nu twijfelt mijn man ineens

gertie_2

New Member
hallo allemaal.

we zijn al jaren aant plannen, en eindelijk waren we eruit.
We gaan gewoon.
Terug kunnen we nog altijd.
punten hadden we genoeg, maar dan die volgende stap.
Mijn man twijfelt nu ineens
Hij denkt over van alles en nog wat, té veel na.
Ook al zeg ik hem, werken moet je daar net zo goed als hier, alleen is het daar wat beter toeven.
Maar op het moment helpt dat ook niks.

Kan mij (of beter mijn hubby) antwoorden geven, op een paar vraagjes?

Wij zijn down-under geweest, bij familie, en hij had het idee, dat ze daar van 's morgens tot 's avonds werkten.
Hebben ze daar normale (bedoel zoals wij ze hier kennen)  werktijden??
Hoe zit het met de sociale verzieningen??
Is daar ook ziets als een AOW ??
Ziekenfonds, okay, die is er wel, maar net zo geregeld als hier?? of nog duurder??  :|

Hij zal zeker nog meer vragen hebben.
Maar hopelijk kan mij hier al iemand iets op antwoorden.
Kan ik hem een beetje gerust stellen.

Alvast bedankt.
Groetjes
Gertie
 
Hoi :)

ik kan me best voorstellen dat de twijfel nu het grootst is.... Alles komt dichterbij en je weet eigenlijk niet wát.

Over de werktijden; ach joh... je begint vroeger, je luncht, je gaat weer door en dan naar huis. Het ligt er ook maar aan wat voor baan hij heeft.

Sociale verzieningen zijn hier niet zo goed als in N'land nee. Zo is het gewoon. Maar of dat nou een doorslaggevende reden moet zijn?

Laat je mag een door z'n struggle gaan. Het zijn gezonde twijfels; verhuizen naar een ander land! Give him some space, en als hij meer wilt weten, dan kan hij hier z'n vragen stellen, kee?


Ziekenfonds is automatisch. Ik zelf heb geen Tax File Number, maar toch Medicare. Maar net zoals in meerdere landen is het verstandiger om private bij te verzekeren.

AOW? Over een paar jaar niet meer. Maar daar hou je dus nu al rekening mee.
Hee, in Nederland was ons bedje gespreid. Hier niet - of toch minder.

Maar de rust, mentaliteit, ruimte, bruinig groen (watertekort), ach..............

Laat hem er even doorheen gaan. Is niet onverstandig. Beter nu dan straks. En het zet jou ook nog 's aan het denken en dat's ook niet slecht.

You'll be right.

We horen het wel als hij iets wil vragen :)

Cheers meid,

Ireen.
 
hi Ireen,

Ik heb 6 jaren de hele IT buisiness van een klein bedrijf in Nederland geregeld totdat het werd overgenomen en weggesanneerd. Inmiddels zit ik alweer anderhalf jaar in een groter bedrijf SmufitKappa genaamd. Dit bedrijf is hoofdzakelijk bezig in receycled papier.
Hier verzorg ik de eerstelijns support voor ongeveer 300 gebruikers. Ik zal niet te technisch worden maar het komt er op neer dat ik dus het contact tussen de gebruiker en de heren IT goeroe´s verzorg. Mijn sterke punt in deze is dat ik eigenlijk geen afgestudeerd IT´er ben maar meer een mensenkenner die weet hoe je met mensen omgaat en goede afspraken maakt en die ook nakomt.
Toch is mijn IT kennis behoorlijk en de nieuwste systemen en software hebben voor mij geen geheimen.

Poeh poeh wat een inleiding :|!

Nu ben ik bang, omdat ik weinig papiertjes heb, dat ik nog minder snel een baan kan vinden in AussieLand terwijl mijn huidige baas mij eigenlijk niet meer kwijt wil vanwege de niet IT capaciteiten.

Verder heb ik vanalles gelezen over IELTS en kennis tests.
Wat zou ik allemaal moeten doorlopen om voor een visum in aanmerking te komen.


Ik heb nog duizend vragen maar voorlopig is dit wel genoeg.

Groeten Loek (de twijfelende hubby)
 
Je geeft al aan dat je niet in het bezit bent van de nodige IT papieren, dat houd in dat je dan "gekeurd" moet worden door de ACS (zoek maar eens op ACS op dit forum). Zij bepalen of het werk wat je doet / gedaan hebt je de nodige punten op levert voor je visum. Kort gezegd komt het erop neer dat je in een RPL (recognition of prior learning) aan moet kunnen tonen dat je ook zonder die IT diploma's wel over de juiste kennis en vaardigheden beschikt.
Zo'n RPL is niet echt een fluitje van een cent, maar wees gerust, je bent 1 van de velen die het op die manier doet.

Michel
 
Hè Loek, ik ben nou net niet de persoon om ingewikkelde visumvragen aan te stellen. Michel gaf je al
een voorbeeld van een optie, wellicht zijn er anderen met andere ideeën.

