Nederlanders voorbeeld voor Aussies

tinusv

XPdite Hero
  411    Teletekst do 25 mei         
***************************KLADBLOK ***
***Nederlanders voorbeeld voor Aussies

` Australiërs moeten een voorbeeld   
nemen aan Nederlanders en meer de fiets
pakken.Dat is de uitkomst van een     
Australisch onderzoek.               

In Australië zijn veel mensen te dik. 
Nederlanders zijn de afgelopen jaren 
ook wel vetter geworden,maar vergeleken
met andere Europese landen valt het   
aantal zwaarlijvige mensen bij ons wel
mee.Dat komt doordat er in Nederland 
veel gewandeld en gefietst wordt.     

Aussies moeten zich dus vaker gaan   
bewegen.De regering in Australië wil 
dat stimuleren door meer fietspaden en
speelvelden voor kinderen aan te     
leggen.                               

Dus allemaal mijn voorbeeld volgen (ik fiets elke dag naar de universiteit): fietsen met z'n allen  :up:

Tsja,

da's een goeie, zeker in het kader van 400 jaar verbandschap!

Aus. is geloof ik na Amerika het land met de meeste dikkertjes op deze aardkloot. En met dikkertjes bedoel ik niet een paar kilo's teveel, maar een half of heel mens extra!

En maar chips, ijs, cola, bier en andere gezonde snacks verorberen, en dan weer met de auto naar huis......vind je het gek!?

Marc

Dus allemaal mijn voorbeeld volgen (ik fiets elke dag naar de universiteit): fietsen met z'n allen 
  :) nice one Tinus! En inderdaad een prima idee.....jammer dat Edens Landing e.o. niet zo fiets vriendelijk is :-D :-D

Groetjes
Syl

Eh, ik zou het graag willen, op de fiets naar mijn werk. Mijn fiets is meegekomen uit Nederland maar eh, ik waag er hier in Albury mijn leven liever niet aan. Ik ga ECHT niet langs de highway fietsen met al die auto's links en rechts om mijn heen te razen. Zodra ik zelfmoordneigingen krijg, is het het overwegen waard :-D.

Erna

Ik heb wel eens over de vluchtstrook gefietst. Is niet zo tof maar als de Aus. regering meer fietspaden aanlegt dan is het wel de moeite waard denk ik. Ik neem overigens ook mijn fiets mee als ik ga. Hoe fietsvriendelijk is Melbourne eigenlijk?

Melbourne is redelijk fiets-vriendelijk. Nog lang niet zo als in NL, maar er zijn wel fietsstroken enzo. Ik blijf het desalniettemin een redelijke kamikaze onderneming vinden, hier. Zeker aan de Sunshine Coast.

En die verrotte helmpies. Brrrrrrrrrr.......Het ziet er niet uit.

Marc

Wij zitten nog te dubben wel of niet mee nemen.

We moeten zo wie zo 11 cub "dumpen" om in een 20 ft container te kunnen.
Wij gaan naar Tasmanie en ik wilde de fietsen wel meenemen en Erwin eigenlijk.
En..... Tasmanie is wel redelijk 'heuvelachtig'.
Wie oh wie is het met me eens en zegt neem toch mee die fietsen.

Mariette

[quote author=tinusv link=topic=4771.msg60437#msg60437 date=1148522982]
  411     Teletekst do 25 mei           
***************************KLADBLOK ***
***Nederlanders voorbeeld voor Aussies

` Australiërs moeten een voorbeeld     
nemen aan Nederlanders en meer de fiets
pakken.       

In Australië zijn veel mensen te dik.   [/quote]

Yo beste vriend ik kom even langs met de fiets , is goed voor de lijn.
Over een dag of twee ben ik bij je  :-D :-D :-D :lol: :up:

Ben benieuwd of het werkt...;

Jack :evil:

Op de fiets onze berg af... HAHA... Dat worden rokende remblokken. En terug de berg op? Niet te doen.

Als het land wat platter was en dingen wat dichterbij elkaar waren, dan zouden mensen best meer fietsen. Kinderen moeten tot in het oneindige naar school gebracht worden.

Het is heel simpel; Australiërs vreten gewoon teveel. De KFC's, Red Roosters, McDonalds en ga zo maar voort, zijn niet van de lucht! 't Enige wat ik hier afhaal, is Sushi, en soms een kebab zonder wrap.

De mensen die door eten buitenissig vet zijn, die gaan echt de fiets niet op om af te vallen, omdat ze het concept 'gezond eten' niet begrijpen. Kijk maar in hun winkelwagentje

Ik ben trouwens net een paar dagen terug van Melbourne, maar fietspaden? Toch niet in het centrum. Of misschien heeeeeeeeel smalle?? :-D

Heb in Melbourne st. Kilda Road gefietst, Albert Park en de Esplanade en dat is goed te doen. In het centrum ga je niet fietsen nee...

Hier in Brisbane ga ik met het fietsie naar het werk (Norman Park - CBD: 25 minuten one-way) en dat is redelijk te doen. Met m'n 21 versnellingen op m'n ouwe mountainbike red ik die heuvels wel; het is inderdaad niet zo fijn op de wat grotere doorgaande wegen... auto's kunnen je af en toe niet inhalen omdat de rijstrook gewoon te smal is voor een fiets en een auto  :| Dan is het maar gewoon het stuur stevig vasthouden en in een zo recht mogelijke lijn blijven fietsen als de auto's er toch langs gaan...

