Nederlands rijbewijs > rijden in Aussie??

Gwen

XPdite Sponsor
Ik heb een vraagje die nogal van belang is voor mijn stage straks.
Rond juli dit jaar hoop ik mijn rijbewijs te halen. Ik ben nu, en dan 18.
In september word k 19, en in februari 2010 ga ik dus op stage in australie.
Ik ben dan dus nog geen jaar mijn rijbewijs....
Kan iemand mij vertellen of ik dan wel in Australie mag rijden? Ik weet dat het hele rijles gebeuren in australie veel anders verloopt in nederland, en dat je pas met je 21e 'totaal' mag rijden (daarvoor per leeftijd een max snelheid).
Maar in Nederland zijn de rijopleidingen natuurlijk veel strenger. Dus zijn wij met onze 18 ook gewoon goed opgeleid. Maarja zo zie ik het.. Ik zou heel graag willen weten hoe ze dit in Australie zien.
Ik moet weten of ik daar mag auto rijden, en ook of ik daar een auto mag huren, om mijn reis te kunnen plannen.
En ik weet ook niet zo goed waar ik mijn internationaal rijbewijs aan moet vragen..
Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen!!
groetjes

Kijk ook eens op het forum van www.backpackers.nl (wel een beetje naar beneden scrollen, want het is al weer zo'n maand geleden gok ik)

Wat ik tot dusver begrepen heb (ik ben ietsje ouder dus had zelf niet meer met dit probleem te maken) is dt er een enkele verhuur maatschappij is die ook aan 19 jarigen verhuurt (wicked dacht ik). Je moet je wel bedenken dat lang niet alle maatschappijen dit doen. Verder betaal je als 19 jarige natuurlijk heel wat meer t.a.v. je verzekering!!! Dus huren zal misschien goedkoop zijn, maar je verzekeringskosten niet!! Houd hier rekening mee. Ik ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.
Daarnaast moet je je afvragen waar je een auto voor nodig hebt. Waar verblijf je? Bedenk je dat parkeren in het centrum van een grote stad ook niet goedkoop is!! Als je na je stage wilt backpacken kun je ook denken aan bussen/tours/of gewoon mee liften tegen benzine vergoeding met andere backpackers.
Internationaal rijbewijs: ANWB (dit kan ook op alle kleine deelkantoortjes) kosten ong. 14 euro
Succes!

Kijk gewoon even goed rond!

Hi

Dit staat op de Avis website.

The minimum age to rent an Avis vehicle is 25 except for some locations in the state of New South Wales where there is no minimum age. Exceptions may occur where due to Avis contractual agreements. In all other states, in certain situations or at certain locations, the minimum age may be 18 or 21. In all States, drivers under 25 years of age are only permitted to rent car groups X-D. In some instances a surcharge may apply for renters under age 25. Please check with Avis on 136-333 for details.  

Kijk ook eens bij 'Budget', 'Hertz', 'Europcar' and Thrifty.

Sidonia

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben nu op mijn werk, in het centrum, dus ik zal zo na mijn werk eens meteen langs de ANWB winkel lopen om het na te vragen.
Ik zou misschien een weekje vakantie willen nemen in mijn stageperiode en naar melbourne ofzo te cruisen.. Daarom wil ik dan graag een auto huren. Het is leuker als je zelf kunt bepalen hoe je rijdt, wanneer je stopt, etc.
Ik zal eens goed gaan zoeken naar auto verhuurders in Adelaide die auto's verhuren vanaf 19..
Als anderen nog meer informatie hebben hoor ik het graag.
groetjes!

Ik zou me niet al teveel aantrekken van dat "internationaal rijbewijs".
Wij hebben 'm in OZ en in de USA niet nodig gehad.

Mijn vraag aan de camperverhuurders van Britz;
Mirela,

Another question; would we, having a dutch driverslicense, need an international version?
Or will the normal dutch version be sufficient?

Bart

Het antwoord;
Hi Bart,

Your Dutch licence will be sufficient to hire and drive the vehicle.

Have a good trip !!

Regards,

Mirela Zeherovic

Dus voordat je dat geld naar de ANWB brengt, even informeren bij je verhuurder.

Bart

Ik persoonlijk zou die 14 euro besteden om een internationaal rijbewijs te halen. De regels zijn namelijk erg onduidelijk of je wel/niet een internationaal rijbewijs nodig hebt (zie discussie's op de diverse Australie forums). Ik zou geen problemen willen hebben en die 14 euro gewoon betalen. Vooral omdat jij langere tijd gaat (stage) zou ik het wel doen. Maar goed, de keuze is aan jou.

