Nieuwe leden: Kevin en Lianne op weg naar Adelaide

k.hochstenbach

New Member
Graag stellen wij ons voor op dit forum.
Mijn naam is Kevin (33) en ben momenteel promovendus (aka AIO of PhD student) aan Maastricht University, waar ik moleculair biologisch onderzoek doe. Ik woon samen met mijn vriendin Lianne (28) en dochter Jenna (6).
Een aantal weken geleden werd ik benaderd voor een post doc positie (ook wetenschappelijk onderzoek) binnen CSIRO in Adelaide. Alhoewel er nog 'bureaucratic issues' opgelost moeten worden voor de positie schatten we de kans hoog in dat ik word aangenomen. Volgende week heb ik een Skype afspraak.. Spannend!!
Ondanks dat we al het een en ander ondernomen hebben (emigratiebeurs, internet) om meer te weten te komen over visa, huisvesting, scholing, belasting en ziektekosten verzekeringen ben ik erg blij dat ik gewezen werd op dit forum :). Als ik het goed begrijp dient CSIRO een sponsored visa aan te vragen, waarna ikzelf nog een aanvraag moet doen. Als het goed is kan mijn gezin dan mee op mijn visum.
Het project waar ik op aangenomen zou worden start al in januari 2012......
We zijn op dit forum voor informatie en contact met Nederlandse lotgenoten ;-)
Mocht het doorgaan dan is het natuurlijk ook goed voor ons en mijn dochter om Nederlanders in Adelaide te vinden als we er eenmaal zijn!

Groetjes,

Kevin&Lianne

van harte welkom op dit forum! Als je wat rondzoekt vind je al vanalles. En anders kun je het altijd nog vragen ;-)

veel succes met de skype afspraak volgende week!

Welkom op het forum en wat een superkans om deze kant op te komen!

Heel veel succes met alles uitzoeken!

Groet,
Annemarie

welkom welkom!!

Hoop dat het allemaal gaat lukken want dan ga je een mooie tijd tegenmoet :lol: :lol:

Wij gaan ook in SA wonen maar dat duurt nog even.......

gr. didado.....

welkom hier :up: allemaal spannend hé, als jullie vragen hebben mag je deze altijd vragen, er zijn hier mensen genoeg die willen helpen en daarom vind ik dit forum ook zo leuk :grin: veel succes volgende week komt vast en zeker goed.

groetjes cindy en peter

Hoi Kevin,
Lijkt me een leuke kans! Echter..
Als je op een tijdelijk visum gaat, wat waarschijnlijk is, maak dan wel een realistisch kostenplaatje. Als je geen LAFHA krijgt, wordt het lastig. Je krijgt namelijk geen tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang, dus als je vriendin gaat werken, zal ze goed moeten verdienen. De creche kost zo'n $350 per week voor een voltijd plek. En als 1 verdiener op een Postdoc salaris... Om die reden gaan kenissen van ons weer terug naar Frankrijk.
Wij zijn hier gekomen voor een lecturer positie (universitair docent) en konden eigenlijk niet rondkomen op dat salaris. We hebben het gered op spaargeld en doordat we versneld pr konden krijgen (na 2 jaar). Onze universiteit wenste niet mee te werken aan LAFHA. En de huren zijn flink gestegen sindsdien.
Nu met permanent residency is het leven een stuk aangenaamer. Ons salaris is inmiddels ook gestegen, maar vooral de lasten zijn veel lager. En je krijgt allerlei tegemoetkomingen.
Met LAFHA is het een heel ander verhaal, zou ik me niet zo druk maken.
Ik ben ook een PhD student moleculaire biologie/ cel biologie, btw. In Melbourne echter. Mijn man is inmiddels senior lecturer.
Succes!

Hoi Jadiet,
Allereerst hartstikke bedankt voor je reactie!
Eerst natuurlijk even de LAFHA: ik zal dus eerst moeten uitzoeken of we in aanmerking komen voor zo'n tegemoetkoming. Wat ik zo in eerste instantie hierover lees zouden we hiervoor in aanmerking kunnen komen, maar is het aan mijn werkgever CSIRO om hieraan mee te werken. Dit zal ik dus goed moeten nagaan.... CSIRO is trouwens geen universiteit trouwens maar een onderzoeksinstituut vergelijkbaar met het RIVM oid: ik hoop dat zij wel mee willen werken....
Wat betreft mijn salaris: ik zou 73.000$ (bruto) gaan verdienen. Ik ben me ervan bewust dat dit niet heel erg veel is, maar heb gehoord dat hier wel van te leven valt.
Wat is jouw mening hierover?
Wat betreft mijn dochter: zij gaat in Nederland nu naar groep 3. Als we in januari naar Australie zouden komen, zou ze in het nieuwe schooljaar (wat begint eind januari) in year 1 kunnen beginnen. Natuurlijk kost ook dit geld, zo'n 4700$/year voor een government school. Wat ik ook nog gehoord heb is dat een catholic school nog goedkoper is...
Weet jij hier iets van?
Al met al hoop ik dat het dus lukt om rond te komen.... ik zal er in ieder geval werk van maken om het uit te zoeken of ik een LAFHA kan krijgen! Nogmaals bedankt!
Leuk trouwens dat je ook promovendus bent, waar doe je onderzoek naar?
Succes met je promoveren!

