Nog nooit in Australië geweest, tóch emigreren... Hoe doen jullie dat?

Matthijs

New Member
Hallo allemaal,

Gelukkig zijn we niet de enigen: ik merk dat meer aanstaande emigranten nog nooit in Australië zijn geweest en tóch de stap durven zetten. Onze aanvraag ligt bij DIMA en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertrekken we over ongeveer 10 à 12 maanden. Maar, we worstelen met één vraag: wáár zullen wij ons vestigen? In elk geval niet in Perth of Darwin, en waarschijnlijk ook niet in Brisbane. Blijven over Sydney, Melbourne of Adelaide. Wij zijn beiden 30, hebben geen kinderen, wonen nu in hartje Rotterdam en hebben het daar erg naar ons zin. Woonden nog niet zo lang geleden in een typisch Hollandse nieuwbouwwijk en dachten dat we daar gek werden. We weten inmiddels dat de plek waar wij wonen sterk van invloed is op ons humeur. Als je 't zo leest, zou je denken dat we in Sydney thuishoren, maar die stad lijkt ons een maatje te groot. Bovendien: we hebben geld om te beginnen, maar laten we ook niet overdrijven. Adelaide klinkt goed, maar ik lees veel commentaar als zou het daar te saai zijn. En ik wil niet een tweede keer in de fout gaan, zoals destijds met die nieuwbouwwijk (al vraag ik mij af of je dit welk kunt vergelijken). Je kunt nog zo veel plaatjes kijken en verhalen lezen, er gaat natuurlijk niets boven je eigen, persoonlijke waarneming. Dus zouden we eigenlijk eerst moeten rondreizen. Dat willen we dan ook, maar gezien de financieën kunnen we dat niet langer dan 6 à 8 weken volhouden. Beste mede-emigranten (en dan vooral die andere aanstaande Oz-gangers die er nooit eerder zijn geweest...), hoe gaan jullie met dit soort dillema's om? Wat kunnen jullie adviseren?

Many thanks alvast.
Matthijs  :-o
 
Ik denk dat als je een week Sydney, een week Melbourne en een week Adelaide doet, je wel een aardige indruk zult krijgen, bevalt het dan blijf je!
 
Tja,dat moet je idd zelf gaan ondervinden.Wij zijn ook nog nooit in Oz geweest,tenminste,ik ben ooit 2 dagen in Sydney geweest,was op doorreis naar Vanuatu,heb daar 9 maanden gewoond+10 maanden in Fiji en een jaar in NZ.En wij gaan er ook gewoon voor.Wij hebben gekozen voor North Queensland,niet te druk en veel werk in de toeristen branche.
Adelaide lijkt mij trouwens niet saai hoor maar dat is misschien net wat je eigen voorkeuren zijn.
 
[quote author=Matthijs link=topic=4379.msg54629#msg54629 date=1144176920]
Hallo allemaal,

Gelukkig zijn we niet de enigen: ik merk dat meer aanstaande emigranten nog nooit in Australië zijn geweest en tóch de stap durven zetten. Onze aanvraag ligt bij DIMA en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertrekken we over ongeveer 10 à 12 maanden. Maar, we worstelen met één vraag: wáár zullen wij ons vestigen? In elk geval niet in Perth of Darwin, en waarschijnlijk ook niet in Brisbane. Blijven over Sydney, Melbourne of Adelaide. Wij zijn beiden 30, hebben geen kinderen, wonen nu in hartje Rotterdam en hebben het daar erg naar ons zin. Woonden nog niet zo lang geleden in een typisch Hollandse nieuwbouwwijk en dachten dat we daar gek werden. We weten inmiddels dat de plek waar wij wonen sterk van invloed is op ons humeur. Als je 't zo leest, zou je denken dat we in Sydney thuishoren, maar die stad lijkt ons een maatje te groot. Bovendien: we hebben geld om te beginnen, maar laten we ook niet overdrijven. Adelaide klinkt goed, maar ik lees veel commentaar als zou het daar te saai zijn. En ik wil niet een tweede keer in de fout gaan, zoals destijds met die nieuwbouwwijk (al vraag ik mij af of je dit welk kunt vergelijken). Je kunt nog zo veel plaatjes kijken en verhalen lezen, er gaat natuurlijk niets boven je eigen, persoonlijke waarneming. Dus zouden we eigenlijk eerst moeten rondreizen. Dat willen we dan ook, maar gezien de financieën kunnen we dat niet langer dan 6 à 8 weken volhouden. Beste mede-emigranten (en dan vooral die andere aanstaande Oz-gangers die er nooit eerder zijn geweest...), hoe gaan jullie met dit soort dillema's om? Wat kunnen jullie adviseren?

