Nederland koploper emigratie.

Voor 250 per week, huren wij een vrijstaand huis, tussen Brisbane en de Gold Coast.
Het is niet groot, maar groot genoeg voor ons gezinnetje van vier, en in een leuke en goede suburb. Als we over een tijdje weten hoe Australie een beetje in elkaar steekt en de Queensland wat beter leren kennen, dan zullen we onze keuze maken waar we willen gaan kopen. Hier op vakantie zijn is heel anders dan hier daadwerkelijk wonen. . Uiteindelijk is ons doel ook kopen, maar tenslotte beginnen we weer van onder af aan. We doen het rustig aan, voorlopig zijn we aan het genieten van ons nieuwe leven hier! :up:

Groetjes Lin

Het valt me vaak op dat de huurprijs van een woning per week meestal 1/1000 is van wat je betaald als je een koopwoning neemt. Even vergelijken:

http://ninemsn.realestate.com.au/cg...00&px=400000&pme=250000&pxe=400000&cat=&o=def

1000 weken = 19 jaar en 2 maanden.
Of komt er toch meer bij kijken dan alleen dat?

Okee, even genoeg over de huizenprijzen. Het is inderdaad zoals al is gemeld in het eerste bericht één van de redenen waarom mensen uit Nederland weg willen. Verder nemen ze het voor lief dat ze geen / weinig pensioenvoorzieningen hebben. Wat betreft sociale voorzieningen doen ze ook een flinke stap terug. Maar nemen we dat eigenlijk wel? Ik heb het idee dat als je langer in Nederland wacht dat je binnen korte tijd ook hier de "Australische omstandigheden" kan verwachten. Zo zie je maar dat zelfs de PVDA een beetje aan het verrechtsen is: langer werken, versoepelen ontslagregeling, bla, bla, bla. Wat is het volgende?

Ik denk echter dat de politiek er zich weinig van aan zal trekken dat Nederland een emigratieoverschot heeft maar het zou natuurlijk een goede zaak zijn als Nederland over pak hem beet 20 jaar nog (maar) 10 miljoen inwoners zou hebben.

precies, ik ben er van overtuigd dat ik mijn deel van het pensioen ook niet krijgt door al die veranderingen.
dus maakt het niet uit of je hier of in australie woont. Waar ik hier ook genoeg van heb is de prestatiedrang van de grote bedrijven, miljoenen winst maar toch worden er mensen ontslagen want misschien gaat het volgend jaar slecht. te absurd voor woorden (zelf meegemaakt)

hawk, bedankt voor die link, had ik nog niet gevonden :up:

Ja, dat ben ik wel met je eens Hans maar ik denk dat je er moeilijk aan kan ontsnappen. Ik heb zo het idee dat die medogenloze werkgevers met hun massa-ontslagen er ook wel zijn in Australië en daar kunnen ze dat met nog minder moeite doen. Het geeft echter wel aan dat die "ontslagbescherming" in Nederland weinig voorstelt. Hmm.... en dan nog al die discussies over die versoepelingen in politiek Den Haag, tsjonge jonge.

Maar waar je sowieso voor kunt emigreren is dat je in een land komt waar heel veel ruimte is. Waar de afstanden groot zijn. Waar de mensen elkaar op straat aanspreken (vriendelijker zijn). Waar het klimaat prettiger is. Ik denk dat er wel wat meer zijn maar ik hou het hier even bij en zo zijn er wel weer voordelen natuurlijk.

Denk aan de lagere transportkosten. Ik heb wel eens het idee dat de benzineprijs in West europa de hoogste ter wereld is.

Recent heeft de Costello weer wat nieuwe tax cuts doorgevoerd, waardoor je gemiddelde belastingtarief weer wat daalt in Oz !