Nou zei Gertie dat jullie al lang aan het plannen zijn geweest; hoe ver zijn jullie dan nu in het proces?

De IELTS is een Engelse taaltest... (http://www.ielts.org/.


Wat hebben jullie tot nu toe voorbereid?

Ireen
 
hoi

ik ben een civil engineer maar had geen werkervaring
ik heb een Competency demonstration report moeten schrijven en mij degree werd gelijk gesteld

als je in vlot engels kan aantonen dat je interessant genoeg bent dan moet een assessment ( de beroepsinstantie die je een gelijk gesteld diploma geeft) geen probleem zijn

je start echter best met je ielts test omdat die meestal aan  de assessment gekoppeld is
je moet namelijk ook bewijzen dat je engels kan spreken he
voor immigratie is een general ielts test en een score van 5.0 voldoende
waarschijnlijk zal je beroepsvereniging een hoger cijfer eisen
voor engineers was dit 6.0 (wat best wel haalbaar is)
 
[quote author=gertie_2 link=topic=5121.msg64619#msg64619 date=1152043961]


Nu ben ik bang, omdat ik weinig papiertjes heb, dat ik nog minder snel een baan kan vinden in AussieLand terwijl mijn huidige baas mij eigenlijk niet meer kwijt wil vanwege de niet IT capaciteiten.

Verder heb ik vanalles gelezen over IELTS en kennis tests.
Wat zou ik allemaal moeten doorlopen om voor een visum in aanmerking te komen.

Groeten Loek (de twijfelende hubby)
[/quote]


Het krijgen van werk is niet overdreven moeielijk
Het ontslaan van mensen is daar makkelijker dan hier , dus de angst om iemand aan te nemen is er bijna niet , je zal hooguit last hebben van het feit dat je buitenlander bent , en als jij jezelf mondelijk heel goed kan presenteren , (uiteraard met een CV)
Dan zijn jouw kansen op het vinden van werk heel groot.
En uit mijn ervaring : ze hebben mij nog nooit om diploma's gevraagd, werkervaring is veel belangrijker
En als ik me niet vergis kunnen ze best wel mensen voor de ITgebruiken.

enne aan Ielts hoef je ook niet zwaar te tillen met een btje voorbereiding haal je zo een zesje , en je hebt maar een 5 nodig ,


No Worries


Groetjes Johan
 
Dat diploma's hier niet zo belangrijk zijn als werkervaring klopt. Het is hier veel meer van 'laat maar zien wat je kunt' dan dat ze hier om allerlei papiertjes vragen. Het is echter niet zo dat dat direkt alle deuren opent omdat je in de IT werkt of emigrant bent. Het vinden van je eerste baan/baantje is het moeilijkst, zodra een volgende werkgever ziet dat je inmiddels al werkervaring hebt in Australie wordt het al weer wat makkelijker.

Er is inderdaad genoeg werk in de IT, maar als een werkgever de keus heeft uit 2 kandidaten met dezelfde kwalificaties alleen de 1 is Australier en de ander emigrant zonder Oz werkervaring, dan is de keus 9 van de 10 keer al gemaakt.

Wat betreft de IELTS test. Is inderdaad niet moeilijk, maar heeft nog helemaal geen zin om te gaan doen als je niet door de ACS bent "goedgekeurd". Volgens mij kun je in jouw geval niet eens een visum aanvragen omdat je nog niet de benodigde punten hebt voor werk (die krijg je pas na de ok van de ACS). Laat je dus niet teveel leiden door al die online visa punten tests.

Hoop niet dat ik je hiermee teveel ontmoedigt heb, maar zo is het gewoon (en dat kan je beter van te voren weten). Er kan hier in Australie veel, maar je zult er wel zelf voor moeten gaan. Het is hier geen "handje-vasthouden-en-dan-kom-je-er-wel" mentaliteit. Daar staat echter wel een (voor ons tot nu toe) lekkerder levenstijl tegenover.

Michel
 
[quote author=MicNic link=topic=5121.msg64742#msg64742 date=1152137805]
Het vinden van je eerste baan/baantje is het moeilijkst.
Michel
[/quote]

Hoezo? Is niet onze ervaring. Jeroen is aangenomen bij het tweede bedrijf waar hij binnenstapte voor werk en ik bij het eerste bedrijf. Ik denk dat het het belangrijkst is dat je de bedrijven bij langs gaat om te vragen om werk i.p.v. het met sollicitatiebrieven te proberen.

Groetjes,
Erna
 
[quote author=Erna link=topic=5121.msg64752#msg64752 date=1152152379]
[quote author=MicNic link=topic=5121.msg64742#msg64742 date=1152137805]
Het vinden van je eerste baan/baantje is het moeilijkst.
Michel
[/quote]

Hoezo? Is niet onze ervaring. Jeroen is aangenomen bij het tweede bedrijf waar hij binnenstapte voor werk en ik bij het eerste bedrijf. Ik denk dat het het belangrijkst is dat je de bedrijven bij langs gaat om te vragen om werk i.p.v. het met sollicitatiebrieven te proberen.

