Nederland koploper emigratie.

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Krijgen we in N'land toch misschien ooit nog wat ruimte?

Nederland koploper emigratie

Door een onzer redacteuren (NRC Handelsblad)

Rotterdam, 22 mei.

Foto Nationaal archief 
Nederland is het enige West-Europese land waaruit meer mensen vertrekken dan er binnenkomen. In 2005 verlieten 121.000 personen Nederland, het hoogste aantal ooit. Het aantal immigranten kwam uit op 92.000. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) vandaag publiceert.

Sinds 2003 vertrekken meer mensen uit Nederland dan dat er mensen naar Nederland komen. Deze stijging van de emigratie zet zich voort. In het eerste kwartaal van dit jaar verlieten 29.000 mensen Nederland, 5.000 meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In Europa is er geen land met zo’n groot vertrekoverschot. „Nederland is een emigratieland geworden,” zegt prof.dr. Jan Latten, demograaf bij het CBS. Een paar Oost-Europese landen hadden ook een vertrekoverschot, maar dat was niet zo groot als in Nederland.

Een kwart van alle emigranten vertrok naar België of Duitsland. Ze voelden zich getrokken door de lagere huizenprijzen. „Steeds meer Nederlanders in de grensgebieden kopen huizen in de buurlanden’’, zegt Latten. „Het scheelt ook dat ze de hypotheek fiscaal kunnen aftrekken in Nederland.’’

De emigratie steeg het sterkst onder ouderen. Het aantal emigrerende 55-plussers nam toe van 6.000 in 1995 tot 10.000 in 2005. Latten verwacht dat het emigratieoverschot voorlopig zal aanhouden, omdat het aantal ouderen toeneemt.

Twintigers en dertigers vormen toch de meerderheid van de emigranten. Gedreven door de slechte economische vooruitzichten zoeken zij hun heil elders, aldus Latten. De verbeterde economische conjunctuur heeft nog geen dalend effect gehad op de emigratie.

Leuk artikel, zegt zeker wat over Nederland denk ik...

En dan vindt ik jou phrase heel passend onderaan.

Earth is full, go home!

Home is where the hart is!

Groetjes Lin

Zijn er eigenlijk ook mensen die naar Australie vertrekken met als reden de lagere huizenprijzen?

..........ben benieuwd wie daar ja op gaat zeggen........ :) 't is namelijk nogal een takke eind weg om dat als je motivatie te hebben lijkt mij.

Groetjes
Syl :)

[quote author=MartijnT link=topic=4751.msg60233#msg60233 date=1148373270]
Zijn er eigenlijk ook mensen die naar Australie vertrekken met als reden de lagere huizenprijzen?
[/quote]
Ja! Het staat overigens ook in de telegraaf vandaag. Ik heb het net gelezen. Overigens, het is natuurlijk niet de enige reden om te vertrekken maar het speelt wel een rol. Ook het feit dat als je als alleenstaande natuurlijk genoegen kunt nemen met een simpele woning met één slaapkamer + badkamer speelt een rol. In Nederland betekent dat dat je op een flat moet wonen met links - rechts - boven en onder buren, giga hoge servicekosten en ga zo nog maar door en in Australië; Ik ga even af op wat ik heb gezien, toch even in een vrijstaand huis woont.

N.B.: Bericht voor de andere forummers: Doe mij echter één plezier en zeg nou niet weer dat die woningen er niet uitzien of dat er van alles aan mankeert enz.. Ik heb het vaker gehoord maar op dat gebied ben ik even eigenwijs en wil ik dat eerst zien voordat ik het geloof.

helemaal mee eens....Voor mij in iedergeval een hele grote reden om in Oz te willen wonen.Met de Euros die wij mee zouden nemen door de verkoop van ons huis hier kopen wij daar een riante woning in Sydney( de duurste stad) met 5 slaapkamers en een zwembad etc etc en nog genoeg geld over voor later.
als het aan mij lag........
miel

N.B.: Bericht voor de andere forummers: Doe mij echter één plezier en zeg nou niet weer dat die woningen er niet uitzien of dat er van alles aan mankeert enz.. Ik heb het vaker gehoord maar op dat gebied ben ik even eigenwijs en wil ik dat eerst zien voordat ik het geloof.
Nix mis met de woningen hier hoor :up: :) Zien er hartstikke goed uit, en hebben net zo weinig of zo veel mankemenen als huizen in Nederland. We hebben in ieder geval veel ruimte in en rondom. Kortom, wij zijn helemaal blij :)..........wel een beetje koud op het moment maar da's een ander verhaal.

Zolang die lage huurprijzen inderdaad maar niet de hoofdrol spelen :up:

Groetjes
Syl

Als lage huurprijzen een reden zouden zijn, dan zouden we wel een beetje naïef zijn, want er staan hier (Austr.) andere kosten tegenover, zoals het regelen van je eigen pensioen. Zonder investment of heavy insurance gaat het hier een mager leven op een pensioen worden!

Irene.

P.S. Over die woningen, Miel... :-D :-D... Ze komen in alle soorten en maten. Maar zoveel vervallen woningen zoals hier, heb je niet in N'land. (Zo, lekker toch gezegd ;-) )

vervallen woningen kun je opknappen toch..... :up: op die manier bespaar je misschien wel een heeleboel.
Doen wij ook in Nederland dus wie houdt je tegen.

groetjes Manja :)

Ja Manja, vervallen woningen kun je opknappen, maar als je dat doet in een straat waar nog meer vervallen woningen staan, dan is dat a) niet leuk het raam uitkijken, en B) een slechte investering.

