No Comment

Marie en Dan

Active Member
Laat ik voorop stellen dat dit geen uitspraak is van mijzelf, maar ik wilde hem wel met jullie delen.
Ook dit speelt in Australië......






Moslims die onder de Sharia-wet wensten te leven werden woensdag gevraagd om Australië te verlaten, toen de regering zich richtte tot de radicalen in een poging om potentiële terreur- aanvallen te verijdelen.

·
Afzonderlijk zette Premier Howard woensdag kwaad bloed bij sommige Australische Moslims door te verklaren dat hij de inlichtingendiensten steunde die de binnenlandse moskeeën in de gaten houden.


Citaat:
'DE IMMIGRANTEN, NIET DE AUSTRALIËRS, MOETEN ZICH AANPASSEN!
Aanvaard dit of vertrek. Ik ben het beu dat deze natie zich ongerust maakt of we een individu of een cultuur beledigen. Sinds de terreur aanslagen op Bali, hebben we een grote toename meegemaakt van patriotisme bij de meerderheid van de Australiërs, zoals we dat voordien nog nooit hebben meegemaakt.'
'Deze cultuur heeft zich ontwikkeld gedurende twee eeuwen van strijd, proberen en overwinningen door miljoenen mannen en vrouwen die vrijheid nastreefden.'
'Wij spreken voornamelijk ENGELS. Niet Spaans, Libanees, Arabisch, Chinees, Japanees, Russisch, of welke andere taal dan ook. Daarom zeg ik U; als je deel wilt uitmaken van onze samenleving, dan hebben jullie geen andere keuze dan ONZE taal te leren.'

'De meeste Australiërs geloven in God. Dit is geen rechtse radicale politieke praat maar een vaststaand feit, omdat Christelijke mannen en vrouwen deze natie gesticht hebben, gefundeerd op Christelijke principes, en dit is duidelijk gedocumenteerd. En het is zeer zeker gepast om dit feit te tonen op de muren van onze scholen. Als God u beledigt, dan stel ik voor dat u overweegt om een ander deel van de wereld uw thuis te noemen, want God maakt deel uit van onze cultuur.'
'Wij aanvaarden jullie geloof, en zullen ons niet afvragen waarom. Het enige dat we van jullie vragen is dat jullie ons geloof accepteren en vredig en harmonieus met ons wilt samenleven.'

'Dit is ONS LAND, ONZE GROND, en ONZE MANIER VAN LEVEN, en we willen jullie alle mogelijkheden geven om hiervan te genieten. Maar als jullie nu eens eindelijk ophouden met klagen, jammeren, onze vlag te verscheuren, onze EED, ons Christelijk Geloof en onze levenswijze onderuit te halen, raad ik jullie ten zeerste aan om gebruik te maken van nog een ander Australisch voorrecht, …'

· 'HET RECHT OM OP TE STAPPEN!'

·
'Als je niet gelukkig bent STAP DAN OP. Wij hebben jullie niet gedwongen om naar hier te komen. Jullie hebben zelf gevraagd om naar hier te komen. Aanvaard dan ook het land dat jullie aanvaardde.'
 
Zo... das duidelijke taal.
Waar komt dit vandaag Marie? Weet jij de bron, krant/ internet...?
 
Deze ben ik een paar jaar geleden al ergens tegen gekomen, is ook geen nieuw stukje. Maar ik kan deze mening voor een groot deel delen.
 
Hoax of niet, doet niets onder aan de waardheid dat dit is hoe de gemiddelde Ozzie ook echt denkt over de niet-geintregreerde immigrant. En dan hebben ze ook meer dan gelijk!!!

Want hoe zeer ik dan ook tegen het plakken van stickers of mijn prachtige auto ben, ben ik vaak in de verleiding om die mooie tekst op te plakken: If you don't like it, you can always leave... en meer in dezelfde strekking!!!!

Sacha
 
Dat is de ellende met religie die te fanatiek beleden wordt... dan kunnen ze mensen nooit met rust laten, heel irritant.
"Mijn denkbeeldige vriendje zegt dat hij ook jouw denkbeeldige vriendje wil worden en dat ik je anders in elkaar moet slaan". Grow up.
 
Speelt in ieder land, overal ter wereld. Extremisme, fanatsime, polarisatie, onbegrip en intollerantie over en weer.
Heeft niets specifiek met Oz te maken.
 
Dit heeft niet alleen met integratie te maken, of met Engels spreken. Want twee jaar geleden kreeg ik een print van deze toespraak anoniem in m'n brievenbus. En ik spreek vloeiend Engels (met een licht Nederlands accent uiteraard), ben Christen, heb me prima aangepast aan Australie, heb weliswaar een geen blond haar, maar wel blauwe ogen en kennelijk was dat voor iemand nog steeds niet goed genoeg. Mij is ook eens verteld (pakweg twee jaar naar m'n immigratie) dat ik niet Australisch genoeg was. "Zo doen wij dat niet hier".
Tja, lijkt mij duidelijk dat een deel van de blanke Australiers met Europese (liefst Britse) achtergrond gewoon tegen elke immigrant is. Ik ben zeker tijdens de eerste paar jaar ontzettend veel gediscrimineerd. Dat begint beter te worden, waarschijnlijk omdat m'n accent lichter wordt. Maar er zijn nog steeds mensen die me het liefst morgen het land uit zouden zetten.