Maar bedenk dat tegenover die lagere belasting het voordeel wegvalt van b.v. een AOW voorziening, die heeft Oz in het geheel niet, alleen een 65+ bijstandsregeling bestaat. Natuurlijk kun je je NL AOW (2% per woonjaar) laten uitbetaling in Oz als je 65+ bent, maar dat is voor de meeste emigranten slechts een gedeeltelijke AOW - ik emigreer op mijn 36e, dus heb ik slechts 21/50=42% NL AOW rechten opgebouwd.

Via je Oz werkgever bouw je weliswaar 9% pensioen per jaar op, maar als je zelfstandige bent, of slechts gedeeltelijk werkt, moet je dat 'AOW' deel + je pensioen helemaal zelf opbouwen.

Wat de huizenprijs betreft; ik durf wel te stellen dan een gemiddelde eengezinswoning nabij een stad in Oz netto duurder is dan in NL - dit door de veel hogere rente en de niet-aftrekbaarheid van de rente-betalingen. Een klein rekenvoorbeeld:

Stel je zoekt een eengezinswoning met 4 slaapkamers:

NL (hypotheekrente 4%, gemiddelde belastingtarief 35%)

Koopprijs EUR 250.000
Maandlast 250000*0.04*0.65/12= EUR 542,- netto per maand

AUS (hypotheekrente 7,5%)

Koopprijs AUD 350.000  = EUR 205.882
Maandlast 205882*0.075/12 = EUR 1297,- netto per maand

Voila, deze berekening gaat uit van volledige hypothecaire financiering, maar laat overduidelijk zien dat een qua ruimte vergelijkbaar huis in Oz veeeel duurder is dan in NL. Natuurlijk is dat huis dan wel vrijstaand, maar de kosten zijn wel flink hoger.

M.a.w. voor starters zonder eigen geld zijn de huizen in NL betaalbaarder dan in Oz, heb je al wel eigen kapitaal, dan wordt de prijs een stuk lager, je betaalt dan niet meer die 7,5% hypotheek maar hebt hoogstens kapitaalverlies van 5,5% - nog steeds is dat dan EUR 930,- per maand, maar wel goedkoper dan die 1297,- ....

Ik vrees dat menige Oz starter zou wensen dat er meer goedkopere rijtjeshuizen waren om het allemaal betaalbaar te houden :)

Ja, weer zo'n ontiegelijk negatief bericht waar ik (en wellicht ook anderen) zo gigantisch gestoord van worden. Niet persoonlijk bedoelt uiteraard. En dan die steeds weer terugkerende sjitzin:

Ik vrees dat menige Oz starter zou wensen dat er meer goedkopere rijtjeshuizen waren om het allemaal betaalbaar te houden

Ja, het is wel giga negatief gestelt hé voor de emigrant die uit een minimumloon nog niet eens zijn hypotheeklasten kan betalen. Oftewel, ik zou wel eens het zuivere hiervan willen weten s.v.p.. 7,5% hypotheekrente? Wel een beetje hoog denk ik.
Eens even kijken. Ja, ik denk er persoonlijk niet over om een woning van het behoorlijke bedrag van $350.000,= te kopen. Eerder een woning van $150.000,= die er goed uit zien (want wellicht komt er wel weer een reactie dat die huizen op grond van instorten staan of zoiets dergelijks)!!!

Dan ligt het plaatje toch wel even heel anders denk ik, nietwaar.
En dan kom ik ook even terug op het huis huren.
Dan zie ik de maandlasten toch maar weer eens even flink krimpen. Ook ga ik er meer van uit dat je voor $350.000,= veel meer woning koopt dan voor € 250.000,= in Nederland. Kom eerst maar eens met wat links want deze prijs lijkt mij de waarde van een huis in Sydney.

Zoals ik in mijn vorige post aangaf is het gemiddelde huurbedrag van een woning +/- een 1/1000 per week van het totaalbedrag.
Wat blijft er dan over van de maandlasten? Een heel stuk minder!

Nee, ik denk dat het heel wat makkelijker is om in Australië te gaan wonen. Misschien vergelijkbaar, maar zo superslecht als jij het stelt Corine?
NEE!

