Nu in 3 Havo, na de zomer 4 Havo, wat is vergelijkbaar niveau?

Ninti

Member
Mijn dochter van 15 jaar zit nu in 3 Havo (ze doet het erg goed) en ik wil dat ze met me meegaat, voor minstens een jaar om te kijken of het haar bevalt in Australië. Ik heb het jaar in tweeën geknipt, zodat ze 2x 5 maanden te overbruggen heeft in Australië. Daarna is ze 17 jaar en weet ze waarvoor ze kiest (en achterlaat) als ze besluit naar Nederland (en haar vader) terug te gaan. Ik hoop dat ze bij ons blijft.... Wat ik haar wil garanderen is dat ze het onderwijs op hetzelfde niveau kan gaan volgen (haar Engels is uitstekend, ze was al eens een paar weken op school in Tasmanië) Wat niveau is Havo 4 in Australie? Gelijkwaardig wat niveau betreft, eerder dan in leeftijd? Ik las dat year 10 zoiets is als VMBO? Hoe laat ik de College in Australië weten welk niveau ze hier in nederland volgt?
 
Dankjewel voor je reactie, ik had Nuffic al gevonden maar kwam er toch nog niet uit. Er staat nergens wat het equivalent van HAVO 3 is, in niveau of en leeftijd.
 
Verschilt per staat.. Ik denk niveau 3 dus equivalent aan lower secondary education uitgaande van de info van het nuffic. Waar willen jullie heen?
 
Wij willen naar Tasmanië! Lower secondary education niveau 3, jaar 9? Maar dat is qua niveau en lesstof nog wel eenvoudiger dan hier. Misschien omdat kinderen in Australië een jaar later beginnen.
 
Ze werken hier niet met niveaus. Alles zit bijelkaar. De VWO/Havo studenten zijn A+/A leerlingen en Mavo B/B+ of zoiets. Ze leren dus allemaal hetzelfde, de knappe begrijpen het de niet knappe niet.
Sommige scholen hebben accelerated klassen maar daar doe je een test voor voordat je aan high school begint.

Afhankelijk van haar leeftijd wordt ze normaal gesproken in een klas geplaatst.

kijk hier eens: https://www.education.tas.gov.au/documentcentre/Documents/School-Enrolment-Procedures.pdf
 
Dankjewel! Naar dat onderscheidt was ik op zoek, ze is dus een A leerling!

Ik denk dat je het omgekeerd moet zien; VWO/HAVO scholieren zullen in Australië gemiddeld een A kunnen halen bijvoorbeeld. Maar ze worden naar leeftijd ingedeeld en niet naar niveau. En als ze nu volgens haar leeftijd in Year 10 terecht zou komen, krijgt ze dezelfde leerstof als alle andere leerlingen in dat jaar, daar wordt dan geen onderscheid in gemaakt.
 
Wat Margriet legt klopt.. Ze zal zich dus eerst moeten bewijzen! Via Duo/ Europass zijn nog wel documenten beschikbaar over wat bijvoorbeeld internationaal gezien een havo diploma inhoudt. Maar dat gaat wel over een afgeronde opleiding..
 
