New here.......

Hoi Christy, wat fijn dat het allemaal redelijk goed lijkt te gaan. Hopelijk zit jullie jongste straks ook wat beter in zijn vel :)
Misschien een beetje gekke vraag, maar hoe heb je zo goed Nederlands geleerd? Mijn Australische vriend en ik zijn net begonnen met hem wat Nederlands te leren, we werken samen het boek 'Dutch for self study' door. Dat hebben we in Nederland gekocht. Maar ik merk dat hij soms erg gefrustreerd raakt als hij iets niet snapt.
Hebben jullie ook de kinderen tweetalig opgevoed?

Groetjes, Margriet

Hoi Christy, wat fijn dat het allemaal redelijk goed lijkt te gaan. Hopelijk zit jullie jongste straks ook wat beter in zijn vel :)
Misschien een beetje gekke vraag, maar hoe heb je zo goed Nederlands geleerd? Mijn Australische vriend en ik zijn net begonnen met hem wat Nederlands te leren, we werken samen het boek 'Dutch for self study' door. Dat hebben we in Nederland gekocht. Maar ik merk dat hij soms erg gefrustreerd raakt als hij iets niet snapt.
Hebben jullie ook de kinderen tweetalig opgevoed?

Groetjes, Margriet
Mijn man is ook vloeiend in Nederlands en verbeterd menig Nederlander.. Hij heeft in nl volksuniversiteit gedaan (maar ging er alleen 1x pw heen deed z'n huiswerk niet) pas toen hij na n jaar n baan kreeg waar niemand Engels sprak en hij Nederlands moest spreken ging het enorm snel en nu praten wij al jaren altijd in het Nederlands. Onze kinderen verstaan wel Engels en kunnen wat zeggen maar zijn helaas niet vloeiend omdat mijn man nu zo goed in Nederlands is dat dat makkelijker voor hem is..
Dus gewoon Nederlands gaan praten en stug volhouden. Succes!

Hallo Margriet,
Nederlands leren was wel een uitdaging, een moeilijke taal!! MIjn man was vroeger wielrenner en was niet vaak thuis en ik wou zo snel mogelijk mijn eigen leven opbouwen, ik wou niet afhankelijk van hem zijn. Ik had een hekel als er post binnen kwam of iemand belt of als je ergens naartoe gaat en ik snapt er niks van. Omdat hij zo vaak weg was , moest ik het leren. Wij woonden toen in en dorp aan de Bels grens en de meeste mensen wou Engels met mij praten,,heel goed bedoeld maar zo leert ik niks, ik vroeg mensen om aub Nederlands te praten met mij. Ik ging naar school 4 avonden in de week voor een paar maanden in Tilburg en daarna ging het redelijk snel. Ook Het Journal kijken, dat hielp wel. Mijn kinderen zijn tweetalig opgevoed. Ik heb altijd Engels met de kids gesproken, engels verhaaltjes voorgelezen en BBC kids programmas gekeken. De teletubbies of tweenies en de kids nieuws. Toen ik aan het leren was heb ik het huis volgeplakt met briefjes met deur, het raam, keuken enzo. Ik heb nog moeite met het en de , maar de meeste mensen begrijpen mij wel. Ik wou ook het Nederlands leren om mijn kinderen te helpen met hun huiswerk enzo en natuurlijk om een baan te vinden. Ik vind ook als jij in een land gaat wonen dat je er wel moet proberen om een beetje aan te passen en hun cultuur en taal te leren, ook al is het een kleine beetje. Ik las ook De Telegraaf en de libelle en kinderboekjes van de Bieb. Dit vond het behulpzaam voor mijn zins opbouw en grammatica. Mij man probeert mij ook te helpen maar dat lukt niet....het beste is iemand die neutraal is( zodat niemand boos wordt..lol)waar je een aantal lessen kan volgen. Ik hoop dat dit helpt een beetje en dat alles goed gaat met jullie.
Gr Christy

Sorry, en niet e vergeten ik woonde al heel lang in Nederland...iedere jaar wordt het makkelijker......

Mijn man en ik zijn nu 13 jaar samen, wij hebben 2 kinderen. Ik ben nl, hij is Australisch en de kinderen spreken 3 talen want we wonen in duitsland.
Ik praat consequent nl met de kinderen, hij engels en in kindy en school spreken ze duits. Gaat erg goed. ze halen wel soms wat zinnen door elkaar maar in het algemeen gaat het goed. Mijn man verstaat alles in het nederlands maar praten dat vind hij nog moeilijk. Thuis praten we engels en met vrienden hier vaak duits. De hollandse tv helpt hem wel om het te leren. Ook de kinderboeken voorlezen af en toe.

Bedankt allemaal! Wij blijven de komende jaren nog wel in Australie wonen maar gaan mogelijk over 5-10 jaar naar Nederland. Het zal allicht makkelijker zijn als je in Nederland woont :) Maar wij hebben inderdaad ook gemerkt dat Nederlanders snel op Engels over gaan als blijkt dat je niet zo goed Nederlands spreekt; iets om als Nederlander trots op te zijn, maar wel verrekte lastig als je de taal prober te leren :)

@vipkop Ik had op de basischool een vriendinnetje met een Nederlandse vader en een Duitse moeder, een gezin met vijf kinderen, en zij hadden een flink aantal jaren in Australie gewoond. Die spraken buitenshuis met anderen en met hun vader gewoon Nederlands, met hun moeder Duits en als kinderen onderling Engels en met het jongste zusje soms ook Duits. Dat vond ik toen vet cool :D

Back