NL bedrijf,NL werknemer naar australia op 457 visa

Guido76

Member
Hallo,

Ik ben al een tijdje lid geweest van dit forum maar ben mijn paswoord daarvan kwijt en via reset pasword lukt het niet om opnieuw in te loggen.

Ik werk voor een NL bedrijf en dat bedrijf doet veel zaken in Australia. Wegens grote drukte en uitbreiding hebben ze besloten om mij daar permanent neer te zetten om service en support aan onze klanten aldaar te geven.

Het is geen emmigreren. Meer als een soort expat. Ik behoudt gewoon mijn Nl arbeidscontract, betaal gewoon in NL belasting, schrijf mij niet uit bij de gemeentelijke administratie enz enz.
Ik werk altijd al internationaal maar in plaats van steeds terug te keren naar NL na een gedane klus keer ik dus terug naar mijn(nog nader te bepalen lokatie) aussie woning.

Ze gaan dus een 457 long stay bussinis visa voor mij aanvragen. Ik zeur er al een tijdje om of ze er al mee begonnen zijn...niet dus. Het ligt uitgeprint op iemands buro maar nog niks aan gedaan. En ik vertrek al over 5 weken naar Australie. Die datum staat keihard vast. Sterker nog, vanaf 25 mei moet ik een schip naar Australie varen en zit dus op zee. Dus ben ik niet meer bereikbaar.

Als ze het voor 25 mei niet rondkrijgen zal ik Australie binnenkomen op mijn 2e paspoort. 457 visa wordt aangevraagd op mijn eerste paspoort. Zou ik na binnenkomst Australie op paspoort #2 dit daar ter plekke om kunnen wisselen voor paspoort #1 of moet ik dan het land uit en opnieuw binnenkomen?

Gaat het uperhaupt lukken in een paar weken tijd om dit rond te krijgen? Ik lees namelijk ook berichten van enkele maanden maar wellicht is dit voor australische bedrijven die iemand uit het buitenland willen hebben en je dan een andere procedure hebt.

Weet iemand of je alsnog belasting moet betalen in Australie? Ik ontvang geen salaris in Australie. Dit komt gewoon op mijn NL bankrekening.

Verder is het zo dat hun al het papierwerk gaan invullen. Ze beweren dat ze mij daar niet meer voor nodig hebben en een eventuele handtekening van mijn kant zetten ze zelf.

Ons bedrijf heeft in principe geen geregistreerde vestiging in Australie. Wel een agent die officieel onze zaken behartigt.

Wellicht zijn er mensen die in een soortgelijke situatie zitten of hebben doorlopen.

Ik heb in Singapore gewoont waar het binnenkomen als expat namens een buitenlands bedrijf ongeveer beter en makkelijker geregeld is als een uitkering aanvragen in NL maar volgens mij
is het in Autralie toch iets minder soepel. En ik vrees dat mijn werkgever dit een beetje onderschat.

Groet Guido
 
Hi Guido, de meeste vragen weet ik geen antwoord op, behalve dat je nooit dubbel belasting hoeft te betalen.
En het wordt misschien een beetje trickylastig als je op paspoort no 1 binnenkomt en een aanvraag voor een visum op paspoort no 2 doet.
succes Johan
 
