Nu gaan we echt beginnen

Ivette

New Member
Hallo allemaal,

Ik ga met mijn Australische partner in nov/dec eindelijk het spousevisum aanvragen.
Even kort voor wie mijn verhaal nog niet kent. In 2004/2005 gaan backpacken in Australie en mijn partner tegen het het lijf gelopen  :grin:
Wij zijn nu 2,5 bij elkaar en ik woon sinds eind November in Perth bij hem. Eerst op een 6 maandse toeristenvisum en tot eind december op een studentenvisum.
11 oktober 2008 gaan we trouwen!

Ik heb nog even wat vraagjes.
* ik vraag mijn visum aan in Perth, kan ik gewoon een afspraak maken voor een interview en word het diezelfde dag beslist of moet ik eerst alles opsturen en dan word er iemand toegewezen, als dat zo is, hoe lang duurt dat?
* Wij zijn ook bezig met het schrijven van een statement on our relationship. Hoelang moet dat zijn? Ik heb aardig wat te vertellen  :smile: het is al bijna 3,5 pagina....
* Hoelang van te voren moet ik de VOG's en Medicals doen?
* Waar kan ik het VOG formulier vinden en kan ik een birthcertificate ook vanuit oz aanvragen?
* En onze lijst heb ik ook maar even neergezet, zal dit genoeg zijn?

LIST 1
Police checks - holland and Australia
Medical test incl. Xray 
Form 40sp - sponsorship
Form 47sp - application for spouse visa
The relationship pro-forma:
Statement on our relationship - Ivette 
Statement on our relationship - Neil 
Statement on household - Ivette & Neil
Passport size foto's - 2 Ivette + 2 Neil
Certified copy passport - Ivette & Neil
Sponsorship statement Neil + recent payslips - bankaccount details Ivette & Neil

LIST 2
International birthcertificate + history - Ivette original
Evidence of sponsor's Australian citizenship - Birthcertificate & Passport - Neil

LIST 3
Evidence of shared financial commitments - bankaccount statements
Evidence of shared responsibilities in household - mail addressed to both
Evidence of social context of relationship  (invitations-cards)
Evidence of commitment to each other (photos-email-cards-phonebills)

SUPPORTING STATEMENTS
Neil's sister
Neil's mother/father
Ivette's sister
Ivette's Mother/father

Alvast hartstikke bedankt!!!

Groetjes Ivette

[quote author=Ivette link=topic=7329.msg94163#msg94163 date=1183114883]

Ik heb nog even wat vraagjes.
* ik vraag mijn visum aan in Perth, kan ik gewoon een afspraak maken voor een interview en word het diezelfde dag beslist of moet ik eerst alles opsturen en dan word er iemand toegewezen, als dat zo is, hoe lang duurt dat?
* Wij zijn ook bezig met het schrijven van een statement on our relationship. Hoelang moet dat zijn? Ik heb aardig wat te vertellen  :smile: het is al bijna 3,5 pagina....
* Hoelang van te voren moet ik de VOG's en Medicals doen?
* Waar kan ik het VOG formulier vinden en kan ik een birthcertificate ook vanuit oz aanvragen?
* En onze lijst heb ik ook maar even neergezet, zal dit genoeg zijn?
[/quote]

Hey ivette, it has been a while, hier heb je wat antwoorden :)

1. In perth kan je je visum aanvragen jah, maar of je tijdens je afspraak meteen daar iemand krijg aangewezen is niet bepalend. Ik denk dat je het beste gewoon even naar het DIAC kan bellen omtrendt deze kwestie. Meestal neem je een interview af, als je al per post de documentatie hebt verstuurd.
2. 3,5 pagina zozo, dat moet wel inclusief bewijs zijn dat je relatie doorgaande is en is geweest, je kan ook vrienden en familie bijvoorbeeld een statement laten invullen omtrendt jullie relatie, deze personen moeten van australische afkomst zijn.
3. Een VOG en Medical zijn een jaar geldig, dus voor een visum aanvraag is aangeraden het van te voren te doen, dit helpt het process te versnellen. In sommige kwesties is er sprake van uitzondering (bij medicals) maar dit is niet vaak het geval. Een VOG moet je zoiezo van nederland en australie hebben, in nederland duurt het verkrijgen van zo'n document minstens 2 tot 4 weken (kan langer duren). Weest erop bewust, dat je een persoon moet machtigen om jouw VOG aan te vragen. Een medical (dus als je al een HIV test en TBC long foto heb gehad) een maand van te voren is goed (voor het versturen).
4.A Op de australische DIAC site, staat er een lijst met daarbij de addressen waar je je een VOG kan aanvragen, bij het VOG van nederland kan je deze ook op de justitiele site vinden (ook verkrijgbaar in het engels). In australie kan je ook een vog formulier downloaden) als het goed is zijn de kosten 36 dollar in australie en in nederland ongeveer 30 euro.
4.B. mij is bekend dat je een uitreksel van het geboorteregister alleen zelf kan ophalen, dus hiervoor zal je helaas misschien heel wat onkosten moeten gaan maken. Het kost je ongeveer 10 a 15 euro (het uitreksel en verschillende per gemeente). (je kan het met een machtiging proberen of verder informeren bij een gemeente door een familielid).
5. Op de australische DIAC site staat vermeld wat je nodig heb, maar wat wijs is, vaak extra evidence mee te brengen, in case they ask for it. Het is altijd handig om meer informatie (dan jij denk nodig te hebben) achter de hand te houden, tot er naar gevraagd wordt. Op de site van de australische ambassade in Berlijn staat er een goede opsomming, maar dit is voor een behandeling in berlijn. Vraag er naar in Perth of dit ook van toepassing is in Australie zelf.