Toch?

Of je steekt de rest aan , en iedereen doet mee en voordat je het weet heb je een soort Kalverstraat :up:

Voordat je weet rijdt het in de buurt alleen maar Ferrari's en roll royces en misschien ook enkele Mercedessen.

:-D :lol:

Jack :evil:

en met een beetje mazzel zie je af en toe ook nog een fiets.....oops dat was een ander draadje :-D

wij zijn klimaatologische vluchtelingen. Na 3 dagen zon volgt een maand van regen kou etc.
Mijn werk is buiten op straat en dan gaat die kou en regen snel vervelen.
er is toch ook een visum voor vluchtelingen? es kijken of wij daar voor inaanmerking komen :lol:

En een huis huren in australie is volgens mij duurder als hier in nederland, in de buurt van een grote stad.

[quote author=hans964 link=topic=4751.msg60579#msg60579 date=1148631084]
En een huis huren in australie is volgens mij duurder als hier in nederland, in de buurt van een grote stad.
[/quote]
Hmmm, ik denk dat het huren van een huis in het CBD van Sydney duurder is dan het huren van een huis ergens afgelegen in Groningen, Limburg of Zeeland. Anders heb je het denk ik mis.

he hawk, je scherpe blik kwijt? :flying:
Dat bedoel ik ook. in Brisbane betaal je zo maar, omgerekend, 200/250 euro per week. zelf woon ik in de hoekse waard onder rotterdam en ik betaal hier 250 euro voor 2 weken.
heb wat site's afgezocht naar huurwoningen daar maar de prijs viel tegen.

200/250 euro per week
Nou dan zit je wel met een heel stevig huis hoor met alles er op en eraan. Je kunt hier namelijk tussen de $200 / $300 (Dollars dus!) heel behoorlijk uit de voeten..

Groetjes
Syl

250 Euro is ongeveer $420.00 (Australian Dollar)

wij hebben idd gezocht op vrije huizen met wat grond eromheen. Ook is er misschien verschil in welk gebied je gaat wonen. in de buurt van narangba, waar mijn zus woont,  kwamen we niet echt goedkoop uit.
Of we hebben bij de verkeerde makelaars gezocht.
Gelukkig mogen we een tijdje bij mn zus inwonen zodra we in brisbane zijn en hebben we wat tijd om te zoeken naar een betaalbare woning.    maar eerst moeten we ons visum rond zien te krijgen voordat het zover is.

Toch leuk hoe het originele bericht verbasterd wordt tot huizenprijzen :)

Wat ik belangrijk vind in een woning is dat ik er droog kan zitten als het butweer is. En dat ik het kan verwarmen als het koud is buiten. Maar of dit nu een vrijstaande woning, een 2 onder 1 kap is of een flatje (waar ik nu zit), allen bieden ze me datgene wat ik eigenlijk belangrijk vindt....warmte en dat het droog is. Ik zie dus ook in mijn directe omgeving veel mensen die een vrijstaand huis als het ultieme ervaren....Ikke niet.....een dak boven mijn kop vind ik veel belangrijker.....en zolang je je huis maar als "thuis" kan voelen, dan maakt het toch niet uit in wat voor huis je zit?

ben ik wel met je eens hoor en ik denk ook niet dat we veel eisen kunnen stellen daar.
We willen bij mn zus in de buurt wonen in een buitenwijk van brisbane en dat beperkt de keuze.
Droog zitten en warm is ook voor ons het belangrijkste en natuurlijk betaalbaar.
hans

maar dit is idd een beetje :eek:fftopic:

Het is dus wel zo dat je, voor hetzelfde geld als wat je in NL betaald voor een rijtjeshuis, je in Oz een vrijstaand huis kunt krijgen. Dat hoeft helemaal niet groter te zijn, maar je hebt tuin rondom je huis. In NL is een vrijstaand huis voor niet veel mensen weg gelegd. In Oz wel, omdat daar gewoon veel meer ruimte is, dus zijn er veel meer vrijstaande huizen.
Hier linkt men een vrijstaand huis meteen aan torenhoge maandlasten en dat hoeft in Oz niet zo te zijn. Misschien dat dat meer aanspreekt bij mensen dan lage huurkosten. Hetzelfde maandbedrag kwijt zijn voor een huis met veel meer ruimte om je heen.
Ik hou ook van ruimte, maar dat hoeft helemaal niet in m'n huis te zitten. Veel ruimte in huis betekent dat je het ook allemaal maar schoon moet houden ;) En als ik ergens een hekel aan heb.....
Hebben nu 90 m2 tot onze beschikking en dat is perfect.

Het lijkt me op den duur best leuk om een zwembad bij huis te hebben, maar dat komt meer, omdat ik zo vreselijk veel van zwemmen hou. Ben ook iemand die onzeker is ingesteld en heb het idee dat mensen op het strand altijd naar m'n dikke kont kijken ;) Als je dan je eigen zwembad hebt, hoef je  je daar geen zorgen om te maken ;) :up:

Back