NZ uitgezet vanwege ziekteverleden

Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden. 70 jaar geleden kreeg je premies van de NL regering als je maar bereid was om te emigreren, en was een visum voor Oceanie of Canada/VS relatief een eitje. Alle werkkracht was welkom en gezondheidsrisico's waren beperkt tot een TB-test. Nu krijg je veel meer het gevoel dat je een halve crimineel bent die hier op oneigenlijke gronden de belasting betalende citizens het brood uit de mond stoot en de nationale health care belast.

De kanttekening die ik hierbij wel wil maken is dat het voor mensen uit overwegend witte landen inderdaad makkelijk was om naar Australie te komen omdat er actief beleid was om het land vooral te vullen met witte mensen. Ik vermoed dat als je uit een Afrikaans land probeerde te emigreren je weinig kans maakte. Dus ik denk dat het statement 'alle werkkracht was welkom' niet helemaal waar was.

Ik zie het ook niet zozeer als een strengere regeling voor landen als NL, maar meer als een beweging naar gelijktrekken over de verschillende landen. Voor NL betekent dat strengere regels, voor sommige andere landen soepelere regels dan voorheen. Daarnaast ga ik er nog steeds vanuit dat je aanvraag vanuit NL een stuk makkelijker is dan vanuit veel andere landen.

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat het hele proces soms erg onoverzichtelijk is.
 
De kanttekening die ik hierbij wel wil maken is dat het voor mensen uit overwegend witte landen inderdaad makkelijk was om naar Australie te komen omdat er actief beleid was om het land vooral te vullen met witte mensen. Ik vermoed dat als je uit een Afrikaans land probeerde te emigreren je weinig kans maakte. Dus ik denk dat het statement 'alle werkkracht was welkom' niet helemaal waar was.

Ik zie het ook niet zozeer als een strengere regeling voor landen als NL, maar meer als een beweging naar gelijktrekken over de verschillende landen. Voor NL betekent dat strengere regels, voor sommige andere landen soepelere regels dan voorheen. Daarnaast ga ik er nog steeds vanuit dat je aanvraag vanuit NL een stuk makkelijker is dan vanuit veel andere landen.

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat het hele proces soms erg onoverzichtelijk is.

Vroeger na de oorlog werden de Nederlanders inderdaad gestimuleerd om te emigreren, en ook financieel geholpen door de Nederlandse overheid. Er was geen werk in die tijd en het hele land lag op zijn gat. Landen als Canada en Australie zaten te springen om immigranten uit de zogenoemde witte landen, vooral in Canada werd je toendertijd gelokt met enorme lappen land voor een prikkie om mensen maar aan het farmen te krijgen. Ironisch genoeg was er daarna een schreeuwend tekort aan uitvoerende krachten in Nederland en kwam de eerste golf gastarbeiders in de vorm van Turkse immigranten. Misschien ook wel om het werk te doen waar de Nederlandsers zelf te besodemieterd voor waren. Australie heeft dit beleid in principe nooit gekend, maar heeft er later een andere invulling aan gegeven door de backpackers te stimuleren te komen werken, dit is slinkser want deze overwegend jonge mensen willen hard werken voor weinig, en mogen na een paar jaar weer terug naar land van herkomst dus Australie zit nergens aan vast. Dus min of meer was alle werkkracht wel welkom, maar ze hebben er een handige invulling aan gegeven. Of het op lange termijn handig is valt te betwisten omdat de backpackers voor een hoop onevenwichtige situaties zorgen, en met name de lokale mensen die op dezelfde banen solliciteren vaak de dupe zijn, met name in de horeca. Tegen werken voor kost en inwoning valt niet te concurreren. Dus of veel Australiers echt blij zijn met de backpackers? Ik denk het niet. Farmers daargelaten.

Ik zag laatst een interessante docu op tv die weer een ander beeld liet zien, ergens in outback QLD was een plaatsje wat voorheen een ghost town was en locale farmers konden geen werknemers vinden, Australiers waren te lui en onbetrouwbaar en waren niet van plan zich te committeren aan de locatie. Oplossing was dat ze fillipijnse mensen aannamen, welke ook echt hard wilden werken, en het hele plaatsje is nu tot bloei gekomen door deze immigranten. Wat dus een win win is voor zowel Oz als deze mensen.

Hedendaags zal er wat minder instroom zijn uit de witte landen naar Oz, ik denk zelfs dat de toestroom uit Europese landen nog nooit zo laag geweest is als nu. Echter is er een massale toestroom vanuit Azie en met name India. Australie hanteert nog steeds het A,B,C risicogroep beleid, en uit bepaalde landen is het veel makkelijker om binnen te komen dan uit andere landen. Wij Nederlanders hebben hierbij geluk. Of er minder streng gekeken wordt naar de aanvraag weet ik niet, maar ik ga ervan uit van wel en de wachtlijsten zijn in ieder geval wel minder heftig.

