Tsjonge, wat een heftige reacties op een toch als objectief bedoelde vergelijking van netto woonlasten. Ik zal proberen in te gaan op de genoemde kanttekeningen. Ik doe dat nu vanuit mijn eigen account hier, en niet (meer) vanuit dat van Corine (mijn vrouw).
Als eerste zou ik willen noemen dat ik/wij zeker geen pessimisten zijn of anderzins negatief willen denken over Oz, anders zouden we in Juli niet gaan emigreren (met ons permanent residency visum op zak) inclusief 3 kinderen ! Juist omdat het ook om onze eigen toekomst gaat zoeken we ook voor onszelf naar een zo realistisch mogelijk beeld en proberen zo te voorkomen dat we met een roze bril vertrekken met alle teleurstellingen nadien. Objectief vergelijken betekent de vele voordelen, maar ook de vele nadelen van Australie onder ogen durven en kunnen zien, en die zijn er m.i. beiden
Toch wagen ook wij de sprong en hopen dat het lukt ....
Enfin, nu de vergelijking in kwestie: ik wilde de netto woonlasten uitrekenen voor zowel de NL als Oz situatie voor omstandigheden die voor een (jong) gezin, waaronder het onze, gelden:
- koop eengezinswoning, 4 slaapkamers
- volledig hypothecair gefinanceerd
- niet verder dan 20km van een grote stad ivm werkmogelijkheden (in NL binnen 20 km van Den Haag, in Oz binnen 20 km van Brisbane)
Na bestudering van wat info kom ik met een voorzichtige berekening voor een qua geschiktheid (gezin, 4 slaapkamers) vergelijkbaar huis op een woonlast voor Oz die 2,5 keer hoger ligt dan in NL.
Vanuit de verschillende reacties worden de volgende kanttekeningen bij mijn berekening geplaatst:
1. de veronderstelde Oz hypotheekrente van 7,5% is te hoog
2. huizen tussen Oz en NL zijn moeilijk vergelijkbaar
3. andere kostenposten (benzine, eten, verzekeringen, ziektekosten, uitgaan, first home buyer subsidie) zijn in Oz weer goedkoper
4. een vergelijkbaar huis in Oz zou goedkoper zijn dan de ruim EUR 200.000 (gebruikt in mijn vergelijking)
Hierbij mijn reacties op deze punten:
1. de veronderstelde Oz hypotheekrente van 7,5% is te hoog
De Oz federale rente is zojuist twee weken geleden verhoogd naar 5,75%. de bancaire opslag voor hypotheken is in Oz gemiddeld 2%, dus 7,5% hypotheekrente is dan nog aan de lage kant ! INGDirect biedt hypotheken met langlopende vaste rente (vanaf 10 jaar) aan voor 6,9% en is daarmee prijskoper.
2. huizen tussen Oz en NL zijn moeilijk vergelijkbaar
Natuurlijk zijn de huizen verschillend, zijn ze in Oz bijna altijd vrijstaand en heb je meer grondoppervlak, maar de vergelijking is nu juist gemaakt met als criterium 4 slaapkamers voor een gezin van 5 personen, enigszins fatsoenlijk wooncomfort en niet te ver (20km) van een grote stad vandaan omdat het werk dat nu eenmaal vereist.
3. andere kostenposten (benzine, eten, verzekeringen, ziektekosten, uitgaan, first home buyer subsidie) zijn in Oz weer goedkoper
Mijn vergelijking betrof primair woonlasten, dus andere kostenposten kunnen inderdaad verschillen. Maar niet alle posten zijn daarmee goedkoper. De medicare voorziening is van iets lager niveau dan de nieuwe ziektekostenverzekering in NL, als je je daarvoor extra verzekert ben je niet voordeliger uit. Voedsel is in Oz juist duurder dan in NL (10-20%), hetzelfde geldt voor iets als mobiel bellen.
4. een vergelijkbaar huis in Oz zou goedkoper zijn dan de ruim EUR 200.000 (gebruikt in mijn vergelijking)
Ons 4 slaapkamer huis in NL (randstad) is +/- EUR 250.000. We hebben gezocht wat een redelijk moderne woning met 4 slaapkamers binnen 20 km van centrum Brisbane in Oz kost. Via realestate.com.au zie je dan dat alles onder de AUD 300.000 in die regio min of meer bouwval status heeft. AUD 350.000 = EUR 205.000 is dan zeker geen onrealistische prijs voor een huis met vergelijkbare mogelijkheden voor een gezin, ook al is het dan in Oz vrijstaand.
Met deze gegevens lijkt mijn vergelijkings-berekening voor netto woonlasten correct. Ook als ik b.v. de door PerthPete genoemde cijfers even betrek in een berekening (volledige hypothecaire financiering) kom je tot verrassende resultaten:
Huis brabant EUR 450.000 (4% hypotheek, 35% gemiddeld belastingtarief)
netto woonlasten per maand: 450.000 x 0.04 x 0.65 / 12 = EUR 1096
Huis Perth EUR 350000 (6,9% hypotheek)
netto woonlasten per maand: 350.000 x 0.069 / 12 = EUR 2012
Dat is dus netto 2x zo duur als in NL, terwijl het woonoppervlak slechts 40% (233/160) meer is, en allebei vrijstaand
Nogmaals, hiermee wil ik niet zeggen dat Oz geen prettig land is, we gaan er tenslotte zelf heen
, maar wel dat voor startende gezinnen vergelijkbare huizen in Oz in de directe Brisbane regio fors duurder zijn dan ons huis in NL.
Van een kennis die er al geruime tijd woont vernamen we hoeveel problemen jonge koppels momenteel ondervinden om een betaalbaar huis te vinden - het verschil met NL is wel dat in Oz er ook simpelere en goedkopere huizen te vinden zijn, en dat je natuurlijk ook veel makkelijker en sneller kunt huren - dat gaan wij dan ook voorlopig doen! Dat droomhuis komt ooit nog eens wel.