Corine,

Je hebt zeker gelijk dat de hypotheek rente hier niet aftrekbaar is, en dat scheelt natuurlijk. Maar je vergelijkt een huis van AUD 350.000 met een huis van EUR 250.000 in NL en ik denk dat dat geen reeele vergelijking is.
Ik ben het eens met Hawk dat je dan ook moet laten zien wat je precies met elkaar vergelijkt (Sydney met Amsterdam? Sydney met Den Bosch? etc). Wij hadden in Brabant een huis met 4 slaapkamers en een garage op 780 m2 grond. Waarde: ongeveer EUR 450.000. Woonoppervlakte 160m2. Over 4 weken trekken wij ons huis in Perth in (1 jaar oud), 15km van het centrum en 12km van de oceaan). Dat huis heeft ook 4 slaapkamers, maar een dubbele garage, 2 badkamers en een theatre room. De grond is wat kleiner (614 m2), maar de woonoppervlakte van het huis is 233m2 (zonder de garage). DIt huis kost ons net geen EUR 350.000. Natuurlijk moet je weer rekening houden met de rente (die is momenteel 6.9 %) die niet aftrekbaar is, dus is het netto wat duurdere om te wonen, maar je hebt dan ook wel heel wat meer woonruimte. En dan zou je eigenlijk eens een vergelijkbaar huis in een grote stad in NL moeten zoeken om de prijzen etc te vergelijken. Perth is natuurlijk geen Sydney, maar je zou misschien Den Bosch kunnen nemen ter vergelijking (alhoewel Perth met 1,5 miljoen inwoners al een heel stuk groter is). En ik durf te zeggen dat een vrijstaand huis op 600+ m2 grond met 200+ m2 woonruimte heel erg veel duurder is ....

Maar nogmaals: Het is en blijft heel moeilijk om te vergelijken, het is vooral ook heel afhankelijk van wat je zoekt.

M.vr.gr.
Perthpete

[quote author=corine link=topic=4751.msg60799#msg60799 date=1148848411]
.....heel verhaal....
[/quote]

Je vergeet even in je berekeningetje dat de vaste lasten lager liggen. Benziene, eten, verzekeringen, ziektekosten, uitgaan, 6000aud subsidie als first home buyer etc etc..... Dat scheelt al heel veel.

Wat je vergelijking betreft daar zet ik vraag tekens bij. Sinds wanneer kan je in Nederland voor 250K een vrij staant huis kopen op minimaal 700m2 grond.

Ben nu toevalig bezig naar het zoeken van een leuke starters woningen op minimaal 700m2 grond, garage, schuur/werkplaats, 3 slaapkamers, 2 woonkamers (lounge, rumpes) en 5 minuten lopen van het strand. 20km zuid van Adelaide. Als starter ben je echt wel klaar voor 200-260K AUD

Maar goed, ik ben het er mee eens dat je in Nederland een hogere hypotheek kunt nemen om zo een eigelijk te duur huis te kopen. Maar ach het is al eerder gezegt Nederland is een verzorgings staat en dat is Aus niet.
Dus wil je van de natuur, ruimte, zon, strand, zee, geweldigen cultuur, no worries mentaliteit genieten en hard werken voor een paar dollars. Kom dan naar oz :cheer: Wil je tot aan je dood verzorgt worden door de staat en niet hard werken blijf dan in Nederland. :wink:  :-D Voor hoe lang dat nog gaat duren. Begin van het jaar wilden ze nog de hypotheek rente aftrek afschaffen.....? Het hele verzorgings idee is leuk maar deze dagen veel te duur ook voor een rijk land zoals Nederland......

