Newcastle en omgeving (NSW)

sleetjes

New Member
Wij zijn 2 jaar geleden van Moerdijk naar Melbourne geemigreerd en vinden het fantastisch hier. Nu doet echter de gelegenheid zich voor dat mijn man gevraagd is voor een goede baan in Newcastle (NSW). Ik zat dus wat te zoeken op het forum over Nederlanders in Newcastle of omgeving. Is er bijvoorbeeld een Dutch Playgroup net als hier in Melbourne? Zijn er jonge gezinnen in Newcastle? Hoe bevalt het jullie?

Het is heel dubbel voor mij, enerzijds blijf ik graag hier, heb net alles zo'n beetje opgebouwd en weer een sociaal kringetje om me heen en anderzijds klinkt de baan zo aanlokkelijk voor mijn man dat ik hem dat graag gun. Maar het is een baan met veel overseas travel en ik zal dus met de kids veel alleen zijn daar.

Wie o wie kan ons meer vertellen? Alvast bedankt!

Groeten,
Familie Slee
 
Ik woon zelf zo'n 80 km onder Newcastle. Ben zelf pas 1 keer daar geweest. Het leek ons best een leuke plaats. Iets meer geschiedenis dan de meeste plaatsen hier aan de Central Coast, meer een stad met een ziel. Van oorsprong is het een industriestad, maar tegenwoordig is het volgens mij best wel hip. Leuk centrum, mooi strand.

Hoe het zit met kinderen en opvang e.d. weet ik niet (ben daar zelf nog te jong voor  :wink:). Ik verwacht geen Dutch Playgroup, want zoveel Hollanders heb je hier niet. Maar je weet maar nooit, zou zeker even flink googelen.

Lijkt me wel een moeilijke beslissing. We merken zelf hoeveel energie het kost om een sociaal leven op te bouwen, dus om alles weer aan de kant te schuiven... Veel succes, en laat even weten wat je gaat doen!

Sander
 
....meer een stad met een ziel.

De council is druk bezig om de ziel er weer in te krijgen..... Door de bouw (en ook weer recente uitbreidingen) van winkel centra zoals in Charlestown en Kotara is het echte "centrum" de Hunter Mall erg verpauperd. Veel winkels zijn gesloten en 's avonds is het er ook niet al te veilig.
Maar er wordt hard gewerkt aan verbetering. Met het Honeysuckle project komen er veel nieuwe inwoners naar het centrum. Maatregelen zoals "curfews" voor pub crawlers moeten een eind maken aan de onveiligheid in de late avond enz.

Newcastle is vooral aantrekkelijk omdat het een goed aangeschreven universiteit heeft, een teaching hospital en een grote diversiteit aan high tech bedrijven. Dat is allemaal pas goed op gang gekomen na de sluiting van BHP (soort "Hoogovens") in het begin van de jaren negentig. r is toen veel tijd en energie (en geld) gestoken in de omwenteling en veel mensen vinden het feit dat ze toen hun baan kwijt raakten achteraf een "blessing".

De omgeving van Newcastle is schritterend: Pot Stephens (Nelson Bay e.o.) is het Blue Water Wonderland en de Hunter Valley met zijn wineries een mooi recreatie gebied. Het klimaat is gematigd. Geen water restricties.
Wij zijn op veel plaatsen geweest maar vinden het hier nog steeds prima....
 
Hoi!

Ik lees net jullie berichtje. Ben benieuwd of jullie inmiddels al in Newcastle wonen en hoe dat bevalt.
Wij zitten in een vergelijkbaar 'schuitje'. We wonen nu in Adelaide, maar mijn vriend heeft een goeie baan aangeboden gekregen in Newcastle. We zijn nu dus erg aan het twijfelen om naar Newcastle te verhuizen.
We kennen daar alleen niemand en zijn er uberhaupt nog nooit geweest.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie het leven in Newcastle bevalt.
Groetjes Lonneke en Boris
 
Hallo, wij zijn ook benieuwd wij moeten nog vanuit Nederland komen en waren ook eens ah rond kijken.
Zijn al eens in Newcastle geweest, erg mooi.
Wij komen richting Sydney maar is moeilijk om van hieruit een "stadje of dorpje! te zoeken waar we willen
gaan wonen.
Gaan niet graag in de stad wonen.

