Nederlands rijbewijs > rijden in Aussie??

Punt is dat een Nederlands rijbewijs ZONDER engelse verklaring je een boel shit op kan leveren, ik ben aangehouden in Oz en had mijn intl. rijbewijs niet op zak en de gewone wel. Ik kon 'm gelukkig de dag erna overhandigen anders had het me dikke dollars gekost, want die wiskundige plaatjes zeggen nog steeds niks over de Nederlandse zinnen als:

Naam
Geboren te:
etc.

Je normale Nederlandse rijbewijs moet je OOK altijd bij hebben want dat is het enige rechtsgeldige. Daarnaast moet je dus een internationaal rijbewijs hebben, in feite als een gecertificeerde verklaring of een universeel geaccepteerd equivalent daarvan. Hoe het nu met credit card rijbewijzen gaat weet ik niet want die heb ik zelf niet meer meegemaakt.
Als je een auto huurt, zeker op een internationaal vliegveld, dan is men dus duidelijk alleen geinteresseerd in je enige echte Nederlandse rijbewijs en deze mensen weten precies waar ze op moeten letten want ze zien ze elke dag. Wanneer je echter aangehouden wordt in een dorpje in de middle of nowhere door oom agent die wellicht nog nooit een Nederlands rijbewijs gezien heeft, dan kan je er gif op innemen dat hij je internationale rijbewijs wil zien.

heey allemaal!

even een andere vraag.... ik ga naar oz emigreren...en kan natuurlijk wel mn nederlandse rijbewijs meenemen en hier een internationale meenemen, maar die internationale is maar een jaar geldig... hoe zit het dan erna? weet iemand hier iets vanaf?
groetjes nicol

Je kunt in de staat waar je woont een australisch rijbewijs aanvragen. Je zou hem gewoon moeten krijgen, maar let wel op, in de folders staat ook.. er mag je gevraagd worden je rijexamen op nieuw af te leggen of een theorietest te doen. Dit gebeurt over 't algemeen niet met Nederlanders (de Aziaten moeten dit overigens wel), maar hou het wel ergens in je achterhoofd van 'het zou zomaar kunnen..'

Ik had als backpacker ook een australisch rijbewijs (nadat de mijne gestolen was). Nu woonde ik op dat moment toevallig bij verre familie die mij toen geholpen hebben. Je kunt een australisch rijbewijs aanvragen als je kunt aantonen dat jij op een australisch adres woont en daar ook voor 'vast' woont oid (en met een permanent visum is dat zo). Mijn familie heeft getekend dat ik op hun adres woonde en zij mij al meer dan een jaar kenden. Verder geen grote problemen, behalve dat ik zonder rijbewijs moest aantonen dat ik wel in 't bezit was van een rijbewijs ;)
Mocht je problemen krijgen.. bij het RDW (??) kun je een papiertje (4,50 euro) aanvragen waarop (in het Engels) staat wat voor rijbewijs je hebt, hoe lang, rijontzeggingen e.d. ook zit er een engelstalige bijsluiting bij van wat jouw 'B' inhoud. Dit lostte bij mij al mijn problemen op..
succes!
p.s. als jij je gaat vestigen in australie, ben je verplicht een australisch rijbewijs aan te vragen! (Ik mocht overigens met mijn australisch rijbewijs weer neit in NL rijden omdat ik nog inwoner van NL was)

Nicol,

even op het forum zoeken, is al erg veel over geschreven.
Het hangt een beetje van de staat af waar je je gaat vestigen.

Je kan ook even googlen op "drivers license Australia" dan zie je als eerste entry:
http://www.immi.gov.au/living-in-australia/settle-in-australia/to-do-first/apply-drivers.htm

Daar kies je bijvoorbeeld NSW en dan kom je op http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/index.html

Waar weer een links staat naar "New residents of NSW" waarbij je uitkomt op http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/index.html en daar staat vermeld:

When you move to NSW

If you are a driver or motorcyclist who has moved to NSW - either from another Australian State or Territory, or from another country - you will need to make arrangements to get a NSW driver or rider licence.

You can use your existing licence for up to three months, after which you must have a NSW licence in order to drive a vehicle or ride a motorcycle.

This section tells you how to get a NSW licence. Please note that the process is different for interstate and international drivers.

Met aan de linkerzijde weer uitleg hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

Succes !!

Gr,Johan

Back