Het beste is om niet te vergelijken en gewoon te genieten als je in eenmaal in Oz bent.
" No worries "

Voor de mensen die in hun eentje willen emigreren. Ik ben er één van en ik weet dat er op dit forum meer zijn. Als je goed zoekt, dan kun je in Australië hele goedkope woningen aantreffen:

Linkie: http://www.realestate.com.au/cgi-bi...bed=&maxbed=&parking=&minlandsize=&p=10&o=def

Zoals je op dit moment ziet: 2 slaapkamers, 1 badkamer en 1 parkeerplaats, vrijstaand voor AU$ 90.000,= ofwel € 54.000,=. Nou, dan ga ik even keihard lachen hoor!  :-D  :-D  :-D  :-D

Meer info over deze zoekactie: Dit is op realestate "All eastern suburbs of Melbourne"

Zoals Perthpete het al zei. Het ligt er echt aan wat je zoekt. Voor mij moet er in een huis genoeg ruimte zijn en het moet makkelijk schoon te houden zijn :)
Verder heb ik persoonlijk een hekel aan een computer in de woonkamer (vind de meeste pcmeubels lelijk en het neem veel ruimte in beslag) een aparte computerkamer/werkkamer dus.
Je wilt ook een logeerkamer, want als er familie overkomt wil je die toch niet op een matje in de woonkamer leggen lijkt me (ik persoonlijk niet... Heb er ervaring mee nu en is niet handig). En natuurlijk je eigen slaapkamer. Strijken/was opvouwen kan ook in de woonkamer of slaapkamer o.i.d.
2 badkamers is relaxed, maar ben er niet aan gewend. Heb het hier ook niet, dus is echt niet nodig. 3 slaapkamers is gewoon erg fijn...

Wat ik verder zo tof vind (let wel: ik ga af op dingen die ik hier lees) is dat je in Oz. binnen een paar weken een huurhuis kunt hebben. In NL kun je je kinderen beter al inschrijven bij een woningstichting als ze 16 zijn. Dan hebben ze misschien een huurhuis als ze 22 zijn.
Mijn werkgever heeft zoveel jaren geleden een regeling ingesteld dat je 2 jaar reiskostenvergoeding krijgt, omdat je binnen die 2 jaar met gemak een huis moet kunnen vinden in de stad. Dat is natuurlijk al lang achterhaald en gewoon niet haalbaar meer. Zeker als je hier niet uit de buurt komt. Als je genoeg geld hebt om te kopen, kun je vrij snel een huis krijgen, maar als huurder? Of als starter met een normaal salaris? Ik kom uit het westen en daar had ik met mijn salaris misschien net een huisje kunnen kopen....

Tsjonge, wat een heftige reacties op een toch als objectief bedoelde vergelijking van netto woonlasten. Ik zal proberen in te gaan op de genoemde kanttekeningen. Ik doe dat nu vanuit mijn eigen account hier, en niet (meer) vanuit dat van Corine (mijn vrouw).

Als eerste zou ik willen noemen dat ik/wij zeker geen pessimisten zijn of anderzins negatief willen denken over Oz, anders zouden we in Juli  niet gaan emigreren (met ons permanent residency visum op zak) inclusief 3 kinderen ! Juist omdat het ook om onze eigen toekomst gaat zoeken we ook voor onszelf naar een zo realistisch mogelijk beeld en proberen zo te voorkomen dat we met een roze bril vertrekken met alle teleurstellingen nadien. Objectief vergelijken betekent de vele voordelen, maar ook de vele nadelen van Australie onder ogen durven en kunnen zien, en die zijn er m.i. beiden :) Toch wagen ook wij de sprong en hopen dat het lukt ....

Enfin, nu de vergelijking in kwestie: ik wilde de netto woonlasten uitrekenen voor zowel de NL als Oz situatie voor omstandigheden die voor een (jong) gezin, waaronder het onze, gelden:
- koop eengezinswoning, 4 slaapkamers
- volledig hypothecair gefinanceerd
- niet verder dan 20km van een grote stad ivm werkmogelijkheden (in NL binnen 20 km van Den Haag, in Oz binnen 20 km van Brisbane)

Na bestudering van wat info kom ik met een voorzichtige berekening voor een qua geschiktheid (gezin, 4 slaapkamers) vergelijkbaar huis op een woonlast voor Oz die 2,5 keer hoger ligt dan in NL.

