Nog een vraagje over 'samenwonen'

Angelique2212

New Member
Mijn (Australische) vriend en ik zijn nu bijna vier jaar bij elkaar, supergelukkig, .... maar geen behoefte aan samenwonen. We zijn van plan om over een jaar of twee (als we beiden zijn afgestudeerd) terug te gaan naar Australie. Hoe belangrijk zijn die twaalf maanden samenwonen als we kunnen aantonen dat we al zes jaar samen zijn? We hebben nl de afgelopen 3 jaar in Maastricht gewoond (niet samen) en ik ga nu de komende tijd naar Utrecht voor mn master. hij blijft in Maastricht. Samenwonen wordt dus een btje lastig...

Mijn vraag is dus, hoe streng is de samenwoon regel als we kunnen aantonen dat we al zes jaar (tegen die tijd) bij elkaar zijn? Of moeten we per se ('op papier') gaan samenwonen? Oftewel, alle post op zijn adres in Maastricht?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Angelique

Volgens mij zijn ze daar wel redelijk streng in, in die samenwoon eis.

Ze willen dat je aantoont dat je een 'genuine and continuing' relatie hebt. Je hoeft niet getrouwd te zijn maar moet in principe wel leven alsof. Dus samenwonen, samen met je familie kerstmis vieren, samen je leven delen, etc.

Hun gedachtegang is (mijn inziens) dat ze alleen visums willen geven aan mensen die een serieuze relatie hebben en niet gewoon vriend/vriendin (min of meer tijdelijk) zijn en daarbij is samenwonen voor hun een voorwaarde op dat te testen.

(Heb zelf mijn spouse visum gekregen in Aug 2004.)

Mensen die niet aantonen dat ze al circa een jaar samenwonen kunnen via het fiancee visum gaan, maar dan MOET je binnen 9 maanden na aankomst in Australie trouwen.

Toon het aan met foto's in verschillende tijden.
Laat desnoods family en vrienden je relatie op papier zetten, daar vraagt de TRA ook om.
In de tijd van samenwonen zorg dat je gezamelijke rekeningen hebt en banknummer met beiden je naam erop.
Desnoods trouw je in Nederland voor de wet :up:

Laat je niet stoppen door deze regeltjes

Jack :evil:

Volgens mij zijn ze er inderdaad erg streng in, en begrijpelijk (kan je een mooie bussiness van maken als geboren Australier!). Wij hebben ook ruim 6 maanden moeten wachten voor we konden indienen om aan de 12 maanden eis te voldoen. Stuur voldoende evidence mee, brieven die aan jullie beiden zijn gericht, gezamelijke rekening, brief met uitleg waar jullie elkaar hebben ontmoet enz.

Succes!
Suzanne

[quote author=SMT link=topic=4786.msg60780#msg60780 date=1148824240]
Wij hebben ook ruim 6 maanden moeten wachten voor we konden indienen om aan de 12 maanden eis te voldoen.
[/quote]

Misschien wel interessant om te vermelden dat je een partner ook op een later tijdstip kunt includen in je reeds ingediende visa application. Op deze manier verlies je geen tijd en kan je partner toch mee.

Daarnaast kun je, als je reeds permanent residence hebt bemachtigd, ook een partner sponsoren. Maar ook dan gelden de bekende voorwaarden voor het aantonen van een vaste relatie.

:up:

Zo had ik het nog niet bekeken....maar moet je dan niet twee maal je application fee betalen omdat je partner zich dan pas later meldt? Voordeel was nu natuurlijk dat we samen op 1 application konden gaan.

Groetjes,
Suzanne

[quote author=SMT link=topic=4786.msg60934#msg60934 date=1148924464]
Zo had ik het nog niet bekeken....maar moet je dan niet twee maal je application fee betalen omdat je partner zich dan pas later meldt? Voordeel was nu natuurlijk dat we samen op 1 application konden gaan.
[/quote]

Je kunt een partner in dezelfde visa application laten opnemen, zonder kosten. En de relatie wordt beoordeeld op basis van de datum waarop de partner is ingesloten. Sympathiek, he?

:-D

Wat AJ en SMT zeggen is niet van toepassing voor een spouse visum en dus niet van toepassing voor jou Angelique

Wij hadden ook niet samengewoond in NL maar wel meer dan een jaar samen gereisd alvorens we hier kwamen; hebben ze doodleuk alle paspoortpagina 's met stempels gekopieerd  :wink: Stempels en data kwamen overeen. Ook hebben ze onze website bekeken met foto's van ons samen... HAHAHA! Dat was genoeg reden dat Jeanet mee kon liften op mijn (457) visum.  :)

Dus mijn ervaring is dat ze redelijk flexibel zijn met aantonen van serieuze relatie  :wink:

Maar inderdaad: zorg wel voor bewijs!