Kijk! Dat zijn de betere manieren om richting Ozz te gaan. :up:

Ben heel benieuwd of jullie na het onderzoek blijven hangen of terug keren naar NL. :grin:

Voor nu veel succes met alles uitzoeken en de nieuwe uitdaging die jullie staat te wachten in het nieuwe jaar...

Hoi Kevin,
Een school zal goedkoper zijn dan een creche :)
Ik weet niet hoe het is in SA, maar in VIC betaal je niet extra voor een school op een tijdelijk visum. In NSW weer wel. Vaak zijn katholieke scholen dan inderdaad goedkoper, zij zitten qua fees tussen de government schools (normaal een paar honderd $ per jaar, maar op een tijdelijk visum soms dus 10x zo duur afh van de staat waarin je woont) en de prestigieuze private schools in.
Sommige universiteiten werken wel mee aan LAFHA, wij hadden daar gewoon pech mee. We zouden het wel krijgen, toen weer niet, en weer wel, uiteindelijk hebben ze maar de aanvraag voor pr gestart (zonder ons op de hoogte te stellen, maar wij waren allang blij). De charme van Australie ;)
Een vriendin van ons werkt bij CSIRO in Sydney. Ik zal eens navragen of zij iets weet van hoe CSIRO hiermee omgaat. Stuur anders even een pm.
Met een gezin lijkt het me best lastig om van 1 (bescheiden) salaris rond te komen. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die van minder rondkomen. Alleen vergeten mensen vaak alle tegemoetkomingen die men krijgt (mn als gezin), welke je dus niet krijgt op een tijdelijk visum.
Maar goed, als je schoolgaande kinderen hebt, kun je beide wat verdienen, zonder de kosten van de creche. Als het nodig blijkt.
LAFHA zou hoe dan ook heel veel schelen.
Mijn onderzoek is op het gebied van borstkanker, en dan speciaal de 'tumour microenvironment'. Ik ben nog niet zolang bezig, een half jaar.
Succes met alles!

Welkom op dit forum. Ik woon zelf in WA, maar mijn man is een Nieuw Zeelander en ook 3 van mijn kinderen zijn daar geboren. Weet dus niet hoe het zit voor Nederlanders in de educatie in zuid australie. Wij hoeven dus niets te betalen voor de publieke scholing. Als 6 jarige hoeft ze dus niet meer naar de creche, en er is out of school care. Wat betreft de salaris, je komt rond met wat je hebt. Huren zijn inderdaad hoog, tenminste in WA. Maar het lijkt me dat je met jou salaris best kan rondkomen. Als ik niet zou werken en ik de kosten van childcare eraf zou halen, zouden we qua expenses rond dat bedrag zitten, en dat is met 4 kinderen....

Succes met het uitzoeken van alles, een geweldig avontuur!
Jo

Hoi Kevin,

Mooie kans en mooie uitdaging zou ik zeggen. Wij proberen ook op een 457 long business stay visum naar Adelaide te emigreren. We wachten nu op een reactie van onze CO. Ik heb dit forum veel te weinig bezocht en zal me ook eens gaan verdiepen in de LAFHA. mijn vrouw en ik hebben2 kindjes, een meisje van 6 en een jongen van 8. Ik heb een baan geaccepteerd als sales en marketing manager bij een bedrijf in Adelaide. Voor ons is het afwachten geblazen en vooral veel duimen dat alles goed komt.
Ik kan je jammer genoeg nog niet met heel veel dingen helpen omdat ik zelf nog volop aan de bak moet :grin: .
Mocht ik wat interessants tegenkomen dan meld ik me wel weer.
Succes met de prachtige uitdaging.
Groeten
Milo

Ik heb net de skype afspraak gehad met de persoon die me formeel moet aannemen. Het goede nieuws is dat ik de baan heb! :)
Het slechte nieuws is dat ik Europees betaald krijg... dit betekent in mijn geval 2300 euro netto per maand.

Dit is omgerekend volgens internet zojuist zo'n 3180 AD.

Is dit genoeg om van te leven in Adelaide???
Een aantal dingen om rekening mee te houden:
Mijn partner's Engels is niet erg goed en het zal voor haar moeilijk zijn om een baan te vinden (in het begin sowieso)
Wij kunnen geen gebruik maken van kinderbijslag of de collectieve zorg verzekering (tijdelijk visum)
Scholing voor Jenna kost zo'n 400$/maand
Huisvesting kost rond de 400$/week
Het is me nog onduidelijk of ik een LAFHA kan krijgen van CSIRO..

Ik hoor het graag!

Zonnige groetjes,

Kevin

Hoi Kevin,

Mooie kans en mooie uitdaging zou ik zeggen. Wij proberen ook op een 457 long business stay visum naar Adelaide te emigreren. We wachten nu op een reactie van onze CO. Ik heb dit forum veel te weinig bezocht en zal me ook eens gaan verdiepen in de LAFHA. mijn vrouw en ik hebben2 kindjes, een meisje van 6 en een jongen van 8. Ik heb een baan geaccepteerd als sales en marketing manager bij een bedrijf in Adelaide. Voor ons is het afwachten geblazen en vooral veel duimen dat alles goed komt.
Ik kan je jammer genoeg nog niet met heel veel dingen helpen omdat ik zelf nog volop aan de bak moet :grin: .
Mocht ik wat interessants tegenkomen dan meld ik me wel weer.
Succes met de prachtige uitdaging.
Groeten
Milo

Hoi Milo!

Bedankt voor je berichtje! Heel veel succes in ieder geval en hopelijk kunnen we samen een biertje drinken tzt in Adelaide!

Back