Many thanks alvast.
Matthijs  :-o
[/quote]
 
Hi,

Moest nog wat onder. nVraagje waarom niet vestigen in Brisbane of Perth?

In de poll die hioer ook ergens te vinden is is brisbane verreweg het populairst en Perth was zelf geloof ik gedeeld 2e met adelaide

groetjes,

Alex/Nan
 
Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig waarom geen Perth of Brisbane?
Je moet het inderdaad zelf ondervinden denk ik. En als blijkt dat je een "verkeerde"keus zou hebben gemaakt achteraf, dan verkas je toch gewoon weer. Het duurt wel even voor je het land, de plaatsen leert kennen. En als je er nog nooit geweest bent (of zelfs wel) dan is het nog best moeilijk om een plekje uit te zoeken. Huren is daarom de eerste tijd een verstandige oplossing.
Wil je de drukte van de stad, maar toch rustiger wonen. Dan ga je niet in het centrum zelf wonen maar in een subburb erom heen.

Groetjes Lin
 
Sorry... waarom niet Darwin (of Perth of Brisbane...)

Een rondreis zal zeker geen kwaad doen... Hou alle opties open, zou ik zo zeggen.

Ellen
 
Helemaal eens met Lin!

Verkassen kan altijd nog toch? Je moet het gewoon ergens proberen...

Ik vind zo'n vraag op zich altijd wel een beetje "vreemd" :) als ik het zo voorzichtig uit mag drukken. Er is over dit onderwerp al vele malen gesproken op dit forum ...Jullie zijn toch echt de enige die de beslissing kunnen maken lijkt mij. Kan me namelijk niet voorstellen dat je bijvoorbeel in Nederland aan iemand vraagt "zal ik in Rotterdam gaan wonen of in Utrecht"? Of zelfs op grotere (Europese) schaal...."zullen we kiezen voor Portugal, Oostenrijk of Denemarken" :)
Als je Brisbane, Perth & Darwin al min of meer hebt afgeschreven dan zul je daar toch ook een reden (bep. selectie) voor hebben? Je zult voor jezelf dus al wel een lijstje hebben wat je absoluut wel en absoluut niet wilt. Je kan het eventueel op o.a. het klimaat selecteren? (wil je wel een beetje seizoenen, of wil je gewoon een nat en droog seizoen). Daarnaast kan je kijken naar: "wil je aan het water, in het regenwoud, in de stad, heel multicultureel, of lekker landelijk......

Succes in ieder geval !

Groetjes
Syl, Brisbane :up: :)
 
Hoi Matthijs,

Wat is jullie beroep? Dat zou ik ook zeker mee laten spelen in de keuze voor een stad.... Met een specifiek beroep is het misschien in de ene regio makkelijker werk vinden dan in een andere regio.

Ik las in een andere post van je de volgende 'eisen':
-Goede werkgelegenheid
-Prettig klimaat (niet te vochtig!)
-Goede combinatie tussen stadsleven en rust
-Niet te geïsoleerd (leuke dorpen en stadjes in de buurt)
-Betaalbare huisvesting
-Beetje stijlvol (niet té laid-back)
-Niet te saai
-Veilig

Hier een aantal ideeen:
- Perth (goede werkgelegenheid, heeft alles wat een stad te bieden heeft maar niet zo druk als Sydney, minder duur als Sydney, prettig klimaat)
- Wollongong (stad van circa 250.000 inwoners op circa 1 a 1,5 uur rijden van Sydney. Aan het strand. Vlakbij Sydney voor dagtripje. Goedkoper als Sydney, redelijk grote stad, mooie regio)
- Newcastle (3 uur rijden ten noorden van Sydney, aan de beach, redelijk grote stad maar niet zo duur als Sydney)
- Canberra (mooie stad, goede werkgelegenheid, 3 uur rijden naar Sydney)

Zelf woon ik in Sydney en het is een prachtige stad waar vanalles te doen is. Het is hier goed om te leven als twee-verdieners. Maar de huizen zijn duur en de huur is hoog en dan heb je nog maar een klein appartement. Dat is prima als je met z'n tweeen bent, maar als je een gezin wil stichten is meer ruimte waarschijnlijk gewenst.

Als je na aankomst vier weken gaat rondreizen (Perth, Adelaide, Melbourne, Sydney, Brisbane en steden in de buurt van deze steden zoals Wollongong en Newcastle) kan je een prima idee krijgen of je in deze steden zou willen wonen.
 
Ik vind Rotterdam/Melbourne een mooie mix. Vraag me niet waarom. Had ik al toen ik voor het eerst in Melbourne kwam!