Dat kan misschien wel voor een 457 visum gelden maar volgens mij toch niet voor een spouse (partner) visum. Daarvoor moet je samenwonen met een Australier of een Australische permanent resident.

Er worden hier twee dingen door elkaar gehaald - het spouse visum zoals 309 dat je kan aanvragen als je een australische partner hebt en het meeliften als spouse op bijvoorbeeld op een skilled visum. Angelique heeft het over het eerste - een partner visum want zij heeft een Australische partner.

Ik denk ook wel dat je beter kan gaan samenwonen..... Als je echt serieus met elkaar bent, dan lijkt me dat je dat toch wel een keer gaat doen...

Wij waren ongeveer 1.5 jaar samen aan het wonen toen we het visum aan gingen vragen. Pascal kreeg toen een temporary spouse visa (2 jaar). Recentelijk heeft ie het permanent spouse visa gekregen.

Als de jaren waarbij we vriend/vriendin waren(en echt HEEL veel samen waren, vakanties, alles!, alleen we woonden bij ieder onze eigen ouders) mee hadden geteld, dan had Pascal meteen een permanent spouse visa kunnen krijgen(daarvoor moet je meer dan 5 jaar bij elkaar zijn en/of kinderen hebben), maar daar keken ze dus niet naar, alleen die 1.5 jaar samenwonen, dus het werd een temp spouse visum.

Hoop dat dit helpt! :)

groetjes

Simone

Het is ook niet genoeg om ook jouw post op zijn postadres binnen te laten komen. Een ander bewijs om aan te tonen dat jullie samenwonen is namelijk inschrijving bij de gemeente op hetzelfde adres. Als jij in utrecht woont voor een bepaalde periode moet je daar ingeschreven staan, dus dan heb je nog onvoldoende bewijs.
Ik krijg soms de indruk dat het er maar net aan ligt wie jouw aanvraag behandelt. Voor hetzelfde geldt heb je iemand die de situatie van Jan Katers voldoende vindt en misschien krijg je iemand die dat niet voldoende vindt. Ik zou er niet op gaan gokken en inderdaad samen wonen. Geen idee hoe je dat kunt combineren met je master in Utrecht. Als je echt ieder weekend terug naar Maastricht gaat, kun je vast wel ingeschreven staan in Maastricht, mits je geen uitwonende beurs krijgt van de IBG.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

We gaan het gewoon proberen door mij in te schrijven op zijn adres. We hebben nu ook al zo'n drie jaar een gezamenlijke (spaar) rekening en meer bewijs dat we al zo'n vier jaar bij elkaar zijn.

Dus hopelijk, met een boel bewijs en foto's enzo, kijken ze niet al te streng of we wel echt bij elkaar gewoond hebben (huur-contract etc)

En zo niet, dan blijven we nog ietsjes langer in Nederland... (als het zulk lekker weer is, is het best te doen ;-))

Angelique

Een gezamelijke rekening en foto's doen volgens mij al heel wat. Samen ingeschreven staan op hetzelfde adres wil volgens mij ook wel. e.v.t. referenties van familie en vrienden.

Ik wil meeliften op Liam's offshore skilled independent subclass 136 visa en hebben elkaar in Australie leren kennen en 9 mnd in een busje gereisd en gewoond. Daarna weer terug naar ieders land (liam is Iers) en niet gedacht dat alles zo zou gaan tegenzitten met het visa. We weten onderhand niet beter... Ennieweej: wij moeten dus ook bewijs van relatie aanvoeren en wonen dus niet samen sionds oct 05 en misschien nog een handige tip voor mensen die ook meeliften en/of daardoor  bewijs van relatie moeten aantonen:

schijnbaar kun je permanent residence ozzies een "officiele Statutary Declaration" laten schrijven waarin zij verklaren dat jij en je partner in een serieuse en longterm relatie zitten. (ze moeten dan een copie van paspoort laten maken en certificeren maar in Oz is dat gratis). Daarnaast laat ik ook mijn  en zijn ouders, broers, zussen en enkele vrienden een verklaring uittypen en ondertekenen waarin zij verklaren dat je in een langdurige en commited relatie zit. Toi toi :up:

Marieke, toen wij mijn De Facto aanvroegen, móesten er juist statements van 3 verschillende mensen bij zitten. Als het niet móet, dan heeft het denk ik ook geen waarde om het te doen.

Denk ikke...?

Ireen.