Ik hoop je hier voldoende mee geholpen te hebben.

Ben :)

Hi Ivette

Veel succes met je visa aanvraag, helaas kan ik je niet helpen.
Veel leuke dingen in het vooruitzicht voor julliie.... trouwen en visa  :up:

Groetjes Erna

Hey Ben,

die 3,5 pagina is voor een statement on our relationship. Daar hoort niet het bewijs en supporting statements bij... Het word namelijk allemaal apart genoemd! en die supporting statements staan al in de lijst!

Ja van het VOG weet ik idd maar kan het formulier niet vinden online... vandaar  :wink:

Yep ik heb de lijst met evidence maar meestal is het verstandig om er anderen naar te laten kijken die al zijn geweest want niet iedereen doet de hele lijst...!

Bedankt iedereen....

Liefs Ivet

[quote author=Ivette link=topic=7329.msg94221#msg94221 date=1183171323]
Hey Ben,

die 3,5 pagina is voor een statement on our relationship. Daar hoort niet het bewijs en supporting statements bij... Het word namelijk allemaal apart genoemd! en die supporting statements staan al in de lijst!

Ja van het VOG weet ik idd maar kan het formulier niet vinden online... vandaar  :wink:

Yep ik heb de lijst met evidence maar meestal is het verstandig om er anderen naar te laten kijken die al zijn geweest want niet iedereen doet de hele lijst...!

Bedankt iedereen....

Liefs Ivet
[/quote]

Hey ivette,

ooohhh, hier kan je hem vinden: http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/verklaring_omtrent_het_gedrag/ en dan de engelse versie downloaden :) laten invullen door jouw en iemand van een ambassade of instelling omtrent de emigratie. Hierna kan je een gemachtigd persoon dit bij je gemeente laten inleveren. Meer informatie hierover op de website van justitie :).

Een copy van je paspoort hoeft niet certified te zijn volgens mij, dus een photoscan en uitprinten zou voldoende moeten zijn, als je op gesprek ga neem je meestal toch je paspoort mee, dus dat vertrouwen ze wel. Ook moet je even kijken of je een form 886 in moet vullen (waar je woont en etc.). Ik weet namelijk niet of dat je dit al voor je student visa heb moeten doen of dat je het nogmaals moet doen..

Tip: Ow jah en een handigheidje bij (Sponsorship statement Neil + recent payslips - bankaccount details Ivette & Neil) is dat je misschien zijn baas een brief kan laten opstellen dat hij inderdaad daar werkzaam is als die persoon en hij naar tevredenheid functioneerd. Deze tip gaven ze me op de ambassade en is van pas gekomen bij mijn visumgesprek.

Voor de rest zie ik dat je lijst best goed compleet is samengevat. Tip: als je bijv. online bankstatements heb, dan kan je op informatie zoeken die relevant is en hoeft je ze niet te scannen. Dit heb ik ook gedaan met mijn en me vriendin der bankgegevens. Bij Bankwest kan je het als een statement (met logo) en etc. uitprinten, bij andere banken ik dat echter niet.

Veel Succes met het verkrijgen van je visa! :)

Ben

Hey Ben,

Dank je wel voor de tips!!!

Nog een vraagje, ik heb in Maart medicals gedaan voor mijn studentenvisum. Moet ik die weer opnieuw doen of kan ik die medicals gebruiken?
En hoe zit dat met de financiele kant... wat moeten we kunnen aantonen? Ik ga naar school en heb een baantje maar breng niet heel veel geld binnen... Wat willen ze zien?