Vanuit de verschillende reacties worden de volgende kanttekeningen bij mijn berekening geplaatst:
1.  de veronderstelde Oz hypotheekrente van 7,5% is te hoog
2. huizen tussen Oz en NL zijn moeilijk vergelijkbaar
3. andere kostenposten (benzine, eten, verzekeringen, ziektekosten, uitgaan, first home buyer subsidie) zijn in Oz weer goedkoper
4. een vergelijkbaar huis in Oz zou goedkoper zijn dan de ruim EUR 200.000 (gebruikt in mijn vergelijking)

Hierbij mijn reacties op deze punten:

1.  de veronderstelde Oz hypotheekrente van 7,5% is te hoog

De Oz federale rente is zojuist twee weken geleden verhoogd naar 5,75%. de bancaire opslag voor hypotheken is in Oz gemiddeld 2%, dus 7,5% hypotheekrente is dan nog aan de lage kant ! INGDirect biedt hypotheken met langlopende vaste rente (vanaf 10 jaar) aan voor 6,9% en is daarmee prijskoper.

2. huizen tussen Oz en NL zijn moeilijk vergelijkbaar

Natuurlijk zijn de huizen verschillend, zijn ze in Oz bijna altijd vrijstaand en heb je meer grondoppervlak, maar de vergelijking is nu juist gemaakt met als criterium 4 slaapkamers voor een gezin van 5 personen, enigszins fatsoenlijk wooncomfort en niet te ver (20km) van een grote stad vandaan omdat het werk dat nu eenmaal vereist.

3. andere kostenposten (benzine, eten, verzekeringen, ziektekosten, uitgaan, first home buyer subsidie) zijn in Oz weer goedkoper

Mijn vergelijking betrof primair woonlasten, dus andere kostenposten kunnen inderdaad verschillen. Maar niet alle posten zijn daarmee goedkoper. De medicare voorziening is van iets lager niveau dan de nieuwe ziektekostenverzekering in NL, als je je daarvoor extra verzekert ben je niet voordeliger uit. Voedsel is in Oz juist duurder dan in NL (10-20%), hetzelfde geldt voor iets als mobiel bellen.

4. een vergelijkbaar huis in Oz zou goedkoper zijn dan de ruim EUR 200.000 (gebruikt in mijn vergelijking)

Ons 4 slaapkamer huis in NL (randstad) is +/- EUR 250.000. We hebben gezocht wat een redelijk moderne woning met 4 slaapkamers binnen 20 km van centrum Brisbane in Oz kost. Via realestate.com.au zie je dan dat alles onder de AUD 300.000 in die regio min of meer bouwval status heeft. AUD 350.000 = EUR 205.000 is dan zeker geen onrealistische prijs voor een huis met vergelijkbare mogelijkheden voor een gezin, ook al is het dan in Oz vrijstaand.

Met deze gegevens lijkt mijn vergelijkings-berekening voor netto woonlasten correct. Ook als ik b.v. de door PerthPete genoemde cijfers even betrek in een berekening (volledige hypothecaire financiering) kom je tot verrassende resultaten:

Huis brabant EUR 450.000 (4% hypotheek, 35% gemiddeld belastingtarief)
netto woonlasten per maand: 450.000 x 0.04 x 0.65 / 12 = EUR 1096

Huis Perth EUR 350000 (6,9% hypotheek)
netto woonlasten per maand: 350.000 x  0.069 / 12 = EUR 2012

Dat is dus netto 2x zo duur als in NL, terwijl het woonoppervlak slechts 40% (233/160) meer is, en allebei vrijstaand :)

Nogmaals, hiermee wil ik niet zeggen dat Oz geen prettig land is, we gaan er tenslotte zelf heen :) , maar wel dat voor startende gezinnen vergelijkbare huizen in Oz in de directe Brisbane regio fors duurder zijn dan ons huis in NL.

