NL Tweede Kamer wil verbod op kangoeroeproducten

Ja
Op basis van 'hoe slecht' kun je eigenlijk stoppen met heel veel dingen. Buiten vlees doen we zoveel dat impact heeft op de wereld/milieu. Somehow wil Nederland vaak het braafste kindje zijn van de klas en dat maakt het leven in Nederland in sommige gevallen lastiger. Het lijkt soms wel alsof de overheid in Nederland alles doet zodat de burgers niet kunnen genieten. En hier in Oz is het andersom, de overheid helpt de burgers om te genieten. Kijk alleen al naar de faciliteiten die men hier biedt (gratis bbq, wc's overal, parents room, water overal etc.). In Nederland mogen we dromen van dit soort faciliteiten. het is altijd maar weer de vraag waar en of je ff kunt plassen.
Ja maar hier heb ik dan toch ook wel een sterke mening over, die ik (A) graag even deel. ;)

Het komt er grofweg op neer: we leven al in de meest luxueuze tijd ooit, in de rijkste landen ter wereld (Nederland en/of Australië). Als wij al een morele plicht hebben in het leven, is het m.i. onze bevoorrechte positie gebruiken om - naast al het genieten - iets goeds te doen, ook als dat een paar offers vraagt. Dat kun je 'ernaar streven het braafste jongetje van de klas te zijn' noemen. Voor mij (A) is dat echter gewoon: bewust en fatsoenlijk genieten en onderwijl 'leading by example'.

Is genieten namelijk het hoogste doel in het leven? Of gaat het erom dat je de wereld beter achterlaat dan je hem aantrof? Dat laatste - bij het CDA rentmeesterschap genoemd en veel andere confessionele partijen hebben zo'n kernwaarde, net als groene en ethische partijen - heeft mijn voorkeur. Dat is een ingewikkelde discussie, want heeeeel erg een kwestie van persoonlijke waarden. Dat is moeilijk voor een ander om te beslissen. Maar beleidsmakers moeten dat helaas wel (ik vind het knap). Daarom stipte ik even de politiek partijen aan, want die zijn verantwoordelijk voor het beleid.

Mijn persoonlijke opvattingen zijn denk ik al wel duidelijk: we hebben het zó goed (vergeleken met andere Nederlanders en al zéker vergeleken met alle andere wereldbewoners) dat we kunnen emigreren naar een ander rijk land. Vanuit die rijkdom zou iedereen makkelijk wat offers moeten kunnen maken. Als we geen benzineauto's mogen rijden, zijn er inmiddels talloze elektrische en hybride opties. Mogen we geen vlees en vis meer eten? Dan zijn er een ziljoen aan vegetarische opties. Wij - deze generaties - leven bij uitstek in een Luilekkerland. Waarom zouden wij klagen over dingen die niet meer mogen (lees: wat tornt aan het genot), terwijl we nog altijd véél meer te genieten hebben dan alle generaties voor ons ooit hebben kunnen doen? Sterker nog: we genieten (en consumeren) zó veel, dat de generaties na ons met enorme problemen zitten. Niet dat mensen hier klagen, btw. Ik stel het in zijn algemeenheid.

Dat brengt ons bij het volgende punt: wij weten van alles. In tegenstelling tot landen met slecht onderwijs of media-censuur. Wij weten hoe slecht overconsumptie is. Wij hebben goed onderwijs gehad (misschien zelfs op zondag in de kerk), waardoor we prima weten wat goed en kwaad is, en dat ons handelen invloed heeft of de rest van de wereld. Wij hebben een moreel kompas. Wij zouden inderdaad 'het 'braafste jongetje van de klas' moeten willen zijn, niet alleen omdat we zo rijk zijn, maar ook omdat we het best geïnformeerde jongetje van de klas zijn. Zo'n voorrecht komt ook met een prijs, vind ik.

Kortom: als wij - rijke, goed geïnformeerde mensen - al niet wat offers kunnen maken, hoe kunnen we dan ooit van andere landen verwachten dat zij iets doen om overbevissing tegen te gaan? En methaan-uitstoot? Het is dus inderdaad aan ons, vind ik.

Nou ja.. dat dus. :) Groeten van een vegetariër die eigenlijk best graag vlees en vis lust.

Last edited:
Groeten van een vegetariër die eigenlijk best graag vlees en vis lust.
Hier ook vegetariër die dat niet is omdat vlees of vis vies is. Maar omdat het een keuze is.

Maar dat betekent dan weer niet dat iedereen diezelfde keus moet maken. Andere mensen doen weer andere dingen die de wereld (of je eigen gemoedsrust, ook wat waard) een stapje vooruit helpen.

Ik probeer (nadruk op probeer) niet mijn keuzes te projecteren op anderen. Daarvoor hebben we dan weer de politiek. En ja. Dat is voor de één teveel sturen op onderwerp X en voor de ander nog lang niet genoeg.

Het valt ook niet mee met miljoenen en miljoenen ‘onderdanen’ 😉

Los van keuzes enz. Is dit nu echt zo? Ik voelde me in NL niet zozeer door de overheid beperkt als wel door klimaat, ruimte, gebrek aan natuur enz.
Als Aussies ergens goed in zijn, zijn het regeltjes volgens mij? Zomaar een voorbeeldje:

U wilt zelf een lamp ophangen? Nee meneertje, moet door een certified electrician.
Nu komt dat goed uit. Mijn vriend uit Tassie is hier op vakantie, is sparkie, kan die het mooi doen!
Nee meneertje, die is certified in Tassie. Niet in Queensland!
WTF?

