NL Tweede Kamer wil verbod op kangoeroeproducten

afterbang

XPdite Sponsor
Ik volg het NL nieuws helemaal niet, maar via een soort boemerang effect kwam deze link op mijn pad.

Altijd weer een lastige discussie. Is vlees van de jacht beter/slechter dan van de bio industrie. Dat ligt helemaal aan hoe netjes de jacht gedaan wordt, of hoe slecht/goed de regels voor de bio industrie opgesteld zijn denk ik dan maar. #itscomplicated

In Nederland heb ik lang de rit Venray Eindhoven gedaan. Achter vrachtwagens volgepropt met schreeuwende varkens en langs schuren met duizenden varkens die nooit de zon zouden voelen. Baby kangoeroes doodknuppelen is nooit goed maar hier zijn geen massa kangoeroe farms.
Het geeft aan dat nl kamerleden blijkbaar weinig om handen hebben?
Als het in schaatsen zit is NL natuurlijk een groot importeur 😉

In Nederland heb ik lang de rit Venray Eindhoven gedaan. Achter vrachtwagens volgepropt met schreeuwende varkens en langs schuren met duizenden varkens die nooit de zon zouden voelen. Baby kangoeroes doodknuppelen is nooit goed maar hier zijn geen massa kangoeroe farms.
It is complicated :D

It is complicated. Ja het zou beter zijn om kangoeroes te farmen. Minder methaan, minder hoeven die de top soil kapot trappen die vervolgens weg waait enz.

Beste is en blijft: met zijn allen minder vaak vlees eten. Dat maakt het onderwerp iets minder complicated. Al het andere is een beetje gerommel in de marge wat mij betreft.

Totaal iets anders Venray Eindhoven, de gezellige A67🤣 Kom je uit die buurt?

Totaal iets anders Venray Eindhoven, de gezellige A67🤣 Kom je uit die buurt?

De A67....? Dat is een beetje om. De N270 langs Ysselstein, het dorp met meer varkens dan inwoners (by a large margin)
Nee ik ben er verzeild geraakt. Kom uit Belgisch Brabant.

De A67....? Dat is een beetje om. De N270 langs Ysselstein, het dorp met meer varkens dan inwoners (by a large margin)
Nee ik ben er verzeild geraakt. Kom uit Belgisch Brabant.
N270 ken ik op mijn duimpjes🤣 en Ysselstein ook met Yera on air☺️

Iedereen maakt fouten
ik heb mijn fout door te verhuizen naar Nederland;) nu rechtgezet door te verhuizen naar Aus.

On topic dan maar weer: toen wij naar NL verhuisden zijn we vegetariër geworden. Een deel uit principe (ik had een mini onderzoek gedaan en lezing gegeven over de invloed/gevolgen van wat we eten op de ontwikkeling van de stad/aarde; dat was niet zo positief. Boekentip: Hungry City van Carolyn Steel), maar ook vegetarier omdat de kwaliteit van het NL vlees erg ondermaats was (vergeleken met B). Fabriekskippen/koeien/varkens. je stond eigenlijk gewoon bijna water te koken.
In Australië is dat weer omgeslagen door de kwaliteit van het vlees hier (en de toch betere omstandigheden van de dieren...voor ze geslacht worden 😏). Al blijven we wel bewust dat het gewoon beter is om vlees te beperken.

Op basis van 'hoe slecht' kun je eigenlijk stoppen met heel veel dingen. Buiten vlees doen we zoveel dat impact heeft op de wereld/milieu. Somehow wil Nederland vaak het braafste kindje zijn van de klas en dat maakt het leven in Nederland in sommige gevallen lastiger. Het lijkt soms wel alsof de overheid in Nederland alles doet zodat de burgers niet kunnen genieten. En hier in Oz is het andersom, de overheid helpt de burgers om te genieten. Kijk alleen al naar de faciliteiten die men hier biedt (gratis bbq, wc's overal, parents room, water overal etc.). In Nederland mogen we dromen van dit soort faciliteiten. het is altijd maar weer de vraag waar en of je ff kunt plassen.

Op basis van 'hoe slecht' kun je eigenlijk stoppen met heel veel dingen. Buiten vlees doen we zoveel dat impact heeft op de wereld/milieu. Somehow wil Nederland vaak het braafste kindje zijn van de klas en dat maakt het leven in Nederland in sommige gevallen lastiger. Het lijkt soms wel alsof de overheid in Nederland alles doet zodat de burgers niet kunnen genieten. En hier in Oz is het andersom, de overheid helpt de burgers om te genieten. Kijk alleen al naar de faciliteiten die men hier biedt (gratis bbq, wc's overal, parents room, water overal etc.). In Nederland mogen we dromen van dit soort faciliteiten. het is altijd maar weer de vraag waar en of je ff kunt plassen.
Yeah, nah... Ik ga even niet in op het roo-meat verhaal. Maar impact komt met kleine stapjes. Dus als jij (of ik en @afterbang en co.) minderen of stoppen met vlees eten dan heeft het misschien geen directe invloed op het grote geheel. Maar het heeft wel degelijk impact op de mensen om je heen. Zonder moralistisch te zijn; ik heb al meerdere mensen gehad die mij de vraag stellen waarom ik een mushroom burger eet in plaats van de zoveelste wagyu burger. En het geeft mij (en vast ook wel anderen; zo was het @afterbang die ons de ogen opende) dan een goede kans om het uit te leggen. Niet als een leerkracht, maar met liefde en een duidelijk verhaal. Dat kan je - naar mijn mening - niet weg duwen met "we doen zoveel wat impact heeft, waarom moet ik nou juist dat ene ding laten".