Van een kennis die er al geruime tijd woont vernamen we hoeveel problemen jonge koppels momenteel ondervinden om een betaalbaar huis te vinden - het verschil met NL is wel dat in Oz er ook simpelere en goedkopere huizen te vinden zijn, en dat je natuurlijk ook veel makkelijker en sneller kunt huren - dat gaan wij dan ook voorlopig doen! Dat droomhuis komt ooit nog eens wel.

[quote author=whale link=topic=4751.msg60938#msg60938 date=1148926492]
Huis brabant EUR 450.000 (4% hypotheek, 35% gemiddeld belastingtarief)
netto woonlasten per maand: 450.000 x 0.04 x 0.65 / 12 = EUR 1096

Huis Perth EUR 350000 (6,9% hypotheek)
netto woonlasten per maand: 350.000 x  0.069 / 12 = EUR 2012
[/quote]

Volgens mij is het 2012 Ozzie dollar, dat volgens de cash converter http://www.iccfx.com/nl/convert.php3  1196 Euri zou zijn. Dat is dus maar 100 euri meer dan het huis in het Brabantse.

Bart

Bedankt voor je uitleg Whale.

Ook mooi dat jullie nu op het forum allebei een eigen account hebben. Weet je dat echter zeker van die prijs van € 250.000,= met 4 slaapkamers in Den Haag? Ik heb er nog eens over na zitten te denken en gekeken naar welk rijtjeshuis nu wel 4 slaapkamers heeft maar ik heb er maar weinig kunnen vinden hier in Zaandam. Ja, ik weet natuurlijk niet hoe jullie huis ligt en hoe de omstandigheden zijn maar ik denk dat de gemiddelde Nederlandse woning met 4 slaapkamers op een veel hoger bedrag uitkomt dan € 250.000,=. En ja, als je dan je benzine erbij berekend dan denk ik toch dat je zo wel 30 tot 40 km van je werkplek kan gaan wonen want het fileprobleem is in Brisbane een stuk minder dan in Den Haag maar okee, je zal vast een goede reden hebben om binnen 20 km van het centrum te willen wonen.

Het is alleen zo zoals je hebt kunnen zien dat als je alleen (of wellicht met zijn 2en) gaat emigreren je weer wel een stuk goedkoper / beter uit kan zijn. Dan verruil je een flatwoning (met niet te vergeten de steeds hoger wordende servicekosten) voor ook weer een vrijstaande woning zoals ik heb aangetoont. € 54000,= / $ 90.000,= . Ja, ik blijf nog steeds lachen om de prijzen :-D  :-D  :-D want zo'n bedrag is voor een belangrijk gedeelte als je ervoor hebt gespaart nog zelf te financieren. Dat scheelt ook weer een hoop.

Uiteindelijk is het natuurlijk voor iedereen zo, kijk welk land je het beste bevalt. Is dat Nederland? Prima, geen probleem. Is dat Australië of bijvoorbeeld een ander europees land? Doe je best om er in te komen!

Voor mij, en misschien voor meerdere alleenstaanden / stellen zonder kinderen is dat Australië.

Klopt Hawk, met z'n tween of alleen ben je weer een stuk voordeliger uit.

Die EUR 250.000 klopt echt, we hebben net onze woning hier voor dat bedrag ongeveer verkocht :) En wij zitten hier in Katwijk op net 20 km van Den Haag, en nog wel aan zee ook ...  Hier is dat een redelijk comfortabele hoekwoning met carport en tuin.

Bart, het is echt EUR 2012 en geen AUD 2012; PerhPete noemde de prijs van zijn huis in Perth in Euro's, dus is die maandlast netto inderdaad 2x zo hoog als voor zijn huis in NL.

