Nederlands accent

het hangt er allemaal vanaf op wat voor leeftijd je emigreert. Ik heb van mijn 7e tot mijn 18 e in Oz gewoont en heb geen nederlands accent als ik Aussie praat- maar ik heb ook geen engels accent als ik Nederlands praat. Mijn broers waren 16 en 18 toen ze naar Australie kwamen (ze wonen er nog steeds). Mijn oudste broer heeft nauwelijks een accent- maar die heeft dan ook bijna geen nederlands meer gesproken en zijn Nederlands is inmiddels ook vrij slecht( na 38 jaar) .De andere broer ( die van 16) heeft een beetje accent maar praat nog steeds Nederlands en is hier ook vaker geweest. Aan de telefoon praten ik met mijn broers altijd Engels en met mijn moeder Nederlands,,Mijn moeder die overigens 80 is gaat nu steeds slechter Engels praten -Ik geloof dat de "terug naar de roots" theorie aardig klopt bij oude mensen.
miel
 
Ik heb een tijd geleden daar een documentaire ove rgezien. Dat ouderen nederlandse emigranten in australie naar danglish gingen en dat was een probleem ind e verzorgingshuizen. Personeel kreeg daar nederlandse les, omdat de bewoners vaak niet meer in het engles duidelijk konden maken wat er was. En kinderen spraken vaak ook geen nederlands meer, omdat nederlanders goe dgeintegreerd zijn in australie.
 
Ik ben nu zo'n 1,5 jaar in Oz en heb nog steeds een accent. Dit neemt echter niet weg dat iedereen me prima kan verstaan en daar gaat het uiteindelijk om toch?? Ik zie het hebben van een accent vaak nog als een voordeel, want je hebt vaak meteen de volle aandacht. Zo moest ik laatst een presentatie geven, en zodra je je mond opentrekt, een grapje over je accent maakt, heb je meteen de aandacht van iedereen.

Ik denk niet dat ik ooit nog mijn volledige accent zal kwijtraken en kan daar niet echt wakker van liggen. Wel merk ik dat als ik eenmaal weer Nederlands spreek (zo eens in de 3-4 weken), dat ik heel veel woorden in mijn hoofd moet terug-vertalen van het Engels naar het Nederlands. De nederlandse woorden vergeet je gewoon simpelweg.
 
[quote author=amoz link=topic=2005.msg20396#msg20396 date=1121156599]
En ik heb totaal geen nederlands accent, nee ... uh?  :|
[/quote]

Als je Nederlands praat valt het inderdaad niet zo op  :wink: :-D :lol:
 
alweer zo'n leuk onderwerp!
Ik denk dat je je nederlandse accent nooit geheel kwijtraakt. vooral als je al wat ouder bent ( ik bedoel geen kind was toen je emigreerde).
Ik werkte een maand of 2 voor centrelink hier in Cairns en ik kreeg echt elke dag wel een verschillende nationaliteit toegewezen door klanten.
Iers was er een paar keer ( WHAT THE?!?!?!), veel canadees en Amerikaans en veel Duits. Bijna nooit Nederlands of andere Europese landen.
Maar zoals iemand hier al zei: Je bent toch nederlander? is iets om trots op te zijn! Beetje accent is charmant joh!

Viele groeten,,

Anne
 
Back
Top