Of je hier iets aan hebt.........ik betwijfel het  :? :roll:
 
wij zijn ook nog nooit in Australie geweest. Mijn man Mark (werkt nu in R'dam) heeft als beroep via dimia proffesional engineer toebediend gekregen. Nu vragen ze in Queensland veel van dit soort beroepen, dus wij ons daar op richten. Brisbane lijkt leuk, leuke verhalen over gehoord, maar ik schrok van de omvang van deze stad. (google earth bekeken), dus onze voorkeur kwam meer richting Cairns te liggen. Krijgen we in de tussen tijd via een recruiterbureau een paar vacatures toegestuurd gekregen. Uiteindelijk is het Townsville geworden. Van alles te doen, niet te groot, alle faciliteiten aanwezig, enigzins toeristisch :drinking:, aan het strand :surfer:, lekker weer (kan ook winderig zijn tyfoon larry in de buurt :-D)

Ik weet dus niet of jullie je banen ook laten afhangen via recruiterberdijven of dat je zelf op zoek gaat, maar dan kom je nog hele andere plaatsen op je weg dan je van te voren in je hoofd had zitten. Via internet kan je aan een hoop info komen over de betreffende plaatsen.  :computer:

Ik begrijp wel het gevoel van waar moeten we beginnen met zoeken. I moet toegeven dat is een beetje frustrerend. Het scheelt al als je weet in welke staat je wilt verblijven. Als ik zo naar jullie wensen kijk, dan zijn de opties van CJ goede tips voor jullie. Zeker ook omdat jullie nu ook in een drukke stad wonen en jullie je daar prettig voelen.

Ik wens jullie veel succes met het uitvogelen :flying:  van jullie wensen en tja... de beslissing ligt inderdaad bij jullie zelf.

groetjes
Astrid Vis
 
Komt er natuurlijk ook nog bij kijken wat je wilt qua klimaat. Wil je warmte of gewoon iets warmer dan in NL...
Van te voren weet je nooit hoe de wijk of stad zal zijn waar je gaat wonen als je die stad nog niet kent. Het fijne in Australie is dan dat je in veel gevallen binnen een paar weken een huurhuis hebt (hoe het met koop zit weet ik niet). Bij elke eerste keer kom weet je niet precies hoe het zal gaan ;)

En zoals velen hier al zeggen... Ga alle steden die jou interessant lijken bekijken! :) Wat je ook kunt doen is dagboekverslagen lezen van mensen hier die er al wonen. Zo heb je Rob Breumelhof, zo'n 5 jaar geleden verhuist naar Adelaide. Die hebben een heel verslag van de eerste 6 maanden op internet staan. Ebony woont met haar gezin in Sydney en ook zij hebben een dagboek. Tinusv en jufrebekka wonen in Brisbane en hebben ook een dagboek. Daarin kun je lezen hoe het ze de eerste tijd is vergaan en dat is vooral leuk voor mensen die nog nooit in Australie geweest zijn ;)
 
[quote author=groentje link=topic=4379.msg54690#msg54690 date=1144223998]
wij zijn ook nog nooit in Australie geweest. Mijn man Mark (werkt nu in R'dam) heeft als beroep via dimia proffesional engineer toebediend gekregen. Nu vragen ze in Queensland veel van dit soort beroepen, dus wij ons daar op richten. Brisbane lijkt leuk, leuke verhalen over gehoord, maar ik schrok van de omvang van deze stad. (google earth bekeken), dus onze voorkeur kwam meer richting Cairns te liggen. Krijgen we in de tussen tijd via een recruiterbureau een paar vacatures toegestuurd gekregen. Uiteindelijk is het Townsville geworden. Van alles te doen, niet te groot, alle faciliteiten aanwezig, enigzins toeristisch :drinking:, aan het strand :surfer:, lekker weer (kan ook winderig zijn tyfoon larry in de buurt :-D)

Ik weet dus niet of jullie je banen ook laten afhangen via recruiterberdijven of dat je zelf op zoek gaat, maar dan kom je nog hele andere plaatsen op je weg dan je van te voren in je hoofd had zitten. Via internet kan je aan een hoop info komen over de betreffende plaatsen.  :computer:

Ik begrijp wel het gevoel van waar moeten we beginnen met zoeken. I moet toegeven dat is een beetje frustrerend. Het scheelt al als je weet in welke staat je wilt verblijven. Als ik zo naar jullie wensen kijk, dan zijn de opties van CJ goede tips voor jullie. Zeker ook omdat jullie nu ook in een drukke stad wonen en jullie je daar prettig voelen.

