. zeker als ze hogere marges kunnen pakken in Australie.
 
NBN hoeft inderdaad ook niet meteen... Maar als er problemen zijn om al boven de 2mbps te leveren. Dan loop je aardig achter. E-commerce ligt nu wellicht nog achter, maar als je over 5 jaar pad een goede internet infrastructuur hebt en dan nog moet beginnen, dan word je hard ingehaald door internationale partijen die steeds eenvoudiger glovaal worden. zeker als ze hogere marges kunnen pakken in Australie.
Ik ga even een beroep doen op het argument "geloof me". Ik heb voor mijn huidige werkgever een uitgebreid onderzoek gedaan m.b.t. de mogelijkheden om in Oz iets op te zetten en zo makkelijk is het nog lang niet. Als het gaat om eCommerce is niet de internetsnelheid belangrijk, maar de complete ontsluiting. Dus datacenters, stabiel (das wat anders dan snel) internet, payment providers ala iDeal/MrCash. Paypal en Credit Card's zijn echt niet de breaking factors voor succesvol eCommerce in Oz. Daarnaast ligt het op het vlak van de logistiek. Het land is zo enorm groot en er zijn nog zoveel plekken praktisch onbereikbaar via UPS/DHL/TNT/FedEx dat juist die factoren belangrijker zijn dan "een snelle internetverbinding".
 
Helemaal mee eens. Als echter die problemen beter worden en je gaat dan pas ervaring opbouwen met het ecommerce gedeelte, dan loop je m.i. Ervaringsjaren achter op globale spelers en dat gaat t.z.t. een probleem worden voor lokale partijen.
 
Mjah, dat bleek niet uit mijn analyse. Australie moet een hele aparte manier van eCommerce gaan bedrijven. Meer met drop-/kiala-points dan met thuisbezorgen. Eventueel afrekenen op het drop-point waardoor de betaalmethodes veel minder nodig zijn. Een snelle internetverbinding is maar een heel klein stukje van de puzzel. Kijk naar Belgie, waar eCommerce net uit de kinderschoenen is gesleurd door Euronics/Van den Borre/Centralpoint.be maar waar de internetverbindingen al zeker een paar jaar op een acceptabel niveau liggen. Belgie maakt op dit moment door wat Australie al door heeft gemaakt: grootschalige introductie van eCommerce.

Snel internet is echt niet het probleem als het gaat om business development, dat zijn alle andere factoren. Dat het voor ons als consument 100% ruk is dat het duur en traag is, dat spreekt voor zich. Maar je maakt mij niet wijs dat het business wise een probleem is.
 
Aah we zitten langs elkaar heen te lullen (en dat komt door mij). Jij geeft aan dat de bottleneck niet het internet is. Ok, daar ben jij de expert in :)

Ik doelde meer op o.a. Online marketing ervaring bijvoorbeeld. Als t.z.t. De infrastructuur wel in orde is (en internet ook), dan lopen ze alsnog jaren achter met online marketing ervaering (bijvoorbeeld). Of zie jij dat anders?
 
Aah we zitten langs elkaar heen te lullen (en dat komt door mij). Jij geeft aan dat de bottleneck niet het internet is. Ok, daar ben jij de expert in :)

Ik doelde meer op o.a. Online marketing ervaring bijvoorbeeld. Als t.z.t. De infrastructuur wel in orde is (en internet ook), dan lopen ze alsnog jaren achter met online marketing ervaering (bijvoorbeeld). Of zie jij dat anders?
Ik vermoed (heb er geen onderzoek naar gedaan) dat ze qua online marketing nu zeker niet achterlopen bij de rest van de wereld :) Ook daar geldt wederom dat niet de snelheid van het internet bepalend is. De grote bedrijven hebben dikke internet-pijpen via eigen glasvezel liggen. Ze zullen altijd afhankelijk blijven van de volgende IX-es, maar dat is een kwestie van tijd voordat die net zo goed uitgerust zijn als die in de VS (en die zijn ook niet zo heel erg goed):

 
Waarom zouden locals zoveel investeren in ecommerce als de markt er niet klaar voor is?
 
Welke markt? Er is een grote buyers group, er is internet en alleen logistiek is het echt slecht. Vergeet niet dat de Ozzies heel veel afkijken van hun grote broer (de VS) ;).
 
Buyers groep waar pakketjes niet goed aankomen heeft natuurlijk niet zoveel zin. Dus daarom vroeg ik al, waarom het voor lokale ondernemers zin heeft om veel te steken in ecommece en alles wat daarbij hoort, als je de voordelen van ecommerce niet voldoende kan benutten door bijvoorbeeld logistieke problemen. Dat is namelijk info waar ik zeker benieuwd naar ben :D
 
Buyers groep waar pakketjes niet goed aankomen heeft natuurlijk niet zoveel zin. Dus daarom vroeg ik al, waarom het voor lokale ondernemers zin heeft om veel te steken in ecommece en alles wat daarbij hoort, als je de voordelen van ecommerce niet voldoende kan benutten door bijvoorbeeld logistieke problemen. Dat is namelijk info waar ik zeker benieuwd naar ben :D
Dat is nogal ambigue ;) Het lukt op dit moment grote partijen als Amazon in de USA wel om de spullen (gratis!!) naar OZ te sturen. Alleen maken zij reeds gebruik van zogenaamde drop-points (AusPost-office, etc) om te zorgen voor een juiste aflevering. Zonder al teveel details te geven aangezien dat rapport nog NDA'ed is, kan ik wel aangeven dat er 3 grote risico's zijn voor een volledige uitrol van eCommerce in Oz zoals we die zijn in Nederland:


