Nieuwe regel voor VOG(police clearance certificate)

Simone

XPdite Hero
Met dank aan allerlei mensen op het emi prikbord en BE immi forum.

Sinds 1 April kun je niet zomaar meer een VOG(verklaring omtrent gedrag) opvragen bij je gemeente.
Je moet nu een officeel document hebben van de ambassade/organisatie etc die erom vraagt. En dit document moet ook aan van alles voldoen.

Kijk op de website van Justitie:
http://www.justitie.nl/publiek/criminaliteit_en_preventie/vog/index.asp

Ik heb nog nergens gelezen hoe het dan moet met als je je police check en medicals wil frontloaden... Dit zal wel moeilijk worden.
Sonja (Freckles) heeft hierover een berichtje geplaatst op het BE immi forum, dus hopelijk krijgt zij gauw advies (van bijvoorbeeld een van de agents die daar rondhangen).

Verder kan ik hier helemaal niets over zeggen, I'm just the messenger!

:(

Succes allemaal! :)

Bedankt voor de info Simone!

Dit vind ik nu overigens weer typisch Nederlands...ik dacht dat ze de bureaucratie wilden verminderen, maar nu moet je dus weer een extra formulier bemachtigen/laten invullen voordat je het gewenste papiertje kunt krijgen. :roll:

Denk je: nou, straks eventjes mijn VOG aanvragen, krijg je dit weer :evil: :evil: Wacht met spanning af hoe dit nu weer opgelost moet gaan worden....

KC

Ik heb de site heelemaal door gelezen

Daar zijn twee mogelijkheiden:
1. zelf a maand voor PCC aanvraag indeienen
2. De brief van DIMIA laat zien in plaats van aanvraag indienen.

In bij de geval de VOG de krijgen duurte 2 tot 4 weken.

Daar moet iederen rekening houden.

Ik heb een jaar geleden mijn geboorte certificate laat legaliseren dat geduurde meer dan een jaar.. :evil: :evil:

Ok, nu snap ik er echt niets meer van. Na het lezen van alle post op emigratie prikbord en BE dacht ik begrepen te hebben dat je het aanvraag-formulier voor een VOG naar Den Haag kon sturen en dat zij het zouden invullen zodat je naar de gemeente kan gaan om een VOG aan te vragen.
Maar ik dacht laat ik nog ff checken in Berlijn of het geen probleem is dat Den Haag dit formulier aanvraagt. En daar vertellen ze mij dat ze dit niet doen, mag niet van de wet (er moet een visum aanvraag liggen en Den Haag behandelt deze niet, dus kan het zowiezo niet?!), en dat er slechts 2 manieren zijn om het (spouse)visum te krijgen:

1. Aanvraag via post naar Berlijn--> zij sturen aanvraag terug voor VOG --> jij stuurt VOG naar Berlijn.
2. Naar Berlijn voor interview --> je krijgt formulier dat vraagt om VOG --> terug naar gemeente --> jij stuurt VOG naar Berlijn.

Maar ja, wat is dan nog het nut van het gaan naar Berlijn?!

Nou, ik ga vanmiddag denk ik nog maar ff met Den Haag bellen dan, maar ik weet nu niet precies wat ik moet doen, zelfs al zou Den Haag wel het formulier invullen weet ik niet of Berlijn dat accepteert? :roll:

"Sander said:
Nou"]

Het gaat erom dat de iemand (die dat mag) een handtekening zet op het VOG formulier. Het formulier zelf krijg je (waarschijnlijk) van de gemeente niet terug dus dat zullen ze in Berlijn nooit onder ogen krijgen.
Nu is de vraag of Den Haag een krabbel wil zetten op het VOG formulier als er nog geen aanvraag is ingediend. Ik zou zelf niet weten waarom ze dat niet zouden willen doen.

Het is niet tegen te wet om een VOG aanvraag te doen voordat de visumaanvraag is gedaan. Het zou mij niet verwonderen als er landen zijn die eisen dat je een VOG bij je visumaanvraag moet doen (en dat wordt toch erg lastig als er een wet in Nederland zou zijn die dit zou verbieden).

Ben heel benieuwd wat ze in Den Haag zeggen. Houd ons op de hoogte.

Gisteren gebeld met Den Haag en daar deden ze heel makkelijk; stuur de boel maar op samen met een gefrankeerde retourenvelop en dan vullen zij de rest van het formulier in en sturen hem naar mij terug.
Dus vanochtend het formulier gepost. (met dank aan Sonja die het allemaal al had uitgezocht ;) )

Ik heb geen idee wat Berlijn hiervan vindt, maar zolang zij een VOG zien neem ik aan dat zij niet zullen klagen.