Groetjes Ivette

[quote author=Ivette link=topic=7329.msg94235#msg94235 date=1183202661]
Hey Ben,

Dank je wel voor de tips!!!

Nog een vraagje, ik heb in Maart medicals gedaan voor mijn studentenvisum. Moet ik die weer opnieuw doen of kan ik die medicals gebruiken?
En hoe zit dat met de financiele kant... wat moeten we kunnen aantonen? Ik ga naar school en heb een baantje maar breng niet heel veel geld binnen... Wat willen ze zien?

Groetjes Ivette
[/quote]

Hey Ivette

Bij financien komen zaken kijken als, heb je een joint account, lenen jullie beide grote geld bedragen, gaan jullie samen huur/koop overeenkomsten aan. Dat soort zaken.

Wat ik wel mis is, hebben jullie in het verleden met elkaar gereisd? Zo jah, zijn hiervan nog gegevens, dit is voor het aantonen dat je relatie een lange periode continueing is. In corrospondance, kan je bijv. een of twee fotos van die locatie meenemen.

Foto's met familie en vrienden worden zeer gewaardeerd, hiermee kunnen ze zien, dat jullie social gerespecteerd worden als koppel. Een paar zou genoeg zijn. Op de australische ambassade hoefde je er niet meer dan 10 in te leveren, ik denk dat dit ook bij andere ambassade's is, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Dus foto's met familie en vrienden is opzich een goed idee.

Met de post moet je kijken of je daar de datestamps nog op heb zitten, maak hier dan een scan van, hier mee kunnen ze zien dat er toen contact is geweest. Brieven zonder date stamp worden vaak uitgesloten van bewijsvoering. Met emails, moet je een screenprint van je scherm maken (dus alles op dat moment op die pagina). Persoonlijke texten, willen ze niet. Als je phone records aanvraag, zorg dat deze gespecificeerd zijn, dus dat je kan zien welke op welk moment is gebruikt.

Nog een tip: ter verduidelijking kan je met Word belangrijke zaken (of de relevante) aangeelen (bijv, telefoon records, bank records), dan is het voor hun makkelijker te zien, wat voor evidence je wil aanvoeren. Soms hebben ze 10 kilo papierwerk en weten ze niet wat ze er eigenlijk mee aanmoeten. Ook staan er tips hoe je informatie moet bundelen, in booklet 1 (spouse visa). Dit helpt het versnellen van een visum aanvraag.

Over de Medical: In maart van welk jaar heb je die medical gehad (ik ga ervanuit 2007)? als je bijvoorbeeld nu een visum aanvraag voor partner, kan je van afgelopen maart je medical wel gebruiken, maar, er zijn tweede type medicals, Temporary and Permanent. Ik heb zelf een permanente gedaan met mijn visum aanvraag voor het PMV Visa, ik denk dat je die ook nodig heb met je Class 309 Visum. Vraag dit na, ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Daarnaast zou ik als ik jouw was informeren, in sommige kwesties kan het zijn dat net als ik eerder zei, je geen nieuwe medical hoeft te doen.

Op de site van DIAC zou er meer informatie over medicals moeten staan.

Maar hier heb je weer wat antwoorden, hoop dat je er wat aan hebt :).

~Ben

Nog even een vraagje!
Met het VOG, wie moet het gedeelte invullen waar organisation staat? Kan ik gewoon bij immigratie binnenlopen of moet ik daarvoor een afspraak maar of kan het pas als de aanvraag is ingedient?

Alvast bedankt  :grin:

Ivette

[quote author=Ivette link=topic=7329.msg96412#msg96412 date=1186454768]
Nog even een vraagje!
Met het VOG, wie moet het gedeelte invullen waar organisation staat? Kan ik gewoon bij immigratie binnenlopen of moet ik daarvoor een afspraak maar of kan het pas als de aanvraag is ingedient?

Alvast bedankt  :grin:

Ivette
[/quote]

Ik heb hem zelf verstuurd naar de ambassade in Den Haag met een retour envelop. Na een tijd kreeg mijn VOG terug met de gegevens van de organisatie ingevuld. Dus ik denk dat je het beste het gewoon naar de emigratie dienst kan opsturen en je krijg hem vanzelf wel terug. Je kan denk ook naar de Immi dienst en die vullen het dan voor je in, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Binnenkort moet ik voor me Spouse (in december) maar ik ga alvast alles maar weer in orde maken zodat er geen gezeur kan plaatsvinden. Is het nog gelukt met je uitreksel uit het geboorteregister? Veel succes Ben! :)

Back