Nieuw hier

Shazza

Member
Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist ingeschreven op dit forum omdat ik net als velen van jullie het ingewikkelde visum proces aan het volgen ben. Ik heb vorig jaar april mijn vriend (Aus citizen) ontmoet in Perth, hij woonde daar en ik werkte daar als au pair via een working holiday visum. 3 Weken na onze ontmoeting boekte hij een ticket naar Nederland. Jaja.... het was snel duidelijk dat ik deze man niet meer liet gaan. Ik kwam in juni 2016 terug en hij in juli. Nu wonen we samen in Nijmegen. Mijn vriend is in NL via een working holiday visum en dat verloopt in Augustus. Volgens de IND in Den Bosch passen we niet binnen de bestaande regels van een partner visum of een business visum. De regels zijn gebouwd op wantrouwen en als er dan iemand uit Australië komt met geld en een goede baan raken ze in de war ;) Ook bij trouwen word hij gewoon de grens overgezet werd ons verteld. Nederland heeft lak aan de liefde een leeft bij de regels. We zijn nu bezig met een procedure om toch te bewijzen dat we in het Nederlandse bureaucratiehokje passen.:rolleyes: Het is een langdradig proces en wie weet gaat het niet lukken. We houden er dus rekening mee dat we in augustus 2017 weer terug gaan naar Perth, wat weer andere visums met zich meebrengt..... Ik hoop hier dus wat tips en trucs op te doen want ik geloof dat er veel mensen in een soortgelijk schuitje zitten hier.

Dus: Hallo allemaal, ik kom graag bij jullie club en hoor jullie verhalen ook graag! :D

Sharon
 
Hoi Sharon,
Welkom op dit gezellige en zeer informatieve forum! Vreemd dat als jullie al meer dan een jaar bij elkaar zijn en eventueel gaan trouwen, dat je vriend dan niet in aanmerking komt voor een visum in Nederland. Maar verhuizen naar Perth is ook geen straf Ik heb niet veel ervaring met visa, zeker niet met een partner visum, maar er zijn gelukkig genoeg andere leden die je kunnen helpen met al je vragen. Veel succes met alles!
 
Last edited:
Welkom! Er wordt veel geschreven en 'geklaagd' over Australia en hun visum beleid. Maar NL is ook echt geen pretje. Een NL vriend van me met een OZ girl is uiteindelijk ook naar Australië vertrokken omdat zij niet in NL mocht blijven. Weet de details er niet van, en het lijkt me dat als jullie trouwen dat hij toch echt wel hier mag blijven. Maar die aanname is gebaseerd op logica. En visa en logica zijn vaak niet met elkaar in overeenkomst ;)

Succes met welk pad het ook mag worden!
 
Dit is precies de reden dat ik met mijn vrouw, toen nog verloofde, naar Oz ben gegaan om samen verder te kunnen. Het is wel mogelijk om te doen, een vriend van mij heeft het wel doorgeworsteld, maar de eerste reaktie van IND is inderdaad standaard "nee".

Overigens dacht ik dat het voor Ozzies niet zo moeilijk zou moeten zijn, maar wellicht dat jij niet kon aantonen dat je vaste baan met voldoende inkimen ed hebt om hem te kunnen onderhouden?
 
Ik ben Nederlandse, getrouwd met een Aussie. Ik ben in Australie since begin 1990 en ben in 2007 met mijn man naar Europa gegaan. In Nederland waren we niet welkom, wel als tourist maar niet om te wonen......Ik had geen inkomen (wel een vette bankrekening). We zijn naar de UK vertrokken, hebben daar 'residency' voor hem aangevraagd en gekregen. Het schijnt dat als je als Nederlander in een ander Europese land hebt gewoond ( dat moet je uiteraard kunnen aantonen met officiele bewijzen van het 'andere' Europese land) dat je dan WEL met je Australian partner in NL kunt wonen zonder al te veel problemen.

Het is een heel 'gedoe' om als Nederlander je.....buiten de Europese Unie.....partner 'in te voeren' bij wijze van spreken. Wij zijn inmiddels terug in Australia, hebben een groot deel van Europa gezien, veel plezier gehad. We hebben geen poging gedaan om na ons verblijf in Engeland in Nederland te gaan wonen.......in vond het gewoon 'te gek voor woorden' dat mijn echtgenoot niet 'welkom' was in het land waar ik ben geboren en getogen......zo ook mijn ouders, grootouders en overgrootouders en waarschijnlijk nog meerdere generaties.