Groetjes,
Rixta
 
@Rixta: Je schrikt mensen af! Misschien dat in jouw omgeving er zo'n rare snuiter zit, maar ik ben in WA niet gediscrimineerd en ken verder ook geen mensen waar dat wel (onterecht) bij gebeurd is. Ik ben hier naar toe gekomen met de verwachting te moeten vechten voor een plekje, maar ben met open armen ontvangen door de mensen in mijn omgeving.

Er blijken bij ons in de buurt heel veel geintegreerde immigranten te wonen uit veel europese landen, maar ook uit de rest van de wereld. Iedereen hier voelt zich Australier en doet lekker mee. Sterker nog... eind april wordt hier in de wijk St Georgesday gevierd, een typisch Britse feestdag. Dit doen wij echter niet Brits, maar multi-culti. Aan ons is dus ook gevraagd of wij iets typisch Nederlands willen doen/dragen/meenemen, onze overburen hebben dezelfde opdracht gekregen voor hun braziliaanse achtergrond. Zal me een leuk feestje worden.

Mensen die wel worden gediscrimineerd roepen dat in deze omgeving vaak over zich zelf af. Goed voorbeeld: Zaakje waar je lekker je nagels kan laten verzorgen. Liep in het begin heel goed, gaat nu steeds minder goed omdat er alleen maar aziaten in de zaak staan die onderling de hele dag hun eigen taal blijven spreken en daar moet een Ozzie niets van hebben en terecht!
 
Dat discriminatie aan jezelf zou liggen ben ik niet met je eens en ook in WA wordt gediscrimineerd. Wij hebben 1 jaar in Innaloo gewoond en omdat ik niet werk heb ik mij aangemeld voor vrijwilligers werk, ik werd gevraagd naar het community centrum te gaan om bij een groep ouderen wat te helpen. Toen ik daar aankwam kreeg ik te horen dat ze me niet nodig hadden en dat ik maar moest oprotten naar mijn eigen land omdat de immigranten de banen inpikten van de Australiers. Totaal verbaasd heb ik mijn tas gepakt en ben ik weer naar huis gegaan. Ik ben een blanke 55 jarige vrouw met een redelijke kennis van het Engels maar wel met een Nederlands accent. Tot op vandaag weet ik niet wat deze reactie heeft doen oproepen maar een vervelende ervaring was het wel.
 
Mijn vrouw, een Peruaanse met een prima niveau Engels maar met een stevig Spaans accent, was de afgelopen week bij een aantal TAFE-scholen langs gegaan om te informeren over bepaalde opleidingen en RPL-en van haar bachelors-diploma omdat je zonder Australische kwalificaties nauwelijks aan de bak komt. In een lokatie maakt een dame, niet eens werkende voor de TAFE, de opmerking "waarom ga je niet eerst een taalcursus doen?". Vervolgens in een andere lokatie wordt ze meteen aangesproken met "Oh, je komt hier zeker voor een taalcursus?" Wat denken die mensen wel niet wie ze zijn?

Ik vraag me trouwens af wat de starter van dit onderwerp voor ogen had met het plaatsen van dit artikel (wat inderdaad een jaren oude hoax is). Er wordt dan wel bij gezet dat het geen eigen uitspraak is, maar daar kun je je niet achter verschuilen. Persoonlijk krommen mijn tenen zich bij het lezen van dit soort uitspraken op deze site. Het is de verspreiding van dit soort uitspraken en bijbehorende denkwijze die er in Nederland voor heeft gezorgd dat de samenleving verdeeld is en een steeds strenger wordende wetgeving ten aanzien van buitenlandse partners heeft geintroduceerd. Dit soort berichten en die wetgeving hebben dus tot gevolg gehad dat het voor stellen zoals mijn vrouw en ik vrijwel onmogelijk is geworden om ons in Nederland te vestigen. Gelukkig heeft Australie een positievere, ook al is het niet perfekt, cultuur aangaande immigranten. En ik ben het Australie zeer dankbaar. Ik ben daarom verbijsterd dat Nederlanders op deze site, die zelf van deze positieve immigratiecultuur gebruik hebben gemaakt of nog wensen te gaan maken, er een dergelijk visie op na houden en het dan ook nog op deze site plaatsen. Bah, ik ben zeer teleurgesteld...
 