Hoi Sander,

ik las je berichten over het verkrijgen van een VOG. Ik vroeg me af of het uiteindelijk gelukt is via Den Haag. Of ben je toch nog tegen problemen aangelopen?

Bij ons gemeentehuis werd heel kort en heel moeilijk gekeken naar de brief van DIMIA. De ambtenaar heeft de brief niet gelezen en klakkeloos alles overgenomen van het aanvraagformulier dat ik zelf had ingevuld. Volgens mij was de ambtenaar niet zo heel goed in Engels :lol:

Omdat ik een brief van DIMIA had heb ik het formulier niet door de ambassade laten ondertekenen. Het briefpapier/logo van DIMIA was blijkbaar voldoende :lol:

lammetje said:
Hoi Sander,

ik las je berichten over het verkrijgen van een VOG. Ik vroeg me af of het uiteindelijk gelukt is via Den Haag. Of ben je toch nog tegen problemen aangelopen?

Hoi,

Ik heb dus het aanvraagformulier van Den Haag zonder problemen ingevuld terug gekregen. Ik ben alleen nog niet naar de gemeente geweest om de VOG aan te vragen, ben te druk geweest met afstuderen, maar ik zal er binnenkort eens achteraan gaan!

Ik heb net gebeld naar het min. van justitie in Den Haag en zij vertelden mij het volgende: ik moet eerst naar de gemeente met het aanvraagformulier. Ik moet daarbij een brief òf brochure van de ambassade tonen. De gemeente vult dan hun gedeelte in en stuurt het naar Den Haag. Dan krijg ik na 4 weken bericht van Den Haag.

Gek dat Sander z'n papieren rechtstreeks naar Den Haag op kon sturen.
Of zie ik iets over het hoofd? :?:

Ik heb nog geen brief van de ambassade (ben van plan naar Berlijn te gaan voor het visum), dus ik ga het maar proberen met een brochure (die ik zojuist van internet heb geprint). Ben benieuwd...

lammetje said:
Ik heb net gebeld naar het min. van justitie in Den Haag en zij vertelden mij het volgende: ik moet eerst naar de gemeente met het aanvraagformulier. Ik moet daarbij een brief òf brochure van de ambassade tonen. De gemeente vult dan hun gedeelte in en stuurt het naar Den Haag. Dan krijg ik na 4 weken bericht van Den Haag.

Gek dat Sander z'n papieren rechtstreeks naar Den Haag op kon sturen.
Of zie ik iets over het hoofd? :?:

Ik heb nog geen brief van de ambassade (ben van plan naar Berlijn te gaan voor het visum), dus ik ga het maar proberen met een brochure (die ik zojuist van internet heb geprint). Ben benieuwd...
Sander heeft het over de ambassade in Den Haag.
Jij hebt het over de interne procedure van de gemeente/jusitie. Justitie Den Haag dus.

Eerder hadden ze niks gezegd over dat een brochure van ambassade genoeg was. De ambassade moest of een brief sturen (die heeft Sander niet, en jij dus ook niet), of het formulier invullen. Sander heeft dus het formulier naar de Ambassade in Den Haag gestuurd om het in te vullen, nu moet hij ermee naar de gemeente gaan. De gemeente moet het dan dus naar Justitie sturen, die jou dan weer het VOG stuurt.

Ja, verwarrend zooitje! :D
En de reden dat men de ambassade in Den Haag het formulier laat invullen en niet Berlijn, is de taal op het formulier.

Maar nu heeft Justitie gezegd dat een brochure van de ambassade genoeg is voor de gemeente?
Maar ja, hoe kom je makkelijk aan een brochure? Kun je net zo goed als Sander doen.... :D

Hoop dat het duidelijk is :? (lekker vaag dus ;) )

Bedankt voor de uitleg Simone! Ik dacht inderdaad dat Sander het min. van Justitie in Den Haag bedoelde... :oops:

Over de brochure:
Toen ik iemand van het ministerie van Justitie aan de telefoon had, zei zij dat "uit de brochure moest blijken waarvoor ik de VOG nodig heb". Ik heb toen maar een printje vanaf internet gemaakt van formulier 47P, aangezien daarin staat dat het DIMIA dit eist.

Gemeentebezoek:
Ik ben zojuist dus bij de gemeente geweest. Dat was wel grappig, want ze wisten daar dus echt wat ze er precies mee moesten. De medewerkster (overigens héél aardig) draaide haar beeldscherm naar me toe zodat ik kon helpen bij het invullen van de digitale aanvraag voor een vog.