En ik vrees dat mijn werkgever dit een beetje onderschat.
Hoi Guido,
Ik denk dat je daar een punt hebt. Als het voor je werkgever zo belangrijk is, waarom gaan ze er dan niet als de brandweer achteraan?
Ik weet niet precies wat je bedoelt met je 2e paspoort, maar als je bedoelt dat je je paspoort gaat verlengen, dan denk ik aan 2 dingen:
1. Vraag het ding op zeer korte termijn aan, want de wachttijden gaan enorm oplopen in Nederland. Dit komt doordat vanaf dit jaar alle kinderen een eigen paspoort moeten hebben. Ieder gezin dat buiten de eu op vakantie gaat, heeft er mee te maken. de overheid heeft alle gezinnen met bijgeschreven kinderen een brief geschreven met de oproep dit zo spoedig mogelijk in orde te brengen, maar zoals je kunt verwachten zullen er veel mensen zijn die dit tot het laatste moment laten wachten... met als gevolg dat het enorm druk gaat worden. 't Is maar dat je't weet...
2. (Ik ben daar geen expert in, maar toch) Het lijkt me niet zo moeilijk te bewijzen dat je met paspoort nr. 2 dezelfde persoon bent als je was op paspoort nr. 1. Iedere ambtenaar begrijpt dat een paspoort verlengd moet worden en dat er dan een ander nummertje in staat. Wat je zeker wel kunt doen (en ik je zou aanraden) is je oude paspoort terugvragen. Dit moet je doen op het moment dat je hem zou moeten inleveren (dus niet daarna, dan ligt hij al door de shredder). Ze gaan hem dan ongeldig maken door er 3 gaten in te ponsen, maar je mag hem wel terug. Zodoende kun je altijd bewijzen dat je houder bent (geweest) van paspoort nr. 1.

Succes en goede vaart!
Cor
 
Ik heb 2 paspoorten. Met 2 verschillende nummers dus. Ik heb er 1 bij mij en er is er altijd 1 op kantoor voor het aanvragen van visa's. Maar veel landen vinden het toch wat vreemd als iemand 2 paspoorten heeft.

Ik lees ook verhalen als iemand een ander visa krijgt hij het land uit moet en daarna weer terugkeren.

Belangrijkste voor mij om te weten is of je een 457 bizniz long stay visa aan kunt vragen in slechts enkele weken tijd.

En dubbel belasting betalen is zeker wel mogelijk. In Singapore betaalde ik ook belasting, ongeacht het feit dat ik in NL al belasting betaalde. Gelukkig wel in NL een groot gedeelte terug kunnen krijgen maar dat is pas een jaar later en een beetje mazzel hebben. En je krijgt max 30% terug.

Ik vraag mij ook af welke werkzaamheden ik wel en niet op een 457 visa mag verrichten.

Mijn bedrijf is constant bezig met visa's aan te vragen voor tientallen personen. Maar dit zijn visa's voor kortere periodes.
Ik vrees dat ze het australie visum wat onderschatten. Ik heb wel al eerder een soort bizniz visum voor 1 jaar gekregen en dat ging vlotjes. Mogelijk gaat het met dit visum ook zo makkelijk en maak ik mij zorgen om niks.
 
Ik kan je niet helpen met de details. Ik manage een team waar nogal eens een 457-er aan wordt toegevoegd, en wordt altijd heel droevig van de papierwinkel die er bij komt kijken en hoe lang het allemaal duurt. Gelukkig heeft mijn werkgever een team van mensen dat zich alleen maar daarmee bezig houdt.

Je werkgever moet ernstig snel een en ander gaan regelen. Ander zit je misschien de dag nadat je aankomt alweer op de boot terug naar Nederland. Voor paspoort 1 een visum aanvragen terwijl je op paspoort 2 binnenkomt lijkt me voor DIAC nogal... een uitdaging? Ik weet ook niet of je een 457 kunt krijgen terwijl je gewoon in NLse dienst blijft. De 457-ers die ik in mijn team zijn in ieder geval voor de duur van hun visum allemaal in Australische loondienst met een AUD salaris.
 
Ik heb 2 paspoorten. Met 2 verschillende nummers dus. Ik heb er 1 bij mij en er is er altijd 1 op kantoor voor het aanvragen van visa's. Maar veel landen vinden het toch wat vreemd als iemand 2 paspoorten heeft.

Ik lees ook verhalen als iemand een ander visa krijgt hij het land uit moet en daarna weer terugkeren.

Belangrijkste voor mij om te weten is of je een 457 bizniz long stay visa aan kunt vragen in slechts enkele weken tijd.

En dubbel belasting betalen is zeker wel mogelijk. In Singapore betaalde ik ook belasting, ongeacht het feit dat ik in NL al belasting betaalde. Gelukkig wel in NL een groot gedeelte terug kunnen krijgen maar dat is pas een jaar later en een beetje mazzel hebben. En je krijgt max 30% terug.