SLATSR, je hebt het plaatsen van dit bericht helemaal verkeerd opgevat!
Ik wil me ook zeker niet verschuilen achter een uitspraak van een ander, omdat ik het zelf niet zou durven te zeggen.
Juist daarom heb ik dit bericht geplaatst, omdat het niet allemaal pais en vree is in Oz!
Ik had er geen idee van dat dit een oude hoax was, en heb niet voor niks boven aan het bericht gezet dat het geen eigen uitspraak was! :oops:
Ik snap dat je je gekwetst voelt, met jullie ervaringen, daar heb je alle reden toe.
Zelf weet ik maar al te goed hoe het is om een multi-raciale relatie te hebben en wat dat kan betekenen, dus schuif mij dit niet in mijn schoenen. :(

Marie
 
Ik ben er altijd erg voor de nuance niet uit het oog te verliezen.
We zijn nu situaties over één kam aan het scheren waarin mensen godsdienstwetten willen opdringen aan het land waar ze zelf verkozen te wonen aan de ene kant en het niet accentloos spreken van de taal van het land waar je zelf verkoos te wonen aan de andere kant. Dat zijn nogal verschillende dingen en je mag dus onderscheid maken tussen die situaties, vind ik.
In voorbeeld 1 zeg ik: als de wetten je niet aanstaan en je wilt je religie opdringen, ga vooral weer naar huis. In het tweede geval zeg ik: hoe durf je iemand die zijn best doet om mee te leven daarin te belemmeren omdat er een accent hoorbaar is terwijl diegene wel goed verstaanbaar is en zich aanpast aan de geldende waarden en normen?

Altijd weer een gevoelig onderwerp, zeker voor wie er in de persoonlijke sfeer mee te maken heeft (gehad).
 
Dat de 'brief' dodgy was, was meteen al duidelijk: Premier Howard?? Hellooooo... Ik ken de brief trouwens in een Amerikaanse versie.

Ik zag gister toevallig een ute met een sticker die zei 'Fuck off, we're full' in witte letters op een achtergrond in de vorm van Australië. Ik zat met een vriendin in de auto en we waren allebei verbaasd. Zij omdat iedereen wel 'ergens' vandaan komt, en ik omdat het gewoon zo'n botte grove taal is.

Voor mij is het altijd duidelijk geweest dat een grote majority van de mensen hier een 'leven en laten leven' mentaliteit hebben. Veel meer dan Nederlanders, die gek zijn op argumenteren. Maar goed, ook hier zijn er mensen die vinden dat we op onze tenen moeten lopen voor minderheden, en dat wringt soms wel. Ach ja, zo gaan die dingen. Soms loopt betutteling de spuigaten uit, soms zegeviert common sense.

Ik heb trouwens nog nooit een nare opmerking gehad over mijn afkomst, en het is aan mij echt wel te horen. Ik ben wel heel goed met m'n wimpers
girl_angel.gif
, misschien helpt dat?
smile.gif
 
Ik denk dat het er vooral aan ligt waar je woont. In de grote steden heb je zo ontzettend veel buitenlanders dat bijna niemand zich er druk over zal maken. Daar buiten heb je steden en dorpen of regio's waar men heel gewoon doet en er zijn regio's waar iedereen die er niet geboren en getogen is al als buitenstaander wordt behandeld. Laat staan een immigrant. Ik heb dus de pech in laatstgenoemde te wonen. Als we dat vooraf hadden geweten waren we hier nooit heen verhuisd. En nu zijn er veel te veel redenen om niet meer weg te kunnen, dus we zitten hier gewoon vast. Ik ben wel enigszins gewend geraakt aan de vervelende opmerkingen, maar het blijft erg vervelend om te horen "go home".

Groetjes,
Rixta
 
Nou wij wonen hier in een piepklein dorpje zowel hier als in het stadje Kempsey verderop heb ik geen nare opmeringen gehoord. Maar ik denk inderdaad als je de mensen open en met een lieve glimlach tegemoet treedt je een stuk minder last last heb van discriminatie. Maar misschien is het ook zo dat ik dat soort onzin niet wil horen en ach het interesseerd me eigelijk weinig hoe iemand over me denkt. Mijn engels is nou niet bijzonder goed en dus met een vet nederlands accent en weet je het kan me geen donder schelen ik doe mijn best en zeg met een heel lief glimlachje i am sorry my english is not very well but i hope it will be better soon( smile). haha en dan is het goed, now worry its good enough hahaha. Zit ook op de TAFE en zit op engelse taalcursus nu in een klas met op 3 na allemaal Australiers en kan prima overweg met ze, ja ze lachen zich rot om mijn engelse uitspraak eentje zei het klinkt verschrikkelijk ik zeg ja daarom doe ik deze cursus. Denk toch dat het ook een gedeelte aan jezelf ligt en de dingen met humor moet benaderen. Misschien moet je ook niet te veel willen en ik denk dat je in de country ook een paar jaar voor uit moet trekken, het is net als een amsterdammer die naar een klein fries dorpje verhuisd.Duurt een eeuwigheid voor je echt geaccepteerd bent. Tja en het is nu eenmaal de realiteit je bent een buitenlander hier net zoals een naar Nederland geemigreerde Pool daar zelfs na jaren nog steeds een buitenlander is.
groetjes
Moon
 
Back
Top