Hoe dan ook, mocht je meer info willen v.w.b. the UK, don't hesitate to contact me, ik woon in nu weer in WA ongeveer een uurtje rijden ten zuiden van Perth. Ik wens je heel veel succes.....als partner van een Australier zal het een makkie zijn om je permanent residency voor Australia te krijgen.
 
Zie nu dat je in Nijmegen woont........tjee ik woonde vroeger tussen Groesbeek en Nijmegen (Heilig L.S)
 
Enige tijd geleden stond hier een post van iemand die valse paspoorten kon regelen. Misschien kan je aan een Noord Afrikaans, Afgaans of Syrisch paspoort komen, dan gaan alle Nederlandse deuren open!

Maar alle gekheid op een stokje, wat een ongelofelijke bureaucratie. Je zou kunnen kijken of je vriend als kenniswerker aan de slag kan in Nederland. (https://www.rijksoverheid.nl/onderw...d/inhoud/vergunningen-buitenlandse-werknemers) . Heeft ook als voordeel dat gedurende 10 jaar maximaal 30% belasting betaald.
 
Hey Sharon,

Haha grappig, we zijn ooit collega's geweest ;-) en weet nog dat je op een WHV naar Australië ging! Ben benieuwd naar je verhalen (PM je wel ff).

zoals de andere al hebben gezegd is dit de juiste plek om info te vinden. Ik weet van een oud collega dat het erg moeilijk is om je partner over te laten komen. De regels van ons land zijn wellicht moeilijker dan die van Australië of Nieuw Zeeland. In the long run, we are the ones who are xenofobic :)

Groetjes Emil
 
Hey Sharon,

Haha grappig, we zijn ooit collega's geweest ;-) en weet nog dat je op een WHV naar Australië ging! Ben benieuwd naar je verhalen (PM je wel ff).

zoals de andere al hebben gezegd is dit de juiste plek om info te vinden. Ik weet van een oud collega dat het erg moeilijk is om je partner over te laten komen. De regels van ons land zijn wellicht moeilijker dan die van Australië of Nieuw Zeeland. In the long run, we are the ones who are xenofobic :)

Groetjes Emil


Hey Emil!

Ja dat klopt. Bij Pro Persona. Dat lijkt al eeuwen geleden. Nou dit is er dus gekomen van mijn reis ;) Beste keus ooit.
 
Zie nu dat je in Nijmegen woont........tjee ik woonde vroeger tussen Groesbeek en Nijmegen (Heilig L.S)

Hey, dat is hier inderdaad vlakbij. Nijmegen is erg leuk... maar vooral koud en nat nu :( Vorig jaar oud en nieuw in Surfers Paradise was een stuk aangenamer.
 
Ik ben Nederlandse, getrouwd met een Aussie. Ik ben in Australie since begin 1990 en ben in 2007 met mijn man naar Europa gegaan. In Nederland waren we niet welkom, wel als tourist maar niet om te wonen......Ik had geen inkomen (wel een vette bankrekening). We zijn naar de UK vertrokken, hebben daar 'residency' voor hem aangevraagd en gekregen. Het schijnt dat als je als Nederlander in een ander Europese land hebt gewoond ( dat moet je uiteraard kunnen aantonen met officiele bewijzen van het 'andere' Europese land) dat je dan WEL met je Australian partner in NL kunt wonen zonder al te veel problemen.

Het is een heel 'gedoe' om als Nederlander je.....buiten de Europese Unie.....partner 'in te voeren' bij wijze van spreken. Wij zijn inmiddels terug in Australia, hebben een groot deel van Europa gezien, veel plezier gehad. We hebben geen poging gedaan om na ons verblijf in Engeland in Nederland te gaan wonen.......in vond het gewoon 'te gek voor woorden' dat mijn echtgenoot niet 'welkom' was in het land waar ik ben geboren en getogen......zo ook mijn ouders, grootouders en overgrootouders en waarschijnlijk nog meerdere generaties.

