Dat is nogal ambigue
Het lukt op dit moment grote partijen als Amazon in de USA wel om de spullen (gratis!!) naar OZ te sturen. Alleen maken zij reeds gebruik van zogenaamde drop-points (AusPost-office, etc) om te zorgen voor een juiste aflevering. Zonder al teveel details te geven aangezien dat rapport nog NDA'ed is, kan ik wel aangeven dat er 3 grote risico's zijn voor een volledige uitrol van eCommerce in Oz zoals we die zijn in Nederland:
- Buyers experience (see-what-you-get/warranty/return proces)
- Delivery costs (cheaper to buy from big brands as Amazon)
- Payments (CreditCards have a bad name on the Internet/PayPal is expensive for the resellers)
Al deze punten kunnen dmv een soort tussenvorm worden opgelost, e.g. laat mensen spullen bekijken in een real life store en bestellen via internet. Geef de mogelijkheid om garantie en terugbrengen af te handelen in de winkel.
Als er een grote massa ontstaat op een aantal sites dan zullen de kosten voor delivery ook lager worden.
Een payment platform neemt jaren in beslag en moet gereguleerd worden. Tussenstap kan zijn dat er betaald wordt op drop-points en/of achteraf. De energiemaatschappijen hebben al een soort van 'rating system' waarmee ze bekijken of iemand wel of geen energie mag afnemen bij ze, dit kan ingezet worden voor achteraf betalen.
Het rapport zelf is classified en beslaat meer dan 100 pagina's. Zit overigens ook vol met onderzoeken van anderen (eBay en Paypal o.a.).
Maar goed, genoeg over dit onderwerp
Als je meer wil weten dan mag je me altijd inhuren