Iemand tips? :lol:

Groetjes Jacky
 
Kom maar naar Maitland. :grin: Hele mooie omgeving, zo'n 30 km van Newcastle, nog huizen te koop voor enigszins redelijke prijzen en verder eigenlijk alles wat je nodig hebt. Het is min of meer "the place to be" voor iedereen die niet in Sydney wil wonen, maar er ook niet te ver vanaf wil zitten. Het groeit dus heel snel uit z'n voegen, wat ik persoonlijk ietsje minder geslaagd vindt.

groetjes,
Rixta
 
@Rixta.
"Place to be" is natuurlijk Port Stephens (Nelson Bay, Corlette, Salamander).... Maitland is leuk maar heter in de zomer en kouder in de winter omdat het verder van zee ligt. Voordat ons winkelcentrum werd uitgebreid gingen we nog wel eens naar Mailtland omdat het daar gezellig winkelen was.... Sorry, Maitlanders.... no more! En bij ons vandaan (One Mile) is het net een uurtje rijden naar alle wineries....
 
Hoi hoi,

Mijn man is inmiddels met die baan begonnen en we zijn al een keer met z'n allen een paar dagen in Newcastle geweest. Begin april. Ik vond het heeeel groen vergeleken met Melbourne, geen waterrestricites en prachtige oceaanstranden. Het winkelcentrum viel iets tegen. Inderdaad veel verpauperd en/of leeg. Soms deed het me een beetje aan Belgie denken met zijn oude industrie overal tussendoor verweven. Maar we hebben besloten voorlopig toch in Melbourne te blijven.. Dan heeft ermee te maken dat mijn man voor deze baan heel veel zal reizen en ik ben dan liever hier alleen met de kids (3 en 0 jaar) dan in Newcastle. We wonen hier nu ruim 2 jaar en hebben net van alles opgebouwd en heb hier ook evt. hulp, in geval dat, van familie en vrienden. Dit jaar verandert er dus nog niks, behalve dan dat mijn man veel van huis zal zijn.

Grtz, Mariska
 
Hoewel er hard aan gewerkt wordt blijft het oude centrum van Newcastle inderdaad een beetje armoedige indruk maken. Maar dan ben je dus niet in het Westfield Shopping Centre in Kotara geweest. Dat is kort geleden fors uitgebreid en is nu vergelijkbaar met shopping centers in Sydney en Melbourne. Verder is er ook nog Charlestown.

Veel mensen die in (greater) Newcastle werken wonen in de suburbs (verder naar het zuiden, Redhead, Belmont, Elebana) of richting Port tephens (bij ons in de buurt: Nelson Bay en omgeving - 45 minuten naar je werk).
 
Die shopping centers hebben we wel gezien (langs gereden), en dat zag er inderdaad wel beter uit. Wat ik wel super vond is dat je in CBD gratis met de bus mee kan rijden. Goed geregeld (ik stond al met mijn portemonnee klaar).
Mijn man heeft nu 6 wkn training in Singapore en de UK en daarna begint het werk wel zo'n beetje denken we. Tot nu toe bevalt het prima, zei hij. Eerst maar eens kijken hoeveel hij daadwerkelijk gaat reizen en dan wegen we af of het de moeite is om de hele boel te verkassen. Of dat ik af en toe met de kids daar naartoe ga, als hij op de zaak zal werken. Het staat allemaal nog open dus.
 
Nog een argument om in de buurt van Nelson Bay, Salamander, Corlette, One Mile, Anna Bay te gaan wonen is: strand vlak bij en 30 minuten naar de airport (Williamtown = Newcastle Airport). Prima verbindingen met Melbourne, Brisbane, Canberra, Hobart, Sunshine Coast, Norfolk Island enz. (iets minder/duurder met Sydney, maar ja dat is te dicht bij).
 
Back
Top