Die stage gaat al zo veel kosten.. 14 eurootjes meer of minder maakt dan ook niet meer uit nee  :grin:
Ik heb zitten zoeken op internet naar verhuurders die verhuren aan mensen van 19, maar ik kan niet echt iets vinden  :|
Toevallig iemand die wel een verhuurder in australie/adelaide weet die aan mensen van 19 auto's huurt?
Thanks

Hoi,

De eerste keer dat wij naar Oz gingen had ik 2 weken mijn rijbewijs... was geen enkel probleem om een auto te huren. Internationaal rijbewijs meegenomen; niet naar gekeken. Toch altijd voor de zekerheid halen.

Groeten Sander

Het is geloof ik wel zo dat je na 6 maanden ofzo na aankomst in Oz niet meer met een Nederlands rijbewijs mag rijden, officieel gezien dan. Niemand die er naar vraagt waarschijnlijk maar als je ooit eens word aangehouden langs de weg ofzo dan kan het problemen opleveren.

Ik heb hier binnen 1 maand na aankomst een Australisch rijbewijs gehaald. Was niet moeilijk. Ik moest een vertaald kopie meenemen van mn Nederlands rijbewijs, het origineel, 2 pasfoto's en een recente rekening (om aan te tonen dat ik ook daadwerkelijk woon in Australie).

[quote author=Alie Bosma link=topic=9497.msg128877#msg128877 date=1228676074]
Kijk eens bij Wicked of bij Traveller's autobahn
[/quote]

Bij Wicked verhuren ze inderdaad 2 soorten busjes onder de 21!! Bij Traveller's Autobarn kun je geen auto's in Adelaide huren, dus deze valt al af.
Maar die wicked is inderdaad nogal wicked! Ik heb hem opgeslagen bij mijn favorieten.
Even een vraagje: Die 'verzekering' die je betaald, krijg je die terug als je het busje heel terug brengt, of ben je deze zowiezo kwijt? Volgens mij het tweede toch?  :|

Nee, helaas niet!! Dit geld ben je kwijt. Kijk ook even goed naar de kleine lettertjes!

Er zijn heel wat draadjes geschreven over rijbewijs in Australie.
(search engine en type:  rijbewijs)

Ik wil er niet verder op ingaan, maar het volgende is van toepassing:

A. Een internationaal rijbewijs is niet nodig in OZ en NZ.
Totaal overbodige moeite.
Er is hier ook al veel over geschreven incl door mij.

B. Het veranderen / aanpassen/ mogelijk opnieuw examen doen om een Australische rijbewijs te verkrijgen (je behoudt altijd je NL rijbewijs!) ligt helemaal aan de Staat waar je gaat wonen.
De verkeers regels zijn anders per Staat.
Je komt dus niet in Australie wonen , maar in een bepaalde Staat om het zo maar even te zeggen. De ene Staat wil dat je na 3 maanden officieel wonen(resident) een Australisch rijbewijs haalt en andere Staten na 6 maanden.
Als op een langdurige vakantie komt dan heb je in de regel geen Australisch rijbewijs nodig, maar ligt aan de Staat, gewoon bij de lokale politie informeren.

C. Een auto huren kan je leeftijd soms een rol spelen en als je kunt huren voor je 25e , dan zijn de premies hoger of is je eigen risico hoger (of beide).
Ook dit ligt aan de Staat en aan het verhuurbedrijf.

Je hebt al wat aardige adviezen gekregen, maar dit nog ff ter aanvulling.

Groeten
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=9497.msg128884#msg128884 date=1228694102]
A. Een internationaal rijbewijs is niet nodig in OZ en NZ.
Totaal overbodige moeite.
Er is hier ook al veel over geschreven incl door mij.
[/quote]

Deze info komt van vicroads:
If you are in Victoria on a temporary visa, you can drive on your overseas licence (provided it is a current, valid licence) for an indefinite period provided your overseas licence is in English (or you have an English translation), or you have an International Driving Permit.
http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/Licensing/NewResidentsVisitors/OverseasDriversLicences.htm

Waarom hier toch steeds het advies wordt gegeven om zonder internationaal rijbewijs naar Australie te komen is mij dus niet duidelijk.

Groet Tom.