Ik vraag mij ook af welke werkzaamheden ik wel en niet op een 457 visa mag verrichten.

Mijn bedrijf is constant bezig met visa's aan te vragen voor tientallen personen. Maar dit zijn visa's voor kortere periodes.
Ik vrees dat ze het australie visum wat onderschatten. Ik heb wel al eerder een soort bizniz visum voor 1 jaar gekregen en dat ging vlotjes. Mogelijk gaat het met dit visum ook zo makkelijk en maak ik mij zorgen om niks.
Aanvraag van een 457 visum duurde in mijn geval zo'n 2 maanden, en dat was erg snel begreep ik. Misschien dat de medicals roet in het eten kunnen gooien wanneer je zelf al onderweg bent aan boord?
 
Aanvraag van een 457 visum duurde in mijn geval zo'n 2 maanden, en dat was erg snel begreep ik. Misschien dat de medicals roet in het eten kunnen gooien wanneer je zelf al onderweg bent aan boord?

Dank voor je antwoord. En in wat voor soort situatie ging jij een 457 aanvragen? Australisch bedrijf of NL bedrijf?
 
Dank voor je antwoord. En in wat voor soort situatie ging jij een 457 aanvragen? Australisch bedrijf of NL bedrijf?
Ik werk voor een Australische aannemer. Zij hebben alles voor me geregeld (of beter; laten doen door Fragomen). Ik hoefde alleen maar wat formulieren in te vullen, kopieën van diplomas, geboorte aktes etc op te sturen en medicals doen. Ik hoefde geen IELTS te doen, maar dat hangt geloof ik af van je opleiding, je functie omschrijving etc.
 
Ik werk voor een Australische aannemer. Zij hebben alles voor me geregeld (of beter; laten doen door Fragomen). Ik hoefde alleen maar wat formulieren in te vullen, kopieën van diplomas, geboorte aktes etc op te sturen en medicals doen. Ik hoefde geen IELTS te doen, maar dat hangt geloof ik af van je opleiding, je functie omschrijving etc.

En wanneer speelde dit zich af? Ik had ergens gelezen dat vanaf 14 september 2009 iedereen een IELTS moest afleggen met minimum score van 5 en voor bepaalde beroepen/sectoren hogere scores. Nou die 5 haal ik wel en IELTS test kun je toch overal doen?

Vandaag op mijn werk geweest en ze zijn er idd ook achter dat het niet gaat lukken. Aanvraag duurt minimaal 3 maanden dus daar hebben ze zich ernstig op verkeken.

Ze gaan nu een gewoon 1 jarig bussines visum aanvragen. Hiermee mag ik max. 3 maanden aan 1 stuk door blijven en vliegen ze mij dus af en toe het land uit en weer in.

Verder mag ik officieel niet veel meer doen dan vergaderen, metingen bijwonen en meer van dat soort dingen maar niet echt het werk wat ik eigenlijk echt zou gaan doen.In hoeverre dit vreemde vragen bij de customs gaat opleveren is nog even afwachten.

Met een maand of 3-4 hopen we dan het juiste visum te hebben. De persoon die bet moet gaan invullen heeft deze week ng steeds vakantie.
 
En wanneer speelde dit zich af? Ik had ergens gelezen dat vanaf 14 september 2009 iedereen een IELTS moest afleggen met minimum score van 5 en voor bepaalde beroepen/sectoren hogere scores. Nou die 5 haal ik wel en IELTS test kun je toch overal doen?

Vandaag op mijn werk geweest en ze zijn er idd ook achter dat het niet gaat lukken. Aanvraag duurt minimaal 3 maanden dus daar hebben ze zich ernstig op verkeken.

Ze gaan nu een gewoon 1 jarig bussines visum aanvragen. Hiermee mag ik max. 3 maanden aan 1 stuk door blijven en vliegen ze mij dus af en toe het land uit en weer in.

Verder mag ik officieel niet veel meer doen dan vergaderen, metingen bijwonen en meer van dat soort dingen maar niet echt het werk wat ik eigenlijk echt zou gaan doen.In hoeverre dit vreemde vragen bij de customs gaat opleveren is nog even afwachten.

Met een maand of 3-4 hopen we dan het juiste visum te hebben. De persoon die bet moet gaan invullen heeft deze week ng steeds vakantie.
Dit was afgelopen jaar. Een IELTS toets is niet altijd verplicht voor een 457 visum; hangt af van je beroep en opleiding. Ik hoefde hem niet te doen in ieder geval en dat maakte het hele traject een stukje sneller: Eerste week van mei 2011 alle papieren ingevuld en opgestuurd, medicals gedaan en 5 weken later was onze 457 binnen.

De business long stay die je nu krijgt (956?) heb ik ook gehad. Inderdaad om de drie maanden even op en neer naar Bali of Singapore voor een weekendje ;) Ik heb bij de douane nooit vervelende vragen hoeven te beantwoorden, maar je moet een beetje geluk hebben. Het kan voor jou en je werkgever vervelende gevolgen hebben als ze erachter komen dat je gewoon werkt in Australië
 
Dit was afgelopen jaar. Een IELTS toets is niet altijd verplicht voor een 457 visum; hangt af van je beroep en opleiding. Ik hoefde hem niet te doen in ieder geval en dat maakte het hele traject een stukje sneller: Eerste week van mei 2011 alle papieren ingevuld en opgestuurd, medicals gedaan en 5 weken later was onze 457 binnen.

De business long stay die je nu krijgt (956?) heb ik ook gehad. Inderdaad om de drie maanden even op en neer naar Bali of Singapore voor een weekendje ;) Ik heb bij de douane nooit vervelende vragen hoeven te beantwoorden, maar je moet een beetje geluk hebben. Het kan voor jou en je werkgever vervelende gevolgen hebben als ze erachter komen dat je gewoon werkt in Australië

Oke, wie weet heb ik nog geluk met de IELTS dan. Maar eigenlijk zou ik het toch wel leuk vinden om te doen.

Het is een ETA visum. Heb ik al eens eerder gehad en ging toen prima.

En de vervelende gevolgen voor mij ben ik meer bezorgd over dan de vervelende gevolgen voor mijn werkgever. De overtreding zal toch onder mijn naam geregistreerd worden.

In hoeverre het allemaal illegaal is wat ik ga doen valt nog te bezien. Uiteindelijk werk ik niet voor een Australisch bedrijf en de werkzaamheden vloeien voort uit contractuele verplichtingen inzake garantie afhandeling op het product wat wij daar verkopen. We zullen het zien en eventueel houdt ik mij de eerste paar maanden nog een beetje gedeisd totdat het echte visum voor elkaar is.
 
Als je een Short Validity Business ETA hebt aangevraagd zijn dit de condities. Lijkt me dat dit visa niet bedoeld is voor jouw situatie. Als je gepakt wordt en we Border Security moeten geloven kan dit nogal verstrekkende gevolgen hebben. Van direct terug op het vliegtuig, een paar daagjes detentiecentrum tot een paar jaar lang het land niet meer in mogen. Ik zou er nog eens een nachtje over slapen. Of in ieder geval meer informatie inwinnen over Condition 8122.

Short Validity Business ETA conditions
For visits to Australia for business meetings, conventions and conferences
Valid for multiple visits within 12 months from date of issue
Maximum length of each visit is three months
Condition 8112 - Work is not allowed; except for a very short period to undertake work not able to be done by any Australian citizen or permanent resident
Not for acting, musical performances or commercial film making; in these cases, apply for an Entertainment visa. See: Entertainment visa (subclass 420)
Generally, people seeking paid employment in Australia should apply for the Temporary Business Entry Long Stay (subclass 457) visa, or other appropriate class of visa. See: http://www.immi.gov.au/skilled/index.htm
Condition 8201 - You must not study for more than 3 months
Condition 8527 - You must be free from tuberculosis
Condition 8528 - You must not have any criminal convictions for which you have been sentenced for a total combined period of 12 months or more, whether or not the sentence/s were served
Important: You may not be permitted to enter Australia unless you are in good health and have no criminal convictions.
 
Als je een Short Validity Business ETA hebt aangevraagd zijn dit de condities. Lijkt me dat dit visa niet bedoeld is voor jouw situatie. Als je gepakt wordt en we Border Security moeten geloven kan dit nogal verstrekkende gevolgen hebben. Van direct terug op het vliegtuig, een paar daagjes detentiecentrum tot een paar jaar lang het land niet meer in mogen. Ik zou er nog eens een nachtje over slapen. Of in ieder geval meer informatie inwinnen over Condition 8122.

Short Validity Business ETA conditions
For visits to Australia for business meetings, conventions and conferences
Valid for multiple visits within 12 months from date of issue
Maximum length of each visit is three months
Condition 8112 - Work is not allowed; except for a very short period to undertake work not able to be done by any Australian citizen or permanent resident
Not for acting, musical performances or commercial film making; in these cases, apply for an Entertainment visa. See: Entertainment visa (subclass 420)
Generally, people seeking paid employment in Australia should apply for the Temporary Business Entry Long Stay (subclass 457) visa, or other appropriate class of visa. See: http://www.immi.gov.au/skilled/index.htm
Condition 8201 - You must not study for more than 3 months
Condition 8527 - You must be free from tuberculosis
Condition 8528 - You must not have any criminal convictions for which you have been sentenced for a total combined period of 12 months or more, whether or not the sentence/s were served
Important: You may not be permitted to enter Australia unless you are in good health and have no criminal convictions.

Ja ik begrijp het. Nou is het werk wat ik doe puur en enkel aan onze eigen producten, dit is voornamelijk garantiewerk wat steeds voor korte periodes is. Steeds een paar dagen hooguit. Moeilijk te plannen en product en bedrijfskennis benodigd. Als alles goed is, zijn er geen garantiezaken en heb ik dus niks te doen.
 
Hi Guido, ik zin in een soortgelijke situatie als jij. Ik ga ook op een 457-visum voor 1-2 jaar naar Melbourne om daar onze bedrijfstak op te gaan zetten.

Ik ben met name erg benieuwd hoe je het met de belasting hebt geregeld. In mijn geval is het eigenlijk geen optie om in Australie belasting te betalen aangezien ik een appartement in NL heb en mijn rechten op hypotheekrente-aftrek houdt. Nu zegt de ATO-site dat je in OZ belastingplichtig bent als je langer dan 6 maanden in Australie verblijft. Geldt dit ook als je inkomen vanuit overseas ontvangt?
 
Ik zit ondertussen al een week in Mackay, QLD. Ik zou niet weten hoe het met belasting en dergelijke zit.

Ik zit hier nu nog op een businis visa welk een jaar geldig is en onbeperkt in en uitreizen toestaat. Ik mag
steeds 3 maanden blijven. Bedrijf is nog steeds bezig met de 457 aanvraag.
 
Ik zit ondertussen al een week in Mackay, QLD. Ik zou niet weten hoe het met belasting en dergelijke zit.

Ik zit hier nu nog op een businis visa welk een jaar geldig is en onbeperkt in en uitreizen toestaat. Ik mag
steeds 3 maanden blijven. Bedrijf is nog steeds bezig met de 457 aanvraag.
Belastingtechnisch zou ik een telefoontje doen naar het zuiden van Nederland, daar zit de buitenland desk
 
We zijn ondertussen een jaartje verder zo ongeveer. Ongeveer 2 weken geleden is de 457 aanvraag naar Berlijn gestuurd.

Ik vrees dat er het verkeerde beroep is geselecteerd maar we zullen zien. Komende zaterdag ga ik mijn IELTS in Dusseldorf doen. Dit omdat Amsterdam pas eind Juni weer IELTS examen afneemt en we dan dus wederom een maand verspillen.

Mijn situatie zal toch anders zijn dan de meesten hier. Ik wordt gedetacheerd in Australie maar blijf volledig in dienst van mijn NL werkgever.
 


OFX
Back
Top