Ik wens jullie veel succes met het uitvogelen :flying:  van jullie wensen en tja... de beslissing ligt inderdaad bij jullie zelf.

groetjes
Astrid Vis
[/quote]Hi,

je schrijft iets over toebediend gekregen van dimia. Is dat niet de preciese richtig van je partner dan en hoe werkt dat precies? mijn vriendin is bv. fiscaal econoom waar zouden wij dan moeten zoeken?

groetjes,

Alex/Nan
 
Hallo Matthijs,

Wij gaan ook emigreren naar Australië en ik ben zelf daar ook nog nooit geweest, mijn vriendin is er al wel een keer geweest op vakantie. Ik heb zelf geen flauw idee waar we terecht gaan komen al schat ik de kansen dat het Perth of Darwin wordt niet erg hoog in (te afgelegen t.o.v. andere grote steden).

Zelf kijk ik er enorm naar uit om naar Australië te gaan zonder een duidelijk beeld te hebben waar we willen gaan wonen, daar dan een paar weken / maanden rond te trekken om vervolgens met mijn vriendin te besluiten waar we willen (en kunnen) gaan wonen en werken. De enige keuzes die wij nu hebben gemaakt zijn:
1) het weer beter moet zijn dan in Nederland (maar da's volgens mij bijna overal in Australië),
2) het moet in de buurt van de zee zijn,
3) het moet in ieder geval in de buurt zijn van een grote stad ("in de buurt" volgens Australische begrippen dan...... ik hoef niet het dorpsplein vanuit m'n slaapkamer te kunnen zien :wink:).

Ik ben wel nieuwsgierig naar de reden waarom je vantevoren een keuze wilt maken.

Groeten en succes met het maken die keuze,

Martijn.
 
Tja, emigreren? Ben idd nog nooit in australie geweest maar de redenen om te gaan kunne verschillend zijn.
Ik heb de liefde van mijn leven gevonden en ze woont nu eenmaal in Brisbane.
Zij kan niet hier naartoe komen dus ga ik (als ik kan) daar naartoe.
Uiteraard wil ik eerst even proeven aan Brisbane maar dat duurt nog even. In Januari ga ik die kant op en ja, ik weet het HOOG zomer.
Als ik dat kan hebben kan ik alles aan, nietwaar.

Wat mij wel opvalt hier is dat veel stellen besluiten om te gaan en er zijn maar weinig vrijgezellen die vertrekken.
al dan niet omdat zij iemand daar gevonden hebben of voor het avontuur.

Als de liefde blijft, ga ik naar brisbane.
Nu maar hopen dat alles op zijn pootjes terecht komt
 
Ik ga alleen hoor! (zonder liefdesreden..., behalve mijn Australie liefde dan....)
In dat stukje over zekerheden kwam ook je partner/gezin terug. Tuurlijk geeft dat een stukje stabiliteit en saamhorigheid, maar ja, als je die niet hebt, dan blijft er inderdaad de zekerheid van jezelf over!!!!!!!!!! En da´s best een hele fijne!

Er zijn er niet veel alleen inderdaad maar ze zijn er wel, ook op dit forum, gelukkig!

Henriette
 
Hoi ,ben er ook nog nooit geweest hoor .Mijn man Tom wel die is er al 2 maal geweest en ik ben eigenlijk door zijn verhalen stilaan verliefd geworden op het land .ik wist als kind dat ik nooit in Belgie wilde blijven ,dus als je dan iemand leert kennen dat naar het buitenland wil ,is het heel gemakkelijk.Wij kijken naar het toerisme ,omdat we in de horeca zitten en er ook in verder willen .Een té grote stad willen we ook niet ,maar wel een leuk klimaat .Wij gaan voorlopig toch voor Cairns .Lijkt me een heel mooie stad ,nog volop aan het uitbreiden en aan het vernieuwen .Anderen verklaren me misschien voor gek ,maar de stad trekt mij enorm aan .
Groetjes ,Katja
 
[quote author=njusha link=topic=4379.msg54927#msg54927 date=1144357360]
Anderen verklaren me misschien voor gek
[/quote]

:-D :-D :-D dat klopt helemaal katja  :-D :-D :-D
blijft een feit dat het inderdaad een mooie stad is.
al heeft geraldton mooiere stranden vinden wij...........

:beach: +  :surfer: +  :fishing2:
 
[quote author=njusha link=topic=4379.msg54927#msg54927 date=1144357360]
Anderen verklaren me misschien voor gek ,maar de stad trekt mij enorm aan .
Groetjes ,Katja
[/quote]

Nee hoor, Katja, je moet er gewoon voor gaan, zoals wij voor Alice. En wordt het niks, dan verhuis je gewoon!  :up:  Succes

Sara
 
Gewoon doen hoor! Alhoewel ik het wel grappig vind dat je het een "leuk" klimaat vind....hi hi, tis maar waar je van houd.....
Maar Cairns voelt inderdaad altijd wel errug relaxed!
 
Back
Top