Australie kijkt heel streng wat je kunt toevoegen aan de maatschappij, maar ik denk dat dit in hedendaags Europa echt niet anders is. Echter gaat Europa heel anders om met het vluchtelingenbeleid, je hebt het gevoel dat daar elke vluchteling maar wordt opgenomen en serieuze immigranten worden geweigerd op futiliteiten. Daar is Australie toch wel een stuk harder en rigoreuzer in. Ik denk dat Australie er verstandig aan doet om zich hard op te stellen, als je dan bijvoorbeeld ziet wat voor ellende die gangs uit Eritrea aanrichten in Melbourne. Dus kieskeurig zullen ze zeker blijven.
 
Last edited:
Vergeet ook de toestroom vanuit China niet, daar is wellicht minder bekend, maar het schijnt wel op grote schaal voor te komen.
 
je hebt het gevoel dat daar elke vluchteling maar wordt opgenomen en serieuze immigranten worden geweigerd op futiliteiten. Daar is Australie toch wel een stuk harder en rigoreuzer in. Ik denk dat Australie er verstandig aan doet om zich hard op te stellen, als je dan bijvoorbeeld ziet wat voor ellende die gangs uit Eritrea aanrichten in Melbourne

Ik ben ‘blij’ dat je het een gevoel noemt dat elke vluchteling wordt opgenomen in Europa. En serieuze migranten geweigerd. Op een anekdotisch verhaal na heb ik de bewijzen niet...

En dat Australia zich hard opstelt... is ook een farce op vele fronten. Er komen meer vluchtelingen binnen via Sydney AirPort dan de boot. En rechtmatige vluchtelingen jaren lang zonder uitzicht op wat dan ook op een eiland stoppen, is marteling.

Is er nu echt zoveel ellende in Melbz, ik lees en luister niet baard de Murdoch media en lees er in de ‘vrije pers’ niet over.

Ik heb de antwoorden ook niet, maar daarom zit ik in zuid Canberra en niet op. Parliament Hill.
 
Hm. Ik lees The Age en kijk ABC, beide geen Murdoch's. En net als @afterbang vraag ik me af hoe het werkelijk gesteld is met die 'gangs'. Melbs heeft 5 miljoen inwoners, aan dagelijkse criminaliteitsincidenten (schietpartijen, opstootjes, afrekeningen met collateral damage en de huis-tuin-en-keuken psychopaat) ontkom je hier niet, maar ik vind het eerlijk gezegd nogal meevallen met de berichten over die vermeende gangs. Ik weet wel dat er hier een hoop racisme, discriminatie en vooroordelen heersen, met de navenante witte, PVV-erige angst- en verwijtcultuur, die ScoMo, Dutton, Clive en Pauline enthousiast voeden zo dicht op de elections. Maar een veel groter probleem hier is dat er ELKE week een vrouw overlijdt door huiselijk geweld. En dat is een ondergeschoven kindje in de media, alleen Dan Andrews maakt er werk van met wetgeving op Victoria state level.

Ik denk dat het heel moeilijk is om vluchtelingenbeleid te vergelijken met immigratiebeleid. Hier spelen te veel factoren mee, de politieke kleur van de zittende regeringen, de eilandlocatie van Oz vs. de inbedding van NL in Europa, cultuur, geografie/ligging tov Azie of Afrika, waar de brandhaarden in de wereld zich bevinden, en sentimenten tov andere grootmachten (Oz en VS proberen dikke vriendjes te zijn, EU not so much). Ik denk wel dat het mogelijk is om financieel en wettechnisch veel meer te eisen van vrijwillige migranten, en dat die inkomsten hopelijk bijdragen aan de opvang en migratie van onvrijwillige vluchtelingen.
 
Hm. Ik lees The Age en kijk ABC, beide geen Murdoch's. En net als @afterbang vraag ik me af hoe het werkelijk gesteld is met die 'gangs'. .

Ik kijk eigenlijk alleen het ABC news en local 7 news, daar heb ik het ook nooit voorbij zien komen, hoorde het van vrienden en familie in Melbourne zelf. Dus of het daadwerkelijk een probleem is, geen idee. De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen.

@HardCore het zou mij niet verbazen als het de komende jaren nog veel moeilijker gaat worden.

@Emulate , dat vrouwen de dupe zijn van huiselijk geweld is verschrikkelijk, en inderdaad een probleem hier. Ik zag deze week op het local news dat de cijfers hier in Cairns nog nooit zo hoog geweest zijn.. Niet best.
 
Last edited:
Klopt, Tim.
Ik zie hierover ook onprettige zaken voorbijkomen...
Hopelijk kunnen we die voor zijn.
 


OFX
Back
Top