Omdat het gemeente-systeem eist dat er iets ingevuld wordt bij 'Organisatie/Instelling', duurde het wat langer. Ik had het min. van Justitie daarvoor nog aan de telefoon gehad en volgens hen kon ik dat leeglaten. Volgens het gemeentelijke systeem dus niet!
Maar uiteindelijk, na een telefoontje met een collega van een andere gemeente, bleek dat ze 'onbekend' moesten invullen.. Tsja...

Ik liet nog even het formulier 47P zien, maar volgens mij had ze het zonder ook gewoon gedaan.
Ach, waarom ook eigenlijk niet?

Maar goed, uiteindelijk werd het nog gezellig :D en hopelijk is de aanvraag nu -via digitale snelwegen- onderweg naar het min. van Justitie.
Ik ben benieuwd!

Geeft niks! :D

Nou, dat klinkt goed! Ach ja, het is een nieuwe regeling, en eerst hoefde het dus ook niet, dus zo belangrijk zal het ook wel niet zijn!
Maar goed, zal ook wel verschillen per gemeente hoe streng ze zijn!
Mooi geluk dus!
Nou, als het goed is duurt het nu 2 weken!

Op 22 juni bij de gemeente aangevraagd (uitgeprinte brochure van DIMIA website was voldoende).

Op 9 juli ontvangen! Lekker snel! :D

lammetje said:
Op 22 juni bij de gemeente aangevraagd (uitgeprinte brochure van DIMIA website was voldoende).

Ja, zo kan het ook blijkbaar. Alleen ging het voor mij wat anders.

Ik kwam bij de gemeente, netjes met aanvraagformulier ingevuld door de ambassade in Den Haag, stempeltje erop, getekend en al...maar helaas dit was niet voldoende??!! Hieruit zou niet blijken dat ik een VOG nodig heb voor het doel dat ik heb aangegeven op het formulier; emigratie?! Jaja, wat was dan wel nodig: een printje van zo'n DIMIA formulier...dat was het bewijs dat ik het VOG nodig heb voor emigratie.
Zal wel aan mij liggen, maar iedereen kan toch even zo'n brochure van DIMIA uitprinten en dan een VOG aanvragen? :roll: :roll: :roll:

In elk geval kon ik vanmiddag weer terug dit keer met printjes van DIMIA formulier en toen was alles ok. :D

:?: Wel één vraagje: op het formulier dat ik van de gemeente terug kreeg als bevestiging van de aanvraag staat bij de vraag:

"Persisteren in aanvraag: Nee"

Maareh, volgens mij betekent persisteren 'volharden/volhouden'...waarom dan als antwoord nee?

Iemand anders dit ook tegen gekomen?

Sander said:
lammetje said:

Ja, zo kan het ook blijkbaar. Alleen ging het voor mij wat anders.

Ik kwam bij de gemeente, netjes met aanvraagformulier ingevuld door de ambassade in Den Haag, stempeltje erop, getekend en al...maar helaas dit was niet voldoende??!! Hieruit zou niet blijken dat ik een VOG nodig heb voor het doel dat ik heb aangegeven op het formulier; emigratie?! Jaja, wat was dan wel nodig: een printje van zo'n DIMIA formulier...dat was het bewijs dat ik het VOG nodig heb voor emigratie.
Zal wel aan mij liggen, maar iedereen kan toch even zo'n brochure van DIMIA uitprinten en dan een VOG aanvragen? :roll: :roll: :roll:

In elk geval kon ik vanmiddag weer terug dit keer met printjes van DIMIA formulier en toen was alles ok. :D

:?: Wel één vraagje: op het formulier dat ik van de gemeente terug kreeg als bevestiging van de aanvraag staat bij de vraag:

"Persisteren in aanvraag: Nee"

Maareh, volgens mij betekent persisteren 'volharden/volhouden'...waarom dan als antwoord nee?

Iemand anders dit ook tegen gekomen?

Niets van aantrekken, het zijn ambtenaren. Elke vorm van normale logica lijkt niet van toepassing op deze mensen.

Ik had de brief van DIAMA bij me maar ze hebben alleen het briefhoofd gezien (het wapen van Oz) en toen was het OK, ze hebben werkelijk geen letter van de brief gelezen (kunnen ze waarschijnlijk ook niet).

In deze context kan persisteren van alles betekenen, zelfs gewoon 'opslaan' (saven). Moet je aan zo'n gemeente ambtenaar vragen, krijg je waarschijnlijk een heel moeilijk antwoord dat ie ter plekke bedenkt :p .

Als ik dit bericht typ lijkt het wel alsof ik een pesthekel heb gekregen aan ambtenaren van de burgelijke stand :shock:

Back