nieuw idee!!

ypjjansen

New Member
Ik heb een nieuw idee hoor... Ik ben de afgelopen dagen erg veel wijzer geworden en heb nu een beter idee van wat ze allemaal van ons verwachten. In januari vertrek ik op een WHV naar Australie en dan ga ik daar, samen met mijn vriend, het Spouse visum aanvragen.

Omdat ik daar wil gaan studeren probeer ik het visum zo snel mogelijk te krijgen (vanwege kosten als internationale student). Tegen die tijd (na een paar maanden oz) zullen we een gezamelijk huurhuis hebben, gezamelijke rekening en.. een geschiedenis van 10 maanden samen reizen en een nog langere relatie.

Als ik dan daar ben kunnen we er samen aan werken, samen daar langsgaan etc.

Denken jullie dat we dan een goede kans maken? Ze kunnen er gewoon niet langsop dat we al een hele tijd samen zijn...... hoop het zo!!!

Wanneer wil je het spouse visum aanvragen? Ik kan je aanraden dit tegen het einde van je WHV te doen, dan sta je veel sterker. Ze kijken echt precies 1 jaar terug vanaf het moment van aanvraag. Nou ben ik hier omheen gekomen gelukkig, want ik had dat bewijs niet.
Maar als je na 11.5 maand kan laten zien dat je al die tijd alles samen hebt gedaan (wat documenten betreft), plus al het bewijs dat jer daarvoor had (foto's, emails, brieven, etc) dan sta je heel sterk hoor. Veel sterker dan wanneer je kort na aankomst in australie je spouse visum aanvraagt, ook al heb je inmiddels 1.5 jaar een relatie.

Succes!

Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar. Wij hebben het dan niet met de 12 maanden eis want als wij ervoor gaan hebben we bijna 2 jaar maar ik kan niet aantonen dat ik 6 maanden met hem heb samen gewoont. Ben op WHV naar Australie geweest en heb rondgereist. Kan dus niet aantonen dat ik 4,5 maand bij hem heb gewoont. En daarnaast is hij nog 2 maanden in nederland geweest en ik na dat jaar nog een maand in Aus....

Maar geen 6 maanden aan elkaar. Moet dat???

Liefs Ivet

Voor ons was dat niet genoeg, toen ik eerst onze aanvraag inleverde, waren we 2 jaar bij elkaar, waarvan 1 maand samen in Frankrijk aan het begin van die 2 jaar, dan 1 maand samen in Australie na een half jaar, daarna hij in Nederland voor 2,5 maand bij mij na 1 jaar samen en ik kwam toen naar Australie op een WHV en ik woonde toen al vanaf Juli 2004 bij hem en in April van dit jaar gingen we toen onze aanvraag inleveren... Zij raadden ons aan om te wachten tot we 1 jaar in Australie samen zijn (aangezien er tussen die 12 maanden dat we samen waren zoveel gaten zaten). Daarnaast hadden we nog maar 2 maanden samen een rekening. Daarnaast moesten we ook nog eens meer bewijzen hebben, zoals doktersafschriften, verklaring van mijn ouders uit Nederland, verklaring van mijn huurbaas dat Tim bij mij was geweest in Nederland, tijdens de 2,5 maanden en ga zo maar even door. Hierna hebben wij besloten om maar alvast te gaan trouwen. We wilden dit toch al doen, maar wilden wachten tot Tim klaar zou zijn met studie. 1 week na de bruiloft hadden we het gesprek, en de maandag erna kregen we bericht dat ik een temporary residency visa had toegewezen gekregen...

groetjes,

Anne Marie

Anne Marie,

Hadden ze bij jullie aanvraag misschien iets laten weten van bv 6 maanden ipv die 12 maanden eis???

ze hebben helemaal niks gezegd over die 6 maanden eis,  terwijl ik op dat moment al 10 maanden samenwoonde met mijn vriend in Australie... (nou hadden we dan ook geen eigen huis, maar woonden we bij zijn ouders, dus misschien dat dat het verschil maakte..)

anne marie

[quote author=ypjjansen link=topic=3102.msg35601#msg35601 date=1131548671]
Mag ik je vragen hoe je om die 12 maanden eis heen gekomen bent???
[/quote]

Toen wij het immigration bureau binnenstapten, was er maar 1 document waar ze naar vroegen: een document met allebei onze namen, + een datum die precies 1 jaar of ouder dan dat is. Ze gaven ons de indruk dat dat het enige was wat telde, en de rest niet echt telde.

Onze relatie was als volgt:
- Elkaar op internet ontmoet in september 2001
- Vriendin mij op komen zoeken in december 2002 voor 5 weken
- Ik naar Australie in november 2002 voor 3 maanden
- Ik weer naar Australie in november 2003 op een WHV.
- In oktober 2004 defacto visum aanvraag ingediend.

We hadden dus heel veel bewijs in de vorm van emails, brieven, foto's, en een paar gezamenlijke reisdocumenten van vakanties (in Europa en in Cairns). Niets officieels dus dat we samenwoonden. Ik ben ook niet op een WHV naar Australie gekomen met het plan om een defacto visum aan te vragen, en had geen benul dat we dergelijk bewijs nodig zouden hebben. Omdat we bij haar ouders woonde, hadden we ook geen gezamenlijke rekeningen.
We waren hierin heel oprecht, en onze case-officer zag dit ook in, waardoor ik toch mijn visum heb gekregen. Die regeltjes zijn er dus om tot op zekere hoogte een richtlijn aan te houden, maar zijn dus geen keiharde eisen. Ze zijn begripvol wat betreft een realistisch verloop van een relatie betreft. Er gaat tijd overheen voordat je normaliter met je partner gaat samenwonen (dat doe je niet 1 dag nadat je elkaar hebt ontmoet), en zelfs dan heb je niet vanaf dag 1 alle mogelijke gezamenlijke rekeningen om dit later aan Immigration voor te kunnen leggen. Daarnaast snappen ze ook dat het moeilijk is om uberhaupt 1 jaar samen te wonen, terwijl je niet zomaar een visum voor 1 jaar kan krijgen.

Zelfs al heb je een visum van 1 jaar (zoals een WHV), dan nog ga je niet zomaar samenwonen, en duizenden dollars uitgeven aan huisraad, met de onzekerheid dat je misschien niet kan blijven na een jaar.

Ik was zelf zeer onvoorbereid bij mijn aanvraag, en er gelukkig toch doorheen gekomen.

Als jij met een WHV Australie binnen komt, gelijk gezamenlijke rekeningen opzet, en een jaar later je aanvraag indient, i.c.m al het andere indirecte bewijs dat je hebt, je dan een hele goede kans maakt. Je zou zelfs op de allerlaatste dag van je WHV visum je aanvraag in kunnen dienen, want je krijgt direct een 'bridging' visum.

Back