Het is wel zo dat het in Australie legaal is om te fietsen over voetpaden. Dat schiet ook wel op want voetgangers heb je bijna niet... die zitten allemaal in de fastfood-restaurants  :wink:

Was wel grappig: we kochten onze helmen in een fietszaak en die man had wel door dat we 'nieuw' waren en waarschuwde ons dat het fietsen hier niet ideaal is; je kon veeeel beter in Nederland fietsen, had hij ook eens gedaan.... HAHA: wij vertellen dat wij uit NL kwamen... snapte niet dat we dan HIER wilden fietsen  :wink:

Ach ja: kleinigheidje heb je altijd...

Op voetpaden fietsen? Ja, da's mooi, zij het dat die meestal van gras zijn, en dan moet je ook nog 's al die stoepen op en af!

Maar petje af hoor, voor de fietsers onder ons! :)

Heb je gelijk in Eerainuh: wel stoepje af, stoepje op... meestal hebben ze wel een 'deuk' in de stoeprand zodat je zo ongeveer op snelheid door kan fietsen. En dat gras deert me niet: komt m'n mountainbike mooi van pas  :wink: In NL stond ie maar in de schuur... die paar keer dat ik in het weekend ben gaan biken... :oops:

's Morgens ga ik heel vroeg naar m'n werk en dan is het nog betrekkelijk rustig op straat en dan fiets ik gewoon op de weg; 's middags is het een combi: soms weg, soms stoep. Ik ben net zo snel op werk dan als ik met de bus ga en spaar 'busgeld' uit en het schijnt ook nog gezond te zijn  :-D

(Meer) on-topic: laat ze lekker veel fietspaden aanleggen!! Goede zaak! Want het is wel zo dat m'n vrouw en ik nu niet in het weekend voor onze lol de fiets pakken om naar pak 'm beet Paddington te fietsen... Dan pak je dus wel de bus terwijl het een heel 'fietsbare' afstand is (voor ons dan). In NL gingen we gewoon van de oostkant van Den Haag naar Scheveningen op de fiets... dat is hier niet... Ken nie alles hebben he?

Hmmm, vanuit een behoorlijk fietsvriendelijk Perth:

Eerste opmerking is dat het volgens de regels ( in WA tenminste) NIET toegestaan is om over de voetpaden te fietsen TENZIJ je max 12 jaar oud bent OF wanneer het specifiek aangegeven is dat het mag.

Over fietsen zelf (hier): Er zijn werkelijk kilometers en kilometers fietspaden. Door de duinen, langs de parken, langs de rivier etc. In het onderdeel WA op het forum heb ik ergens een aantal linkjes gezet. Een daarvan gaat over de Bunda Middi trail. Een 'off road' (bedoeld voor mountianbikes, of mountianbike achtigen) track wat uiteindelijk 900 km lang wordt. De eerste 300 km zijn klaar....

EN die helmpjes.. Aangezien hier iedereen ze draagt valt het wel mee om ze zelf te moeten dragen. Het is ook wel zoveel veiliger natuurlijk.

M.vr.gr.
Perthpete

Heerlijk gelachen om jullie stukjes. Ik kan me een aardige voorstelling maken van de fietscapriolen....Volgens mij is NL het enige land wat fietsvriendelijk is. Wij zitten ook te twijfelen of onze Gazelle's nu mee moeten of verpatst moeten worden (als we tenminste welkom zijn..)

Annette

Over de fietsen zelf: ALs het enigzins stevige fietsen zijn neem ze gewoon mee. Zijn het echte race fietsen, met die smalle bandjes en zo, dan zou ik het niet doen..
M.vr.gr.
Perthpete

Wordt het toch richting Perth! Ben wel een beetje fietsmalloot. Moet er niet aan denken om m'n fietsje te moeten verkopen. Ben ook gek op omgeving Perth, dus moet het goedkomen

Ja, nu denk ik toch dat ik misschien als één van de weinige wel door het centrum van Melbourne durf te fietsen. De auto's rijden daar toch niet zo snel.
Mijn gevaarlijkste ervaring was in Londen in de Oxford street. Ja, daar fietste ik uiteraard niet langs de kant maar gewoon midden op de weg!!!! En de auto's? Ja, die kon ik wel bijhouden. Ik fietste gewoon met ruim 40 km per uur er tussendoor. Zo kan het ook. Ik kan me niet voorstellen dat een Australiër expres tegen je aan gaat rijden en als ik geen obstakel vorm? Dan is het toch ook goed.

En ja, natuurlijk neem ik mijn fiets mee (Mijn rolls royce)  :up:

Nee, het is geen rolls royce maar ik ben gewoon heel blij met mijn fiets. Al jarenlang mijn enige vervoersmiddel. Een auto heb je in Nederland niet nodig!!!!!! (Ik niet)

[quote author=hawk link=topic=4771.msg60535#msg60535 date=1148588321]
Ik kan me niet voorstellen dat een Australiër expres tegen je aan gaat rijden[/quote]Niet expres nee, maar ze zijn hier dus echt niet gewend aan fietsers op de weg en houden er dus totaal geen rekening mee. Als de gemiddelde Australier van baan verwisselt, zal ie hoogstens effe snel in zijn spiegel(s) kijken, maar echt niet over zijn schouder. En als jij daar dan fietst... auw!

[quote author=hawk link=topic=4771.msg60535#msg60535 date=1148588321]
Ja, nu denk ik toch dat ik misschien als één van de weinige wel door het centrum van Melbourne durf te fietsen. De auto's rijden daar toch niet zo snel.
[/quote]

Hawk, helaas vergis je je heeeel erg! Het verkeer is er agressief en chaotisch. Wij waren er afgelopen weekend, en zelfs onze Melbournse host was het met ons eens. Ik zou daar van me leven niet in het centrum gaan fietsen!!

Back