  1. Buyers experience (see-what-you-get/warranty/return proces)
  2. Delivery costs (cheaper to buy from big brands as Amazon)
  3. Payments (CreditCards have a bad name on the Internet/PayPal is expensive for the resellers)
Al deze punten kunnen dmv een soort tussenvorm worden opgelost, e.g. laat mensen spullen bekijken in een real life store en bestellen via internet. Geef de mogelijkheid om garantie en terugbrengen af te handelen in de winkel.
Als er een grote massa ontstaat op een aantal sites dan zullen de kosten voor delivery ook lager worden.
Een payment platform neemt jaren in beslag en moet gereguleerd worden. Tussenstap kan zijn dat er betaald wordt op drop-points en/of achteraf. De energiemaatschappijen hebben al een soort van 'rating system' waarmee ze bekijken of iemand wel of geen energie mag afnemen bij ze, dit kan ingezet worden voor achteraf betalen.
Het rapport zelf is classified en beslaat meer dan 100 pagina's. Zit overigens ook vol met onderzoeken van anderen (eBay en Paypal o.a.).
Maar goed, genoeg over dit onderwerp ;) Als je meer wil weten dan mag je me altijd inhuren :p
 
Dat is nogal ambigue ;) Het lukt op dit moment grote partijen als Amazon in de USA wel om de spullen (gratis!!) naar OZ te sturen. Alleen maken zij reeds gebruik van zogenaamde drop-points (AusPost-office, etc) om te zorgen voor een juiste aflevering. Zonder al teveel details te geven aangezien dat rapport nog NDA'ed is, kan ik wel aangeven dat er 3 grote risico's zijn voor een volledige uitrol van eCommerce in Oz zoals we die zijn in Nederland:
  1. Buyers experience (see-what-you-get/warranty/return proces)
  2. Delivery costs (cheaper to buy from big brands as Amazon)
  3. Payments (CreditCards have a bad name on the Internet/PayPal is expensive for the resellers)
Al deze punten kunnen dmv een soort tussenvorm worden opgelost, e.g. laat mensen spullen bekijken in een real life store en bestellen via internet. Geef de mogelijkheid om garantie en terugbrengen af te handelen in de winkel.
Als er een grote massa ontstaat op een aantal sites dan zullen de kosten voor delivery ook lager worden.
Een payment platform neemt jaren in beslag en moet gereguleerd worden. Tussenstap kan zijn dat er betaald wordt op drop-points en/of achteraf. De energiemaatschappijen hebben al een soort van 'rating system' waarmee ze bekijken of iemand wel of geen energie mag afnemen bij ze, dit kan ingezet worden voor achteraf betalen.
Het rapport zelf is classified en beslaat meer dan 100 pagina's. Zit overigens ook vol met onderzoeken van anderen (eBay en Paypal o.a.).
Maar goed, genoeg over dit onderwerp ;) Als je meer wil weten dan mag je me altijd inhuren :p

Mijn ervaring met AU eCommerce ondanks het trage internet: online kopen in AU en Asia/US is al populair, maar groeit nog verder. Betalen per credit card is eigenlijk wel de norm, ook al heeft dit een prijskaartje voor de verkoper - afhankelijk van de partij waar je zaken mee doet (b.v. PayPal) valt het mee qua risico-beleving van de klant.

AU is een groot land, maar verbazingwekkend genoeg vind ik juist dat de logistieke opties en performance binnen AU reuze meevallen; een pakketje interstate versturen is eigenlijk heel goedkoop als je kijkt naar de afstanden die erbij horen. Vrijwel alle electronica/boeken koop ik via internet binnen AU en heb daar nog nooit problemen mee gehad qua snelheid of prijs. AU wetgeving is vrij strict op het gebied van returns - dat zit wel goed.

Een probleem is momenteel wel het fenomeen dat diverse Aziatische partijen zich voordoen als Australisch bedrijf/verkoper terwijl de goederen zelf rechtstreeks vanuit Azie worden verstuurd en er ook geen Australische factuur (met btw etc.) wordt verstrekt. De lagere prijs maakt veel goed, maar toch is hier nogal eens sprake van misleiding.

Wat betreft grensoverschrijdende eCommerce in AU doet zich nog een apart fenomeen voor: verzendkosten NAAR AU vanuit b.v. Europa of VS zijn over het algemeen best redelijk (met name vanuit Engeland is verzending goedkoop), maar andersom vanuit AU NAAR b.v. NL of VS is onbetaalbaar :) Eenzelfde postpakket van AU naar NL versturen kost 3x zoveel als van NL naar AU. Geen idee waarom .... Dat maakt dat het onmogelijk is om vanuit AU eCommerce te bedrijven naar de rest van de wereld - tenminste via luchtpost.

AU zou veel baat hebben bij iDEAL - zou iets voor de RBA zijn om dat te promoten - maar ongetwijfeld heeft niemand er hier nog van gehoord :)
 


OFX
Back
Top