Ik denk niet dat je je ongeldige rijbewijs kunt inruilen. Mijn rijbewijs was in NSW gestolen en ik had een verklaring van het RDW nodig (voor 4,50) dat in het Engels zei dat ik een rijbewijs had. Dus hoe dan ook, je zult moeten laten zien dat het geldig is, want bij mij deden ze al heel erg moeilijk (een kopie van mijn rijbewijs was eerder afgewezen)
Anyway, nu even iets over die L en P platen. Ik weet dat elke staat net even iets anders is, dus kan je niet precies vertellen hoe het in WA zit. Wel kan ik je het volgende vertellen: ik heb een tijdje in Perth gewoont en gewerkt en woonde toen o.a. met een Duits meisje. Dit meisje had geen rijbewijs. Maar ze had wel een vol motor rijbewijs (in Duitsland). Nu weet ik niet of dit de doorslag heeft gegeven, maar in ieder geval voor haar gelden toen de volgende regels voor het behalen van een VOL australisch rijbewijs (een gemiddelde australier doet daar minimaal 2,5 jaar over). Zij moest gewoon oefenen met een L-plaat en zodra zij dacht goed genoeg te zijn, mocht ze de rijtoets doen. Ze moest overigens wel eerst een theorie toets doen om haar L-platen in ontvangst te mogen nemen. Anyway, ze heeft een maandje gereden (Grotendeels alleen.. wat overigens neit mag met een L-plaat) en toen de test gedaan en die behaald. Vervolgens kreeg zij gelijk een VOL rijbewijs. Nu weet ik dus niet of dat zo is omdat ze een vol motor rijbewijs heeft in Duitsland of omdat zij een EU citizen is (op een WHV).
Anders zijn de regels meestal: L-plaat voor ong. 6 maand (moet er altijd iemand naast je zitten die tenminste 3 jaar een vol rijbewijs heeft)
P-plaat (red): 1 jaar
P-plaat (green): 1 jaar
en je moet altijd weer theorie en praktijk toetsen doen om een volgende plaat te mogen krijgen. Weet dus niet wat makkelijker is :lol:
succes!