Onze oudste dochter zat in Nederland in 3 VWO (wel 1 jaar te ver voor haar leeftijd). Ze is hier naar year 8 gegaan (de 2e dus), zodat ze haar Engels goed kan bij spijkeren voordat ze in year 9 begint aan de 1e stappen ter voorbereiding op de meer academische year 11 en 12. We merken wel dat ze aan aantal dingen (mn bij wiskunde) al heeft gehad, maar dat is voor nu niet erg. Alle nivo's zitten bij elkaar maar er is verschil in het nivo waarop de kinderen werken. Zo zit onze dochter met Engels (sinds gisteren), wiskunde en duits in de excellent groep en met vakken als humanities en science in de strengthen (middelste) groep. Het hele systeem is niet te vergelijken met Nederland. Wij hebben ons zekervafgevraagd of ze hier niet heel erg onder haar nivo zat, maar het willen leren zet ze gelukkig gewoon door. Wat wij inmiddels een groot plusplunt vinden is dat ze hier de kans krijgt om ook andere "talenten" in zichzelf te ontdekken door de meer actievere manier van leren. Dat ze kon leren wist ze wel, maar dat ze nog veel meer kon was toch een ontdekking voor zichzelf. Vanaf year 11 en 12 komen ze weer op het academische nivo terecht en dat is vergelijkbaar met VWO 5 en 6. Zo hebben het ons uitgelegd en we hopen dat het zo ook zal gaan.
Wij wonen in Victoria. Of het in andere gebieden ook zo werkt weet ik niet, maar er zijn misschien wel anderen onder ons die daar wat meer over kunnen vertellen.
 
Als coördinator en trainer op de sport academy heb ik vaak te doen met studenten die van secondary education komen. Je kan een A niet vergelijken met een niveau. Dus als je een A haalt voor een toets ben je vwo en een B een havo? Onzin, dat ligt aan de zwaarte van de toets. Op veel State scholen hanteren ze een Australisch gemiddeld niveau. Dat wordt getoetst door een landelijk orgaan. Op veel zelfstandige State scholen hebben ze de mogelijkheid om testen aan te passen. Echter blijft examinering centraal gedaan worden. Zelfs op de sport universiteit worden Bachelor diploma's uitgegeven die vaak bestaan uit opgebouwde certificaten (zoals MBO/HBO's). Op privé scholen is meer vrijheid en zijn er vaak versnelde trajecten, wat inhoudt dat je sneller naar een hoger niveau kan. Echter is er ook een leerplicht. Het wil niet zeggen dat je na leerjaar 9 gewoon kan stoppen en dan Mavo hebt. Je testen worden met punten opgebouwd en daaruit komt het niveau naar voren. Daarnaast worden op veel scholen ook certificaten aangeboden (vocational education), zodat schoolverlaters -los van hun niveau- steviger op de arbeidsmarkt komen te staan. Als laatste wil ik toevoegen dat er per school (en vaak in overeenstemming met colleges of universiteiten) extra punten behaald kunnen worden voor een vak. Neem 'talen' als voorbeeld. Dat levert extra punten op, zodat je op een hoger niveau kan uitstromen (en bij sommige universiteiten kom je eerder in aanmerking voor toelating).
 
Heel erg duidelijk. Wat fijn om te horen van iemand die het Nederlandse onderwijssysteem kent, en mij de verschillen zo duidelijk uit kan leggen! Bedankt voor de moeite! Nu snap ik een stuk beter... ;)
 
Een beetje late reactie, maar ik wil toch nog even reageren. Mijn zoon is drie jaar geleden van halverwege 4HAVO naar begin year 11 gegaan vanwege zijn leeftijd. Ik vond het niveau van year 11 vergelijkbaar met 4HAVO in Nederland, tenminste voor de exacte vakken. Aangezien ik in Nederland les heb gegeven in scheikunde onderbouw HAVO/VWO en natuurkunde onder- en bovenbouw HAVO/VWO kan ik dat redelijk goed vergelijken. Inhoudelijk is wel een beetje anders, meer algemene kennis en minder rekenwerk. Wiskunde wordt gegeven op diverse niveau's. Mathematics Extinction 2 is dan vergelijkbaar met Wiskunde D op VWO niveau, misschien nog wel iets moeilijker. In year 11 had mijn zoon nog een jaar om te wennen aan het onderwijs in het Engels voordat de cijfers begonnen te tellen voor het examen. Dat is prima gegaan, hoewel mijn zoon geen studiebol is. Het is inderdaad zo dat er geen onderscheid in niveau is, zoals bij ons HAVO en VWO, maar de eindcijfers voor het examen (ATAR) bepalen of je wordt toegelaten tot een bepaalde studie op de universiteit. Je dochter zou aan het begin van het komende jaar in year 11 kunnen beginnen, maar ze zou er ook voor kunnen kiezen om een stap terug te doen en wat lager te starten voor de goede resultaten. Voor het aangaan van vriendschappen is het natuurlijk het fijnst als ze zoveel mogelijk tussen leeftijdgenoten zit. Onze ervaring (en vooral die van mijn zoon) is dat de Australische jeugd toch wat kinderlijker is dan in Nederland.
 