[quote author=Eerainuh link=topic=4786.msg70803#msg70803 date=1158016079]
Marieke, toen wij mijn De Facto aanvroegen, móesten er juist statements van 3 verschillende mensen bij zitten. Als het niet móet, dan heeft het denk ik ook geen waarde om het te doen.
[/quote]

Ik geloof dat dit inderdaad min of meer een vereiste is bij de aanvraag van een spouse visa, maar niet bij het bewijzen van een de facto relatie voor het meeliften op een skilled independent visa.

Hey Mariekske, die stat decs van Ozzies is in jullie situatie erg verstandig. Jullie hebben, no offence, nog niet een jaar lang een husband/wife like relationship, ondanks dat jullie al langer dan een jaar samen zijn. Jij sjnap wat ik bedoel?

Ik denk dat jullie het moeilijk gaan krijgen om jou te laten meeliften op Liam's visa application. Dit meeliften betekent dat je dus meteen een permanent visum zou krijgen en dan zul je dus echt een hechte relatie met je partner moeten aantonen. Bij de aanvraag van een spouse visa krijg je eerst een temporary visa en na de termijn van 2 jaar zal de spouse wederom met bewijzen moeten komen om de relatie aan te tonen. Met andere woorden, bij het meeliften zul je dus met keiharde bewijzen moeten komen omdat er een permanent visum op het spel staat.

Ik heb het al eens eerder gezegd, je kunt een partner ook op een later tijdstip includen. Dit kun je dan dus doen op het moment dat je wel een jaar samen bent, als een echte husband and wife.

En waarom vragen jullie niet beiden een skilled independent aan? Dan ben je er ook, lijkt me.

Ikke geen migration agent, maar hulp inschakelen zou in jullie geval geen overbodige luxe zijn.

:up:

Ja ja Aj, Ikke schjnap een klein beetje ja, weetje!  :blink: :blink: :blink:

Tis allemaal wat! Maarre... echte hulp inschakelen kost centjes en aangezien ik sociaal/welfare werker ben jij begreip ikke niet veel hebu. Liam en ik zijn nu zo'n 18 maanden samen. Weet idd dat t lastig kan zijn om aan te tonen dat we in een long term en serieuze relationship zitten maar heb gelukkig wel al veel bewijs verzameld; telefoonrekeningen (va nov 05 zo'n 4x pw), va jan 06 gezamelijke bankrekening, alle emailtjes die ik van Liam heb bewaard vanaf het begin, foto's, verklaringen, brieven/kaarten aan elkaar en ons gericht, hotelkwitanties en een stuk of 10 vliegtickets.

Heb idd va het begin van t regelen van onze skilled independent visum heel veel geklooi gehad; duurde bijna 0,5 jaar voordat mn skills assessment erdoorheen was! Liam's SA was er na 2 weken al door!
Toen Liam zijn aanvraag voor visum al lang had opgestuurd kwamen we er pas achter dat je 12 mnd min. voorafgaand aan de aanvraag gewerkt moet hebben. Gevolg; Liam's visum werd ingertrokken en alle centjes kwijt!
Toen ging Liam via sponsorship; 2 mnd afwachten op antwoord v werkgever aangezien die de staus nog moest aanvragen en ivm belastingzaakjes ging t feest niet door. Na al dat wachten zit Liam zo onderhand wel aan de 12 mnd werkervaring dus hij kan em nu aanvragen en als ik meelift duurt het minder lang AJ. Voor mij zou t nog een paar maanden langer duren voordat mijn12 mnd erop zitten en zou mn IELTS ook verlopen zijn. Ik was al bezig met pogingen om naar ierland te verkassen, Liam plannen om naar NL te verkassen maar steeds kwam er een stok tussen de deur. Beide een skilled independent aanvragen zou eigenlijk idd het allerbeste zijn, maar.... ook t allerduurste helaas, en dan duurt alles nog langer.

Als Liam mij later zou includen, betekent dat dat ik nog geen werk kan verrichten ih Oz en dat kan ik me financiel
niet veroorloven...

Heb van meerdere mensen vernomen dat t mogelijk kan zijn  om zonder te hebben samengewoond (hebben wij overigens 9 mnd non-stop gedaan in Oz), toch met genoeg bewijs er kunt komen...

Dus; vandaar! Wederom weer een gok, maar ja... Weet ook erg weinig af vh later includenvan je partner...
Maar... errrrrug bedabnkt voor t meedenken!!!  :wink:

O ja, enne... als mijn visa niet zou worden goedgekeurd, dan duurt alles nooooog veel langer, terwijl we er bij Liam zeker van zijn dat het allemaal wel (ooit!!!) in orde komt. Hij is general electrician van beroep en die kan straks de werkgevers uitkiezen ipv andersom, haha! Als welzijnswerker ligt dat toch anders... Hmmm had toch een ander beroep moeten kiezen; kapster of cabinetmaker, haha. :up:

Back