Hoe dan ook, mocht je meer info willen v.w.b. the UK, don't hesitate to contact me, ik woon in nu weer in WA ongeveer een uurtje rijden ten zuiden van Perth. Ik wens je heel veel succes.....als partner van een Australier zal het een makkie zijn om je permanent residency voor Australia te krijgen.

Hallo,

dankjewel voor je reactie. Ik heb inderdaad ook gehoord dat als je in een ander Europees land hebt gewoond je dan "europese rechten"(?) hebt en dat het daarmee makkelijker is een verblijfsvergunning te verkrijgen. Het heeft op het moment niet onze voorkeur, maar wellicht als laatste 'redmiddel'. Het klinkt vrij onlogisch om eerst een jaar uit t land te gaan om er vervolgens welkom te zijn. Maar goed.... Je weet t maar nooit met al die fantastisch bedachte regels hier ;)
 
Hoi Shazza,

Interessante case.
Je kunt inderdaad zonder beperkingen verhuizen naar een ander EU land. Van daaruit kun je dan je relatie over laten komen.
De regels zul je uit moeten zoeken. Staat ook bekend als de 'Belgische route'.

Of dit de beste manier is, valt te bezien. Bij relatieproblemen hoort een enkele reis terug. Maar wellicht is het het overwegen waard.

Anders kun je altijd nog kijken of je een jaar op een WHV naar NZ of enig ander land kunt. Je hebt daarna natuurlijk een betere bewijspositie. Ik neem aan dat je wellicht ook die kant op wilt, dat is tenminste voor de meesten hier het geval.

Succes anyway!
 
Hoi Shazza,

Interessante case.
Je kunt inderdaad zonder beperkingen verhuizen naar een ander EU land. Van daaruit kun je dan je relatie over laten komen.
De regels zul je uit moeten zoeken. Staat ook bekend als de 'Belgische route'.

Of dit de beste manier is, valt te bezien. Bij relatieproblemen hoort een enkele reis terug. Maar wellicht is het het overwegen waard.

Anders kun je altijd nog kijken of je een jaar op een WHV naar NZ of enig ander land kunt. Je hebt daarna natuurlijk een betere bewijspositie. Ik neem aan dat je wellicht ook die kant op wilt, dat is tenminste voor de meesten hier het geval.

Succes anyway!

Hallo,

Dankjewel voor je reactie. We hebben ondertussen de beslissing gemaakt naar Australië te gaan als zijn visum verloopt. Ik ga dan via een toeristenvisum (WHV heb ik al gebruikt) en vraag in die 3 maanden een de facto aan. In de tussentijd komt dan een tijdelijk visum. Hopelijk werkt dat voor ons.
Ik moet zeggen dat ik de hoop met de IND ook een beetje heb opgegeven. Ze nemen de inkomsten van mijn partner TOTAAL NIET in overwegen bij een partnervisum in NL. Ik moet hem kunnen onderhouden met een wettelijk vastgesteld minimum loon. Ik kan daar momenteel niet aan voldoen, maar Shaked verdient veel meer dan ik en kan zichzelf makkelijk onderhouden. Hij brengt zelfs geld van het buitenland naar NL. Maar daar heeft te Nederlandse wet lak aan. Heel raar.
Volgens mij is het visumgebeuren in Australië een beetje duurder, maar wel makkelijker. :)
 
zeker NIET gemakkelijker.....maar een de facto visum is redelijk gemakkelijk om te krijgen, succes!
(ik moet wel gniffelen hoor, om Oz binnen te komen moet je ook stad en land bewegen, dus NL doet een goede duit in het potje)
 
zeker NIET gemakkelijker.....maar een de facto visum is redelijk gemakkelijk om te krijgen, succes!
(ik moet wel gniffelen hoor, om Oz binnen te komen moet je ook stad en land bewegen, dus NL doet een goede duit in het potje)

Ik durf de stelling wel aan: Australia is beter te doen. Dit is het zoveelste voorbeeld van iemand die het niet lukt om zijn OZ partner naar NL te krijgen. Ken jij verhalen van OZzies die het niet lukt im hun (rechtmatige) NL partner naar OZ te krijgen? Ik ken ze niet.
 
Ja zoals het op de site van de Aus overheid staat lijkt de procedure makkelijker. Ik ben benieuwd. we gaan het meemaken.
 
Back
Top