Of een meer serieuze:
Ik zou graag Euthanasie hebben indien nodig, kan dat aub?
Nah yeah, nah yeah nah, depends, complicated, state, federal, maybe, maybe not...
WTF; If this body ain't mine, whose is it?!

Ik ben erg gelukkig hier, heb niet voor niets mijn NL-schap opgegeven. Zie mezelf nooit meer terug gaan. Maar met open blik: Beide landen hebben hun voor en nadelen. Hun vrijheden en restricties. Het is nergens perfect, je moet altijd het zoet met het zuur nemen. En voor een hoop zaken zou ik graag het NL equivalent hier hebben. Maar ja, can't have it all ;)

Er zijn inderdaad hier ook 'gekke' regels. Maar daar kom ik niet zoveel mee in aanraking zoals de basisbehoeftes; wc's, drinkwater, buiten mogen en kunnen genieten (overdekte picknick tafels, bbq etc.). Dat maakt het voor een buitenmens zoals ik zoveel beter en makkelijker. Daar komt nog bij dat het weer in Nederland (veel grauwe dagen en regen) het ook niet makkelijk maakt. Ik ben een zon mens en houd van de natuur en mooie stranden. Daarom is Oz het perfecte land voor mij. Wat mis ik aan Nederland? Fietsen! Gewoon plat zonder heuvels fietsen :p

Anyway, het is fijn dat wij allen een keuze hebben en en die keuze mogen maken met de vrijheid die wij hebben. Zo lang je jezelf in de spiegel kunt aankijken dan is het goed denk ik.

Er zijn inderdaad hier ook 'gekke' regels. Maar daar kom ik niet zoveel mee in aanraking zoals de basisbehoeftes; wc's, drinkwater, buiten mogen en kunnen genieten (overdekte picknick tafels, bbq etc.). Dat maakt het voor een buitenmens zoals ik zoveel beter en makkelijker. Daar komt nog bij dat het weer in Nederland (veel grauwe dagen en regen) het ook niet makkelijk maakt. Ik ben een zon mens en houd van de natuur en mooie stranden. Daarom is Oz het perfecte land voor mij. Wat mis ik aan Nederland? Fietsen! Gewoon plat zonder heuvels fietsen :p

Anyway, het is fijn dat wij allen een keuze hebben en en die keuze mogen maken met de vrijheid die wij hebben. Zo lang je jezelf in de spiegel kunt aankijken dan is het goed denk ik.
Qua natuur, weer enz. zijn we het 100% met elkaar eens :up:

Beetje (veel) off topic: Maar hoe ziet de wereldvan de stadsplanner (of hoe nette het ook al weer) er uit qua regels? Dat moet wel echt een woud van regels zijn? (in beide landen)

Deze is te goed om niet te delen ;)

Qua natuur, weer enz. zijn we het 100% met elkaar eens :up:

Beetje (veel) off topic: Maar hoe ziet de wereldvan de stadsplanner (of hoe nette het ook al weer) er uit qua regels? Dat moet wel echt een woud van regels zijn? (in beide landen)

Deze is te goed om niet te delen ;)

Die video zou ook van toepassing kunnen zijn voor de overheid in Nederland (waar ik voor werk). Het is in de hele wereld hetzelfde verhaal over gemeentes en overheden :p

Haha stadsplanner (zo noemen ze dat in Duitsland). In Nederland zijn het planologen oftewel hier Town (Urban) Planners. Ik ben een Urban Designer (Stedenbouwkundige). En ik heb gewerkt zowel in Sydney als Canberra. En man man, wat is Canberra toch moeilijk met de planning regels. Echt het moeilijkste van alle staten heb ik gehoord. NSW en Queensland zijn makkelijk begreep ik. Ik vind het in Sydney heel fijn en er zijn ook regels wat ze in Nederland niet hebben wat ook weer een betere houvast geeft. Zoals de ADG hier in NSW, dat is echt een fijn document. Gelukkig is het merendeels ontwerpen en dat zou ik in principe in elk land in de wereld kunnen doen. Moet nog even kijken of hier bij een architectenbureau/adviesbureau of council ga werken. Eerst maar eerst mijn PR krijgen en dan zie ik wel verder.

Is genieten namelijk het hoogste doel in het leven? Of gaat het erom dat je de wereld beter achterlaat dan je hem aantrof?

Mooi gezegd. Of ik het ermee eens ben weet ik niet, maar in ieder geval een interessant vraagstuk.

Als we toch AU vs NL gaan vergelijken...laat ik het specifiek over AU hebben (omdat ik niet 100% zeker weet hoe het in NL is, daarvoor zijn we te lang weg en waren we te jong toen we vertrokken): Tradies in Australie zijn in 97% van de gevallen beneden alle peil, in en in treurig. En dat zij zo goed verdienen is dieptriest.
- Ze geven geen reet om hun werkgever
- Ze geven geen reet om de klant
- Kwaliteit interesseert hun totaal niet
- Ze vinden zichzelf veel beter dan dat ze zijn
- Ze krijgen teveel betaald voor de waarde die ze leveren.
- Unreliable
- Zelfstandige tradies draaien je een poot uit als het mogelijk is. Enige waardigheid naar klanten toe kennen ze niet (zie punt 2).

Ik zie echt niks positiefs aan ze. Wel aan de 3% die zichzelf inzet. Mijn ervaring is dat die 3% van de tradies voor ten minste 90% import is.

Gezien de reacties lijkt het erop dat er behoefte is aan een nieuwe onderwerp met NL vs. OZ - OZ vs. NL (voor- en nadelen) ofso.

Back