Groetjes,
Erna
[/quote]

Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe je je presenteert (vlot Engels, goede CV), maar ook in welk gebied je werk zoekt.
Ik moest in ieder geval wel even wennen aan het voor mijn on-Nederlands aandoende: "hire me, because I am great".

Zat werkgelegenheid in Oz, maar weet niet hoe dat in de IT zit.

En inderdaad wordt hier minder je handje vastgehouden, wat ook te merken is in de afwezigheid van sociale voorzieningen...

Het is inderdaad een hele stap, maar begin bij het begin, zo te lezen bij de ACS.

Succes!
Enneh, als het je droom is, waarom het niet proberen? En als je huidige baas je zo graag houdt, is een sabbatical mogelijk?

Inacar
 
Hoezo? Is niet onze ervaring. Jeroen is aangenomen bij het tweede bedrijf waar hij binnenstapte voor werk en ik bij het eerste bedrijf. Ik denk dat het het belangrijkst is dat je de bedrijven bij langs gaat om te vragen om werk i.p.v. het met sollicitatiebrieven te proberen.
Ligt er denk ik aan in welke vak je werk zoekt en waarschijnlijk ook nog wel in welke regio. Wat ik van verschillende (oud) emigranten heb gehoord is dat (in ieder geval hier in Adelaide in de IT) het hebben van Oz referentie op je cv van doorslag gevend belang. Maar.......doet Jeroen ook niet iets in de computelarij?

Michel
 
[quote author=MicNic link=topic=5121.msg64781#msg64781 date=1152173005]
Maar.......doet Jeroen ook niet iets in de computelarij?

Michel
[/quote]

Ja, o.a. maar hij is als ingenieur aan het werk. Die computelarij is meer hobby zeg maar. Wij wonen in regionaal Australië. De kranten puilen hier op zaterdag uit van de vacatures. Er worden veel managers voor van alles en nog wat, verkopers, bakkers, kappers, lassers en uiteraard veel registered nurses gevraagd. De baan die Jeroen nu heeft, stond niet als vacature in de krant (de mijne ook niet trouwens). Ik denk dat het heel veel zin heeft om gewoon bij bedrijven langs te gaan met je cv. Ik heb de indruk dat er in deze regio werk op ieder vlak is te vinden; in ieder geval meer dan in de kranten staat vermeld. Werk vinden hoeft volgens mij voor niemand een probleem te zijn en lukt het niet in je huidige beroep dan ga je toch eerst iets anders doen? Zeker als je een permanent visum hebt, moet dat volgens mij geen probleem zijn.

Succes allemaal :up:

Erna
 
Hoi Gertie.

Begrijpelijke situatie. Eerlijk blijven praten met elkaar is erg belangrijk. Het getwijfel lijkt nu wel erg maar had hij nu z'n mond gehouden tot jullie in Ozzie waren...

Over de medische/ouderdagsverzekeringen is het meeste al gezegd. De standaard ziektekosten verzekering is kariger dan in NL, AOW kennen ze niet en de eerste twee jaar na aankomst heb je geen recht op WW (maar wel op kinderbijslag). WAO/ZW moet je je apart voor verzekeren, ca $600 per jaar. Maar wat is het waard in NL? Daar brokkelt het af en de AOW zal ik niet meer meemaken denk ik (ben nu 33). WW in NL heb ik ook slechte ervaring mee: had volgens contract recht op 6 maanden maar omdat het een reorganisatie was en ik zat er ruim een jaar kreeg ik een maandje mee. Over schijnzekerheid gesproken. Trouwens qua ziektekosten je kunt je particulier bijverzekeren voor wat meer voorrang bij niet-spoed-eisende hulp en wat vergoeding van tandartsen enzo maar dat is niet echt spannend. Een belangrijke reden om toch wel die verzekering te nemen is dat je anders bij je belastingaangifte 1,5% van je onzuiver inkomen NETTO moet bijbetalen. In ons geval betekent dat dat we wel gek zijn als we niet bijverzekeren, dan heb je immers ook nog dekking - het geld ben je toch kwijt bij de verzekering of de belasting.

Werktijden moet ik zeggen vallen me 100% mee (ik zit in Adelaide, het zal in Sydney anders zijn, maar dat was dan ook een belangrijke reden om in Adelaide te gaan wonen). Ik was lange(re) dagen gewend maar nu 9-5 bevalt prima. Ook andere NL's die ik hier spreek zeggen zonder uitzondering hetzelfde. Ook werktempo ligt lager: als je als Europeaan rustig werkt zit je hier al snel boven niveau.

Als je vrij bent trekt de gemiddelde Australier (migrant) al snel naar buiten. Speeltuinen, standwandelingen, national parks etc. En dat vinden wij heerlijk: werken maar ook ontspannen. In de zomer zelfs op dezelfde dag: van kantoor met de trein naar strand waar de rest van de familie al rond een koelbox zit te wachten. Pak uit, zwembroek aan en genieten maar!
 
Back
Top