Sander said:
Ha Rebekka,
Kun je wat meer vertellen over promoveren in Australie. Gaat dat hetzelfde als hier in Nederland (er is een positie vrij, je solliciteert en als je wordt aangenomen krijg je betaald) of werkt het daar anders?
Groeten,
Sander
Hoi Sander, over promoveren in Australië:
Wat Rebekka zegt klopt allemaal, hier nog wat (nog) persoonlijkere info:
Promoveren duurt daar drie jaar (althans op de University of Queensland, weet niet of dat overal zo is). In tegenstelling tot de USA hoef je geen colleges te volgen en examens te doen tijdens je promotie.
In Nederland ben je als promovendus in dienst van de universiteit en krijg je salaris. In Australië moet je (of je toekomstige professor) proberen een Scholarship te krijgen.
Je kunt op internet verschillende universiteiten zoeken en kijken of ze nog mensen nodig hebben voor onderzoek. Ook is het gebruikelijk zelf een onderzoeksvoorstel in te dienen en als deze wordt geaccepteerd mag je komen.
Ik ben via via in Australië terechtgekomen, zal even kort uitleggen:
Een docent bij ons op de universiteit (TU Delft) heeft contact met een prof in Brisbane (er zijn al eerder mensen uit onze vakgroep daar geweest). Ik ben bijna klaar met afstuderen, en hij vroeg mij of ik al plannen had. Niet dus. Dus hij vroeg of promoveren iets was. Indertijd wist ik nog niet wat ik wilde, maar na wat vacatures te hebben bekeken, bleek dat voor 'leuke' functies je gepromoveerd moest zijn.
Het bleek dat die prof uit Australië op een wetenschappelijke conferentie in Nürnberg zou zijn, waar ik (en de rest van onze vakgroep) ook heen gingen. Als ik geïnteresseerd was kon hij mij wel introduceren; zo geschiedde. Wij hebben gelunch en hij zei dat ik maar contact moest opnemen.
Nu ben ik bezig allerlei formulieren in te vullen om daar een promotieplek te kunnen krijgen. Vanmorgen nog gebeld, en hopelijk kan ik voor het weekend alles de deur uit doen.
Ook moeten twee referenten (mijn afstudeerbegeleider en mijn prof) een formulier invullen; hopelijk doen ze dat ook snel zodat ik daarna enige zekerheid heb.
Volgende week ga ik lunchen met iemand die na zijn afstuderen ook bij diezelfde prof is gepromoveerd, hopelijk kan hij mij tips geven, die ik dan hier zal plaatsen.