Gelukkig staat de koers van de AUD de laatste tijd wat onder druk, dat verzacht de pijn wat :) Die van de New Zealand dollar is helemaal onderuit gegaan overigens.

Eerlijk gezegd lijkt het ontwerpen en bouwen van mijn eigen huis altijd nog wel het mooist, en hopen dat ik het kan betalen te zijner tijd :)

Keimooi al die berekeningen, heel entertaining, en ik lees er gewoon overheen. Want op een handjevol vergelijkingen kan je geen barst baseren. Speculeren wel, dat kunnen we oneindig!

Hahahaha,  :-D :-D :-D

Imagine a world without hypotheses.........

Gaat allemaal ook over mijn hoofd heen, hoor.

Marc

nou, inderdaad er wordt hier heel wat afgewikt, gewogen, gemeten en berekend.............Appels en Peren het valt gewoon niet te vergelijken....het is gewoon niet realistisch.
Het beste is om niet te vergelijken en gewoon te genieten als je in eenmaal in Oz bent.
" No worries "
 Good on ya Bear!!!! prima attitude!

Wat verwachten "Nederlanders als koplopers" van emigreren? In eerste instantie toch een verandering van levens stijl? Het is hier op het forum al vaker besproken als "Jan Modaal" kom je hier nou eenmaal beter uit de voeten. Je kan hier gewoon een hoop voor minder :up: Vrije tijd kost hier (mijn mening :)) minder geld. Je kunt hier zoveel dingen doen voor weinig geld.

Wederom helemaal eens met Bear
Ben nu toevalig bezig naar het zoeken van een leuke starters woningen op minimaal 700m2 grond, garage, schuur/werkplaats, 3 slaapkamers, 2 woonkamers (lounge, rumpes) en 5 minuten lopen van het strand. 20km zuid van Adelaide. Als starter ben je echt wel klaar voor 200-260K AUD
begin lekker rustig aan. De meeste Aussies beginnen hier inderdaad met een soort van starters woning, veel gehoorde kreet is hier dan ook "That's nice for a first home!" je groeit uit je schelpje en je neemt een nieuwere, grotere, etc.

Zorg eerst maar eens dat je hier bent, wen aan de levens stijl hier vanuit een leuke huurwoning en zoek een leuk stekkie! Er komt zoooooooo veel meer kijken bij je boedeltje oppakken en ergens anders gaan wonen.

Hoi
Syl

[quote author=Syl link=topic=4751.msg60997#msg60997 date=1148947271]
begin lekker rustig aan. De meeste Aussies beginnen hier inderdaad met een soort van starters woning, veel gehoorde kreet is hier dan ook "That's nice for a first home!" je groeit uit je schelpje en je neemt een nieuwere, grotere, etc.
[/quote]
Hoi Syl

inderdaad :up: :up: Tuurlijk,... ik zou best wel een dubbel laags, vrijstaande 6 kamer woning aan het strand willen hebben op maar 20 minuten van het CBD maar dan beginnen de prijzen bij 400k. Net iets te veel van het goede.  :lol: :lol:
Dus dan is de keus of iets heel kleins bij het centrum voor 250. Of 20-40km vanaf het centrum gaan zitten en voor 250 lekker kunnen sleutelen aan me motor in me eigen schuur, elke avond rommelen met mijn eigen barbie, de hond die heerlijk kan rond rennen in een tuin van 400m2 en elke avond een strand wandeling maken :dog: :coffee:  :sleep:
So what, dat ik elke ochtend 45minuten moet commute om bij me werk te komen of heel de zaterdag kwijt ben om ergens 160000km verderop me boodschappen te halen. Ik zal het doen me een big smile.
Als starter kun je gewoon niet alles in 1 keer hebben. Zo is het en zo zal altijd wel blijven hoe duur of goedkoop de huizen ook zijn/worden in Nederland, Australie, Belgie of Duisteland.....

cheers :up:

Back