[quote author=Tommy T link=topic=9497.msg128885#msg128885 date=1228697951]
If you are in Victoria on a temporary visa, you can drive on your overseas licence (provided it is a current, valid licence) for an indefinite period provided your overseas licence is in English (or you have an English translation), or you have an International Driving Permit.
http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/Licensing/NewResidentsVisitors/OverseasDriversLicences.htm

Waarom hier toch steeds het advies wordt gegeven om zonder internationaal rijbewijs naar Australie te komen is mij dus niet duidelijk.

Groet Tom.
[/quote]
Amen,

Het is inderdaad zo dat er zelden om een internationaal rijbewijs gevraagd wordt maar er kan om gevraagd worden en als je het dan niet kan overleggen heb je echt een heel groot probleem. Waarom mensen zich die ellende op de hals willen halen om 14 euro te besparen is "beyond me".

En ja, ik ben er ooit om gevraagd.

Groeten, Peer

[quote author=Peer link=topic=9497.msg128887#msg128887 date=1228699536]

Groet Tom.
[/quote]
Amen,

Het is inderdaad zo dat er zelden om een internationaal rijbewijs gevraagd wordt maar er kan om gevraagd worden en als je het dan niet kan overleggen heb je echt een heel groot probleem. Waarom mensen zich die ellende op de hals willen halen om 14 euro te besparen is "beyond me".

En ja, ik ben er ooit om gevraagd.

Groeten, Peer
[/quote]
Ja, helaas zijn er mensen die redeneren dat als ze er nog nooit om gevraagd is, dat het dan niet nodig is. En dan gaan ze mensen adves geven dat tegen de wetgeving ingaat. Niet echt verantwoordelijk naar mijn mening. Maar uiteindelijk is het aan de vragensteller om zich er van te verzekeren dat het gegeven advies te vertrouwen is.

In 2000 ging ik voor mijn stage naar Australie. Ik heb toen wel een internationaal rijbewijs bij me gehad, maar dit hele papiertje klopte van geen kant. Ik had toen al het "nieuwe" rijbewijs. Nog steeds het roze papiertje waar alle teksten vervangen zijn door plaatjes met een duidelijke "wiskundige" omschrijving.....De hele vertaling (wat toen het internationale rijbewijs was) klopte dus eigenlijk van geen kant. En een internationaal rijbewijs is ook niets anders dan een vertaling van het rijbewijs.

Nu heb ik de nieuwste versie van het rijbewijs (op creditcard formaat) aangezien ik wel moest vernieuwen voordat we deze kant opkwamen. Ik weet niet wat of het internationale rijbewijs mee-ge-evolueerd is met het echte rijbewijs, maar als dat niet zo is, is echt niet nodig om een internationaal rijbewijs aan te schaffen....maar ja..voor diegenen die geen risico willen lopen....die moeten het lekker blijven doen.

[quote author=Maluka link=topic=9497.msg128892#msg128892 date=1228720268]
maar ja..voor diegenen die geen risico willen lopen....die moeten het lekker blijven doen.

[/quote]

Dat zal ik ook zeker doen. Gewoon voor de zekerheid. Zeker omdat ik pas 19 ben als ik in Australië heb ik misschien wel een verhoogde kans om aangehouden te worden. En dan heb ik liever een papiertje teveel bij dan te weinig.

Ik ben erg blij met die site die busjes verhuurd aan 18 jarigen. Top!! Bedankt  :up:

Groet Tom.
[/quote]

Als ik in Victoria mijn NL rijbewijs om kan wisselen voor een AU rijbewijs, auto's kan huren in WA, NSW, ACT en VIC met mijn NL rijbewijs en allemaal zonder internationaal rijbewijs dan is dat geen wetenschappelijk bewijs dat je niks aan zo'n ding hebt, maar het wordt toch wel heel verleidelijk om je die E14,50 (= nu ongeveer $30) te besparen en in Oz om te zetten in een aantal heerlijke coffees.

In WA, mijn eerste keer in Australie, overhandigde ik trots als een pauw mijn internationale rijbewijs die, met een brede glimlach op het gezicht, weer net zo snel door de autoverhuurmeneer werd teruggeschoven. Dat vodje papier, daar hadden ze niks aan.

Wat betreft de VicRoads link: het sleutelwoord is hier denk ik 'OR': OFwel je gebruikt je NL rijbewijs zolang die maar mooie plaatjes en/of Engelse tekst en zo heeft, OFwel je hebt er een internationaal rijbewijs bij. Het is dus, in Victoria, NIET verplicht om een internationaal rijbewijs bij je te hebben. Ik had een al aardig oud roze papiertje met plaatjes en niet eens een Engelse vertaling -> nooit ook maar enig probleem geweest.

Back