Some small stats to make you think:

The climate impact of food is measured in terms of greenhouse gas emissions intensity. The emissions intensity is expressed in kilograms of “carbon dioxide equivalents” – which includes not only CO2 but all greenhouse gases – per kilogram of food, per gram of protein or per calorie.

Animal-based foods, especially red meat, dairy, and farmed shrimp, are generally associated with the highest greenhouse gas emissions. This is because:

• Meat production often requires extensive grasslands, which is often created by cutting down trees, releasing carbon dioxide stored in forests.
  • Cows and sheep emit methane as they digest grass and plants.
  • The cattle’s waste on pastures and chemical fertilizers used on crops for cattle feed emit nitrous oxide, another powerful greenhouse gas.
  • Shrimp farms often occupy coastal lands formerly covered in mangrove forests which absorb huge amounts of carbon. The large carbon footprint of shrimp or prawns is mainly due to the stored carbon that is released into the atmosphere when mangroves are cut down to create shrimp farms.

Plant-based foods – such as fruits and vegetables, whole grains, beans, peas, nuts, and lentils – generally use less energy, land, and water, and have lower greenhouse gas intensities than animal-based foods.

Zo heeft ieder zijn ding toch ;) Ook al die grote auto's hier, sommigen vinden dat niet kunnen en de ander geniet erin. Zo kan iedereen zelf bepalen wat ie eet, rijdt, gebruikt etc. Heerlijk die vrijheid :)

Yeah, nah... Ik ga even niet in op het roo-meat verhaal. Maar impact komt met kleine stapjes. Dus als jij (of ik en @afterbang en co.) minderen of stoppen met vlees eten dan heeft het misschien geen directe invloed op het grote geheel. Maar het heeft wel degelijk impact op de mensen om je heen. Zonder moralistisch te zijn; ik heb al meerdere mensen gehad die mij de vraag stellen waarom ik een mushroom burger eet in plaats van de zoveelste wagyu burger. En het geeft mij (en vast ook wel anderen; zo was het @afterbang die ons de ogen opende) dan een goede kans om het uit te leggen. Niet als een leerkracht, maar met liefde en een duidelijk verhaal. Dat kan je - naar mijn mening - niet weg duwen met "we doen zoveel wat impact heeft, waarom moet ik nou juist dat ene ding laten".

Some small stats to make you think:

Het lijkt soms wel alsof de overheid in Nederland alles doet zodat de burgers niet kunnen genieten. En hier in Oz is het andersom, de overheid helpt de burgers om te genieten

Los van keuzes enz. Is dit nu echt zo? Ik voelde me in NL niet zozeer door de overheid beperkt als wel door klimaat, ruimte, gebrek aan natuur enz.
Als Aussies ergens goed in zijn, zijn het regeltjes volgens mij? Zomaar een voorbeeldje:

U wilt zelf een lamp ophangen? Nee meneertje, moet door een certified electrician.
Nu komt dat goed uit. Mijn vriend uit Tassie is hier op vakantie, is sparkie, kan die het mooi doen!
Nee meneertje, die is certified in Tassie. Niet in Queensland!
WTF?

Of een meer serieuze:
Ik zou graag Euthanasie hebben indien nodig, kan dat aub?
Nah yeah, nah yeah nah, depends, complicated, state, federal, maybe, maybe not...
WTF; If this body ain't mine, whose is it?!

Ik ben erg gelukkig hier, heb niet voor niets mijn NL-schap opgegeven. Zie mezelf nooit meer terug gaan. Maar met open blik: Beide landen hebben hun voor en nadelen. Hun vrijheden en restricties. Het is nergens perfect, je moet altijd het zoet met het zuur nemen. En voor een hoop zaken zou ik graag het NL equivalent hier hebben. Maar ja, can't have it all ;)

Eens met @afterbang, @Zwerver, @SteveSW.

Dit kregen wij in Country Victoria vandaag in de bus. Gelijk stoppen met kampvuurtjes, buitenhaarden en barbecues. Hoezo: "de overheid hier helpt ons te genieten"? De overheid hier voorkomt dat ik met mijn kipspiesjes op zaterdagavond mijn hele town tot de sokken affik.

In beide landen worden besluiten genomen uit de overtuiging dat oplossing x de juiste is, de betreffende overheid verantwoordelijk is voor de gevolgen, dus dat wetten en regels worden afgekondigd, nageleefd en gehandhaafd. 'They're taking away our freedumbs' heeft in beide landen een rationele en bewezen effectieve achtergrond.

1731305599380.png

Back