Noosr - tertiary level

Thom

New Member
Hi everyone,

Bijzonder dat iedereen zijn ervarigen hier uitspat. Je hebt haast geen agent nodig om je een beetje in te lichten. Dat doen jullie!  :up:
Ikzelf lees de site dagelijks en ik lees dat er een nl diploma is dat PABO heet en met het onderwijs te maken heeft. Als belg ben ik volledig onbekend met dit diploma. iemand die me even wil inlichten?

Ik wil zelf ook via Noosr emigreren. Heb wat afgeprint en kwam op enkele onduidelijkheden. De voornaamste is:

Assessment of years of study? iemand hier meer uitleg over? Wat willen ze zeggen met 'teriary level'???

thom

De PABO is de opleiding tot leraar basisonderwijs (tot ongeveer 12 jaar dus).

Met tertiary level bedoelen ze een universitaire opleiding of daarmee vergelijkbaar. Hier in Nederland kennen we naast universitaire opleidingen ook HBO opleidingen. De PABO is bijvoorbeeld een HBO opleiding. In Australië kennen ze geen HBO maar de meeste HBO opleidingen worden daar gelijkgesteld aan een universitaire bachelor opleiding. Men kijkt wel naar hoeveel jaar de opleiding duurt (Assessment of years of study). Een volledige tertiary study is opleiding van 4 jaar.

Dit geldt helaas niet voor alle HBO-opleidingen!
In mijn geval fysiotherapie in Nederland wordt in Australie niet erkend wat betekend dat je zowel theorie als praktijkexamen opnieuw moet doen!!!
(Terwijk het niveau wel vergelijkbaar is!)

Dat is inderdaad frustrerend, er zijn inderdaad HBO opleidingen die maar 3 jaar duren en vroeger duurde alle HBO opleidingen maar 3,5 jaar.

Bedankt voor de opheldering.
Om mezelf dan even te schetsen. Ik heb een belgisch diploma van 'hoger onderwijs van het lange type (of HOLT)' in de richting beeldende kunst- fotogafie. Deze opleiding duurde 4 jaar. Op het diploam staat meester in de beeldende kunst.

Nu sta ik al 1,5 jaar in het onderwijs. Ik heb een pedagogisch getuigenshrift dat me i nstaat stel op les te geven in mijn specieke kunstvakken EN alles waar ze me voor willen aannemen.

Bijkomende vraag is dan - werkervaring. Ik weet dat het al eens is aangehaald maar wat me onduidelijk is,

moet de werkervaring in het diploma zijn dat je gebruikt?

Bv: mijn HOLT diploma in kunst
    2 jaar ervaring in onderwijs.

thom

Afhankelijk bij welke organisatie je je assessment doet en voor welke skill is wel of niet specifieke werkervaring vereist.
Zie ook booklet 6 voor de visa aanvraag zelf, daar wordt gevraagt om werkervaring in een beroep dat op de SOL-lijst staat, maakt niet uit wat.
Is dus wel even uitzoeken, maar op het forum zijn meerdere mensen die ervaring hebben met lesgeven en de aanvraag hiervoor in dit geval is bij NOOSR denk ik

Back