Ik heb ook een vraagje, wij hebben 3 kinderen in de leeftijd van 16-15 en 12 jaar de jongste gaat volgend jaar brugklas havo vwo, de middelste zit in 3 mavo en de oudste heeft binnenkort examen op vmbo-b niveau en gaat dit ook halen. Ze heeft echter wel wat moeite met de engelse taal en het niveau ligt lager. Kunnen zij dadelijk alle drie naar dezelfde school? De oudste wil graag de tourisme in heeft iemand enig idee welke vervolgopleiding er dan voor haar is. We komen in november aan zodat we ons eerst op scholen en huizen kunnen richten en de kinderen en wij kunnen" settelen"
 
Ik heb ook een vraagje, wij hebben 3 kinderen in de leeftijd van 16-15 en 12 jaar de jongste gaat volgend jaar brugklas havo vwo, de middelste zit in 3 mavo en de oudste heeft binnenkort examen op vmbo-b niveau en gaat dit ook halen. Ze heeft echter wel wat moeite met de engelse taal en het niveau ligt lager. Kunnen zij dadelijk alle drie naar dezelfde school?

Ze kunnen naar de zelfde school. Met public schools werken ze hier met zones, dus moeten de kinderen naar een school die in de zone ligt van waar je woont.
Liggen daar meerdere scholen in dan kun je kiezen uit 1 van die scholen. Voor private schools is het een andere verhaal en kun je ze op elke school doen vanuit gaande dat je het kan betalen:D
Niveau ligt gelijk tot en met grade 9 en vanaf grade 10 moeten ze echt vakken pakketten kiezen gebaseerd op toekomstige beroeps richting/keuze. :)
Maak je geen zorgen over de engelse taal want die hebben kinderen eerder en vloeiend onder de knie dan ons ouwe bokken:rolleyes::D
 
Ik sluit me aan bij wat M5 hierboven heeft gepost. De highschool begint bij year 7 en is inderdaad tot year 9 (vgl. 3e klas middelbare school) voor iedereen hetzelfde. Daarna moeten er vakken gekozen worden. Voor leerlingen die van huis uit niet engelstalig zijn is er het vak ESL (English as Second Language). Veel leerlingen die het niet zien zitten om een bachelor degree te halen, haken na year 9 af en gaan een TAFE opleiding doen. Deze opleidingen zijn meer praktijkgericht, vgl. onze MBO opleidingen. Op de TAFE opleidingen kun je certificaten halen op verschillende niveau's (cert. I t/m IV). Er is vast wel een richting voor toerisme. Ook op de highschool kun je meer praktijkgerichte vakken volgen, zoals hospitality of creatieve vakken. Na de highschool kan ze natuurlijk op een University for Applied Sciences een HBO opleiding doen in toerisme. Het grootste voordeel van een highschool is dat het strakker georganiseerd is en dat het gemakkelijker zal zijn om vriendinnen te maken. Nadeel is dat ze waarschijnlijk ouder zal zijn dan haar klasgenoten. Kinderen zijn hier in Australie ook wat kinderlijker dan in Nederland op deze leeftijd. Maak je over de taal inderdaad maar geen zorgen, ik zou willen dat ik zo goed Engels sprak als mijn kinderen. Het is wel een lastige leeftijd om te emigreren met het achterlaten van vrienden en vriendinnen en zo (ik spreek uit eigen ervaring), maar uiteindelijk komt het allemaal goed.
 


OFX
Back
Top