Nieuw lid in Sydney :)

Peter86

New Member
Hoi, hierbij zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Peter, 33 jaar oud. Mijn partner heeft sinds juli een Temporary Skill Shortage visa voor de komende 4 jaar en werkt sindsdien in Sydney. Ik moest nog wat zaken afhandelen in Nederland en heb mij sinds vorige week bij haar aangesloten. Ook ik heb een werkvergunning voor 4 jaar. Wij huren een huis in Drummoyne. Een erg fijne buurt niet te ver van het centrum vandaan.
In Nederland was ik project manager voor civiele en industriële projecten. Hoewel er veel aanbod is in Sydney ervaar ik het als lastig om in contact te komen met bedrijven of recruiters. Veel gaat telefonisch en ik hoor meestal niks meer terug. Ik heb inmiddels een aardige ervaring in deze functie opgebouwd in Nederland maar ze vragen veelal lokale ervaring van meerdere jaren.
Zijn er meer die soortgelijke ervaringen hebben? Wat is de beste manier om toch een baan in dit vakgebied te krijgen zonder al te ver terug te hoeven stappen?

Groetjes,

Peter
 
Last edited:
Welkom :) Ik kan je niet echt advies geven @Peter86. Australische werkervaring - en dus een Australische referentie - scheelt een hoop en om aan een baan hier te komen, is het soms/vaak een kwestie van een kruiwagen. Dus niet wat je kunt, maar wie je kent. Ik zit hier alweer een tijdje en ook in een heel ander vakgebied, dus weet niet of ik echt iets zinnigs kan zeggen, maar vertrouw niet teveel op recruiters. Die zitten vooral hun databases te vullen. Bij employment agencies zoals Bis, Chandler McLeod, Skilled e.d. is het een kwestie van vaak binnenlopen. Dat is in de steden soms wat lastiger omdat bijv in Adelaide 'Randstad' ergens op de zoveelste verdieping van een torenflat zit.

Feit is wel: blijf niet thuiszitten. Ga evt domweg met je CV bedrijven bij langs. In jouw vakgebied wellicht niet gewoon, maar kijk evt of je ergens een paar dagen/weken mee mag lopen. Gewoon om ervaring op te doen. Kijk daarnaast ook naar dingen die je leuk vindt om te doen in je vrije tijd. Sluit je bij een club of vereniging aan, zodat je contacten opdoet. Ga evt vrijwilligerswerk doen - dat staat hier hoog aangeschreven, kan op je CV, je doet er contacten mee op EN het levert je referenties op. Alleen geen direct inkomen :(
Sydney is in ieder geval multi-culti genoeg dat je achtergrond geen rol zou mogen spelen.

Bij de een gaat het sneller dan bij de ander, maar bereid je erop voor dat het even kan duren. Niet de moed opgeven en je kunt hier altijd je verhaal kwijt. Anderen hebben wellicht betere tips e.d. EN in Sydney zitten genoeg Nederlanders & Belgen met wie je een keertje af zou kunnen spreken :)

Succes! En hou ons op de hoogte!
 
Hoi Peter. Welkom in Sydney!

Vervelend dat het binnenslepen van een baan nog niet gelukt is, maar je bent hier nog maar een week zeg je? Geef het wat tijd. Ik heb het geluk dat ik bij mijn werkgever kon blijven en intern ben overgeplaatst, maar wat ik hoor van mensen om mij heen is dat het aanname process hier wat langzamer kan gaan. Daarnaast heb ik ook al meerdere keren gehoord dat de periode voor de zomer (begint snel eigenlijk al) het aannemen van mensen op een laag pitje komt te staan.

Drummoyne lijkt mij een mooie omgeving. Geniet van het mooie weer nu nog je nog vrij bent ;-).
 
Werk vinden gaat hier over het algemeen wat langzamer dan in NL.
Je netwerk is nul, geen lokale ervaring, enz. Daarnaast gaat alles hier gewoon langzaam.

Mijn vriendin met een dijk van een CV is drie maanden bezig geweest met tientallen brieven en gesprekken. Vaak tot de finale selectie gekomen en dan net afgevallen ten faveure van een local.

Ik werk nog voor een NL opdrachtgever, dus kan er nog niet over mee praten.
Verder: as @Beebmeep says!
 
Ik heb een beetje geluk gehad, ik heb op meerdere plaatsen gesolliciteerd vanuit Belgie en interviews via Skype gedaan en kon nog voor ik vertrok kiezen uit twee werkgevers die me een contract aanboden. Aangezien ik in AU geboren ben heb ik de dubbele nationaliteit, en dat zal ongetwijfeld wel geholpen hebben. Maar ik werk ook in de IT, waar die skills eigenlijk perfect overal ter wereld te gebruiken zijn en waar de voertaal sowieso Engels is.

Mijn vriendin (die Architect is met een 189 visum, dus PR) heeft de eerste 6 maanden na aankomst volop gesolliciteerd, meerdere interviews gehad, maar steeds afgevallen wegens geen "lokale werkervaring". Uiteindelijk heeft ze toch ergens kunnen beginnen, weliswaar niet de ideale werkgever en ook niet met een heel geweldig loon. Daar heeft ze vorige maand ontslag gegeven wegens wrevel met haar baas, maar binnen de maand had ze terug werk, dit keer wel een leuke werkgever en met een deftig loon, waar ze hoopt jaren te kunnen blijven. Dus vanaf je die eerste job landt ben je vertrokken. Recruiters hadden ook plots een heel andere attitude.

Met andere woorden, het hangt serieus af van het werkgebied (i.e. hoe belangrijk is lokale ervaring) en je visumrechten (Citizen > PR > Temp). Ik ga het niet onder stoelen of banken steken: het kan een lange zoektocht worden die soms hopeloos lijkt. Maar er is altijd wel een werkgever te vinden die je een kans wil geven. Het kan zijn dat je in het begin een rol moet aannemen die ietwat onder je huidig niveau ligt, en zoals @Beepmeep zegt, een trial aanbieden kan zeker helpen (om het risico bij de wg wat weg te nemen).

En ja, mensen leren kennen helpt zeker ook, dus vrijwilligerwerk doen is een goede tip. Wij hebben ons aangesloten bij de NSW State Emergency Services, wat een leuke bende is, je veel skills bijleert (die je later in andere jobs kunt gebruiken) en je mensen uit de nood helpt. Andere populaire keuzes zijn St John Ambulances & de Rural Fire Service. Je hoeft geen skills op voorhand te hebben, je krijgt overal de nodige training. Bijkomend voordeel is dat je dan toch iets om handen hebt tijdens het (some lange) wachten op een job.
 
Gefeliciteerd. 2 maanden is best vlot hoor! En ja, hoor/zie eigenlijk dat de meeste wel hard moeten knokken voor die eerste baan.
 
Gefeliciteerd. 2 maanden is best vlot hoor! En ja, hoor/zie eigenlijk dat de meeste wel hard moeten knokken voor die eerste baan.

Ja dat is best snel! Klasse! Maar inderdaad die 1e baan is niet makkelijk binnen te halen, weet er zelf helaas alles van. Voordeel: vanaf hier wordt het alleen